خواص تمشک و فواید آن برای سلامتی

دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
تمشک
تمشک میوه‌ای محبوب است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. برای اینکه بیشتر با فواید تمشک و مواد مغذی مهم آن آشنا شوید، این مطلب را مطالعه کنید.
تبلیغات

تمشک نوعی بری (سته) محبوب و خوش‌رنگ با طعمی شیرین است و منبعی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب می‌شود. این میوه به رنگ‌های متنوعی از قرمز و سیاه گرفته تا بنفش و زرد و طلایی وجود دارد که هریک از آن‌ها ترکیب منحصر‌به‌فردی از ویتامین‌ها و مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها دارد.

در این مقاله به‌نقل از مدیکال نیوز تودی، به مزیت‌های تمشک برای سلامتی اشاره می‌کنیم و خلاصه‌ای از مواد مغذی موجود در تمشک را توضیح می‌دهیم و خطرهای احتمالی تمشک برای سلامتی را بیان می‌کنیم.

خواص تمشک و فواید آن برای سلامتی

محتوای آنتی‌اکسیدانی غذاهای گیاهی مانند تمشک ممکن است به پیشگیری از طیف وسیعی از مشکلات سلامتی کمک کنند. ویتامین‌ C و ویتامین E، سلنیوم، بتاکاروتن، لوتئین، لیکوپن و زآگزانتین نمونه‌هایی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و تمشک حاوی تمام آن‌ها است. همچنین، تمشک حاوی مواد شیمیایی گیاهی به نام فلاونوئیدها است که اثرهای آنتی‌اکسیدانی دارند.

آنتی‌اکسیدان‌ها به بدن کمک می‌کنند تا مواد سمی معروف به رادیکال‌های آزاد را حذف کند. برخی از این مواد در جریان فرایندهای متابولیکی بدن تولید می‌شوند؛ اما برخی نتیجه‌ی عوامل خارجی مانند غذاهای ناسالم و آلودگی هستند. غذاهای ناسالم شامل غذاهای به‌شدت فراوری‌شده و غذاهای سرشار از چربی و قند می‌شوند. اگر مقدار زیادی رادیکال آزاد در بدن باقی بمانند، می‌توانند موجب آسیب سلولی شوند و طیف وسیعی از مشکلات سلامتی را در پی داشته باشند.

تمشک منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر است

همچنین، تمشک منبع سرشاری از فیبر است. یک فنجان تمشک حاوی ۸ گرم فیبر است. طبق دستورالعمل‌های کنونی، افراد ۱۹ ساله و بزرگ‌تر بسته به سن و جنس، باید ۲۲٫۴ تا ۳۳٫۶ گرم فیبر در روز مصرف کنند.

کمک به سلامت مغز

مصرف رژیم غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند به سلامت مغز و سیستم عصبی کمک کند. شواهدی وجود دارد که ویتامین‌های C و E ممکن است در هنگام پیری به محافظت از توانایی تفکر و به‌خاطر‌سپردن اطلاعات کمک کنند. تمشک حاوی این ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان است.

کمک به سلامت قلب

گروهی از فلاونوئیدها خصوصاً آنتوسیانین‌ها می‌توانند التهابی را سرکوب کنند که می‌تواند به بیماری‌های قلبی‌عروقی منجر شود. آنتوسیانین‌ها در تمشک نیز وجود دارند. این ترکیبات ممکن است با پیشگیری از تجمع پلاکت‌ها و کاهش فشار خون با استفاده از مکانیسم‌های ضدالتهابی از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی کم کنند.

انجمن قلب آمریکا به بیشتر مردم توصیه می‌کند که مصرف پتاسیم خود را افزایش و مصرف سدیم را کاهش دهند. این اصلاحات رژیمی می‌تواند به پیشگیری از فشار‌خون بالا کمک کند که یکی از عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی‌عروقی است.

یک فنجان تمشک حاوی ۱۸۶ میلی‌گرم پتاسیم است. انجمن قلب آمریکا مصرف حدود ۴۷۰۰ میلی‌گرم پتاسیم را در روز توصیه می‌کند. فیبر موجود در تمشک نیز می‌تواند به کنترل یا پیشگیری از موارد زیر کمک کند:

  • فشارخون
  • سطح کلسترول
  • چاقی
  • بیماری قلبی
  • سکته

پیشگیری از سرطان

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در منابع غذایی ممکن است به محافظت از بدن در‌برابر سرطان ریه، سرطان مری، سرطان معده و سایر انواع سرطان‌ها کمک کنند.

در سال ۲۰۱۰، دانشمندان سلول‌های سرطان را درمعرض عصاره‌ی تمشک قرمز قرار دادند. این عصاره بیش از ۹۰ درصد از سلول‌های سرطان را از بین برد. به‌گفته‌ی پژوهشگران، عامل تخریب نیمی از سلول‌های سرطان سینه آنتی‌اکسیدان‌ها بودند.

مدیریت دیابت

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه‌هایی مانند تمشک ممکن است به جلوگیری از التهاب کمک کند. التهاب می‌تواند عامل خطری برای ابتلا به دیابت نوع دو باشد.

نویسندگان مطالعه‌ی مروری در سال ۲۰۱۸ به این نتیجه رسیدند که فیبر موجود در رژیم غذایی ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش دهد و علائم دیابت را در افراد مبتلا به این بیماری بهبود دهد.

ویتامین سی موجود در تمشک به حمایت از سلامت پوست و مفاصل کمک می‌کند

تمشک به‌طور طبیعی شیرین است و معمولاً نیازی نیست که به آن شکر اضافه شود. شیرینی تمشک موجب می‌شود که افرادی به‌دنبال کنترل دیابت و اضافه‌وزن هستند، بتوانند آن را به رژیم غذایی خود اضافه کند؛ اگرچه تمشک حاوی مقداری قند طبیعی است و افراد مبتلا به دیابت باید آن را در نظر بگیرند.

کمک به هضم

فیبر و آب موجود در تمشک می‌تواند به پیشگیری از یبوست و حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک کند. فیبر کافی موجب حفظ حرکات منظم روده می‌شود که برای دفع سموم ازطریق روده بسیار مهم است. افزایش مصرف فیبر نیز ممکن است به موارد زیر کمک کند:

  • مدیریت فشارخون
  • کاهش سطح کلسترول
  • کمک به کاهش وزن

حفظ سلامت چشم

تمشک حاوی آنتی‌اکسیدان زآگزانتین است که پرتوهای مضر نور آبی را فیلتر می‌کند. زآگزانتین ممکن است در محافظت از چشم دربرابر مشکلاتی مانند دژنراسیون ماکولا وابسته به سن نقش داشته باشد که موجب مشکلات بینایی در افراد سال‌خورده می‌شود.

تمشک و بلغور جو دوسر
تمشک را می‌توان به غذاهایی مانند بلغور جو دوسر اضافه کرد

فواید دیگر تمشک برای سلامتی

تمشک حاوی مواد مغذی مهم دیگری مانند موارد زیر است که نقش‌های مهمی در بدن دارند:

ویتامین سی: این ویتامین برای ساخت کلاژن مهم است که بدن برای حفظ سلامت پوست و مفاصل به آن نیاز دارد.

فولات: فولات (ویتامین ب ۹) برای تقسیم سلولی طبیعی ضروری است. در دوران بارداری، فولات برای تقویت رشد سالم جنین تجویز می‌شود.

ویتامین کا: لخته‌شدن طبیعی خون به ویتامین K نیاز دارد.

مواد مغذی موجود در یک فنجان ۱۲۳ گرمی از تمشک به‌شرح زیر است:

ماده‌ی غذایی

مقدار در یک فنجان ۱۲۳ گرمی تمشک

ماده‌ی غذایی

مقدار در یک فنجان ۱۲۳ گرمی تمشک

آب

۱۰۵ گرم

مس

۰٫۱ میلی‌گرم

انرژی

۶۴ کالری

منگنز

۰٫۸ میلی‌گرم

پروتئین

۱٫۵ گرم

سلنیوم

۰٫۲ میکروگرم

کربوهیدرات

۱۴٫۷ گرم که ۵٫۴ گرم آن قند است

ویتامین سی

۳۲٫۲ میلی‌گرم

فیبر

۸ گرم

فولات

۲۵٫۸ میکروگرم

کلسیم

۳۰٫۸ میلی‌گرم

کولین

۱۵٫۱ میلی‌گرم

منیزیوم

۲۷٫۱ میلی‌گرم

ویتامین ای

۱٫۱ میلی‌گرم

آهن

۰٫۸ میلی‌گرم

ویتامین کا

۹٫۶ میکروگرم

فسفر

۳۵٫۷ میلی‌گرم

لوتئین+ زآگزانتین

۱۶۷ میکروگرم

پتاسیم

۱۸۶ میلی‌گرم

آلفا کاروتن

۱۹٫۷ میکروگرم

روی

۰٫۵ میلی‌گرم

بتا کاروتن

۱۸٫۴ میکروگرم

طبق دستورالعمل‌های کنونی، زنان و مردان باید به‌ترتیب ۷۵ و ۹۰ میلی‌گرم ویتامین سی در روز مصرف کنند. بنابراین، یک فنجان تمشک می‌تواند بیش از یک‌سوم از نیاز روزانه به ویتامین سی را تأمین کند. زنان باردار یا شیرده به مصرف مقدار بیشتری ویتامین سی نیاز دارند.

ویتامین‌های C و E، آلفا و بتا کاروتن، لوتئین، زآگزانتین ، کولین (ویتامین ب ۴) و سلنیوم، تنها برخی از آنتی‌اکسیدان‌های تمشک هستند.

مضرات مصرف تمشک

ازآن‌جاکه میوه‌ها گاهی ممکن است حاوی باقی‌مانده‌ی آفت‌کش‌ها باشد، بهتر است در‌صورت امکان تمشک ارگانیک بخرید. برخی افراد از مکمل‌هایی به نام قرص لاغری کتون تمشک مصرف می‌کنند که حاوی عصاره‌های شیمیایی تمشک و گیاهان دیگر است. تولیدکنندگان ادعا می‌کنند این مکمل‌ها می‌توانند به کاهش وزن یا پیشگیری از ریزش مو کمک کنند.

اگرچه شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد کتون‌های تمشک بی‌خطر هستند یا واقعاً به کاهش وزن یا پیشگیری از ریزش مو کمک می‌کنند. برخی از این محصولات حاوی مواد محرک هستند و می‌توانند در برخی افراد اثرات نامطلوبی داشته باشد.

جمع‌بندی

تمشک حاوی ویتامین، مواد معدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است که همه برای سلامتی مفید هستند. مانند هر ماده‌ی غذایی سالمی، تمشک می‌تواند به‌عنوان بخشی از رژیم غذایی متعادل و مغذی مفید باشد. البته باید به‌خاطر بسپارید تمشکی که مواردی مانند قند و چربی به آن اضافه شده باشد، به‌اندازه‌ی تمشک بدون افزودنی مفید نیست. همچنین، شواهدی در حمایت از تأثیر مکمل کتون تمشک برای کاهش وزن و جلوگیری از ریزش مو وجود ندارد.

سوالات متداول زومیت

  • آیا کتون تمشک به کاهش وزن کمک می‌کند؟

    درحال‌حاضر، شواهدی در این‌ زمینه وجود ندارد که مکمل معروف به قرص لاغری کتون تمشک می‌تواند موجب کاهش وزن انسان شود و برای تأیید این موضوع به پژ‌وهش‌های بیشتری نیاز است.

  • آیا می‌توان هر روز تمشک خورد؟

    بیشتر افراد می‌توانند هر روز تمشک مصرف کنند؛ اگرچه مصرف مقدار بیش‌ازحد هر ماده‌ی غذایی می‌تواند موجب ناراحتی‌های گوارشی شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات