اینتل با سیلورمونت، نبرد تمام عیار با ARM را آغاز نمود و وعده تبلت و تلفن‌های هوشمند قدرتمند را داد

سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۵
مطالعه 6 دقیقه
امروزه تقریباً تمام تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های مطرح بازار به پردازنده مبتنی بر معماری ARM تجهیز شده‌اند؛ فرقی نمی‌کند محصول آیپد یا آیفون باشد یا یک تبلت اندرویدی، مبتنی بر فایرفاکس یا بلک بری، تقریباً اکثر این محصولات از یکی از پردازنده‌های مبتنی بر معماری ARM استفاده کرده‌اند. اینتل سال گذشته با پردازنده‌های اتم خود وارد دنیای موبایل شد و چند محصول را نیز معرفی کرد. اما پردازنده‌های Medfiled این شرکت به اندازه کافی نسبت به رقبای مبتنی بر ARM توانمند نبودند. حال به نظر می‌رسد اینتل قصد دارد با Silvermont حضور شگفت‌انگیزی را در دنیای ابزارهای موبایل شکل دهد و ARM را از گود به بیرون بیندازد. در ادامه اطلاعات جامعی را در رابطه با نسل جدید پردازنده‌های موبایل اینتل مشاهده خواهید کرد.
تبلیغات

به نظر می‌رسد اینتل بالاخره یک حضور قدرتمند در بازار موبایل را برنامه‌ریزی کرده است. غول تولیدکننده نیمه هادی جهان با معرفی پردازنده‌های Medfiled در سال گذشته نشان داد که پردازنده‌های مبتنی بر معماری x86 قادر به ارائه مصرف بهینه در کنار قدرت و بازده مناسب بوده و تراشه‌های اتم این شرکت قادر به رقابت با Snapdragon کوالکام هستند.

تراشه‌های قبلی اینتل مجهز به هسته‌های Saltwell با لیتوگرافی 32 نانومتری بودند؛ اما این شرکت امروز از نسل جدید هسته‌های خود با نام Silvermont پرده‌برداری کرد، که براساس لیتوگرافی 22 نانومتری ساخته می‌شوند. این بدین معنا است که به دلیل استفاده از معماری جدید 22 نانومتری در نسل جدید پردازنده‌های اتم، شاهد مصرف به مراتب پایین‌تر، گرمای بسیار پایین‌تر و ابعاد کوچک‌تر خواهیم بود.

saltman sivermont

آمار و ارقامی که اینتل در مورد Silvermont ارائه کرده، شگفت‌انگیز به نظر می‌رسند و همگی نوید یک رقابت نفس گیر بین ARM و اینتل را می‌دهند. اینتل اعلام کرده که نسل جدید هسته‌های اتم تا سه برابر سریع‌تر از نسل قبلی با همان مصرف انرژی یا 5 برابر مصرف کمتر با همان بازده قبلی را ارائه می‌کنند! این یعنی با یک پردازنده خارق‌العاده از اینتل رو‌به‌رو خواهیم شد که با این شرایط از نظر CPU نسبت به پردازنده‌های فعلی مبتنی بر ARM بهتر عمل می‌کنند. پردازنده‌های فعلی اتم اینتل از نظر قدرت و بازده چیزی کمتر از بهترین‌های ARM ندارند و حال تصور کنید مصرف انرژی آن‌ها 5 برابر کمتر و طول عمر باتری آن‌ها 5 برابر بیشتر شود!

silvermont vs others

اینتل بالاخره در سیلورمونت توانسته یک پردازنده مناسب برای رقابت در دنیای موبایل را آماده کند، که احتمالاً مورد استقبال تولیدکنندگان مطرح تبلت و تلفن هوشمند نیز قرار خواهد گرفت. همان‌طورکه در نمودار ملاحظه می‌کنید، پردازنده جدید اتم اینتل دارای دو هسته است که از نظر قدرت و بازده به‌راحتی قادر به رقابت با 4 هسته‌ای ARM است. این پردازنده‌ها به لطف مصرف بسیار پایین انرژی، به خوبی قادر خواهند بود در تبلت و تلفن‌های هوشمند مورد استفاده قرار گیرند.

اینتل در کنفرانس معرفی Silvermont گفت:

برای ایجاد یک راه‌حل مؤثر، نیازی به افزایش تعداد هسته‌های پردازنده نیست!

اما ابزارهای موبایل علاوه بر CPU قدرتمند به یک واحد پردازش گرافیکی (GPU) توانمند نیز نیاز دارند. طی یک سال اخیر ما اخبار بسیاری در رابطه با پردازنده اتم اینتل و بهبودهایی که اینتل برای بخش گرافیک آن‌ها در نظر گرفته، شنیده‌ایم؛ برخی اعلام کردند که اینتل قصد دارد از GPUهای ساخت PowerVR در نسل جدید پردازنده‌های خود استفاده کند و آن‌ها را جایگزین گرافیک Intel HD کند. اما اینتل در کنفرانس معرفی نسل بعدی تراشه‌های اتم جزئیات زیادی درباره بخش گرافیک پردازنده‌های خود اعلام نکرد و تنها گفت، پردازنده‌های Bay Trail از نظر قدرت گرافیکی 2 برابر سریع‌تر خواهند شد.

از نکات برجسته سری جدید پردازنده‌های اتم می‌توان به عملکرد بسیار بالای هر هسته به صورت جداگانه اشاره کرد. همان‌طورکه اینتل ادعا کرده «هسته‌ها یکسان خلق نشده‌اند» این بدین معنا است که معماری هسته‌های پردازنده اینتل در شرایط برابر، عملکردی بسیار بهتر در عین حال مصرفی به مراتب کمتری نسبت به رقبا خواهند داشت. چیزی که بسیاری از ما علاقه‌مندان دستگاه‌های موبایل، چند سالی است که منتظرش هستیم، یعنی یک قدم بزرگ در عملکرد در کنار مصرف انرژی بهینه در یک محصول واحد.

حال چگونه این آرزو تحقق پیدا خواهد کرد؟ در نمودارهایی که اینتل ارایه کرده است، می‌توان عملکرد یک دوهسته‌ای Silvermont اینتل را با یک چهار هسته‌ای ARM در قدرت ورودی مشابه یعنی یک وات مقایسه کرد. همان‌طورکه مشاهده می‌کنید، حتی چهار هسته نیز نمی‌تواند به داد ARM برسد، پردازنده اینتل عملکرد بین 40 تا 110 درصد بیشتر را در کنار مصرف بین 1.6 تا 3.1 برابر کمتر ارائه کرده است.

Silvermont

در نمودار جالب توجه بعدی، می‌توان در زمینه تبلت، پردازنده اینتل و ARM را مقایسه کرد. طبق ادعای اینتل در مصرف 1.5 وات یک چهار هسته‌ای Silvermont بین 60 تا 130 درصد عملکرد بهتر و بین 3 تا 5.8 برابر مصرف کمتر در شرایط کاری مشابه، خواهد داشت. یعنی یک چهار هسته‌ای اینتل 60 درصد از یک چهار هسته‌ای ARM Cortex-A15 عملکرد بهتر، در بار کاری مشابه 3 برابر مصرف کمتر خواهد داشت.

Silvermont tablet

اگر این ادعا واقعیت داشته باشد و اینتل موفق به ارائه سیستم-روی-یک-چیپ‌ای با تمام امکانات معادل کوالکام شود، باید منتظر از میان رفتن برتری ARM در بازار موبایل‌ها و مخصوصا تبلت‌های رده‌بالا باشیم. البته این اختلاف عملکرد و مصرف تنها به دلیل هوشمندی اینتل در طراحی معماری نیست، بلکه یکی از دلایل این برتری یک یا شاید دو نسل جلوتر بودن در زمینه لیتوگرافی است. Silvermont از لیتوگرافی 22 نانومتر و تکنولوژی بسیار پیشرفته Trigate استفاده می‌کند که هر دو به عملکرد و مصرف بهینه کمک شایانی می‌کنند. در نمودار زیر می‌توان اختلاف میان لیتوگرافی 22 نانومتر و 32 نانومتری را به وضوح مشاهده کرد:

22nano

در ولتاژ برابر بین 18 تا 37 درصد عملکرد بهتر و در عملکرد مشابه نصف انرژی مصرفی را ارایه کند.

این بدین معنا است که به‌زودی شاهد تبلت‌های ویندوز 8 با قدرت و بازده بسیار بالا و البته مصرف بسیار کم و طول عمر باتری طولانی مدت خواهیم بود و از طرفی احتمالاً بدین‌ترتیب به مرگ ویندوز RT نیز نزدیک خواهیم شد؛ چون معماری اینتل به معنی اجرای نسخه کامل سیستم‌عامل ویندوز و اجرای کلیه نرم افزارهای قدیمی ویندوزی است.

پروفسور انند شیمپی از وب سایت AnandTech معتقد است که با سیلورمونت اینتل، احتمالاً پردازنده‌های اتم قدرت مشابه مک‌بوک ایر سال 2010 را خواهند داشت!

حال اینتل باید سعی کند تا نظر تولیدکنندگان سخت‌افزاری و اپراتورهای تلفن همراه را به سمت معماری جدید Silvermont خود جلب کند. جالب است بدانید که اینتل پس از استفاده از معماری 22 نانومتری Silvermont، در سال 2014 به سمت هسته‌های 14 نانومتری Airmont، گام خواهد برداشت و این بدین معنا است که اینتل قصد حضور جدی در بازار موبایل را دارد. غول تولیدکننده پردازنده در دنیای کامپیوترهای شخصی ثابت کرده که قادر به تصاحب بازار است و حالا اگر ARM دست به کار نشود و نتواند قدرت و بازده پردازنده‌های آینده خود را بهبود بخشد، بدون شک بازی را به اینتل خواهد باخت.

آرمان والی در نگارش این مقاله کمک کردند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات