آزمون استرس 3DMark روی موبایل

زومیت گوشی‌های هوشمند را چگونه بررسی می‌کند؟

چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۹
مطالعه 16 دقیقه
زومیت برای بررسی گوشی‌های هوشمند چه مراحلی را طی می‌کند و از چه ابزارهایی کمک می‌گیرد؟
تبلیغات

بی‌شک انتخاب از بین صدها مدل موجود با قابلیت‌ها و ویژگی‌های متفاوت و رسیدن به محصولی که نیازهای کاربر را به‌خوبی مرتفع سازد و از سوی دیگر با سبک زندگی او هم‌خوانی داشته باشد، کاری چالش‌برانگیز و پیچیده است و اگر قیمت‌های فزاینده را نیز وارد معادله کنیم، این پیچیدگی شدت بیشتری به خود می‌گیرد؛ بنابراین وجود منبعی که با بررسی عمیق هر محصول، انتخاب مدل مناسب را برای افراد آسان‌تر سازد، بسیار حیاتی به‌نظر می‌رسد.

ما در زومیت باور داریم که بررسی محصول باید به‌صورت دقیق، کامل و منصفانه انجام شود تا افراد بتوانند با خیالی آسوده، با استناد به نتایج زومیت، تشخیص دهد که آیا محصول بررسی‌شده، مناسب نیاز او است یا خیر. در همین راستا زومیت برای بررسی گوشی‌های هوشمند فرایند دقیق و مفصلی را طی می‌کند و ترکیبی از استراتژی کیفی و کمی را به‌کار می‌گیرد؛ بدین‌مفهوم که علاوه‌بر صحبت درباره‌ی تجربه‌ی کاربری دستگاه در تمامی زمینه‌ها، عملکرد محصول را در قالب آمار و ارقام نیز با رقبا مقایسه می‌کند.

طراحی

بدیهی است که زبان طراحی و ظاهر یک محصول را نمی‌توان با زبان آمار و ارقام نقد کرد؛ بنابراین در این بخش، تلاش می‌کنیم همراه با دیدگاهمان در مورد جلوه‌ی ظاهری دستگاه، آنچه را که از نظر بصری به چشم می‌خورد با شما به‌اشتراک بگذاریم.

پسر جوان با لباس سفید و گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra

در بخش طراحی، مواد به‌کاررفته در ساخت دستگاه، میزان مقاومت در برابر عوامل محیطی مانند آب یا گردوغبار، وزن، ابعاد، حاشیه‌ی نمایشگر، نسبت تصویر، محل قرارگیری پورت‌ها، اسپیکرها، حسگر اثرانگشت و کلیدهای سخت‌افزاری به‌همراه سهولت دسترسی به آن‌ها، نوع چینش و برآمدگی دوربین پشتی را مدنظر قرار می‌دهد.

کیفیت ساخت دستگاه و مواد به‌کاررفته درآن تأثیر مستقیمی بر دوام، طول‌عمر و حس‌‌وحال استفاده از گوشی‌های هوشمند دارند و به‌همین دلیل، کیفیت ساخت گوشی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ به‌ویژه که در شرایط فعلی که روزبه‌روز با افت ارزش ریال، قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد.

نمایشگر و اسپیکر

نمایشگر به‌عنوان اصلی‌ترین واسط بین کاربر و گوشی، اهمیت ویژه‌ای دارد؛ بنابراین ما در زومیت با اجرای چندین آزمایش، عملکرد آن را می‌سنجیم. گذشته از بحث در مورد نوع پنل دستگاه، اعداد و ارقام مربوط به نمایشگر، نقش مهمی در انتخاب محصول دارند؛ برای مثال روشنایی پایین نمایشگر ممکن است استفاده از آن در فضای باز را به یک چالش بدل کند یا تراکم پیکسلی پایین به تجربه‌ی کاربری شما لطمه بزند.

روشنایی

روشنایی در تجربه‌ی دیداری شما در فضاهای باز و بسته، نمایش تصویر از زوایا و حتی رنگ‌ها موثر است. ما برای سنجش روشنایی نمایشگرها از ابزار نورسنج مخصوص Light Meter LX-1108 Lutron استفاده می‌کنیم که با دقت دو رقم اعشار، روشنایی نمایشگر را بر حسب نیت گزارش می‌کند.

ابزار لاکس‌متر در دست

روشنایی حداکثر و کنتراست: برای محاسبه‌ی حداکثر روشنایی گوشی‌ها عموما از دو الگوی ۵۰ درصدی سفید/مشکی یا ۱۰۰ درصد سفید استفاده می‌شود. Average Picture Level یا APL با درصد سفید در الگو اعلام می‌شود؛ ما در زومیت APL پنجاه درصد را مناسب‌ترین گزینه می‌دانیم؛ درصد APL با روشنایی پنل‌های OLED ارتباط مستقیمی دارد و تأثیر آن بر LCD‌-ها بسیار کمتر است. ویدئوها و بازی‌ها به‌صورت حدودی APL بین ۲۵ تا ۵۰ دارند و وب‌گردی نیز بسته به وب‌سایت با APL بین ۵۰ تا ۸۰ صورت می‌گیرد.

ابزار لاکس‌متر برای اندازه‌گیری روشنایی

آزمایش نخست با قرارگیری اسلایدر نور نمایشگر در حداکثر میزان خود و در یک محیط کاملا تاریک انجام می‌شود. حسگر نور روی هر دو نیمه‌ی بالایی و پایینی نمایشگر قرار می‌گیرد (در آزمایش با الگوی ۱۰۰ درصد معیار مرکز نمایشگر درنظر گرفته می‌‌شود)؛ ما عموما تفاوت فاحش یا غیریکنواختی روشنایی را نیز در بررسی گزارش می‌کنیم. روشنایی رنگ مشکی نیز با تقریب ۲ رقم اعشار در همین حالت قرارگیری روشنایی در حداکثر میزانش اندازه‌گیری می‌شود.

تنظیم نور نمایشگر به‌صورت خودکار با استفاده از حسگر نور محیطی در گوشی انجام می‌شود؛ بنابراین ما در این مرحله با فعال کردن این حالت و تابش نور شدید به حسگر، روشنایی‌های به دست‌آمده را ثبت می‌کنیم. در نمایشگر‌های LCD عموما افزایش و تغییر محسوسی در روشنایی حداکثر در حالت خودکار مشاهده نمی‌شود.

سنجش روشنایی موبایل

کنتراست Native که نشانگر عملکرد نمایشگر در بحث روشنایی محسوب می‌‌شود از تقسیم روشنایی حداکثر بر روشنایی رنگ مشکی در همان تنظیمات روشنایی به‌دست می‌آید. لازم به ذکر است که تمامی تست‌های مربوط به روشنایی در حالت پیش‌فرض رنگی و بدون فعال بودن قابلیت‌هایی مثل محدود‌کننده‌ی نور آبی یا حالت مطالعه انجام می‌شود.

روشنایی حداقل: روشنایی حداقل معیاری برای راحتی استفاده از گوشی در فضاهای تاریک است بدین معنی که هرچه روشنایی کمتری در حالت حداقل تولید شود یک امتیاز برای محصول محسوب می‌شود. این تست نیز با الگوی ۵۰ درصد و ۱۰۰ درصدی اجرا می‌شود.

مواردی مانند نشت نور از حاشیه‌‌ها، خوانایی نمایشگر در فضای باز و همینطور تاثیر تنظیمات جانبی روی روشنایی نیز در صورت نیاز در بررسی‌ها ذکر می‌شود.

رزولوشن و تراکم پیکسل

رزولوشن بالا دشمن شارژدهی است و رزولوشن پایین به تجربه‌ی دیداری کاربر لطمه می‌زند. عموما فاصله‌ی ۲۵ سانتی‌‌متر (۱۰ اینچ) به عنوان یک معیار برای استفاده‌ی روزمره درنظر گرفته می‌شود در این فاصله نباید مرز پیکسل‌ها قابل رؤیت باشد؛ بنابراین برای نمایشگرهای LCD تراکم‌های ۳۵۰ به بالا و برای نمایشگرهای OLED با ساب‌پیکسل‌های Diamond، اعداد نزدیک یا بالاتر از ۴۰۰ کافی خواهد بود.

موضوع شارپ‌بودن تصاویر یا متون، حاشیه‌‌ی المان‌های یک رنگ تصویر و مرز آن با دیگر المان‌ها و مواردی از این دست قابل ارزیابی است. این‌ بررسی‌ها همگی در حداکثر رزولوشن انجام می‌شوند؛ توضیح آنکه برخی محصولات قابلیت تغییر رزولوشن خودکار و دستی دارند که به عنوان یک نکته‌ی مثبت تلقی می‌شود.

خطای رنگ و پوشش رنگی

عموما سه ساب‌پیکسل آبی، سبز و قرمز (RGB) در نمایشگرها وظیفه‌ی تولید رنگ و روشنایی را بر عهده دارند؛ البته گاهی شاهد استفاده از ساب‌پیکسل زرد یا سفید نیز هستیم. در بحث دقت رنگ و پشتیبانی از فضاهای رنگی مساله‌ی کالیبراسیون پیش‌فرض شرکت‌ها مطرح می‌شود. ما در زومیت تمام حالت‌های تنظیم رنگ برای نمایشگر را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پنل جلویی گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra

ما نمایشگرها را با حداکثر روشنایی مورد بررسی قرار می‌دهیم و از ابزار i1 Display Pro ساخت شرکت X-Rite به عنوان حسگر و نرم‌افزار CalMAN 5 به عنوان نرم‌افزار مادر در بررسی‌های خود استفاده می‌کنیم. با ارسال‌شدن کدهای رنگ مرجع توسط نرم‌افزار CalMAN به نرم‌افزار نصب‌شده روی گوشی (MobileForge for CalMAN) و خوانده‌شدن رنگ به نمایش‌درآمده در گوشی توسط حسگر (i1 Display Pro)، نتایج حاصل‌شده با مرجع مقایسه می‌شوند.

پوشش فضای رنگی: برای گوشی‌های موبایل عموما دو فضای رنگی sRGB و فضای گسترده‌تر DCI-P3 مطرح هستند؛ پوشش بالای ۹۸ درصد نمایشگر در هر یک از فضاها به معنای پوشش مناسب و نسبتا کامل است. نرم‌‌افزار با تطابق ۷ رنگ مرجع با آنچه حسگر ثبت کرده، درصد پوشش را مشخص می‌کند؛ این تست برای تمام حالت‌ها انجام می‌شود. پوشش رنگی بین ۹۰ تا ۹۸ برای DCI-P3 را قابل‌قبول و پایین‌تر از آن را نشانه‌ی عدم پوشش قطعی فضای رنگی می‌دانیم.

وقتی سازندگان گوشی از پوشش فضای رنگی گسترده یا Wide Gamut صحبت می‌کنند به معنای پوشش مناسب DCI-P3 و دیگر فضاهای گسترده‌ی رنگی، برای نمایش رنگ‌های باطراوت و گاه، اغراق‌شده است؛ وقتی هم که از دقت رنگ و طبیعی بودن آن (احتمالا رنگ‌ها در نگاه کاربر چندان زنده به نظر نمی‌رسند) صحبت می‌شود معمولا فضای sRGB را در نظر دارند.

خطای نمایش رنگ: محاسبه‌ی خطای رنگ با ابزار ColorMatch نرم‌افزار CalMAN با ۷۸ رنگ مرجع انجام می‌شود. این آزمایش نیز برای تمام حالت‌های رنگی با فضای رنگی متناظر آن انجام می‌شود. در گوشی‌ها می‌توان چنین فرض کرد که حالت پیش‌فرض عموما دقیق‌ترین حالت نیست؛ زیرا با بزرگ‌‌‌تر شدن فضای رنگی، حفظ دقت چالش برانگیزتر نیز خواهد شد.

نرم افزار پخش موسیقی پیکسل ۷ پرو

عموما گوشی‌‌های بالارده خطای بسیار پایینی در فضای sRGB و حالت رنگ متناسب با آن دارند؛ اما در حالت پیش‌فرض که متناسب با فضای گسترده است، خطا افزایش پیدا می‌کند. به‌صورت یک قراداد، خطای بین ۳ تا ۵ را به معنای عملکرد معمولی، خطای میانگین زیر ۳ به معنای عالی و زیر ۱ اصولا غیرقابل تشخیص و بسیار عالی می‌دانیم. حتما در زمان مقایسه‌ی نتایج در جداول بررسی زومیت به اینکه خطا در چه حالتی ثبت شده، دقت کنید.

دمای رنگ: به کمک این آزمایش، سردی یا گرمی رنگ سفید را به کاربران گزارش می‌کنیم؛ البته AVG CCT یا میانگین دمای رنگ نیز برای درک بهتر فاصله‌ی رنگ سفید نمایش درآمده با سفید معیار (مانند D65) گزارش می‌شود؛ هرچه دمای رنگ به 6500K یا ۶۵۰۰ کلوین نزدیک‌تر باشد تعادل سفید بهتری را در نمایشگر شاهد خواهیم بود. اعداد بزرگ به معنای سردی و اعداد کوچکتر به معنای گرم‌تر شدن رنگ هستند.

پخش موسیقی با پیکسل ۷ پرو

بررسی کمی اسپیکر هر دستگاه نیازمند اتاق بی‌پژواک و تجهیزات متعددی برای سنجش شدت، طنین و پویایی صدا در این اتاق است. در‌حال‌حاضر زومیت عملکرد صوتی دستگاه‌ها را به‌صورت کیفی می‌سنجد؛ بدین مفهوم که با پخش انواع محتوا شامل موسیقی، فیلم یا مکالمه در حجم‌های مختلف صدا با فرکانس‌های زیر، میانی و بم، خروجی اسپیکر و هدفون پیش‌فرض محصول را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

نرم‌افزار و رابط کاربری

داینامیک آیلند آیفون ۱۴ پرو هنگام ضبط صدا

ارزیابی کیفی و اشتراک‌گذاری تجربه‌ی کاربری بهترین راهکار برای نقد عملکرد نرم‌افزاری گوشی‌های هوشمند به‌حساب می‌آید. زومیت در این زمینه مواردی همچون نسخه‌ی پیش‌فرض سیستم‌عامل، سابقه‌ی پشتیبانی نرم‌افزاری شرکت سازنده (به‌ویژه در مورد گوشی‌های هوشمند اندرویدی)، سادگی دسترسی به بخش‌های مختلف و جابه‌جایی در محیط رابط کاربری، کیفیت اجرای انیمیشن‌های رابط کاربری، جذابیت بصری، میزان کارایی قابلیت‌ها و چگونگی مدیریت منابع سخت‌افزاری را مدنظر قرار می‌دهد. 

دوربین

دوربین یکی از محبوب‌ترین بخش‌های هر گوشی هوشمند و شاخصه‌ای متمایزکننده بین انبوه مدل‌های موجود در بازار به‌شمار می‌آید؛ بنابراین زومیت در بررسی‌های خود، تمرکز ویژه‌ای روی آن دارد. دوربین چندگانه‌ی گوشی‌های موجود در بازار از ترکیب یکسانی بهره نمی‌گیرند؛ اما عموم آن‌ها بسته به تصمیم تولیدکننده، چند مورد از دوربین‌های واید (استاندارد)، اولتراواید، تله‌فوتو، ماکرو، تشخیص عمق و ماژول سه‌بعدی ToF را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

رابط کاربری دوربین گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra

زومیت برای ارائه‌ی تصویری بهتر از عملکرد دوربین گوشی‌های هوشمند، با تمام دوربین‌ها در شرایط نوری مختلف، شامل روشنایی روز (فضای بسته و باز)، تاریکی شب و زیر نور مصنوعی عکس می‌گیرد. پس از ثبت نمونه‌عکس‌های متعدد، نگارنده براساس شاخصه‌های زیر، عملکرد دوربین‌ها را ارزیابی می‌کند:

دقت ثبت رنگ‌ها: رنگ‌های ثبت‌شده در عکس‌ها به‌صورت کیفی با رنگ سوژه در دنیای واقعی مقایسه شده و نتیجه در متن بررسی منعکس می‌شود.

سطح جزئیات سوژه: با عکاسی از سوژه‌هایی با بافت‌های پیچیده، نظیر شاخ‌وبرگ درخت‌ها یا نمای ساختمان‌ها و ایجاد برش‌های ۱۰۰ درصدی (ابعاد واقعی عکس)، سطح جزئیات ارزیابی شده و گزارش می‌شود.

سطح نویز: با عکاسی از سوژه‌هایی با رنگ‌های یکنواخت، می‌توان سطح نویز عکس‌ها و عملکرد گوشی در کنترل نویز را بررسی کرد.

کنتراست: با عکاسی از سوژه‌هایی با رنگ‌های تیره و روشن در کنار هم، عملکرد دستگاه در ایجاد تضاد بین رنگ‌های تیره و روشن ارزیابی می‌شود. در چنین تصاویری، معمولا با بررسی مرز میان تیرگی و روشنایی، می‌توان کج‌نمایی رنگی را نیز بررسی کرد.

نرم افزار دوربین پیکسل ۷ پرو

گستره‌ی دینامیکی: با عکاسی از سوژه‌هایی با نور چالش‌برانگیز، مثل نمای ساختمانی در سایه که پشت خود، تابش آفتاب را دارد، عملکرد گوشی در ترکیب فریم‌هایی با نوردهی کوتاه و طولانی برای دستیابی به گستره‌ی دینامیکی وسیع، حفظ جزئیات نواحی روشن و بازیابی جزئیات سایه‌ها، ارزیابی می‌شود.

عملکرد فوکوس خودکار: با عکاسی از سوژه‌های دارای عمق، محدوده‌ی فوکوس بررسی می‌شود و با جابه‌جایی سوژه، سرعت دستگاه در تغییر فوکوس، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

اعوجاج تصویر دوربین اولتراواید: گوشی‌ها معمولا گوشه‌های معوج عکس‌های اولتراواید را به‌صورت نرم‌افزاری، صاف می‌کنند و بعضا در نتیجه‌ی چنین پردازشی، جزئیات این بخش‌ها از دست می‌رود.

کیفیت پیاده‌سازی افکت بوکه: گوشی‌ها معمولا به‌صورت نرم‌افزاری، رفتار دوربین‌های حرفه‌ای در محوسازی پس‌زمینه‌ی عکس‌های پرتره را شبیه‌سازی می‌کنند، زومیت با ثبت چنین عکس‌هایی، کیفیت پیاده‌سازی افکت بوکه را از نظر تدریجی‌بودن و دقت تفکیک سوژه از پس‌زمینه ارزیابی می‌کند.

عکاسی با گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra سامسونگ

عملکرد بزرگ‌نمایی: زومیت عملکرد دوربین‌های تله‌فوتو و اصلی را نیز در زوم اپتیکال و دیجیتال بررسی می‌کند.

لرزش‌گیر: با فیلم‌برداری در حال حرکت، عملکرد لرزش‌گیر اپتیکال و الکترونیکی گوشی در خنثی‌سازی لرزش‌ها موردبررسی قرار می‌گیرد.

حالت Night: زومیت برای نشان‌دادن عملکرد حالت عکاسی Night معمولا تعدادی عکس را در هر دو حالت خودکار و Night نیز می‌گیرد.

فیلم‌برداری: زومیت با فیلم‌برداری در حالت‌ها و نرخ‌های فریم متفاوت، عملکرد گوشی را از نظر ثبت جزئیات، کنتراست و کنترل نویز در ویدیوهای 4K و HDR (در صورت پشتیبانی دستگاه) مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

کارایی، عملکرد و شارژدهی

بخش ابتدایی «کارایی و عملکرد» توضیحاتی درباره‌ی جزئیات مشخصات فنی پردازنده‌ی دستگاه و سایر ماژول‌ها را دربردارد؛ سپس نوبت به آمار و ارقام حاصل از اجرای بنچمارک و تجربه‌ی کاربری‌ تحریریه‌ی زومیت می‌رسد. بنچمارک‌های زومیت شامل سرعت حافظه‌ی ذخیره‌سازی، کارایی CPU‌ و GPU‌، عملکرد در بازی‌‌ها و پایداری عملکرد دستگاه تحت بارهای پردازشی سنگین هستند.

با هدف افزودن بر قابلیت اطمینان نتایج به‌دست‌آمده، زومیت با ۳ بار اجرای هرکدام از بنچمارک‌ها، میانگین اعداد حاصل را گزارش می‌کند، برای حفظ تعادل دمای دستگاه، بین اجرای هر بنچمارک‌‌ (به‌جز آزمون پایداری)، ۵ دقیقه وقفه می‌اندازد و از سوی دیگر با توجه به تأثیر درجه‌‌حرارت محیط بر عملکرد دستگاه، آزمون‌ها را در دمای اتاق (۲۳ درجه‌ی سلسیوس) می‌گیرد. توجه داشته باشید که در طول اجرای بنچمارک‌ها، گوشی بدون قاب می‌ماند تا خللی در فرآیند انتقال حرارت ایجاد نشود.

در ادامه هرکدام از مراحل بررسی کارایی گوشی‌های شرح داده شده است:

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی

زومیت برای سنجش سرعت خواندن و نوشتن در حافظه‌ی ذخیره‌سازی گوشی‌های اندرویدی از اپلیکیشن AndroBench‌ و برای سنجش سرعت حافظه‌ی آیفون از اپلیکیشن Jazz Disk Bench استفاده می‌کند. سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی گوشی‌های اندرویدی با استفاده از فایل‌های ۳۲ و ۲ مگابایتی سنجیده می‌شود؛ حال آنکه آزمون یادشده در دستگاه‌های iOS با فایلی ۱۶ مگابایتی صورت می‌گیرد.

عملکرد CPU

بررسی عملکرد CPU‌ با استفاده از بنچمارک کراس-پلتفرم GeekBench 5 و در قالب دو آزمون یک یا چند هسته‌ای صورت می‌گیرد. گیک‌بنچ یکی از محبوب‌ترین بنچمارک‌های دنیای موبایل به‌حساب می‌آید و در برای پلتفرم‌های اندروید، iOS، ویندوز، لینوکس و macOS‌ در دسترس قرار دارد. گیک‌بنچ برای ارزیابی عملکرد CPU سه نوع بار پردازشی Crypto، Integer و Floating Point را استفاده می‌کند:

  • Crypto: توانایی دستگاه در پردازش بارهای محاسباتی مبتنی‌بر دستورالعمل‌های کریپتوگرافیک (رمزنگاری‌شده) را می‌سنجد. تنها برخی از نرم‌افزارها از دستورالعمل‌های crypto بهره می‌برند.
  • Integer: توانایی دستگاه در پردازش‌ بارهای محاسباتی مبتنی‌بر دستورالعمل‌های Integer (عدد صحیح) را می‌سنجند. تمام نرم‌افزارها از دستورالعمل Integer بهره می‌برند؛ بنابراین کسب امتیاز بالا در این بخش به‌مفهوم عملکرد کلی بسیار خوب پردازنده خواهد بود.
  • Floating Point: توانایی دستگاه در پردازش بارهای محاسباتی مبتنی‌بر دستورالعمل‌های Floating Point (ممیز شناور) را می‌سنجد. تقریبا تمام نرم‌‌افزارها از دستورالعمل Floating Point بهره می‌برند؛ اما عملکرد پردازنده در پردازش چنین بارهایی در مواردی همچون بازهای ویدئویی و تولید محتوای دیجیتال اهمیت دارد.

* شرکت Primate Labs، توسعه‌ی دهنده‌ی بنچمارک GeekBench، در ماه فوریه‌ی ۲۰۲۳، نسخه‌ی GeekBench 6 را با بهبود الگوریتم در دسترس قرار داد، زومیت به‌تدریج در بررسی‌های خود، این نسخه را جایگزین پنجم خواهد کرد.

عملکرد GPU

محبوبیت روزافزون بازی‌های موبایل، بر اهمیت واحد پردازش گرافیکی (GPU) می‌افزاید؛ بنابراین بدیهی است که زومیت در بررسی‌های خود، توجه ویژه‌ای‌ به عملکرد این ماژول داشته باشد. صرف‌نظر از اجرای بازی‌های مختلف، در بررسی‌های زومیت، ارزیابی عملکرد GPU به‌کمک دو بنچمارک GeekBench Compute و GFXBench صورت می‌گیرد. 

اجرای آزمون 3DMark روی موبایل

GFXBench: بنچمارک منتخب بعدی زومیت برای ارزیابی عملکرد واحد پردازش گرافیکی GFXBench است که از طریق مجموعه‌ای از آزمون‌ها، توانایی دستگاه‌های موبایل و دسکتاپ را با محتوای مشابه بازی‌های ویدئویی می‌سنجد. GFXBench تمام API-های گرافیکی رایج از جمله OpenGL ،OpenGL ES ،Vulkan ،Metal ،DirectX/Direct3D و DX 12 را پشتیبانی می‌کند. زومیت آزمون‌های زیر را در دو حالت Onscreen و Offscreen برای بررسی گوشی‌های هوشمند به‌کار می‌گیرد تا بدین ترتیب بتواند ضمن فراهم‌سازی امکان مقایسه‌ی گوشی‌های مختلف، تأثیر وضوح نمایشگر بر عملکرد گرافیکی را نیز نشان دهد.

  • Aztec Ruins: از تمام API-‌های رایج از جمله Metal ،Vulkan ،OpenGL ES 3.2 و DirectX12 پشتیبانی می‌‌کند؛ اما هم‌اکنون تنها روی پلتفرم‌های اندروید و ویندوز در دسترس قرار دارد. این آزمون از نورپردازی بی‌درنگ سراسری در رندرینگ به‌همراه سایه‌زنی فیزیکی بهره می‌برد و مجموعه‌ای از الگوریتم‌های رندرینگ نام‌دار همچون Occlusion Culling (غیرفعال‌سازی رندرینگ اجسام پنهان از دید دوربین)، Dynamic Cascaded Shadows (راهکاری برای رفع مشکل ایلیاسینگ) و افکت‌های پس‌پردازشی همچون موشن‌بلر، Screen-Space Ambient Occlusion (راهکاری تقریبی برای نورپردازی بی‌درنگ محیط) و عمق میدان را به‌کار می‌گیرد. زومیت هر دو حالت Onscreen‌ و Offscreen‌ آزمون Aztec Ruins را در نسخه‌ی High Tier (با وضوح 1440p) اجرا می‌‌کند.
  • Car Chase: تمام قابلیت‌های Android Extension Pack را به‌کار می‌گیرد و از API-های OpenGL ES 3.1 به‌همراه Desktop OpenGL پشتیبانی می‌کند. این آزمون برای رندر محیط کاملا HDR از ترکیب سایه‌زنی تأخیریافته و نورپردازی مبتنی‌بر تصویر بهره می‌برد. Car Chase توانایی دستگاه را با الگوریتم‌هایی همچون سایه‌زنی هندسی، سطح‌آرایی موزائیکی، انعکاس پویا، سایه‌زنی فیزیکی و افکت‌های پس‌پردازشی نظیر لنز فلر، عمق میدان و موشن‌بلر می‌سنجد. وضوح نسخه‌ی Offscreen آزمون روی 1080p تنظیم شده است. 

GeekBench 5 Compute: بنچمارک GeekBench 5 با پشتیبانی از API-های مختلف شامل CUDA و Vulkan و Metal و OpenCL، توان محاسباتی GPU را نیز مورد ارزیابی قرار می‌دهد. زومیت از این ابزار برای سنجش توان محاسباتی گوشی‌های اندرویدی (Vulkan) و آیفون (Metal) کمک می‌گیرد.

تجربه بازی

نمود عملکرد تراشه‌ها را می‌توان حین اجرای بازی‌ها مشاهده کرد و برهمین اساس، با توجه به محبوبیت بازی‌های موبایل نزد کاربران، زومیت چند مورد از محبوب‌ترین بازی‌های موبایل شامل Call of Duty Mobile و PUBG Mobile و Genshin Impact را با تنظیمات گرافیکی مختلف، روی گوشی‌های هوشمند اجرا می‌کند و با بهره‌گیری از نرم‌افزار GameBench، نرخ فریم بازی‌ها را نیز پایش کرده و در بررسی‌های موبایل گزارش می‌کند.

بازی با آیفون ۱۴ پرو

زومیت هریک از بازی‌ها را به‌مدت ۱۰ دقیقه اجرا می‌کند تا شرایط دنیای واقعی را به‌خوبی شبیه‌سازی کند و نتایج به‌دست‌آمده برای نرخ‌های فریم قابل استناد باشد.

پایداری عملکرد

معمولا شرکت‌ها درمورد پایداری عملکرد و کارایی سیستم خنک‌کننده‌ی پرچم‌دارانشان تحت بارهای پردازشی سنگین و مداوم مانور بسیاری می‌‌دهند؛ بنابراین زومیت در بررسی‌ این محصولات، با بهره‌گرفتن از آزمون استرس بنچمارک 3DMark (در نسخه‌ی اندروید با OpenGL ES 3.1 و در نسخه‌ی iOS با API‌ اختصاصی Metal)، آزمون استرس خود را پیاده می‌سازد.

آزمون استرس 3DMark روی موبایل

در شرایطی که گوشی در محیطی با دمای اتاق (۲۳ درجه‌ی سلسیوس) قرار دارد و از هیچ‌گونه قابی بهره نمی‌برد، آزمون استرس 3DMark به‌مدت ۲۰ دقیقه به‌طور مداوم روی گوشی اجرا می‌شود. زومیت امتیازهای حاصل از اجرای مداوم بنچمارک را در قالب نمودار و دمای دستگاه در طول اجرای آزمون را به‌صورت کیفی گزارش می‌کند.

باتری

بی‌شک عمر باتری یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌هایی است که هنگام خرید هر دستگاه قابل‌حملی از جمله گوشی‌های هوشمند باید مدنظر قرار داد. بسیاری از رسانه‌ها برای ارائه‌ی گزارشی درباره‌ی میزان شارژدهی باتری، از میزان روشن‌ماندن صفحه‌نمایش گوشی (SoT) در استفاده‌های روزمره‌شان می‌گویند؛ اما با توجه به تفاوت سبک استفاده‌ی هر فرد از گوشی، شاید نتیجه برای مصرف‌کننده اختلاف فاحشی با گزارش یادشده داشته باشد؛ بنابراین زومیت برای بررسی عمر باتری گوشی‌های هوشمند، ۲ آزمون استاندارد زیر را اجرا می‌کند:

شارژدهی حین پخش ویدئو

تماشای فیلم و ویدئو از کارکردهای پایه‌ای گوشی‌های هوشمند در دنیای احاطه‌شده با شبکه‌های اجتماعی به‌شمار می‌آید. زومیت برای ارزیابی عملکرد باتری حین پخش ویدئو، پیش از هرچیز، کلیه‌ی اتصالات بی‌سیم (فعال‌سازی حالت پرواز) و صدای اسپیکر را قطع می‌کند، روشنایی نمایشگر را روی ۲۰۰ نیت قرار می‌دهد و ویدئوی معیار خود با وضوح HD یا ۷۲۰ × ۱۲۸۰ پیکسل، کانتینر MP4 و ان‌کُد H264 را به‌صورت مداوم تا زمان خالی‌شدن شارژ دستگاه پخش می‌کند.

برای آنکه بین دستگاه‌های اندرویدی به نتیجه‌ی قابل اتکاتری دست یافت، در تمام گوشی‌های مجهز به سرویس‌های گوگل، از اپلیکیشن Photos برای پخش ویدئو استفاده می‌شود. این موضوع در مورد آیفون و اپلیکیشن پیش‌فرض Photos آن نیز صدق می‌کند؛ اما در مورد گوشی‌های فاقد سرویس‌های گوگل، مانند محصولات اخیر گروه هواوی، زومیت لاجرم از گالری پیش‌فرض محصول استفاده می‌کند.

شارژدهی در کاربری روزمره

آزمون Work 3.0 از بنچمارک PCMark در کنار ارزیابی عملکرد کلی، امکان بررسی میزان شارژدهی (Work 3.0 Battery Life) را فراهم می‌آورد. برای اجرای آزمون باتری Work 3.0، با قطع اتصالات بی‌سیم (حالت پرواز) و صدای اسپیکر، روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت قرار می‌گیرد. فرآیند آزمون با شارژ ۸۰ درصدی گوشی آغاز می‌شود، تا رسیدن شارژ به حدود ۲۰ درصد ادامه می‌یابد و در نهایت نتیجه را در قالب یک مدت‌زمان با فرمت دقیقه:ساعت ارائه می‌دهد. اجرای این آزمون نزدیک به ۲۰ ساعت طول می‌کشد.

از آنجا که آزمون Work 3.0 با الهام‌گرفتن از کاربری‌های روزمره و در قالب ۵ بخش وب‌گردی، ویرایش ویدئو، ویرایش و ذخیره‌سازی اسناد، ویرایش عکس و تحلیل مجموعه‌ای از داده‌ها اجرا می‌شود؛ می‌توان نتیجه‌ی حاصل از اجرای آزمون باتری Work 3.0 را معیاری استاندارد برای مقایسه‌ی زمان روشن‌ماندن نمایشگر در طول روز (SoT) در نظر گرفت، بدین‌ترتیب گوشی هوشمندی با امتیاز «۱۰ ساعت» می‌تواند در کاربری‌ها روزمره تا بیش از یک روز کاری نیز دوام آورد.

* متأسفانه بنچمارک PCMark صرفا برای سیستم‌عامل موبایل اندروید قرار دارد و نمی‌توان از آن برای ارزیابی گوشی‌های آیفون استفاده کرد.

صفحه‌ی پیش‌رو در صورت پیاده‌سازی تغییری در روند بررسی‌های زومیت، به‌روز خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات