مدیاتک چیپ پردازشی 8 هسته‌ای جدید خود را برای رقابت با کوالکام معرفی کرد

سه‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۷
مطالعه 2 دقیقه
مدیاتک که یک تولیدکننده‌ی چیپ‌های پردازشی تایوانی است، اخیرا در حال انجام اقدامات بزرگی بوده و تلاش دارد خود را در سطح بالاتری معرفی نماید. دو ماه پیش این کمپانی، خبر از عرضه‌ی اولین پردازنده‌ی 8 هسته‌ای واقعی خود داد که از هشت هسته‌ی Cortex-A7 تشکیل شده که تمامی آن‌ها می‌توانند بطور همزمان و موازی فعالیت نمایند. حال که آرم از تکنولوژی Cortex-A17 خود پرده برداشته، MediaTek نیز تصمیم گرفته به سرعت چیپ جدید خود را با 4 هسته‌ی پردازشی A17 با فرکانس کاری 2.2 تا 2.5 گیگاهرتز و 4 هسته‌ی 1.7 گیگاهرتزی A7 بر اساس طراحی big.LITTLE آرم ایجاد نماید.
تبلیغات

 مدیاتک در این پردازنده‌ی جدید، برای پوشش دادن تمامی نیازهای گرافیکی از GPU (واحد پردازش گرافیکی) Rogue PowerVR سری 6 استفاده کرده است. گفته می‌شود که هسته‌های A17 تا 60 درصد بهبود در کارایی را نسبت به A9های قدیمی به همراه خواهند داشت و در اصل به منظور افزایش قدرت دستگاه‌های میان‌رده طراحی شده‌اند. با وجود این مساله، MediaTek می‌گوید که چیپ جدید این شرکت که با نام MT6595 شناخته می‌شود، به منظور استفاده در دستگاه‌های سطح بالا تولید شده است و بطور مستقیم با اسنپدراگون 800 و 805 کوالکام رقابت خواهد نمود.

این چیپ چند ویژگی قابل ذکر دارد که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد؛ چیپ جدید مدیاتک از معماری big.LITTLE آرم و پردازش چندگانه ناهمگون (Heterogeneous Multi-Processing) بهره می‌برد که بر این اساس، تمامی هشت هسته‌ی پردازنده می‌توانند در فعالیت‌های سنگین بطور همزمان فعال بوده یا طی فعالیت‌های سبک، تنها یک یا دو هسته در حال فعالیت باشند. مدیاتک مدعی است که این چیپ، نسبت به سری هشت‌هسته‌ای اگزینوس سامسونگ که از هسته‌های A-15 و A-7 با فرکانس کاری پایین‌تری بهره می‌گیرد، سریع‌تر و در عین حال از نظر مصرف انرژی بهینه‌تر است.

همچنین گفته می‌شود که MT6595 اولین SoC هشت هسته‌ای مجتمع با LTE است که کدک H.265 را نیز برای پخش تصاویر Ultra HD بصورت ادغام شده با پلتفرم به همراه دارد و بر این اساس امکان ضبط و پخش ویدئوهای 2K و 4K را فراهم می‌نماید. مراحل تولید این چیپ در نیمه اول سال جاری آغاز خواهد شد و انتظار می‌رود دستگاه‌هایی که این SoC را در قلب خود خواهند داشت در نیمه‌ی دوم سال جاری روانه بازار شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات