قابلیت Duo Cam اچ‌تی‌سی چه ویژگی‌هایی دارد؟

شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶
مطالعه 7 دقیقه
یکی از جدیدترین مفاهیمی که اچ‌تی‌سی با معرفی وان M8 برای عموم معرفی کرد، استفاده از دو سنسور در دوربین پشتی این تلفن‌هوشمند بود، هرچند پیش از این نیز این کمپانی با عرضه‌‌ی EVO 3D در روزهای ابتدایی سال 2010 از دو سنسور در پشت تلفن‌هوشمند برای ثبت تصاویر سه بعدی بهره گرفته بود. اینتل هم پیش‌تر نمونه‌ای از تلفن‌هوشمند با بهره‌گیری از دو دوربین را در پشت نمایش داده بود که هر یک از ساختار لنز متفاوتی بهره برده و هدف از تعبیه آن‌ها بالا بردن کیفیت نهایی تصویر ثبت شده از طریق اعمال یک پروسه‌ی محاسباتی و نرم‌افزاری در جریان پردازش تصاویر بود. متاسفانه اچ‌تی‌سی در ساختار دوربین خود از این ساختار بهره نبرده است. در ادامه به بررسی ویژگی‌های دوربین نسل جدید پرچمدار اچ‌تی‌سی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
تبلیغات

ساختار دوربین مورد استفاده در اچ‌تی‌سی وان M8 بسیار ساده است. کمپنی تایوانی در این نسخه نیز برای سنسور اصلی دوربین پشتی از همان سنسور 4 مگاپیکسلی اولتراپیکسل نسل پیشین استفاده کرده است. این سنسور حتی با تعبیه لرزش‌گیر اپتیکال نیز بروز نشده است. سنسور ثانویه تعبیه شده نیز همان نسخه‌ی مورد استفاده در دوربین جلویی اچ‌تی‌سی وان M7 است.

HTCDuoCamInt1

در صورتی که کاربر در شرایط مساعد تصویربرداری، مشغول به عکس‌برداری با استفاده از دوربین اچ‌تی‌سی وان جدید باشد، هر دو سنسور تصویر مورد نظر را ثبت می‌کنند، اما در زمان نمایش، تنها تصویر ثبت شده توسط دوربین اصلی یا همان 4 مگاپیکسلی پیش روی کاربر قرار می‌گیرد. سنسور ثانویه تعبیه شده در این دوربین نیز با ثبت میدان دید وسیع‌تری از منظره‌ی مورد نظر، اطلاعاتی را از عمق تصویر به ثبت می‌رساند. این اطلاعات در محلی ورای تصویر اصلی و احتمالا فرمتی غیر از JPEG به ثبت می‌رسند.

HTCDuoCamInt2

تصاویری که درحالت فعال بودن ویژگی Duo Cam ثبت می‌گردد، 60 درصدبزرگ‌تر تصاویری است که با استفاده از سنسور اصلی پشتی به تنهایی ثبت می‌گردد. در حدود 40 درصد از سایز فایل افزوده شده مربوط به جزئیات تصویر دوم با رزولوشن 1080p ثبت شده توسط دوربین ثانویه است، 60 از اطلاعات اضافه شده نیز مربوط به اطلاعاتی است که برای ثبت عمق تصویر به تصویر اضافه شده است.

اچ‌تی‌سی از اطلاعات ثبت شده مربوط به عمق تصویر برای انجام عملیاتی که می‌توان پس از ثبت تصویر نیز به کار گرفت، بهره می‌برد. پس از ثبت تصویر در حالتی که ویژگی Duo Cam فعال است، می‌توان از طریق منوی ویرایش تصویر به تنظیماتی دست یافت که وجود آن‌ها به واسطه‌ی دوربین ثانویه و اطلاعات ثبت شده توسط آن ممکن شده است.

HTCDuoCamInt3

ویژگی UFocus امکان تغییر فوکوس در حالت کلی را بین تصویر ثبت شده توسط سنسور اول و دوم را امکان پذیر می‌کند. این ویژگی امکان انتخاب بخشی از تصویر را به منظور متمرکز ساختن فوکوس روی آن در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد، بلکه تنها می‌توان فوکوس را روی تصویر ثبت شده توسط دوربین اصلی یا ثانویه تنظیم کرد. در این حالت با بلور شدن کل تصویر پس زمینه، تصویر انتخاب شده در مرکز و برآمده نمایش داده می‌شود. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، تصویر ثبت شده از سوژه‌ی مورد نظر در دو حالت نرمال و با اعمال ویژگی UFocus نمایش داده شده است.

HTCDuoCamInt4
HTCDuoCamInt5

این ویژگی در برخی حالات بسیار کاربردی است و منجر به ذخیره‌ی زمان زیادی برای کاربر می‌گردد، برای مثال برای اعمال چنین افکتی باید زمان زیادی را در پی‌سی و استفاده از نرم‌افزار‌های مربوط به اینکار صرف کرد. هرچند این ویزگی چندان با کیفیت نبوده و اعمال آن چشم‌گیر نیست، اما بسیار کاربردی و در اکثر مواقع بسیار مفید است. همانطور که در تصویر دوم ملاحظه می‌کنید، با اعمال این ویژگی در این تصویر، نه تنها فرد مورد نظر به‌عنوان سوژه‌ فوکوس انتخاب می‌شود، بلکه میز و صندلی اطراف این سوژه نیز با اعمال این قابلیت از تصویر پس زمینه جدا شده و فوکوس روی آن‌ها متمرکز می‌شود.

HTCDuoCamInt6
HTCDuoCamInt7

UFocus ویژگی جالبی است، اما این قابلیت انعطاف‌پذیری چندان بالایی ندارد. انتخاب پس زمینه برای فوکوس نیز کاملا بی‌مصرف بوده و کاربرد چندان زیادی ندارد، از این‌رو نباید از این ویژگی برای ثبت تصاویری غیر از تصاویر پرتره استفاده کرد، چراکه در غیر اینصورت حاصل تصویری با انتخاب مرزهای نامعلوم برای فوکوس خواهد بود.

Foregrounder یک ویژگی بسیار کاربردی است که کاربردی شبیه با UFocus دارد، اما این ویژگی امکان انتخاب نقطه‌ی مشخصی را برای جلوه‌ی بیشتر ممکن کرده است. اچ‌تی‌سی در این ویژگی به‌جای بلور کردن کل پس زمینه، با استفاده از اطلاعات موجود در مورد عمق تصویر، با استفاده از جلوه‌ی سایه‌ها برای سایر نقاط غیر از محل مشخص، نقطه‌ی مورد نظر را برجسته‌تر می‌کند.

همانطور که در تصاویر زیر ملاحظه می‌کنید، اعمال این ویژگی تصویر مورد نظر را با اعمال موارد مختلف موجود، تغییر می‌دهد.

HTCDuoCamInt8

تصویر زیر پس از اعمال ویژگی Cartoon Foregrounder ثبت شده است:

HTCDuoCamInt10

تصویر زیر نیز حاصل اعمال ویژگی Sketch Foregrounder است:

HTCDuoCamInt9

اعمال افکت‌هایی چون بارش برف یا در واقع اعمال مشخصات مربوط به فصل‌های سال نیز یکی از مواردی نیز که برخی افراد علاقه‌ی وافری به استفاده از آن‌ها دارند. اچ‌تی‌سی با علم بر این نکته و استفاده از ویژگی سنسور دوم دوربین که اطلاعاتی را از عمق تصویر با تصویر اصلی ترکیب می‌کند، تصاویر نسبتا جالب توجهی را ایجاد می‌کند. در ویدئوی زیر می‌توانید این ویژگی را ملاحظه کنید.

از دیگر ویژگی‌هایی که به واسطه‌ی تعبیه‌ی سنسور دوم در این تلفن‌هوشمند دراختیار کاربران قرار گرفته است، امکان تغییر زاویه‌ی ثبت تصویر است. برخلاف ویژگی پیشین نمی‌توان این قابلیت را نیز در قالب فایل‌های ویدئویی مورد استفاده قرار داد.

در برخی حالات سنسور دوم این تلفن‌هوشمند بصورت خودکار غیرفعال می‌گردد، برای مثال زمانی که مانعی جلوی سنسور دوم باشد، در زمان ثبت تصویر پیغام خطایی نمایش داده می‌شود، اما با این حال تصویر مورد نظر ثبت می‌شود. علاوه بر مورد ذکر شده سنسور دوم و در واقع قابلیت Duo Cam در حالتی که نور محیط کم بوده و عکس‌برداری در حالت ماکرو باشد، غیرفعال می‌گردد. در واقع زمانی که میزان فاکتورهای نویزی افزایش پیدا می‌کند، سنسور دوم غیرفعال شده و قابلیت خود را از دست می‌دهد. در حالت Burst نیز شاهد غیرفعال شدن این ویزگی هستیم و می‌توان علت این امر را نیاز به پهنای باند بالا برای انتقال اطلاعات از طریق ISP عنوان کرد که در این حالت تلفن‌هوشمند قادر به تقسیم آن بین دو سنسور نیست. همچنین ثبت تصویر همزمان با استفاده از سنسور جلویی و پشتی دوربین نیز قابلیت Duo Cam را غیرفعال می‌کند. شاید جالب‌ترین حالت عدم امکان استفاده از Duo Cam در زمان روشن بودن فلش باشد.

HTCDuoCamInt11

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که تعبیه یک سنسور ثانویه امکانات بسیار جالبی را در اختیار کاربران قرار داده است که در زمان ثبت تصاویر بسیار سرگرم کننده است. مطمئنا شماری از کاربران از وجود چنین ویژگی هایی بسیار لذت خواهند برد، اما هیچ‌یک از این موارد در بالا بردن کیفیت تصویربرداری تاثیر زیادی ندارد و این یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های اچ‌تی‌سی خواهد بود. شاید در صورتی که اچ‌تی‌سی این قابلیت را همراه با امکانات بیشتر و کیفیت بالاتری ارائه می‌کرد، قادر بود از آن به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین موارد و ویژگی‌های بازاریابی این تلفن‌هوشمند استفاده کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات