اپل در تراشه‌ی A8X از پردازنده‌ی گرافیکی نیمه اختصاصی 8 خوشه استفاده کرده است

پنج‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
بررسی‌های عمیق انجام شده روی تراشه‌ی A8X مورد استفاده در آیپد ایر ۲ نتایج جالب توجهی به‌همراه داشته است. اطلاعات منتشر حاکی از آن است که این تراشه‌ از یک پردازنده‌ی گرافیکی هشت کلاستری برخورداری است.
تبلیغات

بررسی‌های انجام شده روی تراشه‌ی A8X مورد استفاده در آیپد ایر ۲ که توسط اَنندتک انجام شده، اشتباه بودن گمانه‌های پیشین در مورد این تراشه‌ را ثابت کرد. اپل در تراشه‌ی A8X از وجود یک پردازنده‌ی گرافیکی هشت کلاستری بهره گرفته است. هر یک از کلاسترها، یک هسته‌ی گرافیکی را در خود جای داده‌اند. هرچند تغییرات صورت گرفته در پردازنده‌ی گرافیکی توسط اپل محدود است، اما می‌توان این تغییرات را قدم بزرگی برای این کمپانی خواند. اپل در حال حاضر قدرت مهندسی پردازنده‌ و پردازنده‌ی گرافیکی مورد استفاده در محصولاتش را در اختیار دارد.

اپل برای تولید پردازنده‌ی گرافیکی مورد نیاز خود، دو تراشه‌ی GX6450 PoweVR را در کنار هم و در روی یک بورد قرار داده است. تهیه‌ی یک تصویر از سطح بورد آیپد ایر ۲، ادعای انندتک را تایید کرده است.

اپل در کنار گواهی استفاده از معماری هسته‌های مبتنی بر ARM، گواهی استفاده از هسته‌های گرافیکی PowerVR را نیز در اختیار دارد. اما برخلاف گواهی ARM، اپل قادر است تا طراحی هسته‌های گرافیکی را براساس نیازهای خود تغییر دهد. در پیش گرفتن چنین سیاستی موجب دستیابی به یک طراحی نیمه اختصاصی در مورد پردازنده‌های گرافیکی توسط اپل شده است. در مورد پردازنده‌ی گرافیکی تراشه‌ی A8X، اپل با استفاده از معماری GX6450، طراحی جدیدی را از دل آن استخراج کرده و یک معماری با ۸ کلاستر طراحی کرده است. با توجه به اینکه معماری مورد استفاده در تراشه‌ی A8X، یک معماری رسمی نیست، اپل جزئیاتی از آن را بطور رسمی منتشر نمی‌کند.

اشتیاق اپل برای ایجاد تغییر در طراحی پردازنده‌های گرافیکی نشان از این دارد که در آینده نیز شاهد این امر خواهیم بود. زمانی که اپل از تراشه‌ی خود با بهره‌گیری از پردازنده‌ی سه هسته‌ای و دو گیگابایت حافظه‌ی رم پرده برداشت، بسیاری را متعجب کرد. آیپد ایر ۲ با وجود تراشه‌ی A8X پیشرفت بسیار محسوسی نسبت به نسل پیش دارد.

شماری از کارشناسان بخش عمده‌ی برتری تراشه‌ی A8X را نه در بهینه‌سازی‌های سخت‌‌افزاری، بلکه در استفاده‌ی بهینه‌ی نرم‌افزار و سیستم‌عامل از سخت‌افزار عنوان می‌کنند. اخبار بسیاری در مورد پشتیبانی از امکان نمایش دو پنجره در آیپد منتشر شده که به احتمال زیاد در آینده‌ شاهد آن خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات