چگونه ماشین‌های برف‌ساز برای المپیک زمستانی برف تولید می‌کنند

پنج‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
سوچی شهری در کشور روسیه است که میزبان المپیک زمستانی ماه آینده می‌باشد؛ اما هنوز به سرمای مورد نظر دست نیافته است. درجه حرارت ناحیه 55 درجه و هوا بسیار معتدل می‌باشد و معنای آن این است که از بارش برف و یخبندان اثری نخواهد بود و این مسلماً برای شهری که در آستانه برگزاری المپیک می‌باشد، خبر چندان خوبی نیست. اما این روزها برای سوچی و دیگر مناطقی که نیاز مبرمی به برف و یخبندان دارند، اوضاع روبراه است. سوچی برای حل این مشکل دست به دامن ماشین‌های برف‌ساز شده تا برای بازی‌های پیش رو، برف ساخت بشر را جایگزین برف طبیعی کند.
تبلیغات

ماشین‌های برف ساز همیشه برای بازی‌های المپیک مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند؛ پس چندان هم چیز جدیدی برای مشاهده ندارند. اما در این مجال پای صحبت‌های عوامل برف ساز SMI می‌نشینیم که در مورد تمامی مراحل تولید برف توسط انسان، به صورت خلاصه نکاتی را در مصاحبه با نشنال جئوگرافی بیان می‌کنند. خدایان آب و هوای امروزی که دست به کار تولید برف شده‌اند، در مورد اینکه چگونه و از کجا منابع آب مورد نیاز را تأمین کرده و انتقال می‌دهند و اینکه چه نوع فشاری برای تولید برفی با کیفیت خوب مورد نیاز است (برفی معادل برف طبیعی که دو هفته قدمت داشته باشد) توضیح می‌دهند. سپس کافی است به ماشین‌های برف ساز در حال کار نگاه کنید که چگونه به انجام وظیفه مشغول می‌شوند.

اما ما هم در اینجا به طور خلاصه این روند را تشریح می‌کنیم:در حقیقت در فرآیند تولید برف، آب مورد استفاده می‌بایست ویژگی‌های خاصی داشته باشد تا بیشترین میزان قطرات آب به برف تبدیل شوند. از این رو در اغلب موارد، به آن نوکلئاتور اضافه می‌شود که این پروسه را سریع‌تر به پیش می‌برد. یکی از متداول‌ترین Nucleator ها، پروتئین طبیعی به نام SnowMax می‌باشد که خیلی سریع و آسان جذب مولکول‌های آب می‌شوند.

معمولا در یک ماشین برف‌ساز که شبیه به یک اسلحه است (همانگونه که در شکل بالا می‌بینید). رمز اصلی کار، ترکیب آب بسیار سرد با هوای فشرده شده است که منجر به تولید قطرات بسیار کوچک آب گردیده که به بیرون پاشیده می‌شوند. آب مورد استفاده معمولا از آبگیر، دریاچه یا دیگر مخازن تأمین می‌شود. در مرحله بعدی درجه حرارت هوا حائز اهمیت است که باید زیر 30 درجه فارنهایت باشد. در اینجا قطرات کوچک آب توسط نازل‌هایی به درون هوا پاشیده شده که در اثر سرمای هوا به کریستال‌های یخی و در نهایت به برف تبدیل می‌شوند. این پاشیده شدن به شناوری قطرات آب در هوا کمک می‌کند. البته در برخی از دستگاه‌های برف ساز، از پنکه‌های قدرتمندی برای پاشیدن آب به هوا استفاده می‌شود. همچنین این برف‌سازها مجهز به واحدهای خنک‌کننده‌ای هستند که جبران هوای نه چندان سرد را می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات