۶ آذر: تولد آندرش سلسیوس ستاره شناس، فیزیکدان و ریاضیدان بزرگ سوئدی

پنج‌شنبه ۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
313 سال پیش در چنین روزی اندرش سلسیوس، دانشمند بزرگ سوئدی متولد شد. شهرت این دانشمند بخاطر ارایه درجه بندی سلسیوس یا سانتیگراد است که در سال 1948 مورد پذیرش جهانی قرار گرفت.
تبلیغات

 27 نوامبر سال 1701 اندرش سلسیوس در شهر اوپسالا متولد شد. اندرش در یک خانواده علم دوست و دانشمند پرورش یافت. پدرش استاد ستاره شناسی در دانشگاه اوپسالا بود و پدربزرگش مگنوس سلسیوس از ستاره شناسان و ریاضیدانان بنام و برجسته زمان خود به شمار می‌ٰرفت.

اندرش مانند سایر اعضای خانواده خود استعداد زیادی در ریاضیات داشت و این موضوع را از همان کودکی با یادگیری سریع مفاهیم پایه نشان داد. آندرش سلسیوس در دانشگاهی که پدرش استاد نجوم و ستاره شناسی بود به تحصیل پرداخت و مدارج علمی را یکی پس از دیگری سپری کرد و سرانجام سال 1730 همانند پدرش در دانشگاه اوپسالا به عنوان استاد نجوم وستاره شناسی مشغول به کار شد. در همان سال آندرش سلسیوس دستاوردهای علمی خود را با موضوع یک روش جدید در محاسبه فاصله زمین تا خورشید منتشر کرد، در این تحقیق به شفق قطبی نیز پرداخته بود.

در زمینه شفق قطبی وی اولین فردی بود که ارتباط میان شفق قطبی و تغییرات میدان‌های مغناطیسی زمین را مطرح کرد. شفق قطبی یکی از پدیده‌های جوی کره‌ی زمین است. شفق قطبی پدیده‌ی ظهور نورهای رنگین و متحرک در آسمان شب است و معمولاً در عرض‌های نزدیک به دو قطب زمین که براثر برخورد ذرات باردارِ باد خورشیدی و یونیده شدن مولکول‌های موجود در یون‌سپهر (یونوسفر) زمین به وجود می‌آید.

در دهه 30 قرن 18 میلادی اندرس سلسیوس به کشورهای فرانسه، ایتالیا، آلمان و انگلستان سفر کرد و از اکثر رصدخانه‌های این کشورها دیدن کرد و به تبادل علمی با دانشمندان آنها پرداخت. اندرش سلسیوس اولین نفری بود که آزمایش‌های علمی دقیقی را به منظور ارائه مقیاس بین المللی و جهانی برای مقیاس دما در کارهای علمی به انجام رساند در آغاز با انجام آزمایش‌های گوناگون مقیاسی را مطرح کرد که در آن درجه 100 نقطه انجماد و درجه 0 برای نقطه جوش تعریف شده بود این مقیاس به همین شکل تا زمان مرگ آندرش سلسیوس باقی ماند، اما بعد از مرگ وی کال لینه، گیاه شناس سرشناس سوئدی پیشنهاد کرد تا مقیاس سانتیگراد برای راحتی استفاده معکوس شود که به بدین ترتیب 0 را به عنوان نقطه انجماد و 100 را به عنوان نقطه جوش انتخاب کردند. اندرس سلسیوس این روش و مقیاس را سنتیگراد نامگذاری کرد که در زبان لاتین به معنای "صد قدم" است.

آندرس سلسیوس در تاریخ 25 آوریل سال 1745 به دلیل بیماری سل در سن 44 سالگی دیده از جهان فرو بست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات