بهترین فیلم های سفر در زمان ؛ از میان ستاره‌ای تا اثر پروانه‌ای

دوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
مطالعه 20 دقیقه
بهترین فیلم‌ها درباره سفر در زمان
سفر در زمان همیشه موضوعی جذاب برای بسیاری از فیلم‌های علمی تخیلی بوده است. در این مقاله بهترین فیلم‌های این ژانر را معرفی می‌کنیم.
تبلیغات

اگر به ماشین زمان دسترسی داشتید به کجا سفر می‌کردید؟ ممکن است این پرسش‌ را بارها از خود پرسیده باشید. سفر در زمان همیشه یکی از موضوع‌های داغ فیلم‌ها و داستان‌های علمی تخیلی بوده است. ساخت فیلمی برجسته با موضوع سفر در زمان کار ساده‌ای نیست. منطق مشخص و همچنین داستانی جذاب از پیش‌نیازهای مهم فیلم‌های سفر در زمان هستند. در این مقاله به مطرح‌ترین فیلم‌های سفر در زمان و نگاه علمی آن‌ها به این موضوع می‌پردازیم.

۱. interstellar

میان‌ستاره‌ای

فیلم میان‌ستاره‌ای
  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۸/۶

میان‌ستاره‌ای فیلمی در ژانر علمی تخیلی به کارگردانی کریستوفر نولان، با بازی متیو مک‌کانهی و جسیکا چستین است. منطق فیلم میان‌ستاره‌ای، سفر در زمان بر اساس قوانین نسبیتی و سفر در کرم‌چاله است. به این صورت که زمان برای افرادی که در کرم‌چاله سفر کردند زودتر از زمان برای ساکنین زمین می‌گذرد و همین مسئله باعث به وجود آمدن تضادی جالب بین درک دو طرف از گذر زمان می‌شود و مفاهیم تراژیک و همچنین عمیق فلسفی را به مخاطب منتقل می‌کند. همین منطق و استفاده از مفاهیم نزدیک به واقعیت، فیلم میان‌ستاره‌ای نولان را به یکی از بهترین فیلم‌های این ژانر تبدیل می‌کنند.

۲. Terminator 1 ,2

ترمیناتور ۱ و ۲

فیلم ترمیناتور
  • سال انتشار قسمت اول: ۱۹۸۴؛ سال انتشار قسمت دوم: ۱۹۹۱
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی قسمت اول: ۷/۶؛ امتیاز آی‌ام‌دی‌بی قسمت دوم: ۸/۶

جابه‌جایی زمان یا پرش زمانی و پیامدهای آن برای واقعیت، مفهوم بنیادی دنیای فیلم‌های ترمیناتور یا نابودگر به کارگردانی جیمز کامرون است. هوش مصنوعی Skynet، Resistance و کاترین ویور همه مأمورهایی را به گذشته ارسال می‌کند تا آینده را تغییر دهند. هوش مصنوعی اسکای‌نت که انسان را خطری برای خود می‌بیند به شکل سازمان‌یافته برای تغییر آینده و سرنوشت انسان تلاش می‌کند.

در قسمت اول فیلم ترمیناتور، یک مأمور برای نابود کردن سارا کانر اعزام می‌شود. از طرفی سازمان دیگری به نام تک کام، مأموری به نام کایل رییس را به شکل داوطلبانه برای نجات جان سارا کانر به سال ۱۹۸۴ می‌فرستد. در قسمت دوم، اسکای‌نت مأمور دیگری را برای نابودی جان کانر، پسر سارا کانر اعزام می‌کند. جان کانر که از آینده یک مدل نابودگر T-800 را مجددا برنامه‌ریزی کرده، آن را برای نجات جان خود و مقابله با مأمور اسکای‌نت به گذشته ارسال می‌کند.

۳. Back To The Future (1, 2, 3)

بازگشت به آینده (۱ و ۲ و ۳)

فیلم بازگشت به آینده
  • سال‌های ساخت قسمت اول، دوم و سوم: ۱۹۸۵، ۱۹۸۹، ۱۹۹۰
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی قسمت اول: ۸/۵؛ امتیاز آی‌ام‌دی‌بی قسمت دوم:۷/۸؛ امتیاز آی‌ام‌دی‌بی قسمت سوم: ۷/۴

فیلم بازگشت به آینده به کارگردانی رابرت زمکیس متمرکز بر منطق بازگشت به گذشته برای تغییر آینده است. مارتی مک‌فلای (با بازی مایکل جی. فاکس) شخصیت اصلی فیلم، با استفاده از ماشین زمانی که دانشمندی به نام دکتر براون (کریستوفر لوید) ساخته، به گذشته می‌رود تا از بروز برخی اتفاق‌ها جلوگیری کند. زمان حال در این فیلم سال ۱۹۸۵ است و سیر زمانی گذشته به آینده بین سال‌های ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۵ قرار دارد.

همچنین دو توقف در سال ۱۹۵۵ برای تغییر سرنوشت در سال ۱۹۸۵ وجود دارد. مارتی با سفر به گذشته می‌تواند از بروز برخی اتفاقات بد مثل مرگ دوستش دکتر براون یا از به قدرت رسیدن دشمنانش جلوگیری کند. مارتی با سفر بین آینده و گذشته و زمان حال، به وضوح پیامد اتفاق‌های گذشته و تأثیر آن بر خود و خانواده‌اش را می‌بیند؛ به همین دلیل برای تغییر گذشته تلاش می‌کند.

۴. Avengers: End Game

انتقام‌جویان: پایان بازی

انتقام جویان: پایان بازی
  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۸/۴

انتقام‌جویان: پایان بازی از مجموعه‌ فیلم‌های انتقام‌جویان محصول شرکت مارول به کارگردانی آنتونی روسو و جو روس است. پس از آنکه تانوس نیمی از جمعیت زمین را نابود کرد، قهرمان‌های فیلم تلاش می‌کنند با استفاده از فناوری سفر در زمان برنده‌ی نبرد با تانوس شوند. وقتی مرد مورچه‌ای استراتژی خمیدگی زمان را برای جمع‌آوری تمام سنگ‌های ابدیت جمع‌آوری می‌کند از تونی استارک (با بازی رابرت داونی جی‌آر) برای ساخت دستگاهی خاص برای پرش در زمان کمک می‌گیرید. تونی استارک تمام قهرمان‌های فیلم را گرد هم می‌آورد تا با شکل‌گیری اتحاد انتقام‌جویان، تعادل را به جهان بازگرداند.

۵. La Jetee

اسکله

فیلم اسکله
  • سال انتشار: ۱۹۶۲
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۸/۲

فیلم اسکله (La Jetee) به کارگردانی کریس مارکر یکی از منحصر‌به‌فردترین نمایش‌های سفر در زمان است. این فیلم داستان مردی زندانی را در پاریس پس از جنگ جهانی سوم روایت می‌کنند. علاقه‌ی او به زنی با خاطره‌ای مبهم از دوران پیش از جنگ، توجه گروهی از دانشمندان اسرارآمیز را به او جلب می‌کند. به همین دلیل آن‌ها این شخص را به‌عنوان نمونه‌ی بی‌نقصی برای آزمایش‌های سفر در زمان خود می‌بینند.

بعد از تلاش‌های متعدد، مرد به دوره‌ی پیش از جنگ می‌رسد. زن خاطره‌هایش را ملاقات می‌کند و با او رابطه‌ای عاشقانه را شکل می‌دهد؛ اما پس از سفر موفق به گذشته، آزمایشگرها تلاش می‌کنند او را به آینده‌ای دور بفرستند. او در ملاقاتی کوتاه با افرادی پیشرفته از آینده می‌تواند به قدرت بازسازی جامعه‌ی تخریب‌شده‌ی خود برسد.

۶. Groundhog Day

روز گراندهاگ

روز گراندهاگ
  • سال انتشار: ۱۹۹۴
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۸/۱

روزگراندهاگ (Groundhog Day) به کارگردانی هارولد رامیس، داستان مرد خبرنگاری (با بازی بیل‌ مورای) به نام فیل را روایت می‌کند که یک روز را صرف پوشش اخبار جشن موش خرما (گراندهاگ) در پنسیلوانیا می‌کند. فیل در یک حلقه‌ی زمانی گرفتار می‌شود به این صورت که صرف نظر از کاری که انجام دهد، هر روز صبح در تاریخ ۲ فوریه و روز گراندهاگ از خواب بیدار می‌شود.

۷. Donnie Darko

دانی دارکو

دانی دارکو
  • سال انتشار: ۲۰۰۱
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۸/۱

دانی دارکو فیلمی به کارگردانی ریچارد کلی و بازی جیک جیلنهال، درباره‌ی رابطه‌ی نوجوانی با یک خرگوش توهمی است که به او می‌گوید دنیا در ۲۸ روز به پایان می‌رسد. یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های فیلم دانی دارکو، نگاه آن به واقعیت و امکان‌پذیری سفر در زمان است. دانی برای جلوگیری از چند رویداد ناگوار که در گذشته رخ دادند به گذشته بازمی‌گردد. یکی از عناصر مهم سفر در زمان در فیلم دانی دارکو، جهان‌های مماس است. به گفته‌ی شان بارتز فیزیک‌دان:

دانی دارکو مانند بسیاری از آثار تخیلی، از دو ایده‌ی فیزیک درباره‌ی جهان‌های موازی استفاده می‌کند و آن‌ها را ترکیب می‌کند. این فیلم ایده‌ی جهان مماس را مطرح می‌کند که نشان‌دهنده‌ی جهانی موازی است که با جهان ما در یک نقطه‌ی مشخص از فضا زمان تماس پیدا می‌کند.

۸. Twelve Monkeys

۱۲ میمون

 ۱۲ میمون
  • سال انتشار: ۱۹۹۶
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۸/۱

۱۲ میمون فیلمی به کارگردانی تری گیلیام، با بازی برد پیت و بروس ویلیس است. یکی از دلایل جذابیت این فیلم نگاهی مدرن به آینده‌ای پس از فاجعه است. این فیلم با زندانی شدن شخصیتی به نام جیمز کول (بروس ویلیس) در سلولی در یک زندان زیرزمینی در سال ۲۰۳۵ آغاز می‌شود. پس از شیوع ویروسی در سال ۱۹۹۶، زندگی بالای سطح زمین دیگر برای بشریت ایمن نیست. گرچه صرفا جانداران ترسناکی مثل خرس‌ها و شیرها می‌توانند روی سطح زمین زندگی کنند.

جیمز به خاطر شرایط منحصر‌به‌فرد، توسط گروهی عجیب از دانشمندان برای مأموریتی خاص انتخاب می‌شود. او باید به گذشته و سال ۱۹۹۶ سفر کند تا گروهی به نام ارتش ۱۲ میمون را پیدا کند که تصور می‌شود عامل شیوع ویروس بودند. هدف کلی دانشمندان تأکید بر موقعیت ویروس به در خالص‌ترین شکل ممکن است به‌طوری‌که بتوانند درمان آن را برای مردم در سال ۲۰۳۵ پیدا کنند. این فیلم با الهام از فیلم اسکله (۱۹۶۲) ساخته شده است.

۹. Planet Of Apes

سیاره میمون‌ها

فیلم سیاره میمون‌ها
  • سال انتشار: ۱۹۶۸
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۸/۱

سیاره میمون‌ها فیلمی به کارگردانی فرانکلین جی. شافنر، با بازی چارلتن هستون و رودی مک‌داول است. این فیلم، سفر در زمان بر اساس مفهوم فضازمانی و نسبیتی را روایت می‌کند. فضانوردان پس از سفری فضایی با سرعت نزدیک به نور از خواب مصنوعی عمیقی بیدار می‌شوند. تنها فضانورد زن به دلیل خرابی محفظه‌ی خواب و نشت هوا می‌میرد.

در نهایت فضاپیما با دریاچه‌ای روی یک سیاره‌ی ناشناخته برخورد می‌کند. این سیاره ۳۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد. فضانوردان بازمانده متوجه می‌شوند در تاریخ ۲۵ نوامبر ۳۹۷۸ روی سیاره فرود آمده‌اند که دو هزار و شش سال پس از عزیمت آن‌ها در سال ۱۹۷۲ است. با این‌حال به دلیل مفاهیم نسبیتی سرعت افزایش سن آن‌ها کمتر شده است. با این تفاوت که ساکنین سیاره گوریل‌ها و میمون‌های مسلحی هستند و سیاره با این گونه‌ها پر شده است.

۱۰. Arrival

ورود

فیلم ورود (Arrival)
  • سال انتشار: ۲۰۱۶
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۷/۹

فیلم ورود یا arrival به کارگردانی دنی ویلنوو با بازی ایمی آدامز و جرمی رنر درباره‌ی زنی زبان‌شناس به نام لویس بنکز است. این فیلم نگاه متفاوتی به سفر در زمان معکوس دارد. با ورود فضاپیماهای فرازمینی به زمین، ارتش ایالات متحده از بنکز می‌خواهد زبان فرازمینی‌ها را فرا بگیرد. در این راه یان دانلی (با بازی جرمی رنر) به کمکش می‌آید. مشخص می‌شود تفکر فرازمینی‌های هشت‌پا به شیوه‌ای دایره‌ای است. بنکز وارد فضاپیمای فرازمینی‌ها می‌شود و به او گفته‌ می‌شود انسان‌ها ۳۰۰۰ سال بعد به نجات فرازمینی‌ها می‌آیند به همین دلیل آن‌ها به زمین آمدند تا زبان خود و درک مدور از زمان را به زمینی‌ها منتقل کنند.

۱۱. Edge of Tomorrow

لبه فردا

فیلم لبه فردا
  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۷/۹

لبه‌‌ی فردا (Edge of Tomorrow) فیلمی به کارگردانی داگ لیمان، با بازی تام کروز و امیلی بلانت است. فرازمینی‌ها به زمین حمله می‌کنند. چند سال بعد اتحادیه‌ای برای مقابله با آن‌ها تشکیل می‌شود و انسان‌ها در مقابل فرازمینی‌ها پیروز می‌شوند. ویلیام کیج (با بازی تام کروز) که فرماندهی این حمله را برعهده دارد در این نبرد کشته می‌شود اما او ناگهان خود را در حلقه‌ای زمانی می‌بیند. او پس از هر بار کشته شدن به روز پیش از جنگ برمی‌گردد. در واقع فرازمینی‌ها این قابلیت را دارند که زمان را دستکاری کنند و به سود خود حلقه‌ای زمانی بسازند.

۱۲. XMen: Days Of Future Past

مردان ایکس: روزهای گذشته آینده

مردان ایکس:روزهای گذشته آینده
  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۷/۹

مردان ایکس: روزهای گذشته آینده فیلمی ابرقهرمانی به کارگردانی برایان سینگر با بازی هیو جکمن و جنیفر لاورنس است. در سال ۲۰۲۳ ربات‌هایی به نام سنتینل برای شکار و کشتن جهش‌پذیرها مأمور می‌شوند. مردان ایکس، وولورین (با بازی هیوجکمن) را به گذشته می‌فرستند تا تاریخ را تغییر دهد و از بروز حادثه‌ی ناگواری که به نابودی انسان‌ها و جهش‌یافتگان می‌انجامد، جلوگیری کند.

۱۳. About Time

درباره زمان

فیلم درباره زمان
  • سال انتشار: ۲۰۱۳
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۷/۸

درباره‌ی زمان (about time) فیلمی به کارگردانی ریچارد کورتیس، با بازی ریچل مک‌آدامز و دامنل گلیسون است. در این فیلم خانواده‌ی لیک توانایی سفر در زمان را دارند. تیم لیک که در کرنول بزرگ شده است در تولد بیست و یک سالگی خود از پدر خود می‌آموزد که مردان خانواده‌اش توانایی سفر به گذشته را دارند. پدر تیم از او می‌خواهد از این توانایی برای رسیدن به شهرت یا پول استفاده نکند در نتیجه تیم تصمیم‌ می‌گیرد از این توانایی برای تغییر زندگی خود و افرادی که دوستش دارد استفاده کند.

تفاوت فیلم درباره‌ی زمان با دیگر فیلم‌های مرتبط با سفر در زمان این است که شخص تنها می‌توانند به زمان‌هایی بازگردد که قبلا آن‌ها را زندگی کرده است. همچنین شخصیت داستان قادر نیست به آینده سفر کند؛ بنابراین تیم در زندگی شخصی خود سفر می‌کند که طولانی‌ترین سفرش به دوران کودکی‌اش است.

۱۴. Midnight In Paris

نیمه‌شب در پاریس

فیلم نیمه شب در پاریس
  • سال انتشار: ۲۰۱۱
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۷/۷

نیمه‌شب در پاریس فیلمی کمدی فانتزی به کارگردانی وودی آلن با بازی اوون ویلسون و ریچل مک‌آدامز است. جیل، شخصیت فیلم (با بازی اوون ویلسون) به همراه نامزدش برای تعطیلات به پاریس می‌روند. جیل نویسنده‌ای است که علاقه‌ی زیادی به هنر نوستالژیک و آثار تاریخی به ویژه از دهه‌ی ۱۹۲۰ دارد؛ اما متأسفانه اطرافیان جیل علاقه‌ای به نوستالژی‌های گذشته ندارند. یک شب که جیل در خیابان‌های پاریس قدم می‌زند ناگهان به شکلی اسرارآمیز به دهه‌ی ۱۹۲۰ می‌رود. نگاه فیلم «نیمه شب در پاریس» به مقوله سفر در زمان، نگاهی فلسفی و فانتزی است و زیاد به مفاهیم فیزیکی مربوط نیست.

۱۵. The Butterfly Effect

اثر پروانه‌ای

فیلم اثر پروانه‌ای
  • سال انتشار: ۲۰۰۴
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۷/۶

اثر پروانه‌ای فیلمی آمریکایی به کارگردانی اریک برس و جی. مگی گروبر و با بازی اشتون کاچر و ایمی اسمارت است. داستان این فیلم حول محور تأثیر روان‌شناختی زمان و سرنوشت است.ایوان تربورن، شخصیت اصلی فیلم از توانایی سفر به گذشته برخوردار است. با اینکه هیچ چارچوب زمانی مشخصی برای زنجیره‌ی رویدادهای فیلم اثر پروانه‌ای وجود ندارد، یک زنجیره‌ی ساده از سرنخ‌ها باعث می‌شود داستان فیلم را پیدا کنید.

این دوره‌ی زمانی مبتنی بر دوران نوجوانی ایوان و دوستان او است. بر همین اساس ایوان بین سال‌های ۱۹۸۹، ۱۹۹۵ و ۲۰۰۲ در سفر است. ایوان با اعمال تغییراتی در گذشته آینده‌های متفاوتی را برای خود و اطرافیانش قدم می‌زند. نام این فیلم در واقع برگرفته از نظریه‌ی «اثر پروانه‌ای» است که بر اساس آن اعمال تغییرات هر چند کوچک در گذشته می‌تواند به پیامدهای عظیم در آینده بینجامد.

۱۶. Doctor Strange

دکتر استرنج

دکتر استرنج
  • سال انتشار: ۲۰۱۶
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۷/۵

دکتر استرنج فیلمی از کمپانی مارول به کارگردانی اسکات دریکسون با بازی بندیکت کامریج است. دکتر استرنج به شیوه‌ای قوی‌تر از انتقام‌جویان: پایان بازی، بر سفر در زمان تأکید می‌کند. مفهوم سفر در زمان در هنرهای جادویی و رمزی برخلاف روش‌های علمی می‌تواند به تغییر و دستکاری گذشته بینجامد. بنابراین جادوگری با اهداف شوم می‌تواند تاریخ را به سود خود بازنویسی کند. دکتر استرنج متوجه می‌شود جادوگری در تلاش است به کمک کتاب کاگلیسترو به گذشته سفر کند.

دکتر استرنج که خود استاد هنرهای جادویی است می‌تواند حتی بدون سنگ زمان در زمان سفر کند. استادهای هنرهای جادویی سال‌هاست سنگ زمان را حفظ می‌کنند. آن‌ها این سنگ را بزرگ‌ترین سلاح خود می‌دانند. دکتر استرنج از این سنگ برای پیشگیری از فاجعه‌های کیهانی استفاده می‌کند.

۱۷. Source Code

کد منبع

فیلم کد منبع
  • سال انتشار: ۲۰۱۱
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۷/۵

فیلم کد منبع (source code)، فیلمی آمریکایی به کارگردانی دانکان جونز با بازی جیک جیلنهال شباهت زیادی به فیلم لبه فردا دارد. قهرمان فیلم، کاپیتان کالتر استیونس‌ (با بازی جیک جیلنهال) پس از برخاستن در بدن شخصی دیگر، متوجه می‌شود بخشی از مأموریت آزمایشی دولتی برای یافتن بمب‌گذار حادثه‌ی یک قطار مسافربری است. او تنها هشت دقیقه برای حل مشکل زمان دارد و پس از هشت دقیقه زمان او دوباره از ابتدا آغاز می‌شود. او این مأموریت را بارها و بارها به امید نجات جان انسان‌ها تکرار می‌کند.

۱۸. Time Machine

ماشین زمان

فیلم ماشین زمان
  • سال انتشار: ۱۹۶۰
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۷/۵

ماشین زمان فیلمی علمی تخیلی به کارگردانی جورج پال با بازی راد تایلر است. این فیلم اقتباسی از رمانی به همین نام اثر اچ. جی. ولز، نویسنده‌ی مشهور علمی تخیلی است. دانشمندی به نام اچ. جورج ولز (با بازی راد تایلر)، ماشین زمانی می‌سازد و با وجود هشدارهای دوستش دیوید نسبت به وسوسه‌ی قوانین آینده‌نگری، تصمیم می‌گیرد به آینده برود. او با رفتن به ۱۴ سال بعد تغییرات واضحی را در صنعت مد زنان می‌بیند. سپس به ۴۰ سال بعد می‌رود و پسر دیوید را در میانه‌ی جنگی فاجعه‌بار ملاقات می‌کند. او در نهایت به هزاران سال بعد می‌رود تا با دنیایی آخرالزمانی روبه‌رو شود که توسط گونه‌های انسان‌نما (humanoid) اشغال شده است.

۱۹. Looper

لوپر

فیلم لوپر
  • سال انتشار: ۲۰۱۲
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۷/۴

لوپر فیلم تخیلی آمریکایی به کارگردانی و نویسندگی رایان جانسون با بازی بروس ویلیس و جوزرف گوردون لویت است. در جامعه‌ی آینده، سفر در زمان وجود دارد اما این قابلیت تنها در دسترس افرادی قرار می‌گیرد که در بازار سیاه برای آن پول بپردازند. وقتی گروهی بخواهند شخصی را حذف کنند آن را به گذشته می‌فرستد. در گذشته آدمکشی به نام لوپر در انتظار است کار آن‌ها را تمام کند. جو با بازی (جوزف گوردن لویت) یکی از این آدمکش‌ها است. در نهایت روزی رییس او تصمیم می‌گیرد «حلقه را ببندد» و جوی آینده (با بازی بروس ویلیس) را برای کشتن خودش به گذشته بفرستد.

۲۰. Predestination

تقدیر

فیلم تقدیر
  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۷/۴

تقدیر فیلمی در ژانر علمی تخیلی به کارگردانی مایکل اسپریگ و پیتر اسپریگ با بازی ایتان هاوک است. از یک مأمور زمان (با بازی ایتان هاوک) خواسته می‌شود به گذشته بازگردد و از حمله‌ای که به مرگ هزاران نفر می‌انجامد جلوگیری کند. این فیلم نشان می‌دهد افرادی که به گذشته سفر می‌کنند راهی برای تغییر آن ندارند.

۲۱. Palm Springs

پالم اسپرینگز

فیلم پالم اسپرینگز
  • سال انتشار: ۲۰۲۰
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۷/۴

پالم‌اسپرینگز فیلمی آمریکایی به کارگردانی مکس بارباکوف با بازی اندی سامبرگ است. موضوع این فیلم به فیلم روز گراندهاگ شباهت دارد که گرفتار شدن در حلقه‌ی زمانی یا تکرار یک روز مشخص است. دو غریبه به نام‌های نیلز و سارا در یک جشن ازدواج در منطقه‌ی پالم اسپرینگز کالیفرنیا در حلقه‌ای زمانی گرفتار می‌شوند.

۲۲. Tenet

تنت

تنت ۲۰۲۰
  • سال انتشار: ۲۰۲۰
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۷/۳

تنت فیلمی به کارگردانی کریستوفر نولان با بازی رابرت پتینسون و جان دیوید واشنگتون است. مانند دیگر داستان‌های سفر در زمان، تنت از ماشین زمان استفاده می‌کند اما برخلاف داستان‌ها دیگر مکانیزمی جدید را ارائه می‌دهد. در این فیلم شخصی یا چیزی به عقب و به تاریخ خودش فرستاده می‌شود. این مکانیزم، آنتروپی وارونه است. آنتروپی مفهومی فیزیکی درباره‌ی جریان زمان از طریق قانون دوم ترمودینامیک است. در این راستا فیلم دو طرف داستان به نام پراتوگونیست (قهرمان) و نیل (رابرت پتنیسون) را معرفی می‌کند که از طرف سازمانی به نام تنت مأمور می‌شوند از نابودی جهان جلوگیری کنند.

۲۳. Somewhere In Time

جایی در زمان

فیلم جایی در زمان
  • سال انتشار: ۱۹۸۰
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۷/۲

جایی در زمان فیلمی درام به کارگردانی جینو زوارک با بازی کریستوفر ریو است که نگاهی درام به مسئله زمان دارد. در سال ۱۹۷۲، نمایش‌نامه‌نویسی به نام ریچارد کولیر ( با بازی کریستوفر ریو) تحت تأثیر عکسی از الیس مک کنی (با بازی جین سیمور) قرار می‌گیرد که بازیگری از یک قرن پیش است. با افزایش علاقه‌ی ریچارد به این زن، او از یک دوست مطلع می‌شود که از طریق هیپنوتیزم می‌تواند در زمان سفر کند. ریچارد برای ملاقات با الیز در زمان سفر می‌کند و سرنوشت این دو به یکدیگر گره می‌خورد. با این‌حال مدیر حسود الیز (با بازی کیرستوفر پلامر) تلاش می‌کند این دو را از هم جدا کند.

۲۴. Deja Vu

دژاوو

فیلم دژاوو
  • سال انتشار: ۲۰۰۶
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۷/۱

دژاوو فیلمی آمریکایی در ژانر تخیلی به کارگردانی تونی اسکات با بازی دنزل واشنگتن است. یک روز در نیواورلئان، صدها نفر جان خود را در انفجاری ترسناک از دست می‌دهند. یک مأمور ATG به نام داگ (با بازی دنزل واشنگتن) از طریق آزمایشی دولتی که از فناوری سفر در زمان استفاده می‌کند، برای پیشگیری از این اتفاق به مأموریتی فوق سری فرستاده می‌شود.

۲۵. Time After Time

چندین بار

فیلم چندین بار
  • سال انتشار: ۱۹۷۹
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۷/۱

چندین بار (Time after Time) فیلمی به کارگردانی نیکولاس میر با بازی مالکم مک‌داول و دیوید وارنر است. اچ جی ولز (با بازی مالکم مک داول) ماشین زمانی ساخته و قصد دارد با استفاده از آن به آرمانشهری در آینده سفر کند. اما پیش از آن جک (با بازی دیوید وارنر) از این ماشین برای فرار از پلیس و سفر به سال ۱۹۷۹ استفاده می‌کند. ولز جک را تعقیب می‌کند و از ایمی کارمند بانک برای دستگیری جک کمک می‌خواهد.

۲۶. Time Crimes

جرائم زمانی

جرائم زمانی
  • سال انتشار: ۲۰۰۷
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۷/۱

فیلم جرائم زمانی به کارگردانی ناچو ویگالوندو با بازی بابارا گوئناگا و ناچو ویگالوندو است. ماجرا با جاسوسی هکتور از زنی جوان در جنگ آغاز می‌شود. به نظر می‌رسد زن دچار مشکل شده است. ناگهان فردی که صورتش باندپیچی شده به هکتور حمله می‌کند. هکتر هنگام فرار با یک تأسیسات علمی روبه‌رو می‌شود که در آن دانشمندی هکتور را تشویق می‌کند در یک ماشین زمان مخفی شود. او به چند ساعت قبل بازمی‌گردد و خود را می‌بیند.

۲۷. Bill and Ted's Excellent Adventure

ماجراجویی بسیار عالی بیل و تد

فیلم ماجراجویی عالی بیل و تد
  • سال انتشار: ۱۹۸۹
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۶/۹

ماجراجویی بسیار عالی بیل و تد فیلمی با بازی کیانو ریوز و الکس وینتر به کارگردانی استفن هرک است. بیل ( با بازی الکس وینتر) و تد (با بازی کیانو ریوز) دوستان دبیرستانی هستند که گروهی را تشکیل می‌دهند. آن‌ها در کلاس تاریخ مردود می‌شوند به همین دلیل تد به مدرسه‌ی نظامی فرستاده می‌شود. شخصیتی به نام روفوس ( با بازی جورج کارلین) که مسافری از آینده است به آن‌ها کمک می‌کند. بیل و تد با استفاده از ماشین زمان روفوس به نقاط مختلفی از تاریخ سفر می‌کنند و از شخصیت‌های مهم برای تکمیل ارائه‌ی تاریخ خود کمک می‌گیرند.

۲۸. Primer

آغازگر

فیلم آغازگر
  • سال انتشار: ۲۰۰۵
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۶/۸

آغازگر (Primer)، فیلمی آمریکایی به کارگردانی شان کاروت با بازی شان کاروت و دیوید سالیوان است. پس از آنکه دو دوست به صورت تصادفی روش سفر به گذشته را کشف می‌کنند، سعی می‌کنند از این کشف خود برای رسیدن به درآمد در بازار سهام استفاده کنند. اما نقشه‌ی آن‌ها به شکل بدی شکست می‌خورد.

آغازگر یکی از هوشمندانه‌ترین فیلم‌ها با موضوع سفر در زمان است اما ممکن است به دلیل پیچیدگی زیاد برای تمام مخاطب‌ها مناسب نباشد. اما این فیلم مفهومی متفکرانه و واقع‌گرایانه از سفر در زمان را ارائه می‌دهد.

۲۹. The Adam Project

پروژه آدام

فیلم پروژه آدام
  • سال انتشار : ۲۰۲۲
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۶/۷

پروژه‌ی آدام فیلمی آمریکایی در ژانر علمی تخیلی به کارگردانی ژان لوی و با بازی رایان رینولدز و مارک روفالو است. این فیلم ماجراجویی خانوادگی سفر در زمان را روایت می‌کند. مردی مجبور می‌شود در زمان به عقب برگردد و به پدر و خود جوانترش ملحق شود تا از فاجعه‌ای در آینده جلوگیری کند. منطق این فیلم هم مانند بسیاری از ژانرهای دیگر سفر در زمان مبتنی بر ایجاد تغییر در گذشته برای تغییر در آینده است. زمان حال در این فیلم سال ۲۰۵۰ است. کاراکتر فیلم برای جلوگیری از مجموعه‌ای از اتفاق‌ها به سال ۲۰۱۸ می‌رود تا همسر خود را نجات دهد.

۳۰. Happy Death Day

روز مرگت مبارک

فیلم روز مرگت مبارک
  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۶/۶

روز مرگت مبارک (happy death day) فیلمی در ژانر کمدی سیاه به کارگردانی کریستوفر لاندن با بازی جسیکا روث است. روز مرگت مبارک مانند فیلم‌های پالم اسپرینگز و روز گراندهاگ، مبتنی بر تکرار یک حلقه‌ی زمانی است. شخصیت اصلی این فیلم در روز تولدش به قتل می‌رسد اما مجددا در همان روز از خواب بیدار می‌شود و هر بار به دنبال پیدا کردن قاتل خود است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات