انویدیا گزارش سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی خود را منتشر کرد

یک‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
گزارش مالی انویدیا نشان می‌دهد غول پردازنده‌های گرافیکی با درآمدهای بالا در بخش گیمینگ توانسته تا بهتر از پیش‌بینی‌ها عمل کند.
تبلیغات

انویدیا جمعه گزارش مالی از درآمدهایش را برای سه‌ماهه‌ی سوم از سال مالی ۲۰۲۰ خود منتشر کرد. ذکر این نکته لازم است که سال مالی هر شرکتی مختص به آن شرکت بوده و زمان آغاز و پایان آن لزوما با سال میلادی یکی نیست. نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهد درآمدهای شرکت مذکور در سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲۰ نسبت به مدت سه‌ماهه‌ی پیشین بیش از ۵ درصد کاهش یافته و ۳٫۰۱۴ میلیارد دلار بوده است. با این حال نسبت به سه‌ماهه‌ی سوم این رقم ۱۷ درصد افزایش داشته است. پیش‌تر تحلیل‌گران ۲٫۹۱ میلیارد دلار درآمد را برای انویدیا پیش‌بینی کرده بودند و می‌توان این‌گونه گفت که غول تراشه‌های گرافیکی بهتر از پیش‌بینی‌ها عمل کرده است.

میزان حاشیه‌ی سود ناخالص انویدیا در بازه‌ی زمانی یادشده نسبت به سال مالی ۲۰۱۹ با افزایش ۳٫۲ درصدی، به ۶۳٫۶ درصد رسیده است. مطابق با گزارش مالی انویدیا، سود عملیاتی ۱۲ درصد کاهش یافته و تا ۹۲۷ میلیون دلار پایین آمده است. درآمد خالص نیز با ۲۷ درصد کاهش به ۸۹۹ میلیون دلار رسیده است. سود حاصل از هر سهم در سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲۰ با کاهش ۲۶ درصدی ۱٫۴۵ دلار است. سود هر سهم انویدیا در بازه‌ی زمانی مشابه در سال قبل برابر با ۱٫۹۷ دلار بود.

انویدیا

سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲۰

سه‌ماهه‌ی دوم سال مالی ۲۰۲۰

سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۱۹

درصد تغییر نسبت به سه‌ماهه‌ی قبل

درصد تغییر نسبت به سال قبل

 

درآمد کل

۳٫۰۱۴ میلیارد دلار

۲٫۵۷۹ میلیارد دلار

۳٫۱۸۱ میلیارد دلار

۱۷٪+

۵٪-

حاشیه‌ی سود خالص

۶۳٫۶٪

۵۹٫۸٪

۶۰٫۴٪

۳٫۸٪+

۳٫۲٪+

سود عملیاتی

۹۲۷ میلیون دلار

۵۷۱ میلیون دلار

۱٫۰۵۸ میلیارد دلار

۶۲٪+

۱۲٪- 

سود خالص

۸۹۹ میلیون دلار

۵۵۲ میلیون دلار

۱٫۲۳۰ میلیارد دلار

۶۳٪+

۲۷٪- 

سود به‌عمل‌آمده به ازای هر سهم

۱٫۴۵ دلار

۰٫۹  دلار

۱٫۹۷ دلار

۶۱٪+

۲۶٪- 

انویدیا تجارت خود را در دو بخش بالارده دسته‌بندی کرده است: تراشه‌های تگرا و کارت‌های گرافیک. درآمد حاصل از  فروش کارت‌های گرافیک در سه‌ماهه‌ی سوم سال آتی مالی کاهشی ۸ درصدی را تجربه کرده و تا ۲٫۵۶۵ میلیارد دلار پایین آمده است. در همین حال افزایش ۱۰ درصدیِ درآمد به‌عمل‌آمده از تراشه‌های تگرا، سودی برابر با ۴۴۹ میلیون دلار نسیب انویدیا کرده است.

با درنظر گرفتن میزان سود حاصل شده براساس شاخص نوع کاربری‌ها در بازار، انویدیا در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۰ در بخش گیمینگ با ۶ درصد کاهش، درآمدی برابر با ۱٫۶۵۸ میلیارد دلار به‌دست آورده است. انویدیا دلیل پایین‌آمدن سود حاصل از صنعت گیمینگ را به کاهش فروش پردازنده‌های گرافیکی این شرکت در بخش دسکتاپ نسبت داده است. یک سال پیش انویدیا از کارت‌های جدید گرافیک خود بر پایه‌ی معماری تورینگ رونمایی کرد. بنابراین حداقل یک سال از زمانی‌که شرکت مذکور آخرین پلتفرمش را ارائه کرد سپری شده و فروش کارت‌های گرافیکی انویدیا نسبت به سال پیش کاهش یافته است. با این حال افت فروش کارت‌های گرافیک دسکتاپ با فروش بیشتر پردازنده‌های گرافیکی لپ‌تاپ و SoCهای توسعه‌یافته برای گیمینگ جبران شد.

انویدیا / Nvidia

جن سون هوانگ، میرعامل انویدیا هنگام انتشار گزارش مالی گفته است که تجارت این شرکت در این فصل روی صنعت گیمینگ استوار بوده و بر پایه‌ی تقاضاهای مشتریان حرفه‌ای بوده است. او با اشاره به استراتژی بلند‌مدت انویدیا، گفت این شرکت به‌دنبال گسترش حوزه‌ی نفوذ خود در بازارهایی است که بر سرورهای شتاب‌یافته از کارت‌های گرافیک است. او در ادامه گفت:

در این سه‌ماهه ما پایه‌هایی را برای حوزه‌ای ایجاد کردیم که در نهایت هوش مصنوعی بیشترین تأثیر را در آن ایجاد خواهد کرد. ما حوزه‌ی نفوذمان را بالاتر از فضای ابری و تا محدوده‌ای گسترش دادیم که فناوری 5G، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی با شتابی که از پردازنده‌های گرافیکی کسب کرده‌اند، باعث تحول در بزرگ‌ترین صنایع جهان خواهند شد. تجارت مرکز داده‌ی ما بسیار بزرگ شده است و به‌واسطه‌ی ظهور هوش مصنوعی مکالمه‌ای و استنتاج حرکتی رو به جلو دارد.

بخش مصورسازی گرافیکی حرفه‌ای (Professional Visualization) با ۶ درصد افزایش سود‌دهی در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۰ و کسب ۳۲۴ میلیون دلار، رکورد فروش را جا‌به‌جا کرد. انویدیا اعلام کرده که در محصولاتِ مربوط به ایستگاه‌های کاری قابل حمل (ورکستیشن‌های موبایل)، فروش خوبی داشته است. 

در گزارش مربوط به درآمدهای انویدیا، سود حاصل از مراکز داده با کاهش ۸ درصدی نسبت به سال مالی ۲۰۱۹، در حدود ۷۲۶ میلیون دلار است. انویدیا در این مدت درآمد کمتری در بخش محصولات شرکتی به‌دست آورده و فروش محصولاتی با حاشیه‌ی سود کمتر، از فروش محصولات بالارده‌ی مراکز داده پیشی گرفته است. البته کاهش فروش محصولات بالارده و به تبع آن کاهش سود این بخش، تا حدودی با افزایش تقاضا در بازار جبران شده است. شایان ذکر است انویدیا در ماه مارس سال جاری زودتر از اینتل برای تصاحب شرکت اسرائیلی سازنده‌ی تراشه یعنی Mellanox Technologies اقدام کرد و با ۶٫۸ میلیارد دلار شرکت مذکور را خرید. معامله‌ی یادشده به انویدیا کمک خواهد کرد تا تجارت مرکز  داده و هوش مصنوعی خود را تقویت کند. قرار انویدیا برای خرید Mellanox Technologies روز پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته نهایی شد.

Nvidia GeForce

در گزارش مالی انویدیا از سه‌ماهه‌ی سوم سال مالیِ آتی، در بخش تراشه‌های مربوط به خودروها درآمد حاصله با ۶ درصد کاهش به ۱۶۲ میلیون دلار رسیده است. چنین کاهشی به واسطه‌ی فروش پایین تراشه‌های تعبیه‌شده در اتومبیل‌های خودران و سیستم‌های سرگرمی خودروها حاصل شده است. اما رشد فروش محصولات هوش مصنوعی به‌کار رفته در کابین خلبان هواپیماها، تا حدودی کاهش درآمد در این بخش را جبران کرده است. در نهایت در بخش تولید قطعات (OEM) و سایر بخش‌‌ها، ۱۴۳ میلیون دلار سود به‌دست آمده که ۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد. 

سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲۰

سه‌ماهه‌ی دوم سال مالی ۲۰۲۰

سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۱۹

درصد تغییر نسبت به سه‌ماهه‌ی قبل

درصد تغییر نسبت به سال قبل

 

گیمینگ

۱٫۶۵۹ میلیارد دلار

۱٫۳۱۳ میلیارد دلار

۱٫۷۶۴ میلیارد دلار

۲۶٪+

۶٪-

مصورسازی گرافیکی حرفه‌ای

۳۲۴ میلیون دلار

۲۹۱ میلیون دلار

۳۰۵ میلیون دلار

۱۱٪+

۶٪+

مرکز داده

۷۲۶ میلیون دلار

۶۵۵ میلیون دلار

۷۹۲ میلیون دلار

۱۱٪+

۸٪- 

خودرو

۱۶۲ میلیون دلار

۲۰۹ میلیون دلار

۱۷۲ میلیون دلار

۲۲٪-

۶٪- 

تولید قطعات (OEM) و سایر بخش‌‌ها

۱۴۳ میلیون دلار

۱۱۱ میلیون دلار

۱۴۸ میلیون دلار

۲۹٪+

۳٪- 

انویدیا در چند سال گذشته موج بزرگی از موفقیت‌ها را پشت سر گذاشته و تنوع محصولاتش را به طرز چشم‌گیری افزایش داده است. با این حال در چند فصل اخیر، درآمدهای شرکت مذکور رو به سراشیبی نهاده و انویدیا با نقطه‌ی اوج خود فاصله‌ی عمیقی پیدا کرده است. اما با استفاده از درآمدهای ناشی از حاشیه‌ی سود بالایی که انویدیا از محصولات خود به‌دست می‌آورد، این شرکت سرمایه‌ی عظیمی را صرف تحقیق‌و‌توسعه می‌کند. هزینه‌ی تحقیق و توسعه‌ی انویدیا نسبت به فصل قبل ۵۳ میلیون دلار رشد داشته است. برای ۹ ماه اول در سال مالی شرکت، انویدیا ۱۶۳ میلیون دلار را صرف دخل‌و‌خرج کرده است که برای تمامی سال مالی برابر با ۴۰۰ میلیون دلار خواهد بود.

انویدیا پیش‌بینی کرده در سه‌ماهه‌ی چهارم سال مالی خود، با اختلاف حسابی در حدود ۲ درصد، ۲٫۹۵ میلیارد دلار درآمد داشته باشد و حاشیه‌ی سود محصولاتش با اختلاف حساب ۰٫۵ درصدی ۶۴٫۱ درصد باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات