نکاتی که در مورد تلویزیون‌های OLED می‌دانیم

دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۲۳:۵۵
مطالعه 5 دقیقه
مدت‌ها است که تولیدکنندگان مطرح نمایشگر مانند سونی، توشیبا، سامسونگ، ال‌جی به اشکال مختلف تکنولوژی OLED را معرفی کرده‌اند، اما تاکنون تلویزیون‌های بزرگ OLED با قیمت قابل دسترسی به بازار جهان وارد نشده‌اند. آیا برای ما به‌عنوان مصرف‌کننده ، این تکنولوژی باید مهم باشد؟ آیا امسال می‌توانیم به این محصولات دسترسی داشته باشیم؟ در ادامه مقاله با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

سخت‌افزار

آنچه می‌دانیم: OLED یا دیودهای ارگانیک ساطع‌کننده نور (Organic Light Emitting Diode) نسل بعدی تلویزیون‌ها را تشکیل خواهند داد. این فناوری عملکرد بهتری نسبت به پلاسما و LCD دارد. برای کسب اطلاعات کامل در مورد فناوری OLED به مقاله «تلویزیون OLED چیست؟» مراجعه کنید.

آنچه نمی‌دانیم: شرکت ال‌جی اعلام کرده است که از سیستم چیدمان رنگ RGBW استفاده خواهد کرد که از 4 ساب پیکسل قرمز، سبز، آبی و سفید تشکیل شده است. سامسونگ اعلام کرده که از همان چیدمان سنتی RGB استفاده خواهد کرد. چیزی که ما هنوز نمیدانیم این است که سونی و پاناسونیک از کدام چیدمان استفاده خواهند کرد. و اینکه آیا عملکرد این دو چیدمان تفاوت زیادی با یکدیگر دارند؟ کدامیک در ابتدای شکل گیری بازار OLED برتری خواهد داشت؟ قیمت آن‌ها آیا متفاوت خواهد بود؟

RGB vs RGBW

عملکرد

آنچه می‌دانیم: OLED در جنبه‌های مختلف نسبت به بهترین پلاسما‌ها و بهترین LCD ها برتر است. ترفندی که OLED برای شکست این دو فناوری قدیمی‌تر دارد این است که هر پیکسل می‌تواند به‌طور کامل خاموش شود و رنگ سیاه که درواقع نبود نور است را به بهترین شکل ایجاد کند. حتی بهترین پلاسماها هم نمی‌توانند این کار را انجام دهند و زمانی‌که پیکسل پنل پلاسما سیگنالی دریافت نمی‌کند ، هنوز اندکی مصرف انرژی دارد.

بهترین رقیب OLED در این زمینه LCDهایی هستند که از LED Backlit محلی استفاده می‌کنند (Local Dimming Backlit LED) که تنها می‌تواند روشنایی ناحیه خاصی از صفحه را خاموش کند و نه تک تک پیکسل‌ها را. این برتری OLED در مصرف برق کمتر و نازک تر شدن پنل نیز مؤثر است.

در نهایت باید گفت که کنتراست OLED بسیار خیره کننده است. تمام خبرنگاران و کارشناسان اهل فن، با دیدن تلویزیون 55EM9600 شرکت ال‌جی حیرت زده شدند و جوایز بسیاری را به‌عنوان بهترین محصول معرفی شده در نمایشگاه CES به آن اختصاص دادند.

البته سونی نیز مدتها پیش مدل کوچک و دوست داشتنی 11 اینچی XEL-1 را به بازار عرضه کرده بود که 2499 دلار قیمت داشت و تنها برای معرفی این تکنولوژی به بازار آمده بود. این تلویزیون سونی نیز بسیاری از نگاه ها را به کیفیت خیره کننده خود معطوف کرد و باعث ایجاد جذابیت و جلب نظر دیگر تولیدکنندگان شد.

sony-bravia-xel-1-ultra-slim-oled-tv

آنچه نمی دانیم: آیا این تلویزیون به آن اندازه‌ای که ال‌جی ادعا می‌کند روشن خواهد بود ( 340nit )؟ عواملی مانند طول عمر پنل تلویزیون و افت کیفیت در طول زمان چگونه خواهند بود؟

تولیدکنندگان

آنچه می‌دانیم: شرکت ال‌جی مدل 55 اینچی 55EM9600 و سامسونگ نمونه اولیه ES9500 را معرفی کرده‌اند. اما خبر بزرگ این است که شرکت‌های سونی و پاناسونیک برای تولید تلویزیون‌های OLED مشترکا وارد بازار خواهند شد. ال‌جی ادعا کرده اولین تلویزیون OLED خود را در نیمه دوم ۲۰۱۲ روانه بازار خواهد کرد، البته در ابتدای کار این محصول قیمتی سرسام آور خواهد داشت.

آنچه نمیدانیم: هرچند این شرکت‌ها نام‌های بزرگ بازار تلویزیون هستند، اما تنها تولیدکنندگان تلویزیون نیستند. براساس آمارهای نا‌امید کننده مالی شرکت‌های ژاپنی و حتی کره‌ای، نمی‌توان انتظار عرضه زودهنگام این تکنولوژی را داشت.

سؤال مهم حضور چین در میان تولید‌کنندگان است. چین یکی از بزرگ‌ترن تولیدکنندگان LCD در دنیا است. تغییر سیستم‌های تولید از LCD به OLED شاید به این راحتی نباشد، اما اگر می‌خواهید چیزی را ارزان تولید کنید اولین راه‌حل چین است. انتظار می‌رود که تولیدکنندگان چینی در یکی دو سال آینده با معرفی محصول OLED خود وارد بازار شوند. اما هنوز نمی‌دانیم که کی و چه شرکتی این کار را انجام خواهد داد.

05184826-photo-lg-55em9600 1 610x486

قیمت

آنچه می‌دانیم: این تلویزیون گران‌قیمت خواهد بود. درواقع خیلی گران. این را به خاطر داشته باشید که پلاسما هم در ابتدای عرضه به بازار جهانی 15,000 دلار قیمت گذاری شده بود و کیفیت بسیاری بد و غیر قابل تحملی هم ارایه می‌کرد. اما OLED حتی در نسل اول خود تصویری خیره کننده ارایه می‌کند و قیمتی در حدود 10,000 دلار خواهد داشت.

ال‌جی هم قیمت تقریبی 10,000 دلار را برای تلویزیون 55 اینچی خود اعلام کرده است.

آنچه نمی‌دانیم: قیمت OLED TV شرکت‌های دیگر چگونه خواهد بود؟ البته قیمت تلویزیون سامسونگ بین 9 تا 10 هزار دلار تخمین زده می‌شود. اما مسئله مهم‌تر دیگر این است که تا کی قیمت به این‌صورت خواهد بود. به گفته شرکت ال‌جی برای اینکه قیمت OLED به قیمت کنونی LCD برسد باید تا 2016 صبر کنیم. امیدواریم چین این پیش‌بینی را تغییر دهد.

زمان عرضه به بازار

آنچه میدانیم: قرار بود که اولین تلویزیون‌ها در این ماه به بازار عرضه شوند که هیچ سخنی در مورد این موضوع از سوی تولیدکنندگان به میان نیامده است. ولی احتمالاً امسال ما اولین محصولات را خواهیم دید.

آنچه نمی‌دانیم: تقریباً همه چیز. احتمال اینکه محصول ال‌جی را امسال ببینیم بیشتر از بقیه شرکت‌ها است. اما احتمالاً این محصول در تعداد محدودی به بازار عرضه خواهد شد. برای یک رقابت جانانه در این بازار باید تا سال آینده صبر کنیم. تا دیگر شرکت‌ها نیز مانند سونی و پاناسونیک وارد میدان شوند.

نظر شما در مورد این تکنولوژی چیست؟ شما تا چه اندازه حاضرید برای تلویزیون 55 اینچی OLED پول بپردازید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات