نکاتی که در مورد مشکل معماری Sandy Bridge باید بدانید

چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۱:۰۹
مطالعه 3 دقیقه
در این مقاله حقایق مرتبط با مشکل به وجود آمده برای پردازنده‌های سری سندی‌بریج اینتل را فهرست کرده‌ایم.
تبلیغات

اینتل به‌تازگی سری 6 پردازنده‌های خود را با نام Sandy Bridge معرفی کرد، CPUهای جدید اینتل عناوین سریع‌ترین پردازنده‌های دنیا را یدک می کشند، ولی اینتل پس از عرضه محصولات Sandy Bridge متوجه یک مشکل در آن‌ها شد، تأثیر اصلی این مشکل یا باگ بر کامپیوترهای رومیزی است. در ادامه حقایق مرتبط با این مشکل بیان شده است تا با آگاهی از آن‌ها بتوانید انتخاب صحیح داشته باشید و همچنین از شدت و اهمیت این مشکل آگاه خواهید شد.

اینتل چند هفته پس از معرفی پردازنده‌های سری 6، اعلام کرد که مشکل مهمی را در این تراشه ها پیدا کرده است. این مشکل باعث خسارت بسیار بزرگی به اینتل شد برآورد می‌شود جمع آوری و تعمیر سخت افزارهای تولید شده با تراشه های Sandy Bridge حدود 700 میلیون دلار به اینتل خسارت زده است. البته علاوه براین برخی از مشتریان بالقوه اینتل نیز به دلیل آگاه شدن از این مشکل از خرید خود منصرف شدند. خواندن این مقاله را ادامه دهید تا با مشکل بوجود آمده در تراشه های Sandy Bridge آگاه شوید.

این مشکل مربوط به CPU نیست

پردازنده‌های Core i5 و Core i7 اینتل سالم و بدون مشکل هستند و در واقع این مشکل مربوط به تراشه های P67 و H67 اینتل است که در مادربردهای سری 6 استفاده می‌شوند.

مشکل مربوط به SATA است

باگ کشف شده در تراشه های Sandy Bridge مربوط به کنترل کننده SATA است و باعث می‌شود سرعت انتقال اطلاعات ازطریق پورت SATA کاهش یابد و درنتیجه، باعث کاهش بازده دیسک سخت و درایو های دیگر شود و در مجموع بازده کامپیوتر را کاهش دهد.

تمام SATA ها تحت تأثیر نیستند

پورت های جدید و 6 گیگابیت در ثانیه این مشکل را ندارند و این ایراد تنها در پورت های کم سرعت تر 3Gbps ایجاد می‌شود. البته اکثر مادربردهای وارد شده به بازار مجهز به SATA 3Gbps هستند و درنتیجه، این مشکل در آن‌ها وجود دارد.

هر کسی متوجه این مشکل نمی‌شود

به سختی می‌توان این مشکل را تشخیص داد، اینتل براورد کرده که پس از سه سال استفاده، سرعت انتقال اطلاعات در پورت SATA حدود 6 درصد کاهش می یابد. کاربرهای معمولی متوجه این مشکل نمی‌شوند.

شدت بیشتر در کامپیوترهای رومیزی

اینتل سخت افزارهای متنوعی از خانواده Sandy Bridge برای کامپیوترهای رومیزی تولید و عرضه کرده است و درنتیجه، کامپیوترهای رومیزی به نسبت نوت بوک ها بیشتر درمعرض این مشکل هستند. از طرف دیگر اکثر مادربرد نوت بوک ها از پورت SATAی 6Gbps استفاده می‌کنند و براساس اعلام اینتل این مشکل در این نوع پورت وجود ندارد.

تولید کننده های سخت افزار مادربرد شما را تعویض می‌کنند

چون دلیل مشکل تراشه های Sandy Bridge مربوط به یکپارچگی سخت افزار است و با توجه به اعلام اینتل و توافق تولید کننده های مادربرد مشتریانی که مادربرد از این خانواده دارند می‌توانند براحتی به خدمات شرکت مربوطه مراجعه کرده و مادربرد خود را با معادل بدون اشکال تعویض کنند. این امر در ایران و توسط گارانتی های معتبر مادربرد نیز انجام می‌شود.

یک یا دو ماه تا عرضه مادربردهای بدون مشکل باقی ماننده است

اینتل اعلام کرده است که تا اواخر ماه جاری این مشکل را مرتفع کرده و انتظار می‌رود تا دو ماه دیگر مادربردهای خانواده Sandy Bridge بصورت انبوه تولید شوند.

در نهایت مشکل فعلی تراشه های H67 و P67 که در مادربردهای جدید Sandy Bridge بکار گرفته شده‌اند ارتباطی با CPU های Sandy Bridge ندارد و این مشکل واقعا جدی نیست. در حال حاضر سریع‌ترین پردازنده‌های جهان در همین خانواده Sandy Bridge هستند و اختلاف قابل ملاحظه ای با نسل قبلی CPUهای اینتل دارند.

منبع: PC Mag

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات