شرکای تجاری مایکروسافت پرچم ویندوز 8 را برافراشتند اما آینده از آن سرفیس است

سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
مایکروسافت یکی از بزرگ‌ترین غایبین نمایشگاه CES امسال بود اما شرکای تجاری ردموندی‌ها با تمام قدرت در CES شرکت‌کردند و محصولات مختلف مبتنی بر ویندوز 8 را به نمایش عموم گذاشتند. شاید تعجب کنید که چرا این کمپانی برای رونمایی از ویندوز 8 و محصولات مرتبط با آن، 3 ماه بیشتر صبر نکرد و CES 2013 را از دست داد. اما وقتی نگاهی به غرفه تولیدکنندگان محصولات مبتنی بر سیستم‌عامل مایکروسافت بیندازید متوجه می‌شوید که تصمیم مایکروسافت اصلا غیرمنطقی نبوده است. زمانی‌که تولیدکنندگان با وجود رکود شدید بازار PC اینچنین قدرتمند به تبلیغ محصولات مبتنی بر ویندوز 8 می‌پردازند چه دلیلی برای صرف میلیون‌ها دلار هزینه برای حضور در CES است؟
تبلیغات

بله مایکروسافت همان‌طور که قبل از گشایش نمایشگاه سالانه‌ی CES گفته شده بود، در این نمایشگاه شرکت نکرد و لقب بزرگ‌ترین غایب این نمایشگاه را از آن خود کرد.

واقعاً چرا باید مایکروسافت برای شرکت در CES 2013 میلیون‌ها دلار هزینه صرف می‌کرد و غرفه‌ای به خود اختصاص می‌داد، آن هم درست زمانی که تولیدکنندگان محصولات کامپیوتری و شرکای مایکروسافت، ویندوز 8 را به بهترین شکل معرفی کرده‌اند؟

سونی پی‌سی‌های ویندوزی جدیدی با تمرکز روی عکاسی و نرم‌افزارهای تخصصی را رونمایی کرد. سامسونگ از گوشه‌ی دیگری با محصولات ویندوز 8 خود که تنوع خوبی داشتند وارد میدان شد و پاناسونیک هم با یک تبلت 20 اینچی با رزولوشن 4K در گوشه‌ی دیگری ایستاده بود. اگر سال گذشته اندروید در نمایشگاه CES حکمرانی می‌کرد، این بار نوبت ویندوز 8 بوده به‌طوری‌که حتی بدون مایکروسافت هم شاهد حضور پر رنگ ویندوز 8 بودیم.

واقعاً اگر در نمایشگاه راه می‌رفتید، در هر گوشه و کنار آن، صفحه‌ی آشنای استارت ویندوز 8 را به‌راحتی پیدا می‌کردید.

شاید بزرگ‌ترین نگهبان حافظ منافع مایکروسافت، اینتل بوده، کمپانی بزرگی که غرفه‌ی همیشگی خود در مرکز نمایشگاه را به مکانی برای تبلیغ ویندوز 8 تبدیل کرده بود. اولترابوک‌ها، تبلت‌ها و هیبرید‌ی‌ها در این غرفه درمعرض نمایش بازدیدکنندگان قرار گرفتند و مسئولان غرفه سعی در معرفی مزایای ویندوز 8 می‌کردند.

برای اینتلی که قصد ورود به بازار وسایل همراه را دارد، طبیعی و الزامیست که از آخرین ویندوز عرضه شده پشتیبانی کند و محبوبیت آن را افزایش دهد.

اما روی دیگر سکه که برای مایکروسافت و ویندوز زنگ خطر است، کاهش طرفداران ویندوز است. آغاز سال 2013 قطعاً برای اینتل و تولیدکنندگان پی‌سی یک شروع عالی نیست چراکه فروش نوت‌بوک‌های ویندوزی در سال 2012 نسبت به سال 2011 حدود 11 درصد کاهش داشته و اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، دیگر ترکیب ویندوز با محصولات اینتل یا اصطلاحاً "وینتل" کمکی به ایجاد هیجان و جذب مشتری برای ویندوزهای جدید مایکروسافت نخواهد کرد.

البته این اولین باری نیست که زنگ خطر برای مایکروسافت به صدا در آمده اما به این نکته باید توجه کرد که این بار در سوی دیگر میدان، خیل عظیمی از تولیدکنندگان محصولات همراه ایستاده‌اند و مشتریان را برای خرید محصولات ارزان‌قیمت خود تشویق می‌کند. علاوه بر این بحران اقتصادی نیز حرکت مردم به سمت محصولات ارزانی که رقبای مایکروسافت و ویندوز تولید می‌کنند را تسریع کرده است. اینجا است که متوجه نیاز شدید مایکروسافت به شرکایش برای عمومی کردن محصولات جدید ویندوز 8 می‌شویم.

اما نکته‌ی نگران‌کننده‌ی دیگر این است که شرکای مایکروسافت بیشتر به خاطر اینکه دستشان در انتخاب باز نیست از ویندوز حمایت می‌کنند. حتماً در خبرها خوانده‌‌اید که پرچم‌دار دنیای وسایل همراه یا کمپانی سامسونگ، از عرضه‌ی تبلت جدید ویندوز RT خود به نام Ative Tab در بازار ایالات متحده صرف‌نظر کرده است و علت را اشتیاق کم بازار عنوان کرده است. در حال حاضر سامسونگ و دیگر تولیدکنندگان بزرگ، اندروید را در مواقعی به ویندوز 8 ترجیح می‌دهند و همین موضوع شرایط را برای مایکروسافت مشکل‌تر می‌کند.

خانواده محصولات وینتل شدیدا تحت فشار هستند

غیبت مایکروسافت در نمایشگاه CES یک علت دیگر هم دارد، شاید مایکروسافت از دور با بررسی اوضاع نمایشگاه می‌خواسته سرنوشت خود را مشخص کند. استیو بالمر با شرکت در مراسم رونمایی کوآلکام از آخرین تراشه‌های خود برای وسایل همراه، همه را شگفت‌زده کرد اما نکته‌ی جالب این است که او به غرفه‌ی اینتل سری نزده است. اینتل برای محبوبیت ویندوز 8 تلاش می‌کند و رئیس مایکروسافت به کوآلکام که یکی از تراشه‌سازان مطرح برای وسایل همراه و رقیب کوچکی برای اینتل است، سر می‌زند. مشخص است که مایکروسافت هم آینده‌ی وینتل را در خطر می‌بیند و به وسایل همراه می‌اندیشد.

تبلت سرفیس مایکروسافت، به جای بهبود وضعیت ویندوز 8 و نسخه‌ی مخصوص ARM آن به نام RT، شرایط را بدتر کرده است. شاید این جمله عجیب باشد اما این موضوع را در نظر بگیرید که مایکروسافت با استفاده از تراشه‌ی تگرا 3 انویدیا، به نوعی پلتفرم همیشگی وینتل را کنار گذاشته و شرکایی که محصولات وینتلی تولید می‌کنند از این وضعیت رضایت نخواهند داشت. اما به هر حال مایکروسافت باید بازار رو به رشد وسایل همراه را هم در نظر بگیرد.

آینده‌ی مایکروسافت هم مثل اپل، تولید محصولات خودش است. اگر این طور نبود، هزینه‌ی زیادی صرف احداث کارخانه‌های پیشرفته در چین برای تولید قطعات سفارشی نمی‌کرد. نمایشگاه CES 2013 با حضور خوب شرکای ویندوزی برگزار شد ولی اثری از تبلت سرفیس ندیدیم، بااین‌حال تبلیغات به نفع سرفیس و ویندوز 8 تمام شده است.

آینده از آن سرفیس است

مایکروسافت در نمایشگاه CES نشستی خصوصی در مورد تبلت سرفیس پرو که به‌زودی عرضه می‌شود، برگزار کرد. سرفیس پرو یک تبلت پیشرفته است و برای تولیدکنندگان پی‌سی خطری بزرگ به حساب می‌آید. مایکروسافت هم از این مسئله آگاهی دارد و با احتیاط عمل می‌کند. در واقع می‌خواهد تعادلی بین آینده‌ی سرفیس و وضعیت شرکا و همکارانش در عرصه‌ی تولید پی‌سی برقرار کند. سال 2013 سالی است که مایکروسافت استراتژی خود برای آینده را مشخص خواهد کرد. در لحظاتی که اینتل سعی در زنده نگه‌داشتن ویندوز دارد، مایکروسافت به فکر آینده‌ی سرفیس است و امیدوار است که وضعیت نزولی بازار پی‌سی تا قبل از آمادگی کامل خانواده‌ی سرفیس، به مراحل وخیم نرسد.

در نهایت می‌توان استراتژی آینده‌ی مایکروسافت را در تولید سخت‌افزار و ویندوز دانست، شاید روزی برسد که مایکروسافت علاوه بر تولید ویندوز، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی سخت‌افزارهای مرتبط با آن هم شود.

و اما نظر شما خوانندگان، به نظر شما مایکروسافت در آینده چه طور، بین وسایل همراه و وینتل‌ها تعادل برقرار می‌کند؟ سرفیس و دیگر محصولات خانگی مایکروسافت که درآینده سومین محور فعالیت مایکروسافت خواهند بود، چگونه ظاهر می‌شود تا تعادل موجود را برهم نزند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات