این انیمیشن نشان می‌دهد که شهاب سنگ چطور به زمین روسیه برخورد کرد

یک‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۳
مطالعه 2 دقیقه
همان‌طورکه دیروز در زومیت خواندید، روز جمعه یک شهاب سنگ 10 تنی به 1500 کیلومتری شرق مسکو برخورد کرد. سنگی که از دل آسمان بر زمین فرود آمد و 1000 نفر روسی را مجروح کرد و ترس را در دل دیگر مردم جهان انداخت مردمی که بادیدن ویدئو سقوط این شهاب سنگ شوکه شده بودند. اما از نظر علمی چه اتفاقی رخ داد؟ دانشمندان شروع به کنار هم قرار دادن جزئیات بدست آمده از سقوط شهاب سنگ کرده‌اند و به نتایج جالبی دست یافتند.
تبلیغات

دانشمندان سقوط شهاب سنگ به روسیه را بزرگ‌ترین رویداد از تانگوسکا سال 1908 تا به امروز دانسته‌اند. در آن سال یک شهاب سنگ 100 هزار تنی به سیبری برخورد کرد و 2 هزار کیلومتر را ویران و 80 میلیون درخت را خاکستر کرد.

اما شهاب سنگی که جمعه با زمین برخورد کرد از نظر ابعاد و وزن کوچک‌تر بوده ولی با این وجود حدود 20 کیلومتر از خاک زمین را تحت تأثیر مستقیم خود قرار داده است. ناسا این نوع از سنگ‌های آسمانی را «سنگ آسمانی انفجاری» می‌نامد. وزن شهاب سنگ اخیر حدود 10 تن تخمین زده شده است.

شاید باور کردنش کمی مشکل باشد اما شهاب سنگی که جمعه به زمین برخورد کرد با سرعتی در حدود 106 هزار کیلومتر بر ساعت در حرکت بوده است. جالب است بدانید که شهاب سنگ زمانی که از اتمسفر با این سرعت عبور می‌کند دمای آن به‌شدت افزایش می‌یابد و همین عامل باعث انفجار آن شده و بخش‌های از آن پیش از برخورد با زمین از هسته اصلی جدا شده و حجم آن کاهش می‌یابد. مارک باسلوف فیزیکدان لابراتوار بین‌المللی سانادیا این وضعیت را مشابه انفجار بمب TNT می‎داند. ویدئو پایین را مشاهده کنید تا دید بهتری نسبت به این وضعیت بدست آورید:

تصور کنید اگر این شهاب سنگ به داخل شهر مسکو برخورد می‌کرد چه اتفاق ناگواری رخ می‌داد و شاید میلیون‌ها نفر جان خود را از دست می‌دادند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات