نسخه آزمایشی استارشیپ اسپیس ایکس به‌طور جزئی منفجر شد

جمعه ۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
نمونه‌ی اولیه و آزمایشی فضاپیمای استارشیپ اسپیس ایکس با نام Mk1 درحالی که تحت آزمایش‌های زمینی قرار داشت، به‌طور جزئی منفجر شد.
تبلیغات

روز چهارشنبه، نسخه‌ی آزمایشی استارشیپ، راکت نسل بعدی اسپیس‌ایکس درخلال آزمایش‌های زمینی در تگزاس، دچار انفجاری جزئی شد که دراثر آن، ابر دود در هوا پخش و بخش‌هایی از بدنه‌ی بخش فوقانی فضاپیما به اطراف پرتاب شد. علاقه‌مندان به فضا که به‌طور زنده در حال فیلم‌برداری از استارشیپ بودند، به‌موقع موفق شدند صحنه‌ی انفجار را در بعدازظهر چهارشنبه به وقت محلی ثبت کنند.

انفجار در زمانی به وقوع پیوست که اسپیس‌ایکس ظاهرا در تاسیساتش در بوکا چیکا تگزاس درحال انجام برخی آزمایش‌های فشار روی وسیله‌ی نقلیه‌ی فضایی‌اش بود. در روز حادثه، استریم‌های زنده‌ی محلی، استارشیپ را درحال تخلیه‌ی منظم گاز نشان می‌دادند که بیانگر انجام آزمایش روی آن بود.

یک سخنگوی اسپیس‌ایکس به خبرگزاری ورج گفت:

هدف از آزمایش روز چهارشنبه، قرار دادن سامانه‌ها تحت فشار حداکثری بود؛ درنتیجه آنچه اتفاق افتاد، به‌طور کامل دور از انتظار نبود. انفجار نه صدماتی به‌دنبال داشت و نه بدبیاری مهمی محسوب می‌شود.

نسخه‌ی آزمایشی مورد بحث استارشیپ که با عنوان Mk1 شناخته می‌شود، با هدف آزمایش طراحی این فضاپیما ساخته شده بود. درواقع، این همان نسخه‌ای است که ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس در اوایل ماه مهر از آن در حضور خبرنگاران رونمایی کرد. در آن زمان، ماسک ادعا کرد که این وسیله‌ی نقلیه‌ی آزمایشی می‌تواند ظرف چند ماه آینده برخی پروازها را تا ارتفاع پایین انجام دهد و نسخه‌ای دیگر از استارشیپ نیز قادر است ظرف ۶ ماه آینده به مدار زمین برسد.

اکنون، زمان‌بندی اشاره‌شده به‌طور قطع تغییر خواهد کرد. پس از انفجار، ماسک در توییتر اشاره کرد که اسپیس‌ایکس احتمالا دیگر نسخه‌ی آزمایشی مذکور از استارشیپ را به پرواز درنخواهد آورد و درعوض پروازهای آزمایشی را با مدل جدیدتر و به‌روزتری انجام خواهد داد که درصدد ساختش است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات