گوشی‌های هوشمند با توسعه‌ی «یادگیری عمیق» باهوش‌تر از همیشه خواهند شد

جمعه ۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۳
مطالعه 3 دقیقه
درست همانگونه که واقعیت افزوده در دستگاه‌هایی نظیر گوگل گلس و City Lens نوکیا به ما در شناسایی نقاط و مکان‌های مهم اطراف‌مان کمک می‌کنند، بزودی دوربین گوشی هوشمند ما قادر خواهند بود تقریبا هرآنچه در یک محدوده تصویری وجود دارد را مورد شناسایی قرار دهد. این بار صحبت تنها از تشخیص چهره نیست، بلکه تشخیص همه‌چیز مد نظر است. محققان در دانشگاه پوردو در حال توسعه‌ی یک هوش مصنوعی هستند که توانایی شناسایی محیط اطراف عمومی و محتویات آن را داراست.
تبلیغات

 برای روشن‌تر شدن موضوع به این مثال توجه کنید:‌ شما یک تصویر را سال‌ها پیش از خود و دوستان در یک کنسرت ثبت کرده‌اید. اکنون پس از مدت‌ها به یاد آن زمان افتاده و مایل هستید بدون گردش در صدها و هزاران فایل و عکس، تصویر مد نظر خود را بیابید. تصور کنید که قادر باشید در این حالت، یک جستجو را بر اساس آنچه در تصویر نقش بسته ترتیب داده و با وارد نمودن عبارت «کنسرت» یا «صحنه اجرا» عکس مورد نظر خود را بیرون بکشید.

حال محققان در حال توسعه‌ی یک عملکرد هوش مصنوعی هستند که «یادگیری عمیق» یا Deep Learning نامیده شده و سیستم را قادر می‌سازد که تصاویر را همانند آنچه انسان از آن‌ها مشاهده می‌کند درک نمایند. این سیستم می‌تواند شناسایی اجسامی نظیر درخت و ماشین را یاد گرفته و لایه‌ای از اطلاعات را به منظور ثبت و جستجو ایجاد نماید. همانگونه که در این مرحله انتظار می‌رود، قدرت پردازشی مورد نیاز این تکنولوژی همچنان به شکلی بهینه نشده که در دستگاه‌های موبایل فعلی بگنجد، اما همانگونه که می‌دانیم پیشرفت پرشتاب تکنولوژی موبایل و بهینه‌سازی مضاعف این فناوری به زودی موانع موجود را از سر راه برخواهد چید. تصویر زیر توسط یک نمونه اولیه تولید شده است که فرآیند پردازشی لازم را تا 120 برابر سریع‌تر از یک پردازنده معمولی موبایل به انجام می‌رساند.

deeplearning-main

دانشیار دانشکده مهندسی پزشکی ولدون دانشگاه پوردو و گروه علوم روانی این مرکز علمی در بصورت خلاصه می‌گوید:

این سامانه به پردازش و آنالیز صحنه و قرار دادن تگ بر روی همه‌چیز می‌پردازد. زمانی که یک موقعیت مشاهده را به این دستگاه بدهید، تنها محدودیت موجود، آسمان خواهد بود.

پتانسیل ارتقاء هوش مصنوعی که توسط این تکنولوژی می‌تواند به دستگاه‌های موبایل آورده شود فراتر از تصور است. متدلوژی به کار گرفته شده برای توسعه این سیستم نیز کارایی قابل توجهی دارد و بر همین اساس، تحقیق مذکور نمایانگر این مساله بوده که رویکرد اتخاذ شده تا 15 برابر موثرتر از پردازش گرافیکی به شیوه‌ی معمول است. این سیستم در کاربردهای پزشکی نیز حرف زیادی برای گفتن خواهد داشت؛ با استفاده از هوش مصنوعی دستگاه‌های مجهز به این تکنولوژی که سرانجام تشخیص بیماری‌ها را نیز فرا خواهند گرفت می‌توان به اسکن نمودن بدن بیمار پرداخته و در خصوص وجود نشانه‌های سرطان و دیگر خطرات سلامتی به تشخیص رسید. 

با اطمینان می‌توان گفت که توسعه‌ی این سامانه تنها مربوط به زمان بوده و از مرحله احتمال و امکان‌سنجی فراتر رفته است؛ شاید در آینده نزدیک شاهد بهره‌گیری از چنین قابلیت‌هایی در ابزارهای پوشیدنی و گوشی‌های هوشمند خود باشیم. بودجه مورد نیاز این تحقیق، توسط دفتر تحقیقات نیروی دریایی، بنیاد ملی علوم و دارپا تامین می‌گردد. مسئولان این پروژه همچنین یک کمپانی جدید را با نام TeraDeep تاسیس نموده‌اند تا از طریق آن به تجاری‌سازی کاربردهای این دستاورد بپردازند.

به نظر می‌رسد یکی دیگر از تکه‌های پازل آینده مورد نظر لری پیج در حال تکمیل شدن است. هوش مصنوعی که روزی در فیلم‌های علمی-تخیلی به تصویر کشیده می‌شد اکنون دیگر رویایی دور از دست نیست و هر روز خبرهای جدیدی از تکمیل سیستم‌های فوق‌پیشرفته و تحقیقات بنیادین در این زمینه به گوش‌مان می‌رسد. شما در این خصوص چه تصوری دارید؟ 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات