۳ آذر: ادغام دو غول اینترنتی AOL و نت اسکیپ

جمعه ۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۱۹ سال پیش در چنین روزی، شرکت AOL اعلام کرد که قصد دارد نت اسکیپ را با قرارداد تبادل سهام به مالکیت خود در بیاورد.
تبلیغات

۱۹ سال پیش در چنین روزی (۲۴ نوامبر سال ۱۹۹۸)، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنتی در جهان یعنی AOL اعلام کرد که قصد دارد شرکت نرم‌افزاری نت اسکیپ را به مالکیت خود در بیاورد. قراداد پیشنهادی برای این ادغام، یک قرارداد تبادل سهام بود که طی آن، شرکت خریدار به هر سهامدار شرکت نت اسکیپ، مقداری از سهام خود را اهدا می‌کرد و در عوض مالکیت تمام Netscape را به دست می‌آورد . ارش مالی این قرارداد حدود ۴.۲ میلیارد دلار گزارش شده بود. طبق این قرارداد، هر سهامدار نت‌اسکیپ حدود ۰.۴۵ از سهام AOL را دریافت می‌کرد. این قرارداد در بهار سال ۱۹۹۹ نهایی شد.

هدف از این ادغام بزرگ در تاریخ اینترنت، رقابت با غول نرم‌افزاری جهان یعنی مایکروسافت بود. شرکت کوپرتینویی که در سال‌های منتهی به ۱۹۹۸، سهم زیادی از بازار نرم‌افزار کامپیوترهای شخصی را در اختیار داشت، رقیبی جدی برای مرورگر نت‌اسکیپ معرفی کرده بود. مرورگر اینترنت اکسپلورر شرکت مایکروسافت به‌صورت رایگان همراه با ویندوز عرضه می‌شد و بازار مرورگرهای دیگر را با خطر مواجه کرده بود.

به هر حال، این ادغام نتوانست به فرمانروایی مایکروسافت در بازار نرم‌افزاری لطمه‌ای وارد کند و در نهایت، نت‌اسکیپ تقریبا تمام مشتریان خود را از دست داد. AOL نیز پس از درگیری‌ّهای حقوقی و مالی با مایکروسافت و تایم وارنر در سال ۲۰۰۳ و ظهور شرکت‌های بزرگ ارائه‌دهنده‌ی اینترنت پرسرعت، سهم خود از بازار اینترنت را از دست داد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات