بررسی عمیق S805، آخرین چیپ ۳۲ بیتی رده بالای کوآلکام (بخش دوم)

یک‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴
مطالعه 7 دقیقه
S800 و S801 در بهترین گوشی‌های بازار به خدمت گرفته شده‌اند اما تراشه‌ی S805 با دو مدل قبلی خود کمی متفاوت است و قدمی هر چند کوچک به جلو محسوب می‌شود. خصوصاً در مورد پردازنده‌ی گرافیکی آن که از سری 400 است و نسبت به Adreno 330 عملکرد بهتری دارد. در بخش اول معماری هسته‌ها بررسی شد و حالا می‌خواهیم GPU آن را بررسی کنیم.
تبلیغات

در بخش اول ، نگاهی به معماری هسته‌های پردازنده‌ی اصلی، واسط حافظه، پردازنده‌ی تصویر برای دوربین‌ها و موتور پردازش ویدیویی این تراشه‌ی قدرتمند انداختیم. این بخش به نقطه قوت S805 یعنی پردازنده‌ی گرافیکی و امکانات جانبی اختصاص دارد. بنچ‌مارک‌های در بخش سوم توسط تبلت ویژه‌ی S805 مورد بررسی قرار می‌دهیم. ببنیم این بار کوآلکام در آخرین ماه‌های دوران تراشه‌های 32 بیتی خود چه قدر پیشرفت می‌کند.

 پردازنده‌ی گرافیکی ادرنو 420، ارمغان نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی کوآلکام

تراشه‌ی S805 کوآلکام از یک پردازنده‌ی گرافیکی کاملاً جدید استفاده می‌کند که مقایسه آن با بهترین‌های نسل قبلی یعنی Adreno 330 که در تراشه‌ی قدرتمند S801 سرعت کلاکی برابر با 578 مگاهرتز و همچنین ادرنو 330 در S800 با سرعت کلاک 450 مگاهرتز جالب خواهد بود.

بررسی اکسپریا زد 3 سونی

S805 یکی از تراشه‌هایی است که احتمالاً کاربرد زیادی در گوشی‌ها و تبلت‌های 2K داشته باشد. رزولوشن 2560 در 1440 پیکسل و بالاتر قطعاً به پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمندی نیاز دارد.

اما به امکانات سخت‌افزاری آن بپردازیم.

adreno420-highlights

ادرنو 420 از نسخه‌ی 3.1 واسط برنامه‌نویسی OpenGL ES و برخی افزونه‌هایش به طور کامل پشتیبانی می‌کند. نسخه‌ی 1.2 واسط برنامه‌نویسی OpenCL و Direct3D نسخه‌ی 11.2 با سخت‌افزار مفروش‌سازی نیز پیش‌بینی شده است.

یک ویژگی مهم ادرنو 420 پشتیبانی از ASTC یا فشرده‌سازی مقیاس‌پذیر بافت است

متأسفانه کوالکام طبق معمول جزئیات بیشتری در مورد معماری داخلی پردازنده‌ی گرافیکی خود ارایه نکرده است.

یک ویژگی مهم ادرنو 420 پشتیبانی از ASTC یا فشرده‌سازی مقیاس‌پذیر بافت است که در سال 2011 توسط آرم معرفی شده و در استفاده‌ی بهینه از پهنای باند کاربرد دارد.

adreno-420-architecture-improvements

سرعت هسته‌های ادرنو 420 برابر با 600 مگاهرتز است. در نمودار زیر مقایسه‌ای بین S805 و S800 صورت گرفته که نشان می‌دهد S805 با توان مصرفی برابر عملکردی در حدود 40 درصد بهتر دارد و اگر عملکرد برابر مد نظر باشد، توان مصرفی آن حدود 20 درصد کمتر است.

s800-vs-s805-graphic-power

البته این ادعای کوآلکام در مورد بنچ‌مارک T-Rex HD از مجموعه‌ی GFXBench است که باید به صورت عملی به بوته آزمایش گذاشته شود.

پردازنده‌ی گرافیکی برای اولین بار مستقیماً با واسط حافظه‌ی تراشه ارتباط دارد

ادرنو 420 یک پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمند است و به پهنای باند بسیار بالایی نیاز دارد. به همین علت است که کوآلکام برای اولین بار دسترسی مستقیم به واسط حافظه را برای پردازنده‌ی گرافیکی در نظر گرفته است. در گذشته پردازنده‌ی گرافیکی با یک باس مشترک با پردازنده‌ی سیگنال تصویری و موتور ویدیویی به حافظه مربوط می‌شد. اما ادرنو 420 غول پردازش گرافیکی است و باس عریض‌تری نیاز دارد.

S805 دارای 2 بخش 64 بیتی LPDDR3-800 است که در نهایت به 4 واسط خروجی 32 بیتی تقسیم می‌شوند. هر یک از واسط‌ها قادر به برقراری ارتباط با حافظه‌ی رم LPDDR3 با سرعت 1600 مگاهرتز هستند و لذا پهنای باند حداکثر به رکورد 25.6 گیگابایت در ثانیه می‌رسد که در دنیای وسایل همراه، بیشترین پهنای باند است.

مقاله‌های مرتبط:

    این پهنای باند بالا برای هسته‌های کریت 450 کاربردی ندارد بلکه برای پردازنده‌ی گرافیکی و در بازی‌ها مفید واقع می‌شود. حتی در مالتی‌تسکینگ هم نمی‌توان به استفاده‌ی کامل از پهنای باند امید داشت. جالب است بدانید که واسط حافظه‌ای در این حد عریض پس از تراشه‌های جالب A5X و A6X اپل در تراشه‌های وسایل همراه دیده نشده است.

    s805-multitasking

    امکانات جانبی

    تبلت کوآلکام برای معرفی تراشه‌ی قدرتمند S805 صرفاً یک نمونه‌ی اولیه برای توسعه‌دهندگان است تا با امکانات سخت‌افزاری آن آشنا شوند. لذا به اختصار MDP به معنی پلتفرم توسعه‌ی موبایل نامیده شده است. در حقیقت این نوع تبلت‌ها پیش از رونمایی یا عرضه‌ی محصولات اصلی و در مقیاس کوچک تولید می‌شوند.

    تبلت Snapdragon 805 MDP/T از صفحه نمایش 10.6 اینچی با رزولوشن 2560 در 1440 یا به عبارتی 3.7 میلیون پیکسل بهره می‌برد! فول‌اچ‌دی تنها 2.1 میلیون پیکسل داشت و حالا قدم به دنیای 2K می‌گذاریم. 3 گیگابایت حافظه‌ی LPDDR3 و 64 گیگابایت حافظه‌ی داخلی که حاصل پشتیبانی از eMMC 5.0 است. طراحی تبلت شباهت زیادی به تبلت قبلی که برای معرفی S800 ساخته شده بود دارد.

    s805-mdp-t-tablet

    همان‌طور که گفته شد این محصول یک تبلت برای تولید انبوه نیست. کوآلکام قبلاً نشان داده که بین محصول اولیه برای پیش‌نمایش و محصولی که چند ماه بعد به صورت تجاری عرضه می‌شود تفاوت‌هایی وجود دارد. اما جالب است که عملکرد بهینه‌تر می‌شود و نزول نمی‌کند. لذا امیدواریم تراشه‌های S805 در نهایت قوی‌تر از بنچ‌مارک‌های فعلی ظاهر شوند.

    در معرفی تبلت S805 گفتیم که کابل برق به آن متصل می‌شود آن هم به طور مستقیم. اما در این شرایط هم کوآلکام نشان داده که توان مصرفی S805 کمتر از S800 است. باید صبر کنیم و ببینیم اثر این تراشه روی تبلت‌ها چیست؟ آیا مصرف باتری بالاتر است یا نه اما این طور که به نظر می‌رسد، توان مصرفی آن هم بهینه شده و کمتر است.

    به هر حال کوآلکام یک نسخه‌ی اولیه رونمایی کرده و احتمال هر نوع تغییر در محصول نهایی وجود دارد. بنچ‌مارک‌ها از قبل روی تبلت نصب شده ولی برای اطمینان همه‌ی نرم‌افزارهای مورد نیاز مجدداً نصب می‌شود.

    androidver 575px

    جدول مشخصات

    به جدول زیر نگاه کنید و جمع‌بندی مشخصات این تراشه‌ی جدید را مرور کنید. نام آن APQ8084 است و از خانواده‌ی APQ و بدون مودم داخلی. مجهز به 4 هسته‌ی کریت 450 و گرافیک ادرنو 420 است. واسط حافظه‌ی با 4 کانال 32 بیتی برای حافظه‌های LPDDR3-800، پشتیبانی از دیکد کدک H.265 و در نهایت ارتقای پردازنده‌ی تصویر با افزایش سرعت کلاک و بهینه شدن عملکرد آن.

    s8xx-line-up

    واسط حافظه‌ی با 4 کانال 32 بیتی برای حافظه‌های LPDDR3-800، پشتیبانی از دیکد کدک H.265 و در نهایت ارتقای پردازنده‌ی تصویر با افزایش سرعت کلاک و بهینه شدن عملکرد آن.

    در قسمت آخر این مقاله نمایندگانی از تراشه‌های مختلف را با S805 قیاس می‌کنیم. آیپد ایر نماینده‌ی اپل با تراشه‌ی قدرتمند A7، تبلت ترنسفورمر پد ایسوس مدل T701T با تراشه‌ی تگرا 4، تبلت ایسوس ترنسفورمر بوک T100 که نماینده‌ای از بی‌تریل‌های اینتل است و در نهایت دو ابزار مجهز به S801 به نام اچ‌تی‌سی وان M8 و گلکسی اس 5 که هر دو از نظر سرعت فوق‌العاده ظاهر شده‌اند. تمامی این محصولات مجهز به سیستم عامل اندروید یا iOS اپل هستند.

    در قسمت بعدی با ما باشید تا ببینیم تمام حرف و حدیث‌ها در عمل هم نتیجه و مصداق دارد یا باید کمی توقع ما از سرعت فوق‌العاده‌ی این تراشه‌ی پرچم‌دار پایین بیاید.

    پیش‌بینی شما چیست؟ البته بدون نگاه کردن به منبع و بررسی بنچ‌مارک‌ها!

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات