نیم نگاهی به کار گریم و پشت صحنه‌ی سه گانه‌ی هابیت (بخش سوم)

شاید بتوان گفت که در مقایسه با دیگر آثار تالکین، هابیت از نظر روایی و شکل گیری حوادث ماجراجویانه، روندی ساده‌تر را در پیش گرفته است، ولی بی‌شک خلق شخصیت‌های آن به راحتی صورت نگرفته و کاری وقت‌گیر و پر هزینه بوده است. این بار همزمان با اکران سومین هابیت با نگاهی به کار گریم و روند تولید سه گانه‌‌ی هابیت با شما خواهیم بود.

 طراح و گریمور برجسته، پیتر کینگ (Peter King) در سال 2003 و برای کار گریم سومین بخش از سه گانه‌ی ارباب حلقه‌ها، بازگشت پادشاه، موفق به دریافت جایزه‌ی اسکار شد. اما او اظهار کرده که گریم هابیت که در آن با تامی لین (Tami Lane) و ریک فایندلیتر (Rick Findlater) همکاری داشته، به مراتب چالش بزرگ‌تری پیش روی او و دیگر همکارانش گذاشته است. کینگ یکی از انتخاب‌های همیشگی پیتر جکسن به شمار می‌رود. او پیش‌تر نیز در کارهایی همچون کینگ کونگ و استخوان‌های دوست داشتنی با جکسن همکاری کرده است.

کار گریم در هابیت

کار گریم در هابیت

زمانی که مجدداً با او تماس گرفته شد تا در مورد تریلوژی هابیت با گروه تولید این سه گانه همکاری کند، کینگ به خوبی می‌دانست که دوباره وارد همان قلمروی آشنایی خواهد شد که پیش از این در خلق آن، موفق عمل کرده بود. البته در عین حال او می‌بایست توانایی و ایده‌های ذهنی خود را مطابق با این سه گانه‌ی جدید حماسی و پرفروش  پیتر جکسن، به روز کرده و ارتقا می‌داد. شاید نقش کوتوله‌ها و البته بیلبو در سه گانه‌ی ارباب حلقه‌ها آن قدرها برجسته و مشخص نبود، اما در هابیت این  ساکنان دنیای میانه، بیشتر در معرض نگاه بیننده قرار داشتند.

 کینگ باید گندالف دوست داشتنی را 6 دهه جوان‌تر می‌کرد و البته به جای گیملی، اکنون 13 کوتوله‌ی پشمالو هم بودند که به گریم و آرایش مو و ریش خاص خود نیاز داشتند. گریمی که در عین  اینکه بیانگر ظاهر کلی نژاد کوتوله‌ها است، می‌بایست مایه‌ی افتراق شخصیت‌ها از یکدیگر نیز می‌بود.

کینگ در مورد کار روی این پروژه چنین می‌گوید:

" داشتن 13 کوتوله در یک زمان کاری سخت بوده و برای هر طراح و گریموری دورنمای ترسناکی به شمار می‌رفت. ما مراحل مختلفی را برای ارائه‌ی کار نهایی پشت سر گذاشتیم. در ابتدا از تمامی شخصیت‌ها تصاویری تهیه شد؛ بر مبنای آنها طراحی‌های مختلفی صورت گرفته و مجسمه‌هایی از روی هر یک ساخته شد. سپس به سراغ آرایش مو و سبیل و استفاده از کلاه گیس‌های مختلف رفتیم. بارها شکل کلی تغییر کرده و مدل‌های دیگر نیز مورد امتحان قرار گرفت، تا یک شخصیت از همه نظر باورپذیر و قابل قبول به نظر برسد."

اگر  به تغییراتی که روی هر بازیگر انجام شده تا یکی از این 13 دورف جنگجو متولد شوند نگاه کنیم، به خوبی متوجه کار سنگین و جالب توجه گریم هر یک از آنها خواهیم شد. به همین منظور توجه شما را به تصاویر قبل و بعد از گریم این شخصیت‌ها جلب می‌کنیم.

ریچارد آرمیتاژ (Richard Armitage): تورین اوکِنشیلد

کار گریم هابیت

اِیدِن ترنر(Aidan Turner): کیلی

کار گریم هابیت

دین اوگُرمَن (Dean o Gorman): فیلی

کار گریم هابیت

جان کالِن (John Callen) : اوین

کار گریم هابیت

پیتر هَمبِلتون (Peter Hambleton): گلوین

کار گریم هابیت

گراهام مَک تاویش (Graham Mc Tavish): دوالین

کار گریم هابیت

کِن استات (Ken Stott): بالین

کار گریم هابیت

ویلیام کیچر(William Kircher): بیفُور

کار گریم هابیت

استفن هانتر(Stephen Hunter): بَمبور

کار گریم هابیت

مارک هادلو (Mark Hadlow): دوری

کار گریم هابیت

جِد بروفی (Jed Bophy): نوری

کار گریم هابیت

آدام براون (Adam Brown): اوری

کار گریم هابیت

جیمز نسبیت (James Nesbitt): بُفور

کار گریم هابیت

کینگ اشاره می‌کند که او و تیم همکارش دست کم سه بار ظاهر دورف‌ها را تغییر دادند تا به نتیجه دلخواه خود برسند. او در ادامه اضافه می‌کند:

" ما رنگ و فرم ریش، سبیل، رگه‌های مو، فرم بینی و ظاهر هر کدام از این سیزده کوتوله را بارها تغییر دادیم، به اینها اضافه کنید تمام مراحل گریمی که می‌بایست پیش از هر صحنه‌ی فیلمبرداری به صورت مداوم تکرار شود. البته بیلبو و دیگر شخصیت‌های تازه و قدیمی هم در این میان نیازمند انجام همین مراحل بودند."

کینگ و گروهی  37 نفره‌ که مسئولیت کار گریم این سه گانه‌ را بر عهده داشتند، برای بیش از 15 ماه درگیر کار فیلمبرداری بودند. برای تطبیق دادن کار با هر سکانس، آنها باید هر بار صحنه را بررسی کرده و مراقب کوچک‌ترین اشکال ایجاد شده می‌بودند، حتی تصور چنین کار سنگینی نیز خسته کننده است. 

پشت صحنه هابیت

پشت صحنه هابیت

البته به جز دورف‌ها، الف‌ها و نژادهای دیگری همچون اورک‌ها هم در این مجموعه نقش آفرینی می‌کنند که هر کدام نیازمند چهره پردازی و بعضاً گریم سنگینی بودند. اگرچه بخش قابل توجهی از کار به کمک جلوه‌های ویژه جلو می‌رفت، اما عوامل  سیاهی لشگری نیز بودند که وجودشان برای فیلمبرداری برخی از صحنه‌ها مورد نیاز بوده و البته می‌بایست این گریم سنگین را نیز متحمل می‌شدند. کینگ از تبدیل کردن زن و مرد به اورک لذت برده و به هیچ وجه خود را از نظر انتخاب فرد یا شخص خاص در مضیقه قرار نداده است.

کار گریم در هابیت

کار گریم در هابیت

کار گریم در هابیت

کار گریم در هابیت

کار گریم هابیت

کار گریم در هابیت

طرفداران این مجموعه که گاهی در محل فیلمبرداری حاضر می‌شدند، اغلب از گرفتن عکس‌های یادگاری با اورک‌های بدقیافه و خبیث، با رویی باز استقبال می‌کردند.

کار گریم در هابیت

خب اگر از کار گریم، چهره پردازی و آرایش موی این سه گانه بگذریم، هنوز هم حجم بالایی کار باقی مانده که برای تولید پروژه‌ای با چنین وسعتی باید انجام بگیرند. از آنجایی که همیشه اولین قدم در انجام هر کاری سخت‌ترین و البته مهم‌ترین بخش آن کار است، به سراغ اولین فیلم از این سه گانه یعنی "هابیت: یک سفر غیر منتظره" می‌رویم. در این بخش با دیگر مراحل ساخت فیلم و کارهایی که در پشت صحنه انجام می‌شوند از نزدیک آشنا شده و به کار جلوه‌های ویژه این مجموعه خواهیم پرداخت.

 بی‌تردید بعد از مشاهده‌ی اثر حماسی عظیمی همچون ارباب حلقه‌ها بر پرده‌ی سینما، طرفداران متعصب تالکین با چیزی کمتر از آن راضی نمی‌شدند. زمانی که پیتر جکسن به سراغ ساخت هابیت رفت، به خوبی به این نکته آگاهی داشته و از این روی به دنبال تیمی منسجم و یک دست همچون گروه سازنده‌ی سه گانه قبلی خود بود. در بسیاری از موارد نیز دامنه‌ی همکاری او با همان افراد قبلی برقرار شد، از جمله اندی سِرکیس (Andy Serkis)، که نقش آفرینی بی‌نظیر او در خلق شخصیتی همچون گالِم، او را در ذهن بسیاری از طرفداران آثار تالکین جاودانه کرده و در عین حال نامزدی جوایز متعدد بین‌المللی را برای او به ارمغان آورد. این قابلیت انکار پذیر او در ایفای این نقش سبب شد علاوه بر آنکه مجدداً در نقش گالم به گروه تولید هابیت بپیوندد، بنا به خواست پیتر جکسن مسئولیت ساخت بخشی از این فیلم را نیز برعهده بگیرد.

پشت صحنه تولید هابیت

پشت صحنه تولید هابیت

این استفاده از افراد به جای شخصیت‌های مجازی به شکلی گسترده در هابیت نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

پسشت صحنه هابیت

پشت صحنه هابیت

پشت صحنه هابیت

hobbit-behind-scenes-1

به لطف جلوه‌های ویژه و البته ساخت مدل و ماکت‌های متعدد، صحنه‌های فیلمبرداری شده در این سه گانه نیز از  همان درخشش و شکوه سه گانه‌ی ارباب حلقه‌ها برخوردار هستند. برای درک بهتر ساخت این صحنه‌ها، توجه شما را به گوشه‌ای از فرآیند ساخت این فیلم جلب می‌کنیم.

دانلود ویدیو

با استفاده از پرده‌ی سبز و ساخت لوکیشن‌های مورد نظر، بسیاری از صحنه‌های این فیلم، بدون حضور در محیط خارج، به صورت مستقیم و در داخل استودیو فیلمبرداری و ساخته شدند.

پشت صحنه هابیت

پشت صحنه هابیت

پشت صحنه هابیت

پشت صحنه هابیت

پشت صحنه هابیت

همچنان وقت زیادی نیز برای آماده سازی شخصیت‌های جانبی صرف شده ، در کنار آن کار با سیاهی لشگرهای حاضر و آموزش آنها نیز از جمله دیگر فعالیت‌هایی است که پشت صحنه‌ی تولید این فیلم صورت پذیرفته است.

پشت صحنه هابیت

پشت صحنه هابیت

پشت صحنه هابیت

پشت صحنه هابیت

پشت صحنه هابیت

پشت صحنه هابیت

و البته در تمامی این مراحل نمی‌توان حضور پررنگ و تأثیر‌گذار پیتر جکسن را نادیده گرفت، کارگردانی که به بهترین شکل روح حماسی آثار تالکین را بر پرده‌ی نقره‌ای سینما به تصویر کشیده است.

پشت صحنه هابیت

پشت صحنه هابیت

پشت صحنه هابیت

پشت صحنه هابیت

پشت صحنه هابیت

و دیگرانی که هر کدام با نقش کوچک و بزرگ، کمرنگ و پررنگ خود در به ثمر رسیدن این ایده همکاری کرده و ساعتی بیننده را در جادوی رنگارنگ تالکین شریک کردند.

پشت صحنه هابیت

پشت صحنه هابیت

پشت صحنه هابیت

پشت صحنه هابیت

پشت صحنه هابیت

پشت صحنه هابیت

پشت صحنه هابیت

پشت صحنه هابیت

پشت صحنه هابیت

ویدیوی زیر توضیحات بیشتری در مورد نحوه‌ی ساخت این فیلم در اختیار شما قرار می‌دهد. مشاهده‌ی آن را از دست ندهید.

دانلود ویدیو

و در خاتمه همراه خواهیم بود با یاران دیروز و قهرمانان امروز، زمانی که از زیر سایه‌ی سنگین گریم و حس سرزمین میانه بیرون آمده و شادی خود را با یکدیگر تقسیم کردند.

کارگردان و بازیگران هابیت

کارگردان و بازیگران هابیت

کارگردان و بازیگران هابیت

کارگردان و بازیگران هابیت

کارگردان و بازیگران هابیت

کارگردان و بازیگران هابیت

امیدوارم از این مطلب و همراهی با تیم سازنده‌ی تریلوژی هابیت لذت برده باشید. نظرات و پیشنهادات خود پیرامون این مطلب را با ما در میان بگذارید.

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده
تبلیغات

بیشتر بخوانید