رژیم وگان می‌تواند فقط در ۸ هفته سلامت قلب را بهبود بخشد

دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
فواید رژیم گیاه‌خواری برای قلب و عروق
رژیم وگان فواید بسیاری برای سلامت قلب و عروق دارد؛ اما به‌گفته‌ی محققان درصورت اجرای نادرست و بی‌توجهی به برخی نکات می‌تواند خطرناک باشد.
تبلیغات

تحقیقات جدید نشان می‌دهد دوقلوهایی که از رژیم غذایی وگان پیروی می‌کردند، تنها در دو ماه انسولین کمتر، کاهش وزن و کاهش سطح پروتئین مرتبط با بیماری قلبی و سکته را تجربه کردند. این یافته‌ها شواهد بیشتری ارائه می‌دهند که اثبات می‌کنند رژیم‌های وگان نه‌تنها بهترین گزینه برای محیط‌زیست هستند، بلکه می‌توانند برای مردم نیز عالی باشند.

به‌گزارش ساینس‌آلرت، کریستوفر گاردنر، دانشمند تغذیه از دانشگاه استنفورد می‌گوید: «براساس این نتایج و تفکر در مورد طول عمر، بسیاری از ما از رفتن به سمت رژیم گیاه‌خواری بیشتر سود می‌بریم.» محققان برای مطالعه‌ی خود ۲۲ جفت از دوقلوهای همسان سالم را برای کنترل تفاوت‌های ژنتیکی، تربیتی و سبک زندگی انتخاب و آن‌ها را به دو گروه تقسیم کردند.

به هر دو گروه از شرکت‌کنندگان، رژیم غذایی سالم حاوی سبزیجات، حبوبات، میوه‌ها، غلات کامل، آجیل و دانه‌ها داده شد. تنها تفاوت بین دو گروه این بود که یکی از آن‌ها مقداری گوشت نیز مصرف می‌کرد که به‌عنوان مقدار سالم درنظر گرفته می‌شود؛ درحالی که رژیم غذایی گروه دیگر کاملا گیاهی بود.

پیروی از رژیم کاملا گیاهی درصورتی که به‌صورت نادرست انجام شود، می‌تواند خطرناک باشد

در چهار هفته‌ی نخست کارآزمایی، هر دو گروه وعده‌های مخصوص صبحانه، ناهار و شام داشتند و دستورالعمل‌های خاصی درمورد میان‌وعده‌هایی که می‌توانستند مصرف کنند به آن‌ها ارائه شد. این دستورالعمل‌ها شامل پرهیز از غذاهای فرآوری‌شده و حفظ تنوعی متعادل از گروه‌های غذایی مختلف بود.

برای بخش دوم آزمایش، شرکت‌کنندگان مجبور شدند تا چهار هفته‌ی دیگر رژیم خود را با خرید و آشپزی برای خود ادامه دهند. متیو لندری، دانشمند مواد غذایی از استنفورد و همکارانش در مقاله‌ی خود می‌نویسند: «هرچند کاهش وزنی اتفاق نیفتاد، طراحی رژیم غذایی ما محدودیتی برای انرژی تجویزشده نداشت و قرار نبود یک مطالعه‌ی کاهش وزن باشد. در این مطالعه به شرکت‌کنندگان گفته شد که تا زمانی که سیر نشده‌اند، به غذاخوردن ادامه دهند.»

درحالی‌که هر دو گروه سلامت قلبی‌ و عروقی خود را بهبود بخشیده بودند، دوقلوهایی که از رژیم گیاه‌خواری پیروی کردند، بیشترین پیشرفت را تجربه کردند. آن‌ها نه تنها انسولین ناشتای خود را ۲۰ درصد کاهش دادند، بلکه موفق به کاهش سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL-C) خود نیز شدند. این پروتئین مولکول‌های چربی، به‌ویژه کلسترول را که خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی را افزایش می‌دهد، به سراسر بدن منتقل می‌کند. سطح بهینه‌ی LDL-C کمتر از ۱۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر است.

میانگین سطح LDL-C قبل از آزمایش برای همه‌چیزخواران ۱۱۸٫۵ میلی‌گرم در دسی‌لیتر بود که به ۱۱۶٫۱ کاهش یافت. این مقدار در گروه وگان ۱۱۰٫۷ بود و به ۹۵٫۵ میلی‌گرم در دسی‌لیتر رسید. نویسندگان مقاله توضیح می‌دهند که مطالعه برای کنترل کالری دریافتی تنظیم نشده است؛ بنابراین کاهش LDL-C را می‌توان به افرادی نسبت داد که رژیم وگان دارند و کاهش وزن را تجربه می‌کنند.

محققان در بخشی از مقاله‌ی خود می‌نویسند: «ما این تحقیق را به‌عنوان یک مطالعه‌ی زندگی آزاد تهیه کردیم؛ بنابراین پیروی از رژیم وگان ممکن است تغییرات فیزیولوژیکی مشاهده‌شده را القا کند. بااین‌حال مکانیسم‌های بیولوژیکی به‌دلیل متغیرهای مخدوش‌کننده (کاهش وزن، کاهش کالری دریافتی و افزایش مصرف سبزیجات) نمی‌توانند صرفا از طریق رژیم وگان به‌صورت علّی تعیین شوند.»

«مهم‌تر از وگان‌شدن این است که غذاهای گیاهی بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید»

مطالعه‌ی اخیر به کاهش موردانتظار ویتامین B12 نیز اشاره دارد؛ اما به‌گفته‌ی محققان به‌دلیل کوتاه‌بودن زمان مطالعه مقدار آن قابل توجه نبوده است. پیروی از رژیم کاملا گیاهی درصورتی که به‌صورت نادرست انجام شود، می‌تواند خطرناک باشد؛ زیرا به‌دست‌آوردن برخی مواد مغذی گیاهی حیاتی مانند B12 دشوارتر می‌شود. به افراد کاملا گیاه‌خوار معمولا توصیه می‌شود که مکمل‌هایی را برای مقابله با این اثر مصرف کنند.

از آنجایی که افزایش نشانگرهای سلامت در گروه کنترل نیز مشاهده شد، رو آوردن به غذاهای گیاهی بیشتر نیز می‌تواند به‌وضوح مفید باشد. درنتیجه اگر از تله‌های دوقطبی و خطرناک تفکر سیاه‌وسفید اجتناب و به‌جای درخواست از یکدیگر به رو آوردن به وگانیسم، انتخاب‌های سالم‌تر را تشویق کنیم، شانس بیشتری برای تغییر طرز فکر و حفظ تغییرات وجود دارد. محققان نیز این موضوع را تایید می‌کنند.

گاردنر می‌گوید: «رژیم وگان می‌تواند مزایای بیشتری مانند افزایش باکتری‌های روده و کاهش ازدست‌دادن تلومر به‌همراه داشته باشد که پیری را در بدن کند می‌کند؛ اما مهم‌تر از وگان‌شدن این است که غذاهای گیاهی بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید.»

پژوهش اخیر در JAMA Network Open منتشر شده است.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات