آیا AMD در مسیر نابودی قرار گرفته است؟

پنج‌شنبه ۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۹
مطالعه 5 دقیقه
موفقیت اینتل و کاهش سهم بازار کامپیوترهای شخصی باعث شده که AMD (دومین تولیدکننده تراشه‌های کامپیوتری) آسیب ببیند. در اینجا این سوال مطرح می شود: آیا ای‌ام‌دی فرصت کافی برای احیای دوباره خود خواهد داشت؟ در ادامه با زومیت همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.
تبلیغات

در سال 1982 شرکت Advanced Micro Devices که به اختصار به آن AMD گفته می شود با اینتل برای ساخت محصولاتی برای «آی‌بی‌ام» همکاری کردند. تحت موافقتنامه این همکاری شرکت ای‌ام‌دی می‌توانست چیپ 8088 اینتل را برای کامپیوتر IBM PC (در حال حاضر این کامپیوتر افسانه ای بیش نیست) تولید کند. این تفاهم نامه باعث ایجاد رقابتی شد که بیش از یک دهه در دادگاه ها مورد چالش قرار می گرفت چرا که ای‌ام‌دی به ساخت چیپ های ارزان قیمت که با طراحی اینتل بودند ادامه داد.

AMD-deathwatch-1

در اوسط دهه 90، ای‌ام‌دی با ساخت پردازنده K5 (یک چیپ سازگار با ویندوز که خود تیم ای‌ام‌دی طراحی کرده بودند) توانست برای خود شهرتی کسب کند. قیمت پایین K5 با اقبال عمومی از طرف تولیدکنندگان و افرادی که اقدام به تولید سیستم های ارزان قیمت می کردند روبه‌رو شد. در سال 1997 ای‌ام‌دی پردازنده موفق تر و پرقدرت تر K6 را عرضه کرد که از لحاظ قیمت برتری چشمگیری نسبت به پنتیوم ۲ اینتل داشت.

پردازنده K6 بیشتر در کامپیوترهای ارزان قیمت و کامپیوترهای مخصوص بازی محبوب شد. قیمت و کارایی این چیپ باعث شد که ای‌ام‌دی به دومین گزینه بعد از کامپیوترهای اینتل برای کاربران تبدیل شود. ای‌ام‌دی جایگاه خود را در سال 2006 بیش از پیش در زمانی قوت بخشید که خود را با شرکت متخصص در تولید پردازنده های گرافیکی یعنی ATI ادغام کرد. پس از آن بود که انویدیا هم به لیست رقبای او اضافه شد. از آن زمان تا اواسط سال 2000 ای‌ام‌دی کامپیوترهای مخصوص بازی با فناوری بالا را می ساخت، چه کامپیوترهای سفارشی و چه آنان که بر طبق خواسته فروشنده بودند.

AMD-deathwatch-2

زمانی که ای‌ام‌دی شرکت ای‌تی‌آی را به تصرف خود درآورد، با بازاری به ارزش بیش از 18 میلیارد دلار در جایگاه خوبی قرار گرفت. اما واقعیات تلخ این ادغام، لذت موفقیت را کاهش داد، رکود اقتصادی سال 2008 عوارض زیادی برای آنان بوجود آورد و سال 2012 برای آنان بسیار سخت بود. پاییز گذشته ای‌ام‌دی 12 درصد نیروی کار خود را تعدیل کرد. در سال جاری پس از ضرر 137 میلیون دلاری در سه ماهه سوم، 15 درصد دیگر از افراد خود را اخراج کرد. در 20 نوامبر سهام ای‌ام‌دی نسبت به 6 ماه قبل بیش از 75 درصد سقوط کرد. در گزارشی که اخیراً رویترز منتشر کرد مشخص شد که مدیران ای‌ام‌دی، به دنبال فروش کل یا بخشی از این کمپانی هستند. سران شرکت با کم اهمیت جلوه دادن این خبر، اعلام کردند: «ای‌ام‌دی در حال حاضر بطور جد بدنبال فروش کمپانی یا دارایی های بزرگ خود نیست». اما آنها این گزینه را کاملا هم رد نکردند.

AMD-deathwatch-3

مشکل از کجا آب می خورد؟

ای‌ام‌دی به پاره‌ای از مشکلات موقت و قابل حل خود که باعث بروز مشکلات فعلی شده اشاره می‌کند. به عنوان مثال می توان به اشباع بازار از چیپ‌های Liano اشاره کرد که باعث تقلیل تقاضا برای محصولات آینده شد. اما به نظر می رسد که مشکل این نباشد، مشکلات واقعی ای‌ام‌دی بسیار سخت تر از این خواهند بود:

ای‌ام‌دی یک کمپانی سازنده قطعات کامپیوتری است. اینتل در جنگ کامپیوترهای PC در حال بردن است. این در حالی است که سهم بازار پی‌سی‌ها نیز رو به کاهش است.

در عرصه پردازنده‌های کامپیوترها ای‌ام‌دی شکست خورده است. ساخت تراشه های پلتفرم بولدوزر یک شکست بزرگ برای این شرکت محسوب می‌شد. اینتل با عرضه پردازنده‌های ایوی‌بریج و سندی‌بریج، بازی پردازنده‌ها را بیش از پیش به نفع خود تغییر داد، چنان که این پیروزی به این زودی‌ها از سانتا کلارا (مقر اینتل) خارج نخواهد شد.

آیا ای‌ام‌دی می تواند تسلط خود را به دسکتاپ‌ها بازیابد؟ شاید این اتفاق بیافتد و ای‌ام‌دی اینتل را شکست دهد اما به چه قیمت؟ این روزها هارد درایوها، پردازنده‌های گرافیکی و دیگر اجزاء کامپیوتر در تنگنا هستند. بخاطر همین هم پردازنده کمتر از گذشته اهمیت دارند.

بدتر از همه، بازار کامپیوترهای شخصی به سرعت در حال کاهش است. تبلت ها 22 درصد فروش وسایل غیر تلفنی را تصاحب کرده‌اند و همینطور این میزان در حال افزایش است، این درحالی است که تقاضا و سهم بازار لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی در حال کاهش است.

روی رید، مدیر ای‌ام‌دی می گوید:

کاملاً واضح است که تغییر شکل و ساختار صنعت کامپیوتر با سرعتی بیش از آن چه که فکر می کردیم در حال وقوع است. به خاطر همین هم ما باید ابتکارات استراتژیک خود را تسریع بخشیم و ای‌ام‌دی را در مرتبه ای قرار دهیم تا بتواند از این تغییر ساختار بیشترین استفاده را ببرد و به عنوان مدل تجاری در بازار محصولات ارزان‌قیمت قرار بگیرد. روش‌های ما از این پس به گونه‌ای خواهند بود تا روند توسعه محصولاتمان ساده‌تر شود، که این کار ما را قادر خواهد ساخت تا روی محصولات، استراتژی‌ها و فرصت های جدید سرمایه گذاری کنیم.

منظور روی این است که ای‌ام‌دی باید به سرعت طرحی نو دراندازد!

پیش بینی آینده چگونه خواهد بود؟

ای‌ام‌دی نباید و نمی تواند کار تولید پردازنده ها را رها کند، مگر این که یک خریدار دست به نقد پیدا کند. به نظرمی‌آید ای‌ام‌دی بدنبال تمرکز بر روی محصولات جدید خود با عنوان Embedded Solutions است. این کمپانی می خواهد بازار تلفن همراه را درهم بشکند. اما این کار هم هزینه‌بردار خواهد بود و هم احتمال موفقیت آن کم خواهد شد.

AMD-deathwatch-4

البته بعضی ها هم معتقدند که فروش ای‌ام‌دی تنور بازار را داغ می کند. هنوز ای‌ام‌دی دارایی‌های غیرمنقول بسیاری دارد که می تواند از آنها پول های فراوانی درآورد.

آیا ای‌ام‌دی نجات پیدا می کند؟

تنها یک راه برای نجات ای‌ام‌دی وجود دارد. اگر یک کمپانی نسبتاً بزرگ با سهم بازار خوب و منابع قابل توجه بخواهد بازار تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند را از لحاظ سخت‌افزاری تغییر دهد، ای‌ام‌دی راه حل مناسب و ارزانی برای آن خواهد بود. متاسفانه فقط دو شرکت وجود دارند که دارای این معیارها می‌باشند و می‌توانند خریدار ای‌ام‌دی باشند، پس این کمپانی راه حل های زیادی برای برون رفت از این مشکل نخواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات