فولکس واگن تیگوان؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید

شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 22 دقیقه
واردات و حتی تولید محصولات فولکس واگن در ایران قطعی شده و مدل مشهور تیگوان در کلاس شاسی‌بلند، در شرف ورود به ایران است. در ادامه‌ی مطلب، به بررسی جامع این خودرو می‌پردازیم.
تبلیغات

صحبت از محبوبیت برندهای آلمانی در سراسر دنیا، کار بیهوده‌ای است. خودروسازان این کشور، جلوه‌ی کاملی از مهندسی و کارایی عالی در یک محصول مدرن را نمایش می‌دهند که تقریبا هر خریدار با هر سلیقه‌ای را به سمت خود می‌کشد. در این میان، گروه فولکس واگن با توجه به کیفیت بالای تولیدات در کنار قیمتی نسبتا مناسب، در هر کلاس خودرویی، محصولی قابل تأمل دارد.

کلاس شاسی‌بلند یا به بیان بهتر، کراس‌اوور، با توجه به مشخصات خاص ظاهری و فنی، فروش بسیار بالایی در سطح جهانی دارد و هر سال با تقاضای بیشتری از سوی مردم دنیا مواجه می‌شود. طبیعتا، از فولکس واگن‌ که در رقابت با تویوتا برای بیشترین میزان تولید خودروی جهان است، انتظار می‌رود کراس‌اوور مناسبی ارائه کند و به نیاز بازار پاسخ دهد. این شرکت از سال ۲۰۰۷ و با مدل تیگوان، به کلاس کراس‌اوورهای کوچک وارد شد؛ هرچند که از سال ۲۰۰۲ با مدل نسبتا بزرگ تورگ، اولین شاسی‌بلند خود را معرفی کرده بود.

فولکس واگن تیگوان  Volkswagen Tiguan 2017

نسل اول فولکس واگن تیگوان، در ادامه‌ی نمایش یک طرح مفهومی در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس ۲۰۰۶، تولید شد. استقبال از این مدل، فراتر از انتظار فولکس واگن‌ بود و پس از تولید اولیه در کارخانه‌ی اصلی این برند در ولفسبورگ آلمان، خطوط مونتاژ در آرژانتین، چین، ویتنام و روسیه نیز به عرضه‌ی تیگوان پرداختند. این خودرو تا سال ۲۰۱۷ و بیش از ۱۰ سال، در سبد محصولات فولکس واگن قرار داشت و تنها یک بار در سال ۲۰۱۱، با فیس‌لیفت جزئی مواجه شد. رقم نهائی تولید برای نسل اول تیگوان، عدد جالب توجه ۲.۶۴۵ میلیون دستگاه را نشان می‌دهد که گواه موفقیت این خودرو در بازار جهانی است.

نسل دوم و آخرین مدل تیگوان، سال ۲۰۱۵ و در نمایشگاه خودروی فرانکفورت به نمایش درآمد. این خودرو بر اساس پلت‌فرم MQB شرکت فولکس واگن تولید می‌شود که خودروهای مختلفی از جمله آئودی Q3، آئودی TT و حتی مدل گلف را شامل می‌شود. این پلت‌فرم، مزیت‌های زیادی دارد که مهم‌ترین آن، امکان تولید خودرو با سایزبندی متغیر در ابعاد مختلف و حتی فاصله محور چرخ‌ها است. به همین دلیل، تیگوان نسخه‌ی آمریکا و چین، کابین بزرگ‌تری دارند تا برای سرنشینان و قسمت بار، فضای بیشتری فراهم شود.

نسل جدید تیگوان، با افزایش حجم بدنه و استفاده از پیشرانه‌های مدرن فولکس واگن، رقیب مهمی برای برندهای آسیایی و آمریکایی محسوب می‌شود و پس از گذشت ۲ سال از زمان عرضه، مورد استقبال بازار جهانی قرار گرفته است. این خودرو در خطوط تولید فولکس واقع در آلمان، مکزیک، هند و مالزی حضور دارد و تا کمتر از یک ماه دیگر، واردات رسمی خود به ایران را آغاز خواهد کرد.

طراحی ظاهری و بدنه

تلفیقی از یک سبک طراحی اسپرت با ویژگی‌های لوکس، در زبان طراحی فولکس واگن دیده می‌شود؛ موضوعی که در دیگر محصول مشهور این برند، یعنی سدان پاسات نیز وجود دارد. در تیگوان جدید، حس انتقامجو در چراغ‌های تقویت شده است، درحالی‌که باابهت و تاحدودی اشرافی به نظر می‌رسد. پهنای بدنه، ۳ سانتیمتر افزایش نشان می‌دهد؛ اما فاصله‌ی استاندارد کف خودرو تا سطح زمین، به همین میزان کمتر شده که نشانه‌ی عزم فولکس واگن برای تولید یک خودروی کاربردی و راحت است؛ حتی اگر بهترین گزینه برای حرکت در مسیرهای سخت خارج جاده نباشد.

از نظر کارشناسان، طراحی تیگوان تحت تأثیر محصولات مشهور آئودی قرار گرفته است. مدل جدید این خودرو، با ریل‌های باربند روی سقف، جلوپنجره‌ی سه بخشی و یک سپر کاملا اسپرت ارائه می‌شود که زیبایی تیگوان را افزایش می‌دهد. از نظر ظاهری، تیگوان در دو نسخه‌ی استاندارد و R-Line تولید می‌شود که نوع دوم، اسپرت‌تر است و با سپر خاص خود، همراه با رینگ‌های اختصاصی ۲۰ اینچ، قابل سفارش خواهد بود. زاویه شیب قابل حرکت برای تیگوان، با توجه به اندازه‌ی سپر جلو و دیگر مشخصات ظاهری، ۱۸.۳ درجه است که البته عدد بالایی نیست؛ اما فولکس واگن می‌تواند با ارائه‌ی پکیج آپشن‌های آف‌رود، سپر مخصوصی روی تیگوان نصب کند که زاویه‌ی پیمایش آن را به ۲۵.۶ درجه می‌رساند.

فولکس واگن تیگوان  Volkswagen Tiguan 2017

در نمای روبرو، خطوط روی جلوپنجره، کاملا هماهنگ و در راستای چراغ‌های اصلی هستند. حتی نوار LED مربوط به روشنایی روز هم با شیوه‌ای هنرمندانه در امتداد این قسمت قرار گرفته است. داخل سپر هم به قرینه‌ی چراغ‌ها، فضاهای خالی پیش‌بینی شده تا زیبایی تیگوان افزایش یابد. طبق رویه‌ی معمول در سبک طراحی محصولات فولکس واگن، بخش جلوی تیگوان هم یک‌نواخت و به‌ دور از افراط‌گرایی است. قسمت زیادی از سپر، دارای فضای خالی مناسب جهت عبور هوای مورد نیاز پیشرانه و دیگر قطعات فنی است؛ درحالی‌که چراغ مه‌شکن یا هر تجهیز دیگر که خیره‌کننده‌ی چشم بیننده باشد، در آن دیده نمی‌شود. حتی خطوط حجم‌دهنده‌ی روی کاپوت نیز کاربردی و نسبتا ساده هستند. طراحی هنرمندانه و البته میانه‌روی فولکس واگن در تیگوان، نشانه‌ای دیگر از تلاش این برند محبوب در ساخت یک محصول مردمی و مورد قبول ملت‌ها در سرتاسر جهان است.

نمای جانبی تیگوان، از سادگی بیشتری در مقایسه با بخش روبرو استفاده می‌کند؛ هرچند که خطوط صاف روی در، یک‌نواختی آن را کاهش داده است. خط اول از انتهای چراغ جلو تا زیر پنجره‌ها دیده می‌شود و خط دیگری نیز با گذشت از دستگیره‌های روی در، به سمت چراغ‌های عقب می‌رود. حجم‌دهی بدنه در گلگیرها، با حداقل هیجان انجام شده است و همراه با قابی از پلاستیک، که در قسمت رکاب‌ها وجود دارد، سادگی و غیر لوکس بودن تیگوان در این بخش را تأیید می‌کند. نوار براق فلزی، پیرامون پنجره‌ها کشیده شده است که نقش زیادی در متمایز کردن شیشه‌ها از باقی بدنه دارد. استفاده از نوار باریک فلزی، در رکاب تیگوان هم دیده می‌شود که در کنار قطعات پلاستیکی، نشانه‌ای دیگر از تلاش فولکس واگن برای کاهش هزینه‌های تولید این خودرو است.

در قسمت عقب، فرم چراغ‌های اصلی حالت مناسبی دارد و برای یک خودروی کراس‌اوور، جذاب به‌ نظر می‌رسد. حجم‌دهی به این بخش، منحصر به امتداد گلگیر تا بالای سپر است که در صندوق را از باقی بدنه، متمایز می‌کند. شیشه‌ی عقب هم اندازه‌ی قابل قبولی دارد و هماهنگ با دیگر اجزاء دیده می‌شود. نوار فلزی براق، مشابه آنچه در رکاب‌های جانبی به کار رفته است؛ روی سپر و محل اتصال بخش پلاستیکی به بدنه‌ی اصلی وجود دارد که چراغ‌های باریک هشداردهنده را شامل می‌شود.

فولکس واگن تیگوان  Volkswagen Tiguan 2017
فولکس واگن تیگوان  Volkswagen Tiguan 2017
فولکس واگن تیگوان  Volkswagen Tiguan 2017
فولکس واگن تیگوان  Volkswagen Tiguan 2017

ابعاد تیگوان شامل، طول ۴.۴۲۶ متر همراه با عرض ۱.۸۰۹ متر و ارتفاع سقف ۱.۶۶۵ متر است که با فاصله محورهای ۲.۶۰۴ متر ارائه می‌شود. کف خودرو تا سطح زمین، نزدیک به ۲۰ سانتیمتر فاصله دارد؛ اما در نسخه‌های دو دیفرانسیل، اندکی بلندتر است. چهار مدل تیگوان شامل ترندلاین، کامفورت‌لاین، های‌لاین و آر-لاین، از نظر آپشن‌های ظاهری متفاوت هستند و هنوز مشخص نیست که با کدام جزئیات، به ایران وارد خواهند شد.

فضای داخلی و کابین

با ورود به فولکس واگن تیگوان، نمایی مدرن به چشم می‌خورد که سرشار از فناوری و تا حد زیادی، اسپرت به نظر می‌رسد. نمونه‌های تیگوان با داشبورد دورنگ، جذابیت بیشتری خواهند داشت که احتمالا در نسخه‌های گران‌تر و همراه با آپشن‌های بالا، قابل استفاده است.حتی در ارزان‌ترین مدل تیگوان هم نمایشگر ۵ اینچ و امکانات پخش چندرسانه‌ای وجود دارد؛ اما پنل پشت فرمان در نمونه‌ی پایه، عقربه‌ای و سنتی خواهد بود. استفاده از نمایشگر عریض ۱۲.۳ اینچ برای دور موتور، سرعت لحظه‌ای و دیگر اطلاعات فنی پشت فرمان، گزینه‌‌ای سفارشی محسوب می‌شود؛ درحالی‌که نمایشگر لمسی میان داشبورد هم می‌تواند از نمونه‌ی ۸ اینچی باشد.

فولکس واگن تیگوان  Volkswagen Tiguan 2017

طراحی نسل جدید تیگوان، نزدیک به ۳ سانتیمتر فضای بیشتر در اختیار سرنشینان عقب می‌گذارد که اهمیت زیادی در افزایش راحتی کابین دارد. این خودرو، از هر نظر جادار و فضای کابین هم از لبه‌ی در تا پشت صندلی عقب، حدود ۴۷ سانتیمتر است که ایده‌آل به نظر می‌رسد. با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم، طول وسایل قابل حمل با تیگوان، به مرز ۱۵۰ سانتیمتر افزایش می‌یابد. حجم مفید صندوق، ۶۱۵ لیتر برآورد می‌شود و با جمع شدن صندلی‌ها، به ۱,۶۵۵ لیتر می‌رسد.

فولکس واگن تیگوان  Volkswagen Tiguan 2017

قسمت مربوط به نمایشگر اصلی و مجرای تهویه‌ی هوا، کاملا طراز و افقی نیست. این بخش همراه با کمی برجستگی نسبت به دیگر اجزاء داشبورد ارائه می‌شود؛ درحالی‌که حالتی خوابیده و متمایز از دیگر طرح‌های متداول در خودروهای امروزی دارد. نوار باریک کروم، با وسواس خاصی در کابین تیگوان استفاده شده است و پیرامون قسمت‌های عبور هوا، پنل پشت فرمان، کلیدهای نمایشگر و دسته‌دنده دیده می‌شود. حتی دستگیره‌ی داخلی در هم فلزی و براق است، ضمن اینکه پوشش چرم مصنوعی، هماهنگ با صندلی‌ها، در قسمت‌های مختلف تودری، ارزش طراحی کابین تیگوان را نشان می‌دهد.

پیشرانه و قوای فنی

طبق معمول محصولات فولکس واگن، طیف وسیعی از پیشرانه‌های مختلف بنزینی و دیزلی برای هر مدل قابل سفارش است. تیگوان هم با ۸ نوع پیشرانه‌ی متفاوت عرضه می‌شود که حق انتخاب علاقه‌مندان در بازار جهانی را افزایش می‌دهد. با توجه به استاندارد نه‌چندان خوب گازوئیل ایران و بی‌علاقگی بازار کشور به خودروهای دیزلی، به بررسی نمونه‌های بنزینی تیگوان می‌پردازیم که ۴ نسخه از سری TSIرا شامل می‌شود. سیستم دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ محرک، برای تمامی مدل‌های تیگوان با پیشرانه‌های مختلف قابل سفارش خواهد بود؛ درحالی‌که جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی، ۶ سرعته‌ی خودکار و ۸ سرعته‌ی خودکار، در نمونه‌هایی با پیشرانه‌های متفاوت وجود دارند.

ارزان‌ترین مدل تیگوان در بازار اروپا، دارای پیشرانه‌ی ۱.۴ لیتری توربوشارژ است که قدرت ۱۲۵ اسب بخار با گشتاور ۲۰۰ نیوتن‌متر از دور موتور ۱۴۰۰ دور بر دقیقه دارد. هرچند این ارقام برای خودرویی به وزن ۱۵۰۰ کیلوگرم (با سیستم تک دیفرانسیل و جعبه‌دنده‌ی دستی)، چندان جذاب به نظر نمی‌رسد؛ اما در شتاب‌گیری عملکرد بسیار خوبی دارد و ظرف ۱۰.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. نهایت سرعت این خودرو با کد 1.4TSi BMT 125 S 5dr، حدود ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است؛ درحالی‌که میانگین مصرف سوخت آن، ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. مصرف این نسخه از تیگوان با سرعت ثابت بزرگراه، ۵.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و در ترافیک شهری، ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود.

فولکس واگن تیگوان  Volkswagen Tiguan 2017

شاهکار فولکس واگن، با ارائه‌ی نسخه‌ی دیگری از تیگوان با پیشرانه‌ی ۱.۴ لیتری ادامه می‌یابد. با بهینه‌سازی سیستم توربوشارژ، مدل  1.4TSi BMT 150 S 5dr، قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر از دور موتور ۱۵۰۰ دور بر دقیقه تأمین می‌کند که برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در زمانی نزدیک به ۹ ثانیه کافی است. نهایت سرعت این مدل، ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود و میانگین مصرف سوخت ۵.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر در اختیار می‌گذارد. بیشترین مصرف سوخت این خودرو، ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است؛ درحالی‌که می‌تواند با سرعت ثابت، حدود ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، مصرف بنزین داشته باشد. این مدل از تیگوان، محبوبیت زیادی در بازار جهانی دارد و با طیف وسیعی از آپشن‌های فنی مثل جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی یا خودکار، در کنار سیستم دو دیفرانسیل مدرن فولکس واگن موسوم به 4MOTION قابل خرید خواهد بود.

فولکس واگن تیگوان، تنها با یک پشرانه‌ی ۲ لیتری توربوشارژ و مجهز به اینترکولر در آمریکا ارائه می‌شود که قدرت ۱۸۵ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن‌متر از دور موتور ۱۹۰۰ دور بر دقیقه دارد. این خودرو با کد 2.0TSi BMT 150 SEL 5dr شناخته می‌شود و در همه‌ی مدل‌ها، با جعبه‌دنده‌ی ۸ سرعته‌ی خودکار ارائه می‌شود. این خودرو (بسته به سطح آپشن‌ها و وزن خالص)، در زمانی بین ۸ تا ۸.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت. میانگین مصرف سوخت برای تیگوان ۲ لیتری، ۵.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که در ترافیک شهری به ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و در بزرگراه به ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد.

قدرتمندترین نمونه‌ی تیگوان که با توجه به قیمت بالا و شرایط فنی خاص، در بیشتر نقاط جهان ارائه نمی‌شود، دارای پیشرانه‌ی ۲ لیتری به قدرت ۲۲۰ اسب بخار است. گشتاور این مدل، ۳۵۰ نیوتن‌متر است و از دور موتور ۱۵۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود. این نسخه از تیگوان، با پسوند Allspace نیز شناخته می‌شود و می‌تواند در زمانی حدود ۶.۵ ثانیه، به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد، درحالی‌که نهایت سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت ارائه می‌کند. میانگین مصرف سوخت این خودرو کمتر از ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و فقط با جعبه‌دنده‌ی ۷ سرعته‌ی خودکار و سیستم دو دیفرانسیل هوشمند 4MOTION ارائه می‌شود.

مدل

پیشرانه

قدرت (اسب بخار) 

زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت

(ثانیه)

جعبه‌دنده

قیمت (دلار)

1.4TSi BMT 125 S 5dr

۱.

۴

 لیتر چهار سیلندر توربوشارژ

۱۲۵

۱۰.۵

دستی 

۶ سرعته

۲۶٬۰۰۰

1.4TSi BMT 150 S 5dr

۱.

۴

 لیتر چهار سیلندر توربوشارژ

۱۵۰

۹

۶ سرعته‌ی خودکار

۳۱٬۰۰۰

2.0TSi BMT 180 4Motion

۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ

۱۸۵

۸ 

۸ سرعته‌ی خودکار

۴۱٬۰۰۰

Allspace

۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ

۲۲۰

۶.۵

۷ سرعته‌ی خودکار

۴۶٬۰۰۰

آپشن‌های رفاهی و امکانات داخلی

گزینه‌های قابل انتخاب از میان تجهیزات فنی و ظاهری مختلف، برای خریدار تیگوان در بازار جهانی بسیار زیاد هستند. در گام اول، ۱۴ رنگ مختلف برای بدنه قابل سفارش خواهد بود؛ درحالی‌که ترکیب رنگ داشبورد و صندلی‌ها، ۹ حالت مختلف دارد. ۷ مدل رینگ اسپرت هم برای تیگوان پیش‌بینی شده است که شامل سایزهای ۱۷ اینچ تا ۲۰ اینچ می‌شود.

ارزان‌ترین نسخه‌ی تیگوان، با پسوند S شناخته می‌شود و از سال ۲۰۱۷، دارای نمایشگر ۸ اینچ و رینگ‌های اسپرت ۱۷ اینچ است. پوشش صندلی‌های این مدل، چرم مصنوعی و به‌صورت تک‌رنگ سیاه خواهد بود که هماهنگ با داشبورد ارائه می‌شود. سیستم رادیوی پیشرفته‌ی فولکس واگن موسوم به DAB، ناوبری ماهواره‌ای، پخش‌کننده‌ی CD، امکان اتصال حافظه‌ی جانبی از طریق درگاه USB و کارت‌خوان SD، پخش موسیقی و ارتباط با گوشی‌ هوشمند از طریق بلوتوث، دریافت و نمایش پیام کوتاه (SMS)، از امکانات استاندارد تیگوان هستند.

فولکس واگن تیگوان  Volkswagen Tiguan 2017
فولکس واگن تیگوان  Volkswagen Tiguan 2017
فولکس واگن تیگوان  Volkswagen Tiguan 2017
فولکس واگن تیگوان  Volkswagen Tiguan 2017

بالاتر از مدل S، نسخه‌ی SE قابل خرید است که علاوه بر آپشن‌های استاندارد، دارای فرمان چرم، رینگ‌های آلومینیوم ۱۸ اینچ، کروزکنترل هوشمند، مه‌شکن قدرتمند و تهویه‌ی مطبوع سه‌گانه است. امکان سفارش تیگوان SE با سیستم ناوبری پیشرفته‌ی فولکس واگن وجود دارد که همراه با نرم‌افزار Car-Net ارائه می‌شود. این آپشن در کنار مسیریابی عالی و راهنمایی راننده در پیدا کردن مقصد، اطلاعات هواشناسی و قوانین محلی مربوط به راهنمایی و رانندگی را در اختیار می‌گذارد که شامل بهترین مکان برای سوخت‌گیری و پارک خودرو نیز می‌شود.

دیگر مدل تیگوان با آپشن‌های بیشتر، با کد SEL شناخته می‌شود. صندلی‌های جلوی این خودرو، تمام الکتریکی هستند و در ۱۴ حالت تنظیم می‌شوند؛ به صورتی که حتی در بخش پهنای زانو، قابل تغییر خواهند بود. گرم‌کن داخل صندلی‌های ردیف اول و فرمان چرم وجود دارد؛ درحالی‌که امکان سفارش ماساژور نیز برای صندلی‌ها وجود دارد. سانروف الکتریکی، تمام سقف این مدل را شامل می‌شود، درحالی‌که روشنایی ملایم داخلی از طریق LED-های داخل کابین تأمین خواهد شد. این نسخه، دارای نمایشگر ۱۲.۳ اینچ پشت فرمان نیز خواهد بود که با سیستم اطلاع‌رسانی پویا (Active Info Display) حتی نقشه‌های ماهواره‌ای و مسیریابی را انجام می‌دهد. فناوری نمایش اطلاعات‌ روی شیشه‌ی جلو (Head-up Display) با چرغ‌های تمام LED در جلو، عقب و روشنایی روز، همراه رینگ‌های اسپرت ۱۹ اینچ، مجموعه‌ی نسبتا کاملی از آپشن‌های تیگوان در اختیار می‌گذارد.

فولکس واگن تیگوان  Volkswagen Tiguan 2017

بالاتری سطح آپشن‌های تیگوان، در مدل R-Line دیده می‌شود که علاوه بر امکانات دیگر مدل‌ها، از نظر ظاهری نیز متمایز است. این خودرو با یک سپر اسپرت و کاملا متفاوت شناخته می‌شود که رینگ‌های اسپرت ۲۰ اینچ و عبارت R-Line روی جلوپنجره را به همراه دارد. لوگوی اختصاصی این نسخه، در قسمت‌های مختلف تیگوان، خصوصا پشت سری صندلی‌ها و تودری‌های آن دیده می‌شود. چرم مرغوب و طبیعی، مهم‌ترین آپشن لوکس برای کابین تیگوان R-Line است.

تست تصادف و آپشن‌های ایمنی

به‌جرئت می‌توان فولکس واگن تیگوان را یکی از ایمن‌ترین خودروهای شاسی‌بلند دنیا دانست. این مدل، همواره در لیست برترین محصولات جهان از نظر حفظ جان سرنشینان قرار دارد و با توجه به عملکرد عالی در تست‌های تصادف و سطح بالای فناوری‌های ایمنی، مورد توجه علاقه‌مندان است. در ادامه‌ی مطلب می‌توانید فیلم کاملی از تست‌های تصادف و ایمنی فولکس واگن تیگوان که توسط بنیاد ایمنی خودروی اروپا (Euro NCAP) منتشر شده است، ملاحظه کنید.

نتیجه‌ی تست تصادف موسسه‌ی ایمنی خودروی اروپا نشان می‌دهد که تیگوان برای سرنشین بالغ، ایمنی ۹۶ درصد در انواع برخوردها به همراه خواهد داشت؛ درحالی‌که این میزان برای کودکان ۸۴ درصد خواهد بود. عابران پیاده نیز در صورت تصادف با این خودرو، ۷۲ درصد احتمال زنده‌ ماندن خواهند داشت؛ چراکه بسیاری از فناوری‌های مدرن ایمنی، مثل ترمز خودکار و هشدار برخورد در تیگوان وجود دارد. با این حساب، امتیاز مربوط به آپشن‌های حفاظتی این محصول، ۶۸ درصد محاسبه شده است.

تمامی مدل‌های تیگوان دارای ۷ ایربگ هستند که شامل ۴ ایربگ استاندارد برای سر و شانه‌ی سرنشینان جلو، دو کیسه هوای پرده‌ای در قسمت عقب و یک مورد در بخش زانوی راننده می‌شود. به لطف دوربین عقب و سنسورهای متعدد که پیرامون خودرو قرار دارند، فناوری پارک کمکی (Park Assist system) به‌خوبی عمل می‌کند. ضمن اینکه، نسخه‌های SE از فولکس واگن تیگوان، دارای پارک خودکار هستند.

سنسورهای جلو، به‌خوبی با ترمز اضطراری هماهنگ شده‌اند و در صورت تشخیص احتمال برخورد با عابران یا موانع، عمل می‌کنند. این فناوری، همراه با کروزکنترل هوشمند (ACC) کارایی بسیار خوبی در ترافیک شهری خواهد داشت و بی‌نیاز از دخالت راننده، عمل کاهش و افزایش سرعت تا حد مجاز را انجام می‌دهد. دیگر سیستم‌های مربوط به فناوری خودران که در خودروهای مدرن وجود دارد، مثل تشخیص اجسام در نقطه‌ی کور و هشدار تعویض لاین، در تیگوان SE ،SEL و E-Line وجود دارد.

تست فنی و آزمایش رانندگی

نشستن پشت فرمان تیگوان، تجربه‌ی رضایت‌بخشی است. صندلی‌های راحت، طراحی داخلی قابل قبول و آپشن‌های متنوع، حس خوبی به راننده‌ی تیگوان می‌دهد. اگر تجربه‌ی سواری با خودروهای معمول کلاس کراس‌اوور از برندهای آسیایی را داشته باشید، متوجه تفاوت‌های این خودرو با رقبای غیر آلمانی خواهید شد. ظرافت طراحی کابین و هماهنگی آن با نیازهای سرنشین تیگوان، غیرقابل انکار است و ارزش بالای محصولی از فولکس واگن را نشان می‌دهد.

پیش از این اشاره کردیم که فضای داخلی تیگوان، جادار و راضی‌کننده است. در کنار در، زیر کشوی کنسول، میان داشبورد و قسمت‌هایی از این قبیل، می‌توان حجم قابل توجهی کاغذ، تلفن‌ همراه و حتی بطری‌های بزرگ نوشیدنی گذاشت. در مقایسه با خودروهای شاسی‌بلند موجود در ایران، تنها هیوندای سانتافه است که صندوق باری نزدیک به حجم تیگوان ارائه می‌کند و دیگر خودروهای شاخص در این کلاس، نظیر هیوندای توسان، نیسان ایکس‌تریل، کیا اسپورتیج و رنو کولئوس، قابل مقایسه با تیگوان از نظر فضای صندوق عقب نیستند. نکته‌ی مهم در طراحی صندوق این خودرو، هم‌سطح بودن کف، با لبه سپر است که گذاشتن و برداشتن وسایل را ساده‌تر می‌کند.

فولکس واگن تیگوان  Volkswagen Tiguan 2017
فولکس واگن تیگوان  Volkswagen Tiguan 2017
فولکس واگن تیگوان  Volkswagen Tiguan 2017
فولکس واگن تیگوان  Volkswagen Tiguan 2017

اگر انسان بالغ با قدی حدود ۱۸۰ سانتیمتر را شاخص یک سرنشین بزرگ‌سال تصور کنیم، تیگوان برای ۵ نفر کاملا مناسب است. فضای ردیف دوم، در قسمت فاصله‌ی زانو تا صندلی جلو و فاصله‌ی سر تا سقف، ایده‌آل است و راحتی بسیار خوبی فراهم می‌کند. شبیه به آنچه در هواپیماهای مسافربری دیده‌ایم، پشت صندلی جلو و در مقابل سرنشین عقب، جایگاهی جمع‌شونده برای قرار دادن ظرف غذا و نوشیدنی وجود دارد که مسلما در سفرهای طولانی مدت، کارآمد است. صندلی‌های عقب، حالت ریلی دارند و فاصله‌ی آن‌ها تا صندلی جلو، قابل تغییر خواهد بود تا در مواقع لازم، بتوان فضای بیشتری برای صندوق عقب در اختیار داشت.

تیگوان برای سفرهای طولانی مدت بین شهری، یا کوتاه‌مدت داخل شهری مناسب است. حتی نسخه‌ی پایه از این خودرو، ۱۲۵ اسب بخار قدرت دارد و به لطف فناوری‌های مدرن فولکس واگن، در کمتر از ۱۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که برای راننده‌ی یک کراس‌اور، راضی کننده است. دید خوب راننده به اطراف و میانگین مصرف سوخت ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر که در همه‌ی نسخه‌ها وجود دارد، استفاده‌ی روزانه از تیگوان را توجیه می‌کند.

آپشن‌های فنی و رفاهی تیگوان، تأثیر زیادی در رضایت کاربران آن دارند. به عنوان مثال، سیستم DCC به راننده این امکان را می‌دهد تا میزان سختی فنربندی و بخش تعلیق را، بین سه حالت استاندارد، نرم (Comfort) و سخت (Sport) تنظیم کند. سکوت کابین هم، برای خودرویی با سایز بدنه‌ی بزرگ، حتی در سرعت‌های بالای بزرگراه، بسیار خوب ارزیابی شده است.

از نکات منفی این خودرو می‌توان به سواری نه‌چندان اسپرت آن اشاره کرد که در شتاب‌گیری ناگهانی به هنگام سبقت‌های بزرگراه، کمی کند عمل می‌کند. تیگوان در بسیاری از قطعات داشبورد و داخل در، از پلاستیک سخت استفاده کرده است که حس لوکس این خودرو را، کاهش می‌دهد، هرچند که متریال عالی صندلی‌ها، راضی‌کننده است.

فولکس واگن تیگوان  Volkswagen Tiguan 2017

در تست‌های فنی فولکس واگن تیگوان که توسط معتبرترین رسانه‌های خودرویی دنیا انجام شده است، به خریداران احتمالی توصیه می‌شود تا نمونه‌ی تک‌ دیفرانسیل را به نسخه‌ی دو دیفرانسیل، ترجیح دهند. هرچند که فناوری مدرن 4MOTION شبیه به سیستم کواترو در آئودی، به هنگام حرکت تیگوان دو دیفرانسیل در مسیرهای برفی یا دارای گل‌ و لای فراوان، کارآمد و مفید خواهد بود اما بهتر است افرادی که علاقه‌مند ماجراجویی در طبیعت نیستند یا در مناطقی کم‌بارش شبیه ایران زندگی می‌کنند، تیگوان تک‌دیفرانسیل خریداری کنند تا مصرف سوخت کمتر و چابکی بیشتری در اختیار داشته باشند. فرم بدنه و سپرهای تیگوان، طوری طراحی شده است که توانایی حرکت در دست‌اندازهای عمیق را کاهش می‌دهد و در صورت عبور از چنین مسیرهایی، امکان آسیب‌دیدگی زیادی دارد.

مقایسه با رقبا

تعدادی از مطرح‌ترین کراس‌اورهای سایز متوسط دنیا، در ایران حضور دارند که از میان آن‌ها، می‌توان به هیوندای توسان، کیا اسپورتیج، نیسان ایکس‌تریل، تویوتا Rav4، هوندا CR-V، میتسوبیشی اوتلندر و رنو کولئوس اشاره کرد. در رده‌بندی برترین خودروهای دنیا در این کلاس، هوندا CR-V قرار دارد؛ درحالی‌که تیگوان بالاتر از تویوتا Rav4 ارزش‌گزاری شده است.

در بازار جهانی، آستانه‌ی قیمت تیگوان حدود ۳ هزار دلار بالاتر از توسان و اسپورتیج است؛ اما با آپشن‌های کامل، قیمتی مشابه آن‌ها دارد. فراموش نکنیم که نسخه‌ی فعلی توسان در ایران، پیشرانه‌ی ۲ لیتری ۱۶۴ اسب بخار به همراه دارد که از نظر توانایی‌های حرکتی، مشابه تیگوان استاندارد است، اما به‌زودی شاهد واردات نمونه‌های توربوشارژ ۱.۶ لیتری هیوندای توسان خواهیم بود که با قیمتی در همین حدود، قدرت ۱۷۵ اسب بخار و زمان ۷.۵ ثانیه در تست سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهند داشت.

asdasdas

درباره‌ی قیمت نهائی تیگوان، نمی‌توان نظری قطعی داد؛ اما می‌توان پیش‌بینی کرد که نمونه‌ی ۲ لیتری با آپشن‌های سطح متوسط، مثل جعبه‌دنده‌ی خودکار و سیستم‌های ایمنی مدرن، حدود ۲۰۰ تا ۲۱۰ میلیون تومان فروخته شود. با این حساب، علاقه‌مندان کراس‌اوورهای اسپرت و البته ارزان‌تر، خریدار محصولات کره‌ای باقی خواهند ماند؛ اما افرادی که جذب مهندسی آلمانی و برندهای اروپایی هستند، تیگوان را با تویوتا Rav4، نیسان ایکس‌تریل و هوندا CR-V مقایسه خواهند کرد که همگی بین ۲۳۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان قیمت دارند.

احتمال عرضه‌ی فولکس واگن تیگوان با آپشن‌های بالاتر و قیمتی نزدیک به ۲۵۰ میلیون تومان، بسیار زیاد است؛ چراکه به تجربه دیده‌ایم نام سازنده و امکانات رفاهی، تأثیر زیادی بر بازار ایران و علاقه‌مندان نسبتا متمول کلاس شاسی‌بلند دارد. در این حالت، هیوندای سانتافه و کیا سورنتو که از نظر کلاس بدنه در گروه با بدنه‌ی بزرگ‌تر نسبت به تیگوان قرار دارند، رقبای آن محسوب می‌شوند.

در مجموع، می‌توان امیدوار بود که به شرط قیمت‌گذاری صحیح و اطلاع‌رسانی قوی توسط نماینده‌گی اصلی، فروش بسیار خوبی در انتظار تیگوان باشد و خصوصا در بازار شاسی‌بلندهای ۲۰۰ میلیون تومانی، برتری نسبی خود در مقایسه با رنو کولئوس و محصولات کره‌ای را ثابت کند.

 در جدول زیر، فهرستی از رقیبان احتمالی فولکس واگن تیگوان در بازار کشورمان را مشاهده می‌کنید.

مشخصات / مدل‌ها

فولکس واگن تیگوان

رنو کولئوس ۲۰۱۶

توسان ۲۰۱۷

کیا اسپورتیج ۲۰۱۷

هوندا CR-V ۲۰۱۶

تویوتا RAV4

میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۱۷

هیوندای سانتافه ۲۰۱۷

کیا سورنتو ۲۰۱۷

نیسان جوک اسپرت

ام‌جی GS

تعداد سیلندر

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

حجم موتور (لیتر)

۱.۴

۲.۵

۲

۲.۴

۲.۴

۲.۵

۲.۴

۲.۴

۲.۴

۱.۶

۲

حداکثر توان (اسب بخار)

۱۲۵

۱۷۰

۱۶۴

۱۶۸

۱۸۵

۱۷۷

۱۶۸

۱۹۰

۱۹۰

۱۹۰

۲۱۷

حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر)

۲۰۰

۲۲۶

۲۰۵

۲۲۰

۲۴۵

۲۳۳

۲۲۰

۲۲۰

۲۲۰

-

۳۵۰

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km)

۶

۸.۴

۸.۵

۹.۴

۸.۱

۷.۱

۹.۴

۱۱

۱۱.۲

۶.۵

۶.۲

جعبه دنده

۶ سرعته خودکار

CVT

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

CVT

۶ سرعته خودکار

CVT

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

CVT

۶ سرعته خودکار

حجم باک بنزین

۵۸

۶۰

-

۵۰

۵۸

۵۶

۶۰

۶۶

۶۶

۵۰

۵۵

وزن (کیلوگرم)

۱۵۰۰

۱۶۰۰

۱۵۲۰

۱۶۹۵

-

۱۷۸۰

۱۵۸۰

۱۵۷۰

۱۵۸۵

-

-

قیمت (میلیون تومان)*

۲۸۹

۳۰۸

۲۴۰

۲۸۰

۲۶۰

۳۵۰

۳۱۲

۲۸۷

۳۲۴

۲۳۰

۱۷۶

*مقادیر تخمینی با توجه به قیمت جهانی و محصولات هم‌رده در ایران

تیزر رسمی و گالری تصاویر

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات