استفاده از فناوری چاپ سه بعدی برای تولید کبد

شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴
مطالعه 2 دقیقه
کبد یکی از اعضاء حیاتی بدن انسان است که مهم‌ترین وظیفه‌ی آن سمع‌زدایی و پاک‌سازی خون است. شرکت Organovo موفق شده است از طریق فناوری چاپ سه‌بعدی کبدهای کوچکی بسازد تا در آزمایشات مورد استفاده قرار گیرد.
تبلیغات

اگر شرکت دارویی بخواهد عوارض داروی جدید خود را مورد آزمایش قرار دهد یکی از مهم ترین اعضایی که باید به آن توجه کند کبد انسان است که در صورت وجود یک کبد مینیاتوری از انسان این آزمایش می‌تواند کاملا بی خطر و به صرفه انجام شود. این راهی است که شرکت زیست فناوری Organovo در پی کسب درآمد از آن است.

این شرکت یک مدل سه بعدی کبد با ابعادی چند میلی متری را با استفاده از زیست چاپگرهای سه بعدی تولید می‌کند. این ابزار از دو هد چاپ، تشکیل شده است، که یک بستر پشتیبانی کننده از سلول‌ها را تولید می‌کند و دیگری سلول‌های کبد انسانی را در آن قرار می‌دهد. مدل نهایی تشکیل شده از بافت زنده‌ی کبد انسان و برخی سلول‌های دیگر همچون سلول‌های اندوتلیال که مدلی کاملا مشابه با کبد واقعی را ارائه می‌دهند. این سلول‌های همچنین پروتئین‌های کبدی همچون آلبومین، فیبرینوژن و ترانسفرین را به علاوه کلسترول تولید می‌کنند.

در این مدل سلول‌ها به شکلی سه بعدی نسبت به هم آرایش یافته‌اند که مشابه نمونه‌ی کبد واقعی است. در مقایسه با روش‌های کنونی کشت بافت کبد که امروزه به کار می‌رود و بافتی دو بعدی ارائه می‌کند، این روش بسیار به واقعیت نزدیک تر است چراکه شیوه‌ی رفتار سلول‌ها وقتی به صورت دو یا سه بعدی قرار می‌گیرند متفاوت است و سلول‌ها در بسیاری از موارد همچون بافت واقعی بدن رفتار نخواهند کرد.

بافت چاپ شده به روش سه بعدی حداقل به مدت 42 روز فعال باقی می‌ماند که به معنای افزایش چشمگیر مدت عمر سلول‌ها و امکان بررسی طولانی مدت تری نسبت به روش‌های کشت سلولی دو بعدی است. هم اکنون در مدل کنونی توانایی تشخیص ترکیبات سمی از غیر سمی و مولکول‌های سوخت و سازی وجود دارد.

اولین نمونه‌های این بافت چاپ شده به روش سه بعدی از طریق خود شرکت در اختیار پژوهشگران و داروسازان قرار خواهد گرفت به این معنا که این افراد باید با استفاده از امکانات این شرکت و در محل این شرکت به انجام پژوهش‌های خود بپردازند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات