۷ آبان: زادروز ویلیام برنبرگ پزشک آمریکایی

چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۱
مطالعه 3 دقیقه
۹۹ سال پیش در چنین روزی ویلیام برنبرگ پزشک آمریکایی و استاد دانشگاه هاروارد متولد شد. وی از پیشگامان روش‌های درمانی برای مبتلایان به فلج‌های مغزی بوده است.
تبلیغات

۹۹ سال پیش در چنین روزی یعنی ۲۹ اکتبر سال ۱۹۱۵ ویلیام برنبرگ در هاورویل ماساچوست متولد شد. از همان کودکی استعداد خارق العاده‌ای از خود نشان داد و به سرعت با نمرات عالی مقطع‌های تحصیلی را پشت سر گذاشت و به عنوان شاگرد ممتاز و بورسیه تحصیلی وارد دانشگاه هاروارد شد. ویلیام برای گذران زندگی از نوجوانی مشغول کار بود حتی برای داشتن کمی کمک خرج در حین تحصیل شب‌ها در رستوران‌ها به شستن ظروف مشغول بود تا بتواند بخشی از خرج زندگی خود را تامین کند.

ویلیام در سال ۱۹۳۶ از دانشگاه هاروارد فارغ التحصیل و سپس وارد دانشگاه پزشکی بوستون شد. او در سال ۱۹۴۰ دکترای پزشکی خود را از این دانشگاه دریافت کرد. بعد از فارغ التحصیلی وارد بخش آسیب شناسی بیمارستان بوستون شد و به مدت ۶۰ سال در این بیمارستان به خدمت مشغول بود. دکتر ویلیام برنبرگ به شدت به کار خود و کمک به بیماران عشق می ورزید و با تمام وجود برای درمان بیمارانش در تلاش بود. بین سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۴ مدیریت و سرپرستی ۷ بخش درمانی و تحقیقاتی بیمارستان را به عهده داشت. او بیشتر عمر خود را صرف تحقیق و درمان کودکان و به ویژه کودکانی که به بیماری فلج مغزی مبتلا شده بودند، کرد. تحقیقات و دستاوردهای وی موجب تحول بزرگی در روش درمانی و بازپروری بیماران مبتلا به فلج مغزی شد و تلاش‌های خستگی ناپذیرش مورد تقدیر بسیاری از مجامع علمی و پزشکی دنیا قرار گرفت. درکنار درگیری‌های کاری در بیمارستان دکتر ویلیام برنبرگ یک استاد نمونه در دانشگاه هاروارد به شمار می‌رفت که پزشکان بسیاری را تربیت کرد. وی تا آخر عمر حتی بعد از بازنشستگی در سال ۲۰۰۱ به تدریس در دانشگاه هاروارد ادامه داد و همیشه سعی می‌کرد تا آنچه را آموخته است به پزشکان آینده آموزش دهد.

حوزه‌ای که وی تمام عمر در خصوص آن تحقیق کرد بازپروری و درمان بیماران مبتلا به فلج مغزی بود. این بیماری مجموعه‌ای از اختلالات است که با درگیری مغز و دستگاه عصبی همراه می‌شود و موجب می‌گردد تا مهارتهای حرکتی، یادگیری، شنیدن، دیدن، تفکر با اختلال روبرو شود. شیوع فلج مغزی ۳/۳ در هر ۱۰۰۰ نفر است; تقریباً ۸۱ درصد آنها مبتلا به نوع اسپاستیک فلج مغزی می‌شوند در میان کودکان با فلج مغزی ۸ درصد دچار طیفی از اختلالات مانند اوتیسم و ۳۵ درصد مبتلا به صرع هستند. ۵۶ درصد قادر به راه رفتن به تنهایی و ۳۳ درصد دچار محدودیت حرکتی یا نا توانی در راه رفتن هستند. فلج مغزی توسط آسیب یا ناهنجاری‌های مغزی ایجاد می‌شود. بسیاری از این مشکلات در دوران جنینی رخ می‌دهند، اما این اختلال می‌تواند در هر زمان دیگری طی ۲ سال اول زندگی، زمانی که مغز کودک همچنان در حال تکامل است رخ دهد.

دکتر برنبرگ در طول عمر حرفه‌ای خود بیش از ۱۰۰۰ پزشک را تربیت کرد و به درمان هزاران کودک پرداخت و با پایه گذاری اصول بازپروری مبتلایان به فلج مغزی گام بزرگی در جهت درمان و تسهیل زندگی این بیماران برداشت و کمک بسیاری به خانواده‌های آنها کرد. تمام عمر خانه وی همانند بیمارستان بر روی مراجعه کنندگان باز بود و وی سعی می‌کرد تا به بیماران تا آنجا که می‌تواند کمک کند. او با هزینه‌ی خود چندین مرکز تخصصی برای نگهداری از بیماران مبتلا به فلج مغزی راه اندازی کرد. دکتر ویلیام برنبرگ در تاریخ ۱۴ سپتامبر سال ۲۰۰۵ و در ۸۹ سالگی دیده از جهان فروبست. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات