درگاه جدید اینتل با سرعت 1.6 ترابیت بر ثانیه برای دیتاسنتر‌ها: شبکه گیگابیت و تاندربولت را فراموش کنید

یک‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۳
مطالعه 2 دقیقه
MXC ،رابط انتقال اطلاعات جدیدی است که توسط اینتل و کورنینگ در حال توسعه است و سرعتی بی‌نظیر را برای اتصال سرورها و تجهیزات شبکه در دیتاسنترها فراهم می‌کند. اگر شما هم به مباحث و تجهیزات شبکه علاقه‌مند هستید، در ادامه با توضیحات بیشتر با ما همراه باشید.
تبلیغات

هر روز حجم اطلاعاتی که توسط سرورهای ابری پردازش و منتقل می‌شود، بیشتر شده و نیاز به تجهیزات شبکه سریع‌تر، لحظه به لحظه پررنگ‌تر می‌شود.

تاندربولت  اینتل که با نام Light Peak هم شناخته می‌شود، سریع‌ است و پهنای باند وسیعی دارد، اما علی‌رغم استفاده از مس در ساخت آن، باز هم قیمت گرانی دارد. و همه می‌دانیم که مسئله در مورد موفقیت یک محصول، یکی از تعیین کننده‌ترین فاکتور هاست.

MXC، یک سیستم کاملا جدید است که برای اتصال از سوکتی کوچک‌تر از RJ45 (همان درگاه شبکه اترنت) بهره می‌برد. فناوری ClearCurve LW شرکت کورنینگ نیز جایگزین ماژول ورودی و خروجی SFP شده است. این محصول، حاصل دو سال، همکاری مستمر اینتل و کورنینگ است. مهندسان کورنینگ بر بخش فیبر نوری محصول متمرکز شده و متخصصان اینتل طراحی بخش‌های سیلیکونی را بر عهده گرفتند تا بالاخره محصول نهایی آماده شد.

استانداردهای فعلی 40GbE (گیگابیت اترنت) و 100GbE هستند که به ترتیب سرعت‌های 40 گیگابیت بر ثانیه و 100 گیگابیت بر ثانیه را در بهترین حالت پشتیبانی می‌کنند. حال با مقایسه این ارقام با 1.6 ترابیت بر ثانیه، قدرت فناوری جدید اینتل و کورنینگ را حدس بزنید. سیستم جهانی IEEE، فعلا بر استاندارد 400 گیگابیت اترنت استوار شده است که تا سال 2017 هم اعتبار دارد. حال ممکن است طی 4 سال آینده، MXC که شامل یک کابل، رابط اتصال و واحد فرستنده-گیرنده اختصاصی است، جایگزین اترنت‌های 400GbE شود.

وقتی صحبت از فناوری‌ها و تجهیزات شبکه شود، اغلب اسم IBM یا سیسکو را به یاد می‌آوریم، اما نباید فراموش کرد که اینتل هم با Light Peak (تاندربولت) سهمی در بازار رقابت داشته و در چند برهه‌ی زمانی، USB را به چالش کشیده است.

دپارتمان تحقیقاتی اینتل در بخش Silicon Photonics که بر انتقال اطلاعات در قالب نور و از طریق مدارهای سیلیکونی تمرکز دارد، از سال 2010 فعالیت خود را به مرحله‌ی جدیدی ارتقا داده و با ساخت تراشه‌های پردازشی ویژه با نرخ انتقال 50 گیگابیت بر ثانیه، خود را در سطح جهانی مطرح کرده است. سپس Light Peak با نرخ انتقال حداقل 10 و حداکثر 100 گیگابیت بر ثانیه معرفی شد که توانست توجه بسیاری از وب مسترها و صاحبان دیتاسنترها را به خود جذب کند. جدیدترین محصول این مرکز، تاندربولت 2 است که تا اواخر 2013 وارد بازار خواهد شد.

شما هم اگر در مباحث شبکه صاحب نظر هستید، اطلاعات خود را به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات