آیا یوتیوب می تواند آینده تلویزیون را تصاحب کند؟

پنج‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
به باور برخی، یوتیوب می‌تواند با بهره‌گیری از اشتباهات رقبا، آینده‌ی ‌تلویزیون را تصاحب کند.
تبلیغات

یوتیوب، با وجود درخشندگی در عرصه اشتراک‌گذاری محتوای ویدئویی، هنوز برای برهم زدن بازار سنتی تلویزیون‌ها اقدام قابل توجهی از خود نشان نداده است. اندی هارگریوز، تحلیلگر موسسه‌ی پاسیفیک کرست (Pacific Crest)، طی یک یادداشت که در ماه گذشته منتشر شد، اظهار کرد که زمان برای خیزش یوتیوب در این زمینه فرارسیده است:

به باور ما، اطلاعات شگفت‌انگیز گوگل و قابلیت آن‌ها برای اشتراک‌گذاری ویدئو در بین پلتفرم‌های مختلف، این شرکت را در جایگاه برهم زننده‌ی قاعده بازی بازار سنتی تلویزیون‌ها و کسب درآمد از طریق آگهی‌های تلویزیونی قرار می‌دهد... یوتیوب هنوز به‌صورت رسمی، به سهمی از بودجه‌ی ۲۰۰ میلیون دلاری تبلیغات تلویزیونی برای خود دست نیافته است. مشکل اصلی اینجا است که یوتیوب، آن حجم بالایی از محتوای ویدئویی باکیفیت و بلند، همانند آنچه در تلویزیون‌های سنتی یا نتفلیکس یافت می‌شود در اختیار ندارد.

حل این معضل، با توجه به الگوی فعلی کسب‌وکار یوتیوب، دشوار و زمان‌بر است؛ اما هارگریوز معتقد است که سلاح مخفی یوتیوب می‌تواند راه‌اندازی یک سرویس استریم تلویزیونی اختصاصی باشد که به‌صورت مستقیم با تلویزیون‌های ماهواره‌ای و کابلی نیز رقابت می‌کند.

نبرد تلویزیون‌های استریمینگ

ماه‌ها است که شایعه‌ای بر سر زبان‌ها است مبنی بر این‌که یوتیوب در حال کار روی یک سرویس استریم تلویزیونی به نام آنپلاگد (Unplugged) است. بر پایه‌ی گزارش‌ها، اشتراک ماهیانه‌ی این سرویس قرار است هزینه‌ای بالغ بر ۳۵ دلار برای مشتریان در بر داشته‌باشد؛ سرویسی که شما به‌راحتی می‌توانید از طریق تلویزیون، تلفن همراه، لپ‌تاپ و دیگر گجت‌های خود به آن دسترسی داشته باشید. در دسامبر گذشته، مدیرعامل CBS لیز مونوس، طی یک برنامه‌ی تلویزیونی در این شبکه، به‌طور تصادفی تأیید کرد که یوتیوب هم‌اکنون در حال ساخت پکیج تلویزیونی اختصاصی خود است و شبکه‌ی CBS نیز در این زمینه، قراردادی با آن شرکت امضا کرده است.

اگر آنپلاگد راه‌اندازی شود، قدم در بازاری شلوغ و پررقابت خواهد گذاشت. Dish’s Sling TV، AT&T DirecTV و Sony Vue به‌سختی در حال رقابت هستند و هولو نیز به‌زودی طی ماه‌های آینده وارد بازی خواهد شد. حتی شایعه شده است که آمازون هم در حال کار روی پکیج تلویزیونی اختصاصی خودش است.

هم‌اکنون، یک رقابت سهمگین بین شبکه‌های تلویزیونی باسابقه و شرکت‌های فناوری وجود دارد؛ اما بنا بر گفته هارگریوز، این به معنی تسلیم شدن یوتیوب در این ‌بازار نیست.

با توجه به طبیعت توزیع محتوای آنلاین، برداشته شدن مجازی مرزهای جغرافیایی، هزینه‌های جابجایی مصرف‌کنندگان کوچک و جایگاه پرسود تبلیغات، ما معتقدیم که گوگل هم در زمینه فراهم کردن منابع برای سرویس خود و هم قیمت‌گذاری بایستی جدیت و تلاش مضاعفی به خرج دهد.

یوتیوب (آموزش دانلود یوتیوب) برای پیروزی باید وارد بازی شود.

وارد بازی شوید

اگر یوتیوب بتواند جنبه‌های فنی آنپلاگد را تقویت کند، یک برگ برنده خوب در مقابل رقبا خواهد داشت. سرویس استریم زنده‌ی تلویزیونی یک ایده‌ی نو و جدید است و تصور غالب مردم از نحوه‌ی کارکرد تلویزیون یکی از دو شیوه‌ی کابلی یا ماهواره‌ای است. در حالی که کارکرد این سرویس‌ها منوط به قطعی گاه‌به‌گاه در حین تماشای محتوا و وابسته به نمایش آگهی است. زمانی که شما اقدام به تماشای محتوای خاصی می‌کنید، ناگزیر به تماشای آگهی هستید. این مسئله اما برای سرویس‌های استریم تلویزیونی جدید صادق نیست.

استریم ویدیو

از زمان عرضه سرویس AT&T’s DirecTV در اواخر نوامبر گذشته، مشکلات فنی مختلفی به‌صورت مکرر گریبان‌گیر آن شده است. از پیغام‌های خطای عجیب‌وغریب تا قطعی‌های مکرر. این آشفتگی‌های فنی کمابیش برای دو سرویس Sling TV و Vue نیز به صورت‌های مختلف رخ داده است. در این میان اما یوتیوب تاکنون نه‌فقط در عرضه‌ی محتوای ویدئویی آنلاین، بلکه در عرضه محتوای ویدئویی زنده نیز تجارب و دانش‌های فراوانی کسب کرده است. اگر آنپلاگد در روز اول تا حد بالایی بدون مشکل کار کند، یوتیوب به موفقیت بزرگی در کسب سهمی قابل توجه از بازار رقابت دست خواهد یافت.

در بیستم ژانویه، AT&T اعلام کرد که این شرکت در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۱۶، موفق به افزایش ۲۰۰ هزار نفری مشترکین خود شده است، یک رشد ناامیدکننده در مقایسه با DirecTV. با پایان ۲۰۱۶، DirecTV با وجود تنها یک ماه از شروع راه‌اندازی، با رشدی قابل توجه، موفق به جذب ۲۰۰ هزار مشترک شد، این موفقیت بزرگ به معنی وجود تقاضا برای چنین محصولاتی است. با این وجود این شرکت تاکنون عملکرد ناامیدکننده‌ای برای خیل عظیم کاربران اولیه خود داشته است. کاربرانی که از فروم‌ها و توییتر به‌عنوان محل اعتراض خود علیه این سرویس استفاده کرده‌اند.

با وجود اشتباهات ذکرشده، یک فرصت بی‌نظیر در مقابل یوتیوب قرار دارد. یکی از مزایای سرویس استریم تلویزیونی که نتفلیکس هم‌اکنون آن را ارائه می‌دهد، قابلیت لغو اشتراک در هر زمان دلخواه است. بنابراین اگر DirecTV برای حل مشکلات فنی خود و رفع زودهنگام آن‌ها چاره‌ای نیندیشد، یوتیوب با فرصت‌طلبی می‌تواند جایگاه آن‌ها را تصاحب کند.

حرکت نهایی

دست‌یابی یوتیوب به موفقیت در عرصه این رقابت، به معنی دست‌یابی هم‌زمان و بی‌درنگ آن‌ها به سودآوری در این بازار نخواهد بود.

اخیرا حاشیه‌ی سود برای سرویس‌های نوظهور استریم تلویزیونی بسیار اندک شده است و هارگریوز تأکید می‌کند که با توجه به دامنه‌ی گسترده‌ی فرصت‌ها و حجم عظیم رقابت‌ها، دور از انتظار نخواهد بود که یوتیوب در کوتاه‌مدت به سودآوری دست پیدا نکند. راز بهره‌مندی از این فرصت، در فهم این نکته اساسی که آگهی‌های تلویزیونی چگونه کار می‌کنند، نهفته است. همان‌طور که تاکنون مشخص شده است، شبکه‌های تلویزیونی اغلب موجودی آگهی‌ها را برای برنامه‌های خودشان می‌فروشند و در روزهای آغازین سرویس استریم یوتیوب، به‌احتمال زیاد، شیوه‌ی کار به این صورت خواهد بود که یوتیوب تنها چند دقیقه از یک آگهی ویدئویی را روی سرویس خودش به فروش خواهد رساند. اما بنا به اظهارات هارگریوز، این شیوه تغییر خواهد کرد.

دامنه‌ی وسیع و گسترده‌‌ی اطلاعات گوگل، به این شرکت این اجازه را می‌دهد تا با فروش موجودی آگهی خود به شبکه‌های تلویزیونی با نرخ بسیار بالا درآمدزایی کند. با گذشت زمان، این اختلاف به گوگل امکان می‌دهد به سهمی بزرگ‌تر از مجموع موجودی آگهی روی سرویس خودش دست پیدا کند. ما معتقدیم که تکامل طبیعی یک سرویس توزیع محتوای ویدئویی موفق و متعلق به گوگل (آنپلاگد) از طریق ایفای نقش هم‌زمان تأمین‌کننده محتوا و فروشنده آگهی (که هردو در حال حاضر توسط شبکه‌های تلویزیونی انجام می‌شود)، با مدیریت گوگل در انجام این دو امر امکان‌پذیر خواهد بود.

مخلص کلام اینکه، یوتیوب در امر فروش آگهی بهتر از شبکه‌های تلویزیونی می‌تواند ظاهر شود و سرانجام در رأس فروش تمامی آگهی‌ها قرار گیرد. و این کار حرکت نهایی و واقعی در کسب درآمد از طریق به دست گرفتن کنترل فروش آگهی‌ها خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات