۱۰ افزونه‌ پرکاربرد که تجربه‌ کار با اندروید را بهبود می‌دهند

سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
مطالعه 12 دقیقه
آیکون‌های اندروید ۱۳ روی پیکسل ۷ پرو
با دانلود و استفاده از افزونه‌های کروم معرفی‌شده در این مقاله، قابلیت‌های جادویی سیستم‌عامل اندروید را بیش‌ازپیش تجربه کنید.
تبلیغات

این روزها، افزونه‌ها به عضو جدایی‌ناپذیر مرورگرهای دسکتاپ تبدیل شده‌اند؛ ولی امکان استفاده از آن‌ها در مرورگر کروم اندروید وجود ندارد. شاید از عنوان مقاله تعجب کرده باشید؛ اما خوشبختانه مرورگرهای شخص ثالثی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید افزونه‌هایی که مخصوص نسخه‌ی دسکتاپ کروم توسعه داده شده‌اند، روی گوشی اندرویدی‌ نصب کنید و از قدرت شگفت‌انگیز آن‌ها بهره‌مند شوید.

در این مقاله، ۱۰ نمونه از افزونه‌های حرفه‌ای و پرکاربرد کروم را معرفی کرده‌ایم که قابلیت نصب در مرورگر Kiwi اندروید را دارند. با دانلود و نصب این افزونه‌ها در سیستم‌عامل اندروید، کارهایی نظیر نگارش، ویراستاری، مرتب‌سازی و دسته‌بندی فایل‌ها، افزایش تمرکز و بهره‌وری به امری آسان تبدیل می‌شوند و با استفاده از آن‌ها می‌توانید این کارها را حتی در زمان دسترسی‌نداشتن به کامپیوتر انجام دهید. اگرچه اغلب این افزونه‌ها مخصوص مرورگرهای دسکتاپ توسعه داده شده‌اند، شاهد عملکرد غافل‌گیرکننده‌ی آن‌ها در تبلت یا گوشی اندرویدی هستیم. با زومیت همراه باشید.

ازآن‌جاکه اپلیکیشن‌های رسمی گوگل اجاز‌ه‌ی نصب افزونه‌ها را به کاربر نمی‌دهند، باید از مرورگرهای شخص ثالث مانند Kiwi یا Yandex استفاده کنید. پس قبل از شروع بحث و معرفی افزونه‌های برتر کروم، توصیه می‌کنیم آموزش نصب افزونه‌های مرورگر کروم در سیستم‌عامل اندروید را مطالعه کنید. همچنین، با کلیک روی هریک از افزونه‌های فهرست زیر، می‌توانید توضیحات مربوط به آن افزونه را مشاهده کنید.

Grammarly

اسکرین‌شات افزونه‌ی Grammarly کروم در اندروید
اسکرین‌شات افزونه‌ی Grammarly کروم در اندروید

امروزه، بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک، خدماتشان را در قالب افزونه‌های مبتنی‌بر مرورگر توسعه می‌دهند. ازاین‌رو، افزونه‌های مبتنی‌بر مرورگر که در سیستم‌عامل‌های موبایلی هم کار می‌کنند، از محبوبیت فراوانی برخوردارند.

تقریباً همه‌ی کسانی که کار نویسندگی و ویراستاری انجام می‌دهند، با اپلیکیشن قدرتمند گرمرلی (Grammarly) آشنایی دارند. این ابزار در سیستم‌عامل‌های مختلف در‌دسترس است؛ بنابراین، اگر روزانه مطالب زیادی می‌نویسید یا ایمیل‌های زیادی ارسال می‌کنید، شاید بد نباشد افزونه‌ی پرکاربرد گرمرلی را روی مرورگر موبایلتان نصب و در مواقع نیاز از آن استفاده کنید.

برای نصب افزونه‌ی گرمرلی روی موبایل، باید کیبورد گرمرلی را از فروشگاه گوگل پلی دانلود کنید. توجه کنید که عملکرد این افزونه تفاوتی با نسخه‌ی دسکتاپ آن ندارد و تقریباً تمام ایرادهای املایی و گرامری شما را اصلاح می‌کند.

لینک دانلود

Save to Pocket

اسکرین‌شات افزونه‌ی Save to Pocket کروم در اندروید
اسکرین‌شات افزونه‌ی Save to Pocket کروم در اندروید

آیا شما هم جزو افرادی هستید که تیتر اصلی اخبار را می‌خوانند و وقت کافی برای مطالعه و مشاهده‌ی محتوای کامل مقاله‌ها ندارند؟ اگر پاسختان به این پرسش مثبت است، باید بگوییم افزونه‌ی Pocket دقیقاً همان چیزی است که دنبالش می‌گردید.

خوشبختانه نصب و راه‌اندازی این افزونه بسیار راحت است و برای استفاده از آن کافی‌ است مرورگر Kiwi را دانلود کنید و سپس با مراجعه به فروشگاه افزونه‌های کروم، افزونه‌ی Pocket را روی این مرورگر نصب کنید. ازاین‌پس هنگام گشت‌وگذار در دنیای اینترنت می‌توانید وب‌سایت‌هایی که می‌خواهید بعداً مطالعه کنید، به کمک افزونه‌ی Pocket ذخیره کنید.

از امکانات هیجان‌انگیز افزونه‌ی Pocket می‌توان به امکان ایجاد فهرست و تگ‌های شخصی اشاره کرد. به‌لطف ابزارهای این‌چنینی، دسته‌بندی و مدیریت لینک‌های ذخیره‌شده بسیار راحت‌تر خواهد بود.

لینک دانلود

Hypothesis

اسکرین‌شات افزونه‌ی Hypothesis کروم در اندروید
اسکرین‌شات افزونه‌ی Hypothesis کروم در اندروید

در سال‌های اخیر، با طراحی و عرضه‌ی موبایل‌ها و تبلت‌های پیشرفته و قدرتمند، بسیاری از امور را با استفاده از همین گجت‌ها می‌توان انجام داد و دیگر نیازی نیست برای کارهایی مانند یادداشت‌برداری و هایلایت‌کردن بخشی از کتاب یا مقاله و کارهای این‌چنینی سراغ لپ تاپ و دسکتاپ بروید.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که هنگام مطالعه‌ی مقاله‌های آنلاین یا کتاب‌های الکترونیکی، قسمت‌هایی از متن را هایلایت می‌کنید و بخش‌های مهم آن را در قالب یادداشت‌هایی کوتاه و خلاصه می‌نویسید، افزونه‌ی Hypothesis بسیار جذاب و کاربردی خواهد بود.

با نصب و راه‌اندازی Hypothesis، حالا دیگر می‌توانید محتوای مختلف موجود در وب‌سایت‌ها و مقاله‌ها و کتاب‌های آنلاین را هایلایت کنید و یادداشت‌های جذاب و مهم را با دوستان و همکارانتان به‌اشتراک بگذارید.

تنها ضعف Hypothesis این است که با استفاده از آن نمی‌توانید فایل‌های PDF را هایلایت کنید؛ اما همچنان ابزارهای مربوط به یادداشت‌برداری و به‌اشتراک‌گذاری آن دردسترستان قرار دارند. چنانچه قصد دارید بخش‌هایی از فایل پی‌دی‌اف را ویرایش و هایلایت کنید، اپلیکیشن‌های بسیار پیشرفته‌ای برای این منظور توسعه یافته است.

لینک دانلود

uBlock Origin

اسکرین‌شات افزونه‌ی uBlock Origin کروم در اندروید
اسکرین‌شات افزونه‌ی uBlock Origin کروم در اندروید

هیچ‌کس عاشق تبلیغات نیست؛ پس احتمال دارد نام uBlock Origin را نشنیده باشید. این افزونه‌ی جادویی و قدرتمند توانایی حیرت‌انگیزی در مسدودسازی انواع مختلف تبلیغات در پلتفرم‌های گوناگون دارد.

افزونه‌ی uBlock Origin امکانات و ابزارهای پیشرفته‌ای دارد؛ اما در حالت عادی، «تعداد تبلیغات مسدودشده در وب‌سایت فعلی» و «تعداد تبلیغات مسدودشده از زمان نصب افزونه» را به شما نمایش می‌دهد و برای دسترسی به قابلیت‌های حرفه‌ای آن، باید به تنظیمات این افزونه مراجعه کنید.

لینک دانلود

Todoist

اسکرین‌شات افزونه‌ی Todoist کروم در اندروید
اسکرین‌شات افزونه‌ی Todoist کروم در اندروید

تقریباً همه‌ی ما اتفاق‌نظر داریم که بهترین راه برای افزایش بهره‌وری و رسیدگی کامل به امور، فهرست‌کردن کارها و ایجاد برنامه‌ای واقع‌بینانه برای انجام آن‌هاست. از‌این‌رو، افزودن افزونه‌هایی نظیر Todoist و اضافه‌کردن کارهای روزمره در آن، نقش بسزایی در افزایش بهره‌وری شما ایفا خواهد کرد.

بعد از نصب و راه‌اندازی Todoist، کافی‌ است هر موقع کار جدیدی به ذهنتان رسید، روی آیکون Todoist کلیک کنید و قرارهای ملاقات، تحویل پروژه، تسویه‌حساب و... را در این اپلیکیشن قدرتمند و ساده اضافه کنید. علاوه‌بر‌این، به‌لطف ابزارهای کاربردی برای تغییر زمان انجام کارها و امکان دسته‌بندی آن‌ها به‌کمک برچسب و تگ‌های مناسب، برنامه‌ریزی کارها از این ساده‌تر نمی‌شود.

گفتنی‌ است که نسخه‌ی رایگان Todoist مخصوص یک کاربر است و چنانچه بخواهید کارها و ملاقات‌های تیمی را برنامه‌ریزی کنید، از امکانات و قابلیت‌های نسخه‌ی Pro می‌توانید بهره‌مند شوید.

لینک دانلود

Calendly

اسکرین‌شات افزونه‌ی Calendly کروم در اندروید
اسکرین‌شات افزونه‌ی Calendly کروم در اندروید

افزونه‌ی Calendly یکی دیگر از افزونه‌های پیشرفته و کاربردی برای افزایش بهره‌وری و مدیریت پروژه‌های شخصی و تجاری است. از مزیت‌های مهم Calendly می‌توان به رابط کاربری جذاب و ساده‌ی آن اشاره کرد. بعد از نصب و راه‌اندازی این افزونه، کافی‌ است کارهایی که می‌خواهید انجام دهید، در آن فهرست کنید تا اپلیکیشن آن‌ها را در زمان مرتبط به شما نمایش دهد و انجام آن را یادآوری کند.

از دیگر ویژگی‌های Calendly می‌توان به قابلیت ادغام تقویم گوگل، پیام‌رسان لینکدین، حساب جی‌میل و... در آن اشاره کرد. به‌لطف این ویژگی ارزنده، برنامه‌ریزی ملاقات‌های کاری، هماهنگی‌های سازمانی و انجام امور شخصی در زمان بسیار کوتاهی امکان‌پذیر خواهد بود.

با کلیک روی آیکون Calendly، به صفحه‌ی اصلی این افزونه هدایت خواهید شد. در این قسمت علاوه‌بر نمایش برنامه‌ی روزانه، ابزارهای پیشرفته‌ی دیگری برای شخصی‌سازیِ امور دراختیارتان قرار می‌گیرد.

لینک دانلود

Wordtune

اسکرین‌شات افزونه‌ی Wordtune کروم در اندروید
اسکرین‌شات افزونه‌ی Wordtune کروم در اندروید

متأسفانه ازآن‌جاکه افزونه‌های کروم ذاتاً مخصوص کامپیوترها توسعه یافته‌اند، بسیاری از آن‌ها روی دستگاه‌های اندرویدی عملکرد رضایت‌بخشی از خود نشان نمی‌دهند. بااین‌حال، بد نیست بدانید که افزونه‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی بدون کوچک‌ترین ایرادی روی مرورگرهای موبایلی کار می‌کنند.

افزونه‌ی Wordtune یکی از بهترین مثال‌هاست. با استفاده از این اپلیکیشن قدرتمند می‌توانید جمله‌بندی متون خود را تغییر دهید و از آن برای افزایش یا کاهش حجم متون ورودی و بهبود جملات استفاده کنید. علاوه‌بر‌این، با نصب و راه‌اندازی Wordtune می‌توانید جملات خود را به قالب رسمی یا عامیانه تبدیل کنید.

یکی از ویژگی‌های مهم Wordtune درمقایسه‌با سایر رقبا، امکان خلاصه‌سازی متون، فایل‌های PDF، متون موجود در یک لینک و... است. به‌عبارت‌دیگر، این افزونه به شما کمک می‌کند تا علاوه‌بر مطالعه‌ی سریع تعداد زیادی فایل PDF، یادداشت‌هایی را روی هریک از فایل‌ها و متن‌های ورودی ایجاد کنید.

گفتنی‌ است که دقت و سرعت این افزونه در‌مقایسه‌با افزونه‌هایی که مخصوص خلاصه‌سازی ویدیوهای یوتیوب طراحی شده‌اند، اندکی کمتر است؛ اما برای خلاصه‌سازی و تغییر لحن بیان و افزایش یا کاهش حجم متون ورودی بسیار مناسب است و عملکرد راضی‌کننده‌ای از خود نشان می‌دهد.

لینک دانلود

Mote

اسکرین‌شات افزونه‌ی Mote کروم در اندروید
اسکرین‌شات افزونه‌ی Mote کروم در اندروید

بسیاری از ما ترجیح می‌دهیم به‌جای یادداشت متون طولانی یا نوشتن خلاصه‌ای از مطالبی که در وب‌سایت‌های مختلف می‌خوانیم، صوت مربوط به آن‌ها را ضبط و سپس در فرصتی مناسب نکات مهم فایل‌های صوتی را یادداشت کنیم.

برای استفاده از این افزونه کافی‌ است که بعد از ورود به وب‌سایت مدنظر، دکمه‌ی ضبط Mote را فشار دهید و سپس نکاتی که فکر می‌کنید مهم هستند، با استفاده از میکروفن گوشی ضبط کنید.

نکته‌ی جالب درباره‌ی افزونه‌ی Mote امکان ترنسکریپشن (تبدیل صوت به متن) اصوات ضبط‌شده در وب‌سایت‌های گوناگون است. علاوه‌بر این قابلیت، با مراجعه به My activity & engagement در تنظیمات افزونه، می‌توانید به جزئیات بیشتری مانند ترنسکریپشن و لینک وب‌سایتی که صدا را در آن ضبط کرده‌اید، دسترسی داشته باشید. همچنین، با مراجعه به این بخش می‌توانید فایل صوتی و فایل متنی مربوط به هر وب‌سایت را به‌طور جداگانه با دوستان یا همکارانتان به‌اشتراک بگذارید.

لینک دانلود

Toby

اسکرین‌شات افزونه‌ی Toby کروم در اندروید
اسکرین‌شات افزونه‌ی Toby کروم در اندروید

با همه‌گیری اینترنت و ارائه‌ی سرویس‌های مهم دولتی و خصوصی بر بستر آن، لزوم تمرکز بر صفحات بازشده در مرورگر و پیگیری محتوای موجود در آن‌ها به امری حیاتی تبدیل شده است. افزونه‌هایی مانند Toby با تمرکز روی افزایش بهره‌وری کاربران اینترنت توسعه یافته‌اند. این افزونه قبل از اضافه‌شدن قابلیت «گروه‌بندی تب‌ها در مرورگر کروم» طراحی و توسعه یافته است؛ اما هنوز‌هم امکاناتی که ارائه می‌دهد، بسیار بیشتر و کاربردی‌تر از امکاناتی است که گوگل در مرورگر کروم تعبیه کرده است.

هرچند راه‌اندازی و یادگیری نحوه‌ی کار Toby در اندروید کمی زمان‌بر است، با نصب و استفاده از این افزونه‌ی کاربردی، علاوه‌بر گروه‌بندی تب‌های کروم، از برچسب‌های مشخصی برای تعریف دسته‌بندی تب‌ها و اشتراک‌گذاری آن با دوستان و همکارانتان بهره‌مند شوید.

لینک دانلود

Timenotes

اسکرین‌شات افزونه‌ی Timenotes کروم در اندروید
اسکرین‌شات افزونه‌ی Timenotes کروم در اندروید

امروزه، بسیاری از محققان، کارمندان، دانش‌آموزان و... از افزونه‌های کروم برای مدیریت زمان و تمرکز روی اهداف و برنامه‌های روزانه‌شان استفاده می‌کنند. اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید، توصیه می‌کنیم برای یک‌ بار هم که شده، افزونه‌ی پیشرفته و قدرتمند Timenotes را استفاده کنید.

با نصب و راه‌اندازی Timenotes، پس از اتمام کار روی پروژه می‌توانید تاریخ و زمان اتمام کار و همچنین مدت‌زمان صرف‌شده برای انجام پروژه را به‌طور دقیق در افزونه ثبت کنید. یکی از ویژگی‌های جالب Timenotes درمقایسه‌با رقبا، امکان فهرست‌کردن فعالیت‌ها و وظایف روزانه و نمایش میزان زمان صرف‌شده برای اتمام هر پروژه و وظیفه در روز است. به‌لطف این قابلیت، می‌توانید درک مناسبی از زمان صرف‌شده برای انجام هر پروژه به‌دست آورید.

همه‌ی این قابلیت‌ها در افزونه‌ی Timenotes دردسترس هستند؛ اما چنانچه به تنظیمات و ابزارهای بیشتری برای مدیریت زمان، تنظیم هشدارهای یادآوری انجام کار، مشاهده‌ی گزارش‌های تکمیلی و اتصال این افزونه به سرویس‌های مدیریت محتوا نظیر ترلو و ... نیاز دارید، به قسمت پروفایل که قبلاً در این افزونه ایجاد کرده‌اید، می‌توانید مراجعه کنید و به امکانات جالب و پیشرفته‌ی Timenotes دست یابید.

لینک دانلود

تبدیل مرورگر اندروید به ابزاری همه‌فن‌حریف و کارراه‌انداز

همان‌طور‌که در این مقاله به‌طور مفصل توضیح دادیم، افزونه‌های بی‌شماری برای افزایش بهره‌وری، مدیریت صفحات بازشده در مرورگر، یادداشت‌برداری، خلاصه‌سازی متون و... مخصوص مرورگرهای مختلف مانند کروم و فایرفاکس توسعه یافته‌اند.

آنچه کاربران اندروید را از اپلی‌ها متمایز می‌کند، امکان نصب و استفاده از مرورگرهای توسعه‌یافته بر‌پایه‌ی کرومیوم (هسته و قلب تپنده‌ی کروم) است. بسیاری از این مرورگرها ضمن وفاداری به رابط کاربری مرورگر اصلی کروم، امکانات دیگری نظیر دانلود و نصب افزونه‌ها و کنترل استفاده از منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را در‌اختیار کاربران این سیستم‌عامل قرار می‌دهند.

تعداد زیادی از کاربران اینترنت برای کسب درآمد و انجام امور روزانه‌شان نیازمند استفاده از تلفن‌همراه هستند و امکان جابه‌جایی و راه‌اندازی لپ‌تاپ را ندارند. در چنین شرایطی، نصب و استفاده از افزونه‌های حرفه‌ای روی تلفن‌های اندرویدی می‌تواند بسیار مفید و مثمر‌ثمر واقع شود.

گفتنی‌ است که در این مقاله، تعداد بسیار محدودی از افزونه‌های موجود در فروشگاه افزونه‌های کروم بررسی شدند و هنوز‌هم ابزارهای هیجان‌انگیز زیادی هستند که با نصب و راه‌اندازی آن‌ها روی گوشی اندرویدی‌تان، زندگی دیجیتالی را می‌توانید ساده‌تر از آنچه هست، تجربه کنید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات