راهکارهای افزایش فروش برای انواع کسب و کار | فالنیک

پنج‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
مطالعه 6 دقیقه
فالنیک ۱
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
در مطلب زیر، شرکت فالنیک (ایران اچ‌پی)، ۱۲ راهکار برای افزایش فروش در انواع کسب‌وکار را بیان می‌کند.
تبلیغات

افزایش فروش و بالا بردن درآمد، هدف همه کسب و کارهای فعال در جامعه است. این هدف می‌تواند با راهکارهای مختلف به وقوع بپیوندد. در نتیجه تصمیم گرفتیم در این مطلب تمامی راهکارهای افزایش فروش برای انواع کسب و کار را که به صورت عملی نتیجه داده‌اند به شما آموزش ‌دهیم. با شناخت این راهکارهای فروش موفق می‌توانید استراتژی فروش خود را در صورت نیاز تغییر دهید تا درآمد و سود حاصله را بالا ببرید.

مدیریت ارتباط با مشتریان، پیاده سازی راهکارهای فروش و رشد فروش، ارائه خدمات بهتر به مشتری، افزایش وفاداری مشتریان، نظارت بر عملکرد پرسنل و بالا بردن سرعت و چابکی آنها، بازاریابی و خدمات پس از فروش، همیشه از مهم‌ترین چالش‌های مدیران کسب و کارها بوده است. یکی از راهکارهای مهم برای مقابله با این چالش ها، استفاده از نرم افزار سی آر ام است. با کمک نرم افزار CRM می‌توانید ارتباط با مشتریان را به صورت یک فرایند مشخص مدیریت کرده و بهبود ببخشید. راندمان پرسنل را بالا برده و زمان را بهتر مدیریت کنید. همچنین هزینه‌ها و مشتریان ناراضی را کاهش دهید.

یک نرم افزار CRM خوب، نیازهای کسب و کار شما را شناسایی کرده و آنها را در راستای راهکارهای فروش موفق پیاده سازی و برطرف می‌کند. CRMهای مختلفی در بازار وجود دارد که هرکدام مزایا و محدودیتهای خود را دارند؛ شما باید با توجه به استراتژی فروش داخلی و خارجی و اهداف از پیش تعیین شده کسب و کار بهترین گزینه را انتخاب کنید. در این صورت می‌توانید با ساماندهی اطلاعات تماس، تقسیم بندی کردن مشتریان، گزارش‌گیری‌های متنوع و پیش بینی فروش، طبق تحقیقات انجام شده تا ۳۴ درصد بهره وری تیم فروش و بیش از ۲۹ درصد فروش خود را در باز‌ه‌ای کوتاه افزایش دهید.

بنابراین دقت درانتخاب بهترین برند CRM برای اجرای تمامی راهکارهای افزایش فروش اهمیت بسیار بالایی دارد. یکی از پنج CRM برتر در جهان که تمامی این امکانات را برای شما فراهم می‌کند، CRM مایکروسافت است. برای دریافت مشاوره، مشاهده دمو و تهیه نرم افزار CRM مایکروسافت می‌توانید به سایت فالنیک (ایران اچ پی) مراجعه کنید.

در ادامه با مهم‌ترین راهکارهای افزایش فروش برای انواع کسب و کار که هم به صورت علمی و عملی می توانند به افزایش فروش شما کمک کنند آشنا می‌شویم. همان طور که اشاره کردیم شما، مایکروسافت CRM به شما کمک می کند که این راهکارها را برنامه ریزی و پیاده سازی کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

لیست ۱۲ راه افزایش فروش برای انواع کسب و کار

۱. روی شخصیت و هویت برندتان تمرکز کنید

هر کسب و کاری خصوصیت و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد که آن را نسبت به سایر رقبا متمایز می‌کند. این ویژگی‌های کسب و کار است که در بازارهای بزرگ رقابت ایجاد می‌کند و می‌تواند مشتری را به سمت شما سوق دهد. با شناخت هویت کسب و کار‌تان می‌توانید بازار هدف و رقبا را بشناسید؛ برآورد دقیقی از میزان فروش در این حوزه داشته باشید و بر اساس آن استراتژی فروش مناسب را تهیه کنید.

۲. مشتریان خود را بشناسید

شناخت کامل و درست، مشتریان یکی دیگر از راهکارهای افزایش فروش است. در این رابطه باید اطلاعات کلی مشتریان خود مانند جنسیت، سن، سطح درآمد، تحصیلات، شغل و ... را بشناسید. همچنین با توجه به مدل کسب و کار شما ممکن است نیاز به فاکتورهای دیگری مانند وضعیت تاهل، نحوه خرید مشتریان و ... نیز داشته باشید.

فالنیک ۳

این اطلاعات را می‌توانید با روش‌های مختلف مانند تماس تلفنی، پرسشنامه آنلاین و ... بدست آورده و ثبت کنید. برای جمع آوری و ثبت اطلاعات نرم افزارهای مختلفی وجود دارد. در نرم افزار سی آر ام با استفاده از فرم های متنوع، می‌توانید پروفایل‌ مخصوص برای هر مشتری ایجاد کنید و اطلاعات مورد نیاز را در آن ثبت و به روزرسانی کنید. در اینصورت همه پرسنل فروش می‌توانند به این اطلاعات دسترسی داشته و از آنها بهره ببرند.

۳. هیچ بخشی از قیف فروش را از دست ندهید

همواره برای ارتباط با مشتریان یک برند راه‌های مختلفی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به سایت، وبلاگ، شبکه اجتماعی، ایمیل و ... اشاره کرد. با شناخت مخاطبین خود و کانال‌هایی که بیشترین مخاطب را به سمت کسب و کار شما سوق داده‌اند می‌توانید قیف فروش مخصوص به آن کانال را طراحی کنید؛ همچنین با اجرای این استراتژی می‌تواند تعداد مخاطبین بیشتری جذب کرده و فروش خود را افزایش دهید.

۴. رقبای خود را بشناسید و مزیت بیشتری ارائه کنید

یکی از روش های جذب مشتری برای فروش بیشتر، شناخت کامل رقبا و بررسی اقدامات آنها به صورت روزانه یا دوره‌ای است. بررسی و شناخت رقبا می‌تواند فرصت‌ها و ایده‌های جدیدی را برای ارتباط با مشتری و راهکارهای عملی افزایش فروش بدهد.

در بررسی رقبا می‌توانید نقاط قوت و ضعف آنها را شناسایی کنید و برنامه‌ریزی‌های بعدی را برای ایجاد مزیت رقابتی نسبت به آنها انجام دهید.

۵. برای مشتریان ارزش ایجاد کنید و خلاق باشید

یکی از مهم‌ترین راهکارهای فروش موفق در انواع کسب و کارها ایجاد ارزش‌های منحصربفرد برای مشتریان است. در این راستا باید درک درستی از مشتریان و نیازهای آشکار و پنهان آنها داشته باشید. سپس روی مزیت‌های رقابتی خود نسبت به رقبا تمرکز کرده و خدمات یا محصولات را به شیوه‌ای جدید و خلاق به مشتریان ارائه دهید. از جمله این اقدامات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ایجاد یک روش جدید برای پاسخدهی آنلاین

• امکان دریافت مشاوره از کارشناسان با روش های متفاوت

• ارائه خلاق در سایت و شبکه‌های اجتماعی

• تبلیغات به شکل خلاقانه

• ارائه خدمات ویژه به مشتریان وفادار (پرداخت قسطی، تخفیف‌ دوره‌ای و ...)

۶. خودتان را در ذهن مخاطب ماندگار کنید

یکی دیگر از راهکارهای عملی افزایش فروش، بالا بردن سطح تعاملات با مشتریان است. در این راستا باید به هر شکل که می‌توانید خودتان را در ذهن مخاطب ماندگار کنید. در اینصورت اولین گزینه برای دریافت خدمات یا خرید محصول خواهید بود. تکنیک‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد ایجاد یک مسیر ویژه برای هرگروه مشتری برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، برگزاری سمینار، تولید مقاله، ارائه کاتالوگ رایگان، ارسال ایمیل و پیامک و نظرسنجی ‌می تواند شما را ماندگار ومنحصر به فرد کند.

۷. مشتری را در زمان مناسب پیگیری کنید

فالنیک ۲

پیگیری به موقع مشتریان یکی دیگر از راهکارهای فروش موفق است. بر اساس تحقیقات‌های انجام شده یکی از مهم‌ترین دلایلی که مشتریان از یک کسب و کار خرید نمی‌کنند؛ پیگیری نشدن توسط کارشناسان فروش است. بهتر است پس از ثبت سفارش مشتری، بلافاصله با او تماس بگیرید و راهنمایی‌های لازم را به او ارائه دهید. سپس زمانی‌ را برای پیگیری مجدد در نظر بگیرید.

۸. به صورت دوره‌ای کمپین تبلیغاتی اجرا کنید

اجرای دوره‌ای کمپین تبلیغاتی نیز از راهکارهای عملی افزایش فروش است. می‌توانید با توجه به نوع و مدل کسب و کار خود از انواع کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی ویروسی، یکپارچه، محتوایی، مسئولیت اجتماعی و ... استفاده کنید. این کار باعث جلب رضایت مشتریان شما شده و برند شما را در ذهن مخاطب ماندگار می‌کند.

۹. برای وفادارسازی مشتریان برنامه ریزی کنید

نهمین موردی که روش های افزایش فروش برای انواع کسب و کار بیان می‌کنیم وفادار کردن مشتریان نسبت به برند شماست. این راهکار می‌تواند فروش شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد؛ زیرا در بسیاری از مواقع موجب تبلیغات دهان به دهان فرد برای برند شما می‌شود. استراتژی‌های وفاداری مشتریان قبلی بسیار متفاوت است. برخی از این اقدامات به صورت سیستمی اما برخی دیگر به شکل پاداش دادن، ارسال کد تخفیف برای خرید بعدی، ارسال رایگان و ... است.

۱۰. نظرسنجی و به نمایش گذاشتن میزان رضایت‌ها

در کسب و کارهای بزرگ که مشتری مداری یکی از مهم‌ترین اصول شرکت است، نظرسنجی بلافاصله بعد از خرید یا دریافت خدمات، انجام می‌شود. در اینصورت اگر مشکلی در حین فرآیند برای مشتری به وجود آمده یا مشتری از فرآیند طی شده ناراضی باشد؛ موضوع به سرعت پیگیری شده و رضایت او جلب می‌شود. این موضوع می‌تواند در وفاداری مشتری نقش بسزایی داشته باشد.

می‌توانید میزان رضایت‌ها را در قسمت‌های مختلف سایت، شبکه‌های اجتماعی و ... استفاده و بین مخاطبان اعتمادسازی کنید.

۱۱. ارتباط مشتریان با کسب و کار خود ساده کنید.

ساده سازی فرآیند ارتباط مشتریان با شرکت یکی دیگر از راهکارهای فروش موفق است. در این زمینه می‌توان به تعداد خط بالا برای تماس مشتری، چت آنلاین از طریق سایت، شبکه اجتماعی، امکان ارسال پیامک و ایمیل و مراجعه حضوری به شرکت اشاره کرد.

۱۲. راه‌های پرداختی مختلف برای مشتریان درنظر بگیرید

آخرین مورد از روش های جذب مشتری برای فروش بیشتر، امکان پرداخت وجه به روش‌های مختلف مانند درگاه پرداخت آنلاین، پرداخت در محل، واریز به حساب (کارت به کارت) و ... است. در این صورت طیف گسترده‌ای از افراد می‌توانند از محصولات یا خدمات شما استفاده کنند.

در این مطلب سعی کردیم ۱۲ مورد از مهم‌ترین راهکارهای افزایش فروش برای انواع کسب و کار را به زبان ساده بیان کنیم. ابزارهای مختلفی برای مدیریت این راهکارها وجود دارد که یکی از بهترین آنها، نرم افزار CRM است. به کمک CRM مایکروسافت می‌توانید تمامی اطلاعات مربوط به مشتریان را در یک پایگاه داده ثبت کنید و در زمان مناسب از آنها بهره ببرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات