موتورولا Razr پس از ۲۷ هزار بار باز و بسته شدن می‌شکند [همراه با جوابیه موتورولا]

یک‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
درصورت صحت آزمایش اخیرا انجام‌شده، با ۸۰ تا ۱۵۰ بار استفاده از گوشی هوشمند موتورولا ریزر در طول روز، این‌ محصول فقط ۶ تا ۱۲ ماه دوام خواهد آورد.
تبلیغات

درحالی‌که عرضه‌ی گوشی هوشمند تاشدنی موتورولا با نام ریزر (Razr) آغاز شده است، خریدارانی که پیشاپیش این محصول را خریده‌اند، نگران دوام‌پذیری لولای آن هستند. همان‌گونه‌ که درباره‌ی دوام‌پذیری تمامی گوشی‌های هوشمند تاشدنی شک‌و‌شبهه وجود دارد و مورد گلکسی فولد سامسونگ اثبات‌کننده‌ی این موضوع بود، حال نیز گوشی هوشمند موتورولا ریزر در مظن اتهام قرار گرفته است.

گوشی هوشمند جدید موتورولا ریزر حدودا پس از سه‌و‌نیم ساعت و ۲۷ هزاربار تاشدن درون ماشینی با نام FoldBot که وظیفه‌ی باز‌و‌بسته‌کردن دستگاه‌ها را برعهده دارد، دیگر به‌طور کامل نتوانست تا شود. مشکل این‌ دستگاه زمانی مشخص شد که تیم آزمایش گوشی‌ را از دستگاه خارج کردند تا آن‌ را برای سومین‌بار بررسی کنند. پس‌ از بیرون‌آوردن گوشی تاشدنی موتورولا، آن‌ها متوجه شدند محصول مذکور به‌سختی از قسمت لولا تا و بسته می‌شود. تیم وب‌سایت CNET که انجام این‌ آزمایش را برعهده داشت، درنهایت، موفق‌ شد گوشی تاشدنی ریزر را تا کند؛ اما به‌نظر می‌رسد لولا از تنظیم خارج شده است. البته با وجود مشکلات مربوط‌ به تاشدن ریزر، نمایشگر گوشی هوشمند یادشده به‌خوبی کار می‌کرد.

هشدارهایی درباره‌ی آزمایش‌های CNET وجود دارد که باید به آن‌ها اشاره کرد. دستگاه FoldBot که در این‌ آزمایش استفاده شد، پیش‌ از پایان رسمی آزمایش برای مدتی دچار مشکل شده بود؛ ازاین‌رو، در برخی نقاط تنها به‌صورت‌ نسبی توانست گوشی هوشمند را ببندد. همین‌ موضوع نیز امکان دارد ناشی‌ از مشکلات لولا حتی پیش‌ از ثبت ۲۷ هزاربار تاشدن باشد. همچنین مدیر تیم CNET، کریس پارکر، خاطرنشان می‌کند احتمال دارد FoldBot به‌درستی برای تاکردن موتورولا ریزر کالیبره نشده باشد. دلیل چنین ادعایی این است که شرکت تولیدکننده‌ی دستگاه یادشده گوشی تاشدنی برای آزمایش با آن نداشت.

اگر فرض‌ بر این باشد که کاربر در هر روز بین ۸۰ تا ۱۵۰ بار گوشی هوشمندش را ببیند و استفاده کند و آزمایش CNET هیچ نقصی نداشته باشد، بین ۶ تا ۱۲ ماه می‌توان از گوشی هوشمند موتورولا ریزر استفاده کرد. موتورولا به این‌ موضوع اشاره‌ای نکرده است که پس از چندبار تاشدن احتمال دارد گوشی هوشمند ریزر از کار بیفتد؛ اما گفته است محصول یادشده حداقل دو سال دوام می‌آورد. این‌ شرکت همچنین برای عیوب ایجادشده طی استفاده‌ی معمولی، یک‌ سال گارانتی ارائه می‌دهد. همان‌گونه‌ که انتظار می‌رفت، موتورولا از نتایج آزمایش یادشده چندان خشنود نیست و این‌ جمعه در بیانیه‌ای، روش‌های به‌کاررفته در آزمایش CNET را به‌چالش کشید:

بدیهی است که ماشین FoldBot شرکت SquareTrade برای آزمایش دستگاه ما طراحی نشده است؛ بنابراین، هر آزمایشی که با این‌ دستگاه انجام شود، فشار ناخواسته‌ای به لولا می‌آورد و به گوشی [ریزر] اجازه نمی‌دهد مطابق‌ با پیش‌بینی باز و‌ بسته شود و درنتیجه، باعث می‌شود آزمایش نادرست باشد. نکته‌ی مهمی که باید به‌خاطر سپرد، این است ریزر هنگام توسعه و تولید برای سنجش میزان مقاومت آزمایش‌های بسیاری را پشت‌سر گذاشته است و آزمایش CNET نشانگر آن‌ چیزی نیست که مشتریان در دنیای واقعی هنگام استفاده‌ از ریزر با آن مواجه خواهند شد. ما به دوام‌پذیری ریزر کاملا اطمینان داریم.

همچنین موتورولا ویدئویی به‌اشتراک گذاشت که آزمایش واقعی مقاومت ریزر نام دارد.

پس از اینکه در اکتبر سال گذشته وب‌سایت CNET گلکسی فولد سامسونگ را ارزیابی کرد، این دومین آزمایشی است که وب‌سایت یادشده برای سنجش مقاومت گوشی تاشدنی انجام می‌دهد. آن‌ زمان، گوشی سامسونگ پیش‌ از اینکه نمایشگرش شکسته شود، درحدود ۱۲۰ هزار بار باز و‌ بسته شد. این‌ میزان دوام‌پذیری بسیار بیشتری از ریزر موتورولا را نشان می‌دهد؛ اما هنوز کمتر از وعده‌ی سامسونگ مبنی‌بر تحمل ۲۰۰ هزار بار باز و‌ بسته شدن گلکسی فولد است.

آزمایش وب‌سایت CNET، تنها روی یکی از هزاران گوشی ریزر انجام شد؛ ازاین‌رو، نتیجه‌ی آن چندان قابل‌اتکا نیست؛ بااین‌حال، افراد دیگری نیز با کیفیت ساخت ریزر به مشکل برخوردند. ویدئوهایی را چندین مرورگر به‌اشتراک گذاشته‌اند که نشان می‌دهد لولای گوشی هوشمند یادشده صدا می‌دهد. همچنین، ویدئو خبرگزاری BBC News نشان می‌دهد که می‌توان روکش پلاستیکی دستگاه جدید موتورولا را کَند که سبب ورود گردوغبار و آلودگی به‌داخل دستگاه می‌شود.

درهرصورت، چنین اخباری چهره‌ی محصول پرچم‌دار ۱۵۰۰ دلاری را مخدوش می‌کند و کاربران را به این نتیجه می‌رساند که تولیدکنندگان هنوز راه طولانی برای ساخت گوشی‌های تاشدنی کاربردی پیش‌ رو دارند؛ محصولاتی‌ که برخلاف رویکرد حال‌ حاضر، تنها برای ارضای حس کنجکاوی کاربران ساخته نشده‌ باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات