اسمارت واچ چیست و از چه امکاناتی برخوردار است؟

یک‌شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
اپل واچ اولترا روی مچ / Apple Watch Ultra
اسمارت واچ‌ها یا ساعت‌های هوشمند یکی از پرطرفدارترین گجت‌های پوشیدنی هستند.
تبلیغات

ساعت هوشمند چیست؟

اسمارت‌واچ‌ ها (ساعت‌های هوشمند) به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین گجت‌های پوشیدنی چند سال اخیر شناخته می‌شوند که علاوه بر نمایش ساعت، امکانات زیادی در اختیار کاربران می‌گذارند. این گجت هوشمند ظاهری شبیه به ساعت مچی دارد؛ اما نمایشگر رنگی LED و تعدادی حسگر برای پایش عملکرد بیولوژیکی و سایر قابلیت‌های سلامتی‌محور به آن اضافه شده است.

چند سال پیش، ساعت‌های دیجیتالی نقش ساعت هوشمند را بازی می‌کردند و تنها برتری آن‌ها، داشتن نمایشگر LED برای نشان دادن زمان بود؛ اما الان بازی عوض شده و هر سال به امکانات ساعت‌های هوشمند اضافه می‌شود. امروزه، حداقل امکاناتی که یک ساعت هوشمند باید داشته باشد، نمایش ساعت، ارتباط بی‌سیم با گوشی هوشمند، شمارش قدم و ثبت ضربان قلب است.

ارتباط بی‌سیم ساعت هوشمند با موبایل، باعث انجام برخی از کارهای گوشی در ساعت هوشمند می‌شود. برای مثال، وقتی در محیط شلوغ هستید و گوشی شما زنگ می‌خورد، بدون نیاز به گوشی و با ساعت هوشمند می‌توان تماس را رد کرد، یا به آن پاسخ داد.

همیلتون پولسار، اولین ساعت دیجیتالی
ساعت دیجیتالی همیلتون پولسار

شرکت‌های نام‌آشنای زیادی از جمله اپل، سامسونگ، شیائومی و هواوی اقدام به ساخت ساعت هوشمند می‌کنند؛ اما این اسمارت واچ‌ها از چه امکاناتی برخوردار هستند؟

کاربردهای ساعت هوشمند

یکی از دلایل محبوبیت ساعت‌های هوشمند، کاربرد آن‌ها است. ساعت‌های هوشمند با حسگرهای سلامت باعث بهبود سبک زندگی می‌شود. در این مطلب، به مواردی از کاربرد ساعت هوشمند اشاره کرده‌ایم:

دریافت اعلان‌های موبایل

دریافت اعلان در ساعت هوشمند

اسمارت واچ‌ها از طریق بلوتوث و به‌صورت بی‌سیم به گوشی وصل می‌شوند و می‌توانند اعلان‌های دریافتی از طریق موبایل را نمایش بدهند؛ همچنین، هنگام برقراری تماس ورودی برای گوشی، می‌توان در بعضی از اسمارت واچ‌ها به آن جواب داد یا آن را رد کرد.

حسگرهای سلامت

سنجش ضربان قلب اپل واچ اولترا

بسیاری از اسمارت واچ‌ها از حسگرهایی برای اندازه‌گیری ضربان قلب، فشار خون، اکسیژن خون و پایش خواب بهره می‌برند. اگر ساعت هوشمند از طریق نرم‌افزار اختصاصی به موبایل وصل شود، از مقدار کالری سوزانده‌شده تا نوسان ضربان قلب را گزارش می‌دهد.

مسیریابی

مسیریابی در ساعت هوشمند اپل واچ

مسیریابی با گوشی تلفن همراه دردسرهای زیادی دارد و در برخی مکان‌ها استفاده از گوشی امکان‌پذیر نیست؛ اما مسیریابی با اسمارت واچ‌ها آسان‌تر از گوشی‌ها است. اگر ساعت هوشمند حسگر GPS داشته باشد، بدون هیچ دردسری می‌توان آسان‌ترین مسیر را برای رسیدن به مقصد انتخاب کرد.

مدیریت محتوای در حال پخش در گوشی

مدیریت موزیک در حال پخش در گلکسی واچ

اگر موزیک یا ویدئویی در گوشی پخش می‌شود، به کمک ساعت هوشمند می‌توان آن را متوقف کرد، صدای آن را کم یا زیاد کرد یا محتوا را تغییر داد.

زنگ هشدار

زنگ هشدار در ساعت هوشمند اپل واچ

زنگ هشدار در ساعت‌های غیرهوشمند و قدیمی هم بود؛ اما در اسمارت واچ‌ها با امکانات بیشتری دیده می‌شود. در بسیاری از اسمارت واچ‌ها، زنگ هشدار با ایجاد لرزش همراه است.

پوسته‌های متنوع

ساعت هوشمند هواوی GT Runner از روبه رو

در ساعت‌های قدیمی و غیرهوشمند، فقط یک پوسته و تصویر زمینه وجود دارد که ممکن است بعد از مدتی از آن خسته شوید؛ اما یکی از بهترین ویژگی‌های ساعت هوشمند، قابلیت تغییر پوسته و تصویر زمینه آن است که می‌توان آن‌ها را شخصی‌سازی کرد.

اتصال به دستیار صوتی هوشمند

مردی در حال دستور دادن به دستیار صوتی در ساعت هوشمند

دستیار صوتی بسیاری از گوشی‌های اندرویدی، گوگل اسیستنت و دستیار صوتی گوشی‌های آیفون، سیری است که توسط اسمارت واچ‌ها می‌توان به آن‌ها دستور داد.

استفاده از اسمارت واچ به‌عنوان دکمه شاتر دوربین

قابلیت کمرا شاتر در ساعت هوشمند آنر

اگر گوشی موبایل را جایی گذاشتید که به آن دسترسی ندارید و قصد عکاسی با آن را دارید، با اتصال گوشی به ساعت هوشمند می‌توان از آن به‌عنوان دکمه شاتر استفاده کرد.

اگر قصد خرید ساعت هوشمند را دارید، به صفحه ساعت هوشمند در بخش محصولات زومیت مراجعه کنید و از قیمت و مشخصات آن‌ها باخبر شوید.

بسیاری از کاربران اسمارت واچ‌ها رضایت کافی از گجت هوشمند خود دارند؛ چرا که قابلیت‌های بیشتری از یک ساعت کلاسیک در اختیار آن‌ها گذاشته می‌شود. اگر یک ساعت کلاسیک و اصلی از برندی معمولی بخرید، قیمت آن برابر یک ساعت هوشمند میان‌رده و حتی پرچمدار می‌شود. اگر کاربری هستید که سلامت جسم برایتان مهم است، داشتن ساعت هوشمند برای شما پیشنهاد می‌شود.

سوالات متداول زومیت

  • چه ساعت هوشمندی ضد آب است؟

    ساعت‌های هوشمندی که گواهی IP دارند، رقم یکان بعد از IP نشان دهنده مقدار مقاومت در برابر آب و عدد دهگان بعد از IP نشان دهنده مقدار مقاومت آن در برابر گرد و غبار است.

  • آیا سیستم‌عامل همه ساعت‌های هوشمند یکسان است؟

    خیر، ساعت‌های هوشمند اپل (اپل واچ‌ها) از سیستم‌عامل WatchOS استفاده می‌کنند؛ اما بیشتر ساعت‌های هوشمند گوشی‌های اندرویدی از سیستم‌عامل Wear OS گوگل بهره می‌برند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات