چهار دلیلی که IPv6 اینترنت را نجات خواهد داد

یک‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۹ - ۲۲:۵۹
مطالعه 2 دقیقه
جهان نزدیک به تمام شدن آدرس های IP است یا حداقل IP آدرس های IPv4 که مدیران IT و اغلب کاربران با آن آشنا هستند به انتهای خط رسیده اند. خوشبختانه Internet Engineering Task Force )IETF ) برای حل مشکل آدرس دهی در آینده امکاناتی به پروتکل IPv4 فعلی اضافه نموده و IPv6  یعنی (Internet Protocol version 6) را معرفی کرده است که علاوه بر امکانات بیشتر، رنج وسیعی از IPها را در دسترس می دهد.
تبلیغات

مزایای IPv6

آدرس های بیشتر:

برخلاف آدرس دهی 32 بیتی IPv4 در IPv6 آدرس دهی بصورت 128 بیتی انجام می شود و در نتیجه تعداد IPهای بیشتری پشتیبانی می شود. با توجه به رشد روز افزون کاربران اینترنت و همه گیر شدن آن، متخصصان شبکه از اواخر دهه 1980 به محدودیت تعداد آدرس های IP پی بردند.[inset side="right" title="رنج وسیع IPها"] IPv6 اجازه آدرس دهی میلیاردها IP را می دهد و هر شخصی می تواند به تنهای تعداد زیادی IP برای وسایل و نیازهای خود داشته باشد.[/inset]

IPv4 اجازه آدرس دهی 4.3 میلیارد IP را می دهد اما در حال حاضر تمام ابزارهای ارتباطی، سرورها، کامپیوترهای خانگی، لپ تاپ ها، تلفن های همراه و غیره به اینترنت متصل هستند و هر کدام نیاز به آدرس IP دارند و همچنین زمانی که اینترنت به سرعت جهانی شد و به کشورهای نظیر چین و هند رسید به یک باره تعداد کثیری از IP ها اشغال شدند.

IPv6 اجازه آدرس دهی میلیاردها IP را می دهد و هر شخصی می تواند به تنهای تعداد زیادی IP برای وسایل و نیازهای خود داشته باشد.

پشتبانی و سازگاری با IPv4

IPv6 با IPv4 سازگار است و شبکه ها و سخت افزارهای مختلف می توانند بدون هیچ نگرانی به IPv6 ارتقاء یابند در اینده نزدیک بطور کامل تمام آدرس های IPv4 به IPv6 تبدیل خواهند شد و IPv6 تنها پروتوکل اینترنت خواهد شد. این تغییر حدود یک دهد طول خواهد کشید.

امنیت بالاتر:

IPv6 با رمزگذاری و کد گذاری داخلی طراحی شده است این قابلیت بصورت اختیاری در IPv4 وجود دارد ولی  این قابلیت با وجود IPsec در IPv6 اجباری است و هر Packet در شکبه کدگذاری می شود در نتیجه بسیاری از حمله ها و مشکلات نرم افزار های مخرب اینترنتی غیرممکن خواهد شد و یا حداقل بسیار کمتر خواهد شد.

بازده بالاتر:

IPv6 تغییراتی در روش ارسال بسته های اطلاعات و شکل گیری آنهاایجاد کرده که باعث بازده بیشتر و کاهش ازدست رفتن (Packet Lost) احتمالی Packet ها می شود. در نتیجه موجب بالارفتن اطمینان و بازده شبکه می شود. بازده IPv6 در VoIP وپخش فایل های ویدویی بطور چشم گیری از IPv4 بالاتر است.

منبع: PCWorld Magazine Sep 2010نویسنده: Harry Campbell

[italic]www.zoomit.ir[/italic]

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات