مالیات پرداختی فیسبوک در انگلستان نسبت به سال ۲۰۱۴ هزار برابر شده است

سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
کمپانی فیسبوک در گزارشی اعلام کرد که از سال گذشته در ساختار مالیاتی خود در انگلستان تغییرات اساسی اعمال کرده است.
تبلیغات

فیسبوک سال گذشته در بخش سازمان بریتانیایی این کمپانی مبلغ ۵.۱۶ میلیون دلار را به عنوان مالیات پرداخت کرده است. بر اساس گزارش این کمپانی در روز یکشنبه‌، مبلغ فوق نسبت به مبلغ ۵۳۶۷ دلاری که سال پیش از آن به عنوان مالیات در بریتانیا پرداخته بود، افزایش بسیار زیادی داشته است.

در حالی که این مبالغ کم مالیاتی در سال‌های گذشته، از لحاظ فنی با قوانین مالیاتی بریتانیا سازگار بودند، اما پرداخت‌های قبلی فیسبوک انتقادهایی را از سوی برخی فعالان و سیاستمداران برانگیخته بود. آنها از این موضوع شکایت داشتند که این شرکت چند میلیارد دلاری به نوعی از مسئولیت اخلاقی خود در زمینه‌ی پرداخت مالیات در خاک کشورهایی که در آنها درآمدزایی و سودآوری دارد، شانه خالی می‌کند. این انتقادها کمپانی فیسبوک را بر‌آن داشت تا در ساختار مالیاتی خود در بریتانیا برخی اصلاحات و تغییرات اساسی صورت دهد. آنها در این تغییرات، فروش‌های تبلیغاتی صورت گرفته در انگلستان را به جای اینکه به عنوان فروش‌های کشور ایرلند در نظر بگیرند، به عنوان درآمدهای حاصل در بریتانیا در نظر گرفته‌اند. ترفندی که پیشتر اعمال شده بود در واقع به نوعی یک راه گریز مالیاتی است و آنها را مجاز می‌‌کرد تا مقادیر بسیار کمی از مالیات را در قبال سودهای میلیاردی خود در آن مناطق پرداخت کنند.

ساختار جدید به کار بسته شده از سوی فیسبوک به این معنی است که میزان مالیات پرداختی فیسبوک در انگلستان به احتمال زیاد در سال ۲۰۱۶ و سال‌های بعد از آن نیز افزایش خواهد یافت. در یک یادداشت داخلی، این شرکت اعلام کرد که ساختار جدید باعث «ایجاد شفافیت» شده و همچنین «قابل درک‌تر» بوده و به وضوح به ارزش بخش سازمانی واقع در انگلستان افزوده و باعث بیشتر شدن فروش‌های ما در تیم‌های فروش متخصص و ماهر ما خواهد شد که هم اکنون در انگلستان در حال رشد هستند.

اما باید در نظر داشت که این تصمیم فیسبوک برای تغییر در ساختار مالیاتی خود، آنچنان هم دوستانه و بی دردسر نبوده است. موضوعی که در انگلستان به عنوان «مالیات گوگل» مطرح شده بود، زمینه‌ای را فراهم می‌آورد که در پی آن اگر کمپانی‌هایی همچون گوگل و فیسبوک که از پرداخت مالیات‌های تعیین شده در این کشور خودداری کنند، احتمالا تا میزان ۲۵ درصد مبلغ درآمدهای شناسایی شده‌ی خود در انگلستان جریمه خواهند شد. چنین درصدی در واقع حتی از مالیات‌های مربوطه با ساختار جدید نیز بیشتر است.

 دولت انگلستان در تلاش است تا شرکت‌هایی را که با استفاده از حسابداری خلاق برای فرار از پرداخت مالیات برنامه‌ریزی می‌کنند را سرکوب کند. در ماه ژانویه،آنها گوگل را ملزم به پرداخت ۱۳۰ میلیون پوند مالیات کرده بودند و قوانین جدید نیز شرکت‌هایی مانند آمازون را مجبور به شروع رزرو فروش‌های خود در انگلستان می‌کند تا به این ترتیب مشمول مالیات شوند. علاوه بر این سیاست‌های جدید، مقدار افزایش یافته‌ی مبلغ مالیات فیسبوک در سال ۲۰۱۵ نیز شاید انتقادهایی را در مورد مبلغ ناچیز مالیات پرداختی آنها در سال ۲۰۱۴ در پی داشته باشد. اما کماکان باید توجه داشت که با گسترش سازمانی فیسبوک در انگلستان، این کمپانی مبلغی به اندازه‌ی ۱۱ میلیون پوند پشتوانه‌ی مالیانی به دست آورده که ممکن است در آینده زمینه را برای گریز آنها از برخی پرداخت‌ها فراهم کند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات