پردازنده‌ی A8 مورد استفاده در آیفون 6 و 6 پلاس توسط TSMC ساخته شده است

شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
براساس اطلاعات ارائه شده توسط Chipworks، پردازنده‌ی جدید A8 اپل که مبتنی بر لیتوگرافی ۲۰ نانومتری بوده و در آیفون ۶ و ۶ پلاس مورد استفاده قرار گرفته، توسط TSMC تایوان تولید شده است. Chipworks پس از آغاز عرضه‌ی نسل جدید تلفن‌هوشمند اپل که از دیروز آغاز شده، اقدام به بررسی قطعات مختلف سخت‌افزاری این تلفن‌هوشمند کرده است.
تبلیغات

پردازنده‌ی A7 مورد استفاده در آیفون 5S براساس لیتوگرافی ۲۸ نانومتری توسعه یافته بود که A8 در مقایسه با آن پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را به خود دیده است. براساس اطلاعات ارائه شده توسط TSMC استفاده از لیتوگرافی ۲۰ نانومتری منجر به بالا رفتن سرعت پردازشی در مقایسه با تراشه‌های ۲۸ نانومتری می‌شود. همچنین نکته‌ی دیگری که استفاده از لیتوگرافی ۲۰ نانومتری به ارمغان می‌آورد، ساخت تراشه‌ها در سایز کوچک‌تر و در نتیجه کاهش انرژی مورد استفاده نیز هست.

پیش از عرضه‌ی آیفون ۶ و ۶ پلاس، شایعات بسیار زیادی در مورد سازنده‌ی پردازنده‌های جدید اپل مطرح بود که حکایت از احتمال تولید تراشه‌ها توسط سامسونگ یا TSMC داشتند. نسل پیشین پردازنده‌های مورد استفاده در آیفون‌ها چون A7 توسط سامسونگ تولید شده بودند، اما به‌نظر می‌رسد اپل با آغاز همکاری با TSMC‌ درصدد کاهش وابستگی خود به سامسونگ است. همچنین این اقدام در جهت بالابردن گزینه‌های موجود در چرخه‌ی تولید محصولات است که قابلیت مانور در صورت بروز مشکل برای تولیدکنندگان را بالاتر می‌برد.

هرچند TSMC وظیفه‌ی تولید پردازنده‌های ۲۰ نانومتری A8 را برعهده گرفته، اما اپل روابط خود با سامسونگ را بصورت کامل قطع نکرده است. براساس شایعات شنیده شده سامسونگ در حال طراحی تراشه‌های مبتنی بر لیتوگرافی ۱۴ نانومتری است که گویا در ابزار‌های اپلی مبتنی بر iOS‌ که سال آتی معرفی خواهند شد، مورد استفاده قرار خواهد گرفت که نشان از سیاست اپل برای همکاری با دو کمپانی سامسونگ و TSMC برای تامین پردازنده‌های محصولات خود دارد.

براساس اطلاعات ارائه شده توسط اپل پردازنده‌ی جدید A8 که در آیفون ۶ و ۶ پلاس مورد استفاده قرار گرفته از نظر پردازشی ۲۵ درصد و از نظر پردازش گرافیکی نیز ۵۰ درصد سریع‌تر از A7 مورد استفاده در آیفون 5S‌ است.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات