حسگر ISOCELL دوربین گلکسی اس 5 سامسونگ زیر میکروسکوپ متخصصین

شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۲
مطالعه 4 دقیقه
حسگر ISOCELL تکنولوژی نوظهوری است که قرار است از این پس در گوشی‌ها و شاید تبلت‌های رده اول سامسونگ مورد استفاده قرار بگیرد و کیفیت دوربین را ارتقا دهد. قبلاً در مقاله‌‌ی "ISOCELL چیست و چطور کیفیت عکس‌های گلکسی اس 5 را افزایش می‌دهد" به بررسی عمیق این تکنولوژی پرداختیم. اولین عکس‌ها از این حسگر که زیر میکروسکوپ متخصصین گذاشته شده، تکنولوژی‌های به کار رفته در آن را به تصویر می‌کشد که در ادامه به بررسی بیشتر آن می‌پردازیم.
تبلیغات

سامسونگ سال‌ها به حسگرهای ساخت سونی متکی بود و در گوشی‌های رده اول خود از حسگرهای BSI این کمپانی استفاده می‌کرد. امسال برای اولین بار یک حسگر بومی به نام ISOCELL معرفی شده که سامسونگ آن را اولین گام کلیدی در صنعت حسگرهای دوربین پس از معرفی تکنولوژی BSI قلمداد می‌کند.

حسگرهای BSI به طور خلاصه کیفیت عکس را به شدت افزایش می‌دهند و عکاسی با رزولوشن‌های بالاتر مثل 13 مگاپیکسل را با پیکسل‌ها و در نتیجه حسگری با مساحت کمتر و بالطبع ارزان‌تر، امکان‌پذیر می‌کنند. معمولاً پیکسل‌ها اندازه‌ی در حد 1.1 میکرومتر دارند. حالا با معرفی ISOCELL، حساسیت نسبت به نور افزایش یافته است. نویز کمتر شده و محدوده‌ی دینامیکی که نسبت روشنایی روشن‌ترین نقاط به تاریک‌ترین نقاط است، بیشتر می‌شود.

Chipworks هم مثل دیگر متخصصین در مورد آیسوسل کنجکاو است و دوربین 16 مگاپیکسلی اصلی و 2 مگاپیکسلی سمت جلوی گوشی گلکسی اس 5 را زیر میکروسکوپ قرار داده تا از راز و رمز آن بیشتر سر در بیاورد. تصاویر به دست آمده موید این است که حسگر آیسوسل محصول سامسونگ است.

دوربین 16 مگاپیکسلی از حسگری که مدل آن S5K2P2XX ذکر شده و پیکسل‌های 1.2 میکرومتری دارد، بهره می‌برد. دوربین سمت جلو هم از حسگر S5K8B1YX03 استفاده می‌کند که اندازه‌ی پیکسل‌ها باز هم 1.2 میکرومتر است.

Samsung-Galaxy-S5-camera-under-the-microscope-10

چیپ‌ورکس قبلاً تصویری که با اشعه‌ی ایکس به صورت عمودی از حسگر آیسوسل گرفته شده را منتشر کرده بود و در این تصویر دو تکنولوژی F-DTI و VTG که قبلاً در بررسی عمیق آیسوسل به آن پرداختیم، مشخص است. به تصویر زیر توجه کنید که در آن گیت‌های انتقال عمودی یا VTG و همچنین ایزولاسیونی که به F-DTI معروف است، مشخص شده است. مختصر بگوییم، ایزولاسیون برای جلوگیری از نشت الکترون‌های ماده‌ی حساس به نور به پیکسل‌های مجاور است که دقت جذب نور را افزایش می‌دهد و لذا کیفیت عکس بیشتر می‌شود. گیت‌های انتقال به صورت عمودی چیده شده تا سطح مفیدی که قرار است نور را جذب کند، افزایش یابد.

Samsung-Galaxy-S5-camera-under-the-microscope-2

نکته‌ی دیگری که در مورد دوربین گلکسی اس 5 جالب توجه است، این است که سامسونگ هم یکی از اولین کمپانی‌هایی است که از قابلیت فوکوس خودکار با تشخیص فاز در دوربین‌ها استفاده می‌کند و در کمتر از 0.3 ثانیه، فوکوس خودکار انجام می‌شود. بنابراین وقتی در بررسی‌ها از فوکوس تقریباً آنی دوربین صحبت می‌شود، جای تعجب نیست. در واقع روی حسگر آیسوسل در جاهای مختلف، جفت پیکسل‌های تشخیص فاز تعبیه شده تا فوکوس خودکار در کمترین زمان انجام بگیرد. در تصویر زیر 3 جفت از این پیکسل‌ها در انبوه پیکسل‌های عادی حسگر کاملاً مشخص هستند:

Samsung-Galaxy-S5-camera-under-the-microscope-3

اهمیت کار سامسونگ این است که برای اولین بار در مورد پیکسل‌های 1.1 میکرومتری به پیاده‌سازی تشخیص فاز دست زده است. البته در حسگرهای BSI هم در چنین مقیاسی از تشخیص فاز استفاده نشده بود. از طرفی پیکسل‌های تشخیص فاز به صورت نیمه پوشیده هستند و احتمالاً سامسونگ از شبکه‌ی دیافراگم پشتی استفاده می‌کند که باز هم یک کار نو است.

در ادامه تصاویری که چیپ‌ورکس از دو دوربین این گوشی تهیه نموده را مشاهده می‌کنید:

Samsung-Galaxy-S5-camera-under-the-microscope-5
Samsung-Galaxy-S5-camera-under-the-microscope-7
Samsung-Galaxy-S5-camera-under-the-microscope-6
Samsung-Galaxy-S5-camera-under-the-microscope-4
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات