ابرخودروی آیکونا؛ تک‌نمونه‌ای با قیمت ۲.۸ میلیون دلار

شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۹
مطالعه 3 دقیقه
آیکونا ولکانو، اولین و تنها خودروی دنیا است که بدنه‌ی آن از تیتانیوم ساخته شده است. تنها یک دستگاه از این خودرو وجود دارد و قیمت آن، ۲.۸ میلیون دلار است.
تبلیغات

استفاده از تیتانیوم به عنوان فلز اصلی در ساختار بدنه‌ی خودروها، فواید زیادی دارد؛ اما به دلایل مختلف، از جمله قیمت بسیار بالای این عنصر، چندان متداول نیست. شرکت آیکونا در سال ۲۰۱۳ اقدام به ساخت این خودرو کرده است؛ اما هنوز موفق به فروش آن نشده و صرفا در نمایشگاه‌های خودرو، تک‌ نمونه‌ی خود را به نمایش می‌گذارد. ولکانو تاکنون در رویدادهای خودروی قاره‌های مختلف، حاضر شده و البته برای شرکت سازنده، درآمد خوبی به همراه داشته است.

بنا به ادعای شرکت سازنده، بدنه‌ی ولکانو از طراحی هواپیمای مشهور SR71 الهام گرفته است و خواص آیرودینامیک بسیار خوبی دارد. در فضای داخلی با استفاده از چرم آلکانترا و فیبر کربن، کیفیت کابین نزدیک به دیگر ابرخودروهای جهان طراحی شده است. فرمان این مدل کاملا مشابه فراری 458 به نظر می‌رسد؛ اما تجهیزات و سیستم‌های کنترلی کمتری به همراه دارد. یک نمایشگر بزرگ لمسی، شبیه به آنچه در مدل‌های جدید تسلا دیده‌ایم، به‌صورت عمودی داخل داشبورد به کار گرفته شده است تا ولکانو، یکی از مدرن‌ترین سوپراسپرت‌های جهان در بحث استفاده از فناوری‌های الکترونیکی باشد.

icona vulcano   آیکونا ولکانو

هرچند طراحی داخلی و بیرونی آیکونا، شاخص و تا حدودی منحصر به فرد است؛ در زیر کاپوت چندان متفاوت و غیر منتظره نیست. یک پیشرانه‌ی ساخت جنرال موتورز، مشابه آنچه در شورولت کوروت وجود دارد، برای این ابرخودرو در نظر گرفته شده که ۸ سیلندر با حجم ۶.۲ لیتر است. قدرت ولکانو با این موتور، ۶۷۰ اسب بخار و گشتاور آن ۸۲۰ نیوتن‌متر خواهد بود؛ اما مهندسان آیکونا می‌توانند به درخواست مالک، قدرت این پیشرانه‌ی سوپرشارژ را تا ۱۲۰۰ اسب بخار بالا ببرند! جعبه‌دنده‌ی این خودرو از نوع ۶ سرعته‌ی خودکار با قابلیت تعویض از پشت فرمان است و توسط مهندسان سابق فراری و لانچیا، مخصوص استفاده در ولکانو بهینه‌سازی شده است.

عملکرد دینامیک این ابرخودرو رضایت‌بخش به نظر می‌رسد. ثبت زمان ۲.۸ ثانیه برای رسیدن این خودرو از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، جالب توجه است. ولکانو همچنین در کمتر از ۹ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت در اختیار راننده می‌گذارد. این آمار، صرفا به‌ دلیل استفاده از پیشرانه‌ی کوروت نیست و بدنه‌ی آیرودینامیک تیتانیوم، همراه با وزن خالص این خودرو به میزان ۱۶۰۰ کیلوگرم، بر عملکرد آن تأثیرگذار بوده است.

icona vulcano   آیکونا ولکانو

آنچه مسلم به نظر می‌رسد، پس از گذشت نزدیک به ۴ سال، هنوز خریدار مناسبی برای ابرخودروی ولکانو پیدا نشده است. قیمت نجومی این مدل، کلکسیونرها و علاقه‌مندان ابرخودروها را به سمت سوپراسپرت‌های مشهوری مثل بوگاتی شیرون، لامبورگینی سنتناریو، مکلارن P1 GTR و امثال آن‌ها جذب می‌کند. این خودرو تاکنون در چین، آمریکا و چند نمایشگاه مختلف اروپایی حضور داشته است و حالا، آماده‌ی نمایش در حاشیه‌ی فستیوال فیلم کن در فرانسه می‌شود.

icona vulcano   آیکونا ولکانو
icona vulcano   آیکونا ولکانو
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات