دولت آمریکا با اتهام سنگین «انحصارگرایی در بازار موبایل» از اپل شکایت کرد

پنج‌شنبه ۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۸
مطالعه 2 دقیقه
لبخند تیم کوک با عینک و لباس آبی کمرنگ / Tim Cook مدیرعامل اپل
دولت ایالات متحده‌ی آمریکا پرونده‌ی بزرگی علیه اپل به‌راه انداخته و این شرکت را به انحصارگرایی متهم کرده است.
تبلیغات

وزارت دادگستری آمریکا به‌همراه ۱۶ دادستان کل در این کشور پرونده‌ای سنگین علیه اپل تشکیل داده‌اند و این غول صنعت فناوری را به داشتن مونوپولی در بازار گوشی‌های هوشمند متهم کرده‌اند. انتشار بیانیه‌ی وزارت دادگستری آمریکا باعث شد تا سهام اپل روند نزولی به خود بگیرد. از لحظه‌ی بازشدن بازار بورس آمریکا تاکنون، ارزش هر سهم اپل ۳٫۰۵ درصد کاهش یافته است.

وزارت دادگستری ایالات متحده می‌گوید که اپل با هدف افزایش وابستگی مردم به گوشی‌هایش، هزینه‌ها را برای مصرف‌کنندگان و توسعه‌دهندگان افزایش داده است. به‌ادعای این وزارتخانه، اپل به‌طور گزینشی محدودیت‌های قراردادی برای توسعه‌دهندگان اعمال و از راه‌های حیاتی دسترسی به تلفن جلوگیری می‌کند.

پرونده‌ی همه‌جانبه‌ی وزارت دادگستری آمریکا تبعات سنگینی برای اپل خواهد داشت

براساس بیانیه‌ی مطبوعاتی وزارت دادگستری آمریکا، اپل از قدرت انحصارگرایی خود برای دریافت پول بیشتر از مصرف‌کنندگان، توسعه‌دهندگان، تولیدکنندگان محتوا، هنرمندان، ناشران، کسب‌و‌کارهای کوچک، بازرگانان و افراد دیگر سوءاستفاده می‌کند.

دولت آمریکا با طرح چند مثال، توضیح داده که اپل چگونه از قدرت انحصارگرایی خود سوءاستفاده کرده است. ظاهراً یکی از اقدامات مهم اپل ایجاد اختلال در «سوپراپلیکیشن‌ها» است که سرویس‌های مختلفی را در خود جای می‌دهند و ممکن است باعث «کاهش چسبندگی iOS» شوند و مهاجرت کاربران از گوشی آیفون به سایر دستگاه‌ها را تسهیل کنند.

همچنین، اپل از انتشار اپلیکیشن‌های استریم بازی که باعث کاهش نیاز به خرید گوشی قوی‌تر می‌شوند، جلوگیری کرده است. ارائه‌نکردن راهکار یکپارچه برای پیام‌رسانی در بین آیفون و گوشی‌های اندرویدی، یکی دیگر از مسائلی محسوب می‌شود که توجه وزارت دادگستری آمریکا را جلب کرده است.

پرونده‌ی وزارت دادگستری حتی شامل محدودیت‌های اپل واچ هم می‌شود

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید که اپل عملکرد ساعت‌های هوشمند غیر اپل واچ را هنگام متصل‌شدن به آیفون محدود کرده و اقداماتی انجام داده است تا کاربران اپل واچ برای مهاجرت از آیفون به دستگاهی دیگر مشکلاتی داشته باشند. نکته دیگری که در پرونده آمده است، جلوگیری از توسعه‌ی کیف‌پول دیجیتال به‌واسطه‌ی توسعه‌دهندگان متفرقه برای استفاده از قابلیت Tap to Pay آیفون است.

رئیس واحد ضدانحصار وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای می‌گوید اپل سال‌ها است که در واکنش به تهدیدهای رقابتی محدودیت‌هایی ناعادلانه تعیین می‌کند تا بتواند از مصرف‌کنندگان پول بیشتری دریافت و کارمزد سنگین‌تری به توسعه‌دهندگان و تولیدکنندگان محتوا تحمیل کند.

دولت آمریکا پرونده‌ی سنگین شکایت از اپل را در دادگاه منطقه‌ایِ نیوجرسی ثبت کرده است. این پرونده سال‌ها در دست تهیه بود و انتشار اولین گزارش‌ها درباره‌ی تحقیقات وزارت دادگستری روی اپل به سال ۲۰۱۹ برمی‌گردد.

اپل دومین غول صنعت فناوری محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر هدف وزارت دادگستری قرار گرفته است. این وزارتخانه در دو دولت اخیر، دو پرونده‌ی بزرگ علیه گوگل ثبت کرده و همچنان در حال پیگیری آن‌ها است.

پرونده‌ای که وزارت دادگستری آمریکا علیه اپل ثبت کرده، بسیار پراهمیت است و احتمالاً آثار چشمگیری روی سیاست‌های اپل خواهد گذاشت. رسیدگی به چنین پرونده‌هایی معمولاً سال‌ها طول می‌کشد. اتحادیه‌ی اروپا ازطریق قانون بازارهای دیجیتال تغییراتی بسیار بزرگ در اکوسیستم اپل اعمال کرده است و ظاهراً حالا آمریکا هم قصد دارد در مسیری مشابه قدم بردارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات