بررسی سرفیس دوئو مایکروسافت [با بررسی ویدئویی]

یک‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مطالعه 24 دقیقه
سرفیس دوئو ایده‌ی چندوظیفگی و بهره‌وری با موبایل را چندین گام به جلو می‌راند؛ اما در مسیر دستیابی کامل بدان، اسیر نرم‌افزار ناپخته و طراحی ناقص خود می‌شود. بررسی سرفیس دوئو مایکروسافت را در زومیت بخوانید.
تبلیغات

Windows Phone ،Windows Mobile ،Pocket PC ،Windows CE و حالا اندروید؛ مایکروسافت چهارسال پس از کنار گذاشتن ویندوزفون و خداحافظی با دنیای موبایل، اکتبر ۲۰۱۹ از محصولی متفاوت با قابلیت‌های موبایل و سیستم‌عامل اندروید پرده برداشت؛ سرفیس دوئو، محصولی ۱۴۰۰ دلاری که مایکروسافت با تمام توان از نسبت‌دادن عبارت «گوشی هوشمند» بدان پرهیز می‌کند!

بررسی سرفیس دوئو مایکروسافت در تاریخ ۹ خرداد ۱۴۰۰ با افزوده‌شدن ویدئو بررسی به‌روز شد.

بررسی ویدئویی سرفیس دوئو مایکروسافت

مشخصات سرفیس دوئو مایکروسافت

مایکروسافت می‌گوید سرفیس دوئو می‌تواند با نمایشگر دوگانه‌اش، حس آشنای چندوظیفگی و بهره‌وری را به دنیای موبایل بیاورد. به باور مایکروسافت، گوشی سرفیس با طراحی نوآورانه، مجموعه‌ی ابزارهای Microsoft 365 و اپ‌های اندروید، دریچه‌ای به‌سوی فرصت‌های جدید بگشاید؛ اما آیا واقعاً چنین است؟ آیا گوشی مایکروسافت در عمل هم می‌تواند کارآمد باشد؟ با بررسی سرفیس دوئو مایکروسافت همراه زومیت باشید.

شما می‌توانید در صورت تمایل به خرید سرفیس دوئو مایکروسافت به فروشگاه اینترنتی آی‌تی سیتی مراجعه کنید.

طراحی و کیفیت ساخت سرفیس دوئو مایکروسافت

مایکروسافت شکل کنونی گوشی‌های هوشمند را برای بهره‌وری و چندوظیفگی مناسب نمی‌داند و می‌گوید براساس پژوهش‌های اخیرش، بهره‌وری کاربران با استفاده از چند نمایشگر، ۹ تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد؛ بنابراین ردموندی‌ها با ایده‌ی نمایشگر دوگانه در سرفیس دوئو می‌خواهند حس‌وحال چندوظیفگی کامپیوترهای دسکتاپ را به دنیای گوشی‌های هوشمند بیاورند؛ هرچند که تمایلی ندارند عنوان «گوشی هوشمند» را به سرفیس دوئو نسبت دهند و آن را پیش‌از هرچیز، یک «سرفیس» می‌دانند.

لوگو مایکروسافت روی سرفیس دوئو مایکروسافت

ارگونومی دستگاهی جیبی با نمایشگر دوگانه اهمیت بسیار زیادی دارد و خوشبختانه نسل نخست سرفیس دوئو در این زمینه تا حدود زیادی امیدوارکننده ظاهر می‌شود. در حالت تاشده، سرفیس دوئو با ابعاد ۹۳٫۳ × ۱۴۵٫۲ میلی‌متری‌اش تنها ۲۰ درصد از شناسنامه‌های جدید بزرگ‌تر است و به‌لطف بدنه‌ی فوق‌العاده باریکش در جیب شلوارهای جین هم بدون دردسر جای می‌گیرد؛ ضخامت سرفیس دوئو در حالت تاشده و باز به‌ترتیب به ۹٫۹ و ۴٫۸ میلی‌متر می‌رسد که با ضخامت ۱۶٫۸ و ۶٫۹ میلی‌متری گلکسی زد فولد ۲ به هیچ‌وجه قیاس‌پذیر نیست. سرفیس دوئو با وزن ۲۵۰ گرمی‌‌اش از همتای ۲۸۲ گرمی کره‌ای خود بهتر ظاهر می‌شود.

سرفیس دوئو باریک، سبک و جذاب است

در حالت تاشده از ماژول دوربین یا الگوی به‌خصوصی روی بدنه خبری نیست و تنها لوگوی مایکروسافت روی سطح دستگاه خودنمایی می‌کند. بدنه‌ی سرفیس دوئو براق است؛ اما رنگ سفیدش آثار انگشت و چربی را چندان نمایان نمی‌کند. اگر سخت‌گیری و نکته‌سنجی را کنار بگذاریم، کیفیت ساخت سرفیس دوئو حس‌وحال بسیار خوبی انتقال می‌دهد. پوشش پشت و نمایشگر دستگاه، هر دو از جنس Gorilla Glass 5 هستند. بخش لولا و لبه‌های دو نمایشگر در محل اتصال جنسی فلزی دارد؛ اما سایر لبه‌های دستگاه با پلاستیک پوشانده شده‌اند.

پورت شارژ و فاصله پنل‌ها از بدنه در سرفیس دوئو مایکروسافت

مهندسی لولا به‌سبک مایکروسافت!

برخلاف دستگاه‌های دیگر، پنل‌های شیشه‌ای پشت و جلوی سرفیس دوئو، هم‌سطح با فریم نیستند و در عوض روی فریم قرار گرفته‌اند، به‌همین دلیل شکافی بین پنل‌ها و فریم وجود دارد که اولا محل تجمع گردوغبار است، ثانیا به‌گونه‌ای به‌نظر می‌رسد که گویی می‌تواند با ناخن، پنل‌ها را از بدنه جدا کرد.

تیم طراحی سرفیس پیش‌تر با کیک‌استند سرفیس پرو، لولای Zero Gravity سرفیس استودیو و لولای گسترده‌‌شونده‌ی Fulcrum در سرفیس‌بوک ثابت کرده‌اند که مهندسی لولا را بسیار خوب می‌فهمند و اکنون با لولای سرفیس دوئو بار دیگر بر توانایی‌شان صحه گذاشته‌اند؛ نمایشگر بدون هیچ‌گونه صدا، اصطکاک یا مقاومت خاصی حول محور لولا می‌چرخد و روی سطح نمایشگر دیگر می‌نشیند؛ البته می‌توان دو نمایشگر را در هر زاویه‌ای بین صفر تا ۳۶۰ درجه نگه داشت و سرفیس دوئو را در شکل‌های مختلف استفاده کرد؛ چیزی که مایکروسافت Posture می‌نامد، صحبت در مورد Posture-ها را به قسمت نرم‌افزار موکول می‌کنیم.

لولای سرفیس دوئو از نگاه نزدیک

یکی از اصلی‌ترین پیش‌نیازها برای رسیدن به تجربه‌ی چندوظیفگی بهتر، صفحه‌نمایش عریض است؛ چراکه باید تا حد ممکن، محتوای بیشتری مقابل چشمان کاربر باشد و همین موضوع نقطه‌ی آغاز مصالحه‌های مایکروسافت به‌شمار می‌آید. ردموندی‌ها از دو نمایشگر ۵٫۶ اینچی با نسبت تصویر ۴:۳ در سرفیس دوئو استفاده کرده‌اند که در حالت بازشده، در مجموع نمایشگر ۸٫۱ اینچی مرتفعی با نسبت تصویر ۳:۲ ایجاد می‌کنند؛ بنابراین دستگاه در حالت تاشده، عرض بسیار زیادی دارد و به‌خصوص هنگام مکالمه، تجربه‌ی جالبی را به‌عنوان یک گوشی ارائه نمی‌دهد.

با گشودن سرفیس دوئو و روشن‌کردن صفحه‌نمایش، پیش از شکاف بین دو نمایشگر، حاشیه‌های قطور بالا و پایین به چشم می‌آیند، مایکروسافت دلیل وجود چنین حاشیه‌هایی را جلوگیری از لمس تصادفی در حالت استفاده‌ی عمودی عنوان می‌کند، در دنیای گوشی‌های هوشمند تمام‌صفحه و بدون حاشیه، بهانه‌ی ردموندی‌ها را نامعقول می‌دانیم و امیدواریم که در سرفیس دوئو ۲ شاهد باریک‌تر شدن حاشیه‌ها باشیم.

رابط کاربری مایکروسافت لانچر روی سرفیس دوئو مایکروسافت

گذشته از قطر حاشیه‌ها، شکاف بین دو نمایشگر به‌اندازه‌‌ای فاحش نیست که باعث آزارتان در کاربری‌های تعریف‌شده برای سرفیس دوئو شود و به‌اندازه‌ای هم باریک نیست که ایده‌ی وب‌گردی تمام‌صفحه به‌خصوص در حالت افقی، مضحک به‌نظر نرسد!

شاید با شکاف بین دو نمایشگر کنار بیاییم؛ اما با حاشیه‌ها و عرض زیاد آن‌ها، نه!

پافشاری مایکروسافت بر طراحی باریک‌تر و باریک‌تر سرفیس دوئو، در بخش‌های متعددی دامن‌گیرش می‌شود؛ کامپیوتر جیبی ردموندی‌ها تنها یک دوربین در بطن خود دارد که از آن هم به‌عنوان دوربین سلفی و هم دوربین پشتی استفاده می‌کند و ازآنجاکه ماژول دوربین درون بدنه‌ی به ضخامت ۴٫۸ میلی‌متر قرار دارد، حتی روی کاغذ هم نمی‌توانیم انتظار عکس‌های جذابی داشته باشیم.

سرفیس دوئو در حالت تاشده و کلیدهای آن

مهندسان مایکروسافت، فلش LED نسبتاً بزرگی را نیز کنار دوربین کار گذاشته‌اند که به‌شدت به جذابیت بصری سرفیس دوئو آسیب می‌رساند؛ درکمال تعجب با باز کردن دستگاه، آیکون میان‌بری برای روشن‌کردن فلش LED در یکی از نمایشگرها به‌نمایش درمی‌آید که کاربری دیگری غیر از نابینا ساختن فرد برای آن متصور نیستیم!

کلیدهای کنترل صدا و پاور در لبه‌ی نمایشگر سمت راست قرار دارند و بازخورد مناسبی به‌فشرده‌شدن نشان می‌دهند. با وجود بهره‌گیری از نمایشگر AMOLED، حسگر اثر انگشت سرفیس دوئو زیر پنل قرار ندارد و ردموندی‌ها آن را در لبه‌ی دستگاه جای داده‌اند؛ البته حسگر اثر انگشت با کلید پاور یکپارچه نیست و سرعت شناسایی هم‌سطحی با دستگاه‌های دیگر ارائه نمی‌دهد.

لولای سرفیس دوئو از نمای بالا

سرفیس دوئو به‌اندازه‌ی دستگاه‌هایی با نمایشگر تاشدنی حس شکنندگی و آسیب‌پذیری القا نمی‌کند؛ اما طراحی آن به‌اندازه‌ای مستحکم و پوشیده نیست که شرایط دریافت گواهی IP باشد. از سوی دیگر گزارش‌هایی درباره‌ی تَرَک‌خوردن فریم پلاستیکی دستگاه به‌ویژه در نواحی اطراف لولاها و پورت شارژ منتشر شده است؛ بنابراین چنانچه از معدود خریداران گوشی مایکروسافت هستید، بامپر موجود درون جعبه را استفاده کرده و از هرگونه بی‌احتیاطی پرهیز کنید.

صفحه‌نمایش و اسپیکر سرفیس دوئو مایکروسافت

سرفیس دوئو ترکیبی از دو نمایشگر ۵٫۶ اینچی AMOLED با وضوح ۱۸۰۰ × ۱۳۵۰ پیکسل، نرخ نوسازی ۶۰ هرتز و نسبت‌تصویر ۴:۳ را استفاده می‌کند که در کنار هم، با صرف‌نظر از شکاف بین‌شان، نمایشگر یکپارچه‌ی ۸٫۱ اینچی با وضوح ۲۷۰۰ × ۱۸۰۰ پیکسل، نسبت‌تصویر ۳:۲ و تراکم‌ پیکسلی بسیار خوب ۴۰۱ پیکسل‌براینچ را ایجاد می‌کنند. نسبت‌های تصویر ۴:۳ در حالت تکی و ۳:۲ در حالت دوتایی سرفیس دوئو به‌ترتیب برای تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها مناسب هستند، از همین رو استفاده از دستگاه به‌ویژه در حالت گوشی، حس ناخوشایندی ایجاد می‌کند؛ چراکه به‌سختی می‌‌توان انگشت شست را به لبه‌ی دیگر نمایشگر رساند.

نمایش دو نسخه مرورگر اج سرفیس دوئو مایکروسافت

نمایشگرهای سرفیس دوئو از قلم‌های سرفیس نیز پشتیبانی می‌کنند؛ اما دستگاه نه با قلم عرضه می‌شود و نه طبیعتا محلی برای نگه‌داری قلم در دل خود دارد. متأسفانه ما قلم سرفیس را برای بررسی عملکرد آن روی نمایشگرهای سرفیس دوئو دراختیار نداشتیم.

گذشته از شکایتمان از نسبت‌تصویر عریض و نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی نمایشگر دوگانه‌ی سرفیس دوئو، عملکرد آن در زمینه‌ی نمایش رنگ‌ها و سطح روشنایی، در ردیف بهترین‌های دنیای موبایل قرار می‌گیرد. بررسی سرفیس دوئو مایکروسافت از سوی زومیت نشان می‌دهد که دو نمایشگر دستگاه عملکرد بسیار نزدیکی دارند؛ روشنایی حداکثری نمایشگر سمت چپ در حالت دستی و خودکار به‌صورت میانگین به مقادیر ۷۸۰ و ۷۷۷ نیت می‌رسد؛ درحالی‌که برای نمایشگر سمت راست اعداد به‌دست‌آمده، ۷۸۴ و ۷۸۸ نیت هستند. با این سطح از روشنایی بیشینه، سرفیس دوئو در زیر نور آفتاب خوانایی بسیار خوبی دارد.

رفتار نزدیک دو نمایشگر با رنگ‌های بسیار دقیق و روشنایی زیاد

متأسفانه سرفیس دوئو در زمینه‌ی حداقل روشنایی نمایشگر، مقابل بهترین دستگاه‌های بازار حرفی برای گفتن ندارد. ما روشنایی حداقلی نمایشگر سمت چپ و راست را به‌ترتیب ۵٫۳ و ۵٫۸۲ نیت به‌دست آوردیم؛ بنابراین استفاده از دستگاه در محیط‌های تاریک، کمی آزاردهنده خواهد بود.

تفاوت نمایش رنگ‌های سفید در نمایشگر سرفیس دوئو مایکروسافت

سرفیس دوئو در بحث دقت، دما و پوشش فضاهای رنگی، یکی از بهترین دستگاه‌هایی است که تاکنون در زومیت بررسی کرده‌ایم. گوشی مایکروسافت در تنظیمات نمایشگر، دو پروفایل رنگی Vivid و sRGB را دراختیار کاربر می‌گذارد که به‌ترتیب فضای رنگی گسترده‌ی DCI P3 و sRGB را به‌صورت کامل پوشش می‌‌دهند.

انداز‌ه‌گیری‌های ما نشان می‌دهد که هر دو نمایشگر سرفیس دوئو رفتار بسیار مشابهی را در زمینه‌ی نمایش رنگ‌ها دارند. پرچم‌دارهای شاخص بازار در نمایش رنگ‌های DCI P3 دچار خطا می‌شوند و به سردی گرایش می‌یابند؛ اما سرفیس دوئو چنین نیست و در هر دو فضای sRGB و DCI P3 رنگ‌ها را با دقت عالی و دمایی نزدیک به وضعیت خنثی به‌نمایش می‌گذارد. در بحث رنگ‌ها، تنها شکایت ما از سرفیس دوئو، به تمایل نمایشگر سمت چپ به سرخی در نمایش رنگ سفید بازمی‌گردد؛ موردی که پیش‌تر بارها در دستگاه OLED دیگر نیز تجربه کرده‌ایم.

عملکرد نمایشگر سرفیس دوئو مایکروسافت دربرابر رقبا

محصول ٫ پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگ میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت پیش‌فرض

دقیق‌ترین حالت

سرفیس دوئو - نمایشگر چپ

۵٫۳

۰

۷۸۰

۰

۷۷۷

۲ (Vivid)

۱٫۹ (sRGB)

سرفیس دوئو - نمایشگر راست

۵٫۸۲

۰

۷۸۴

۰

۷۸۸

۲٫۳ (Vivid)

۲٫۲ (sRGB)

گلکسی S21 اولترا

۱٫۹

۰

۶۲۶

۰

۱۳۹۱

۴٫۶ (Vivid)

۲٫۹ (Natural)

پیکسل ۵

۲٫۳

۰

۶۳۲

۰

۹۰۰

۲٫۹ (Adaptive)

۱٫۶ (Natural)

آیفون ۱۲ پرو مکس

۲

۰

۹۷۵

۰

۱۳۷۰ (HDR)

۱٫۸ (فضای sRGB)

۱٫۸ (فضای sRGB)

گلکسی زد فولد ۲ (تبلت)

۲

۰

۵۹۵

۰

۹۳۰

۵٫۳ (Vivid)

۳٫۳ (Natural)

گلکسی زد فولد ۲ (موبایل)

۲٫۱

۰

۶۱۴

۰

۹۶۰

۴٫۹ (Vivid)

۲٫۴ (Natural)

آیفون ۱۲ پرو

۲

۰

۹۷۷

۰

۹۷۵

۱٫۸ (فضای sRGB)

۱٫۸ (فضای sRGB)

آیفون ۱۲

۲

۰

۷۶۵

۰

۷۶۳

۱٫۳ (فضای sRGB)

۱٫۳ (فضای sRGB)

می ۱۰

۳٫۳

۰

۹۳۰

۰

۱۶۵۰

۲٫۶

۱٫۹ (Original)

پی ۴۰ پرو

۲٫۶

۰

۵۸۰

۰

۶۳۰

۲٫۷

۲٫۶ (Normal)

تمامی نتایج به‌دست‌آمده حاصل از آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.

شکاف باریکی در لبه‌ی بالایی نمایشگر سمت چپ وجود دارد که از اسپیکر تک‌کاناله‌ی سرفیس دوئو میزبانی می‌کند. متأسفانه این اسپیکر عملکرد بسیار بدی دارد، در حجم حداکثر، بلندی صدا کافی نیست و نویز و اعوجاج به‌ویژه در تولید صداهای فرکانس‌بالا بسیار افزایش می‌یابد. سرفیس دوئو هرچه در زمینه‌ی تصویر مطلوب عمل می‌کند، در زمینه‌ی صدا ناامیدکننده ظاهر می‌شود. از جک هدفون نیز خبری نیست؛ چراکه مایکروسافت می‌خواهد شما را به خرید سرفیس ایربادز ترغیب کند!

دوربین سرفیس دوئو مایکروسافت

دوربین بخشی است که بیشترین آسیب را از طراحی منحصربه‌فرد و باریک سرفیس دوئو خورده است؛ درحالی‌که عکس‌های فاش‌شده از نمونه‌های اولیه‌ی سرفیس دوئو، وجود دوربین پشتی مجزا را نشان می‌داد، محصول نهایی تنها از یک ماژول ۱۱ مگاپیکسلی به‌عنوان دوربین جلو و پشت بهره می‌برد که درون کالبدی به باریکی ۴٫۸ میلی‌متر قرار دارد؛ بنابراین در دنیایی با گوشی‌های هوشمند ۱۰۰ مگاپیکسلی و برآمدگی ۵ میلی‌متری دوربین، حتی روی کاغذ هم نمی‌توان امید چندانی به تجربه‌ی عکاسی سرفیس دوئو داشت!

رابط کاربری دوربین سرفیس دوئو مایکروسافت

ردموندی‌ها از دوربین تکی ۱۱ مگاپیکسلی با لنز f/2.0 در سرفیس دوئو استفاده کرده‌اند و این دوربین به‌همراه فلش LED بزرگ کنارش تمام آن چیزی است که برای عکاسی، فیلم‌برداری، برقراری تماس تصویری یا ثبت عکس‌های پرتره دراختیار دارید. متأسفانه از حالت Night برای بهبود عکس‌های شب خبری نیست؛ اما گوشی سرفیس امکان فیلم‌برداری 4K با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه را دراختیارتان قرار می‌دهد.

دوربین ناکارآمد؛ بهای طراحی بسیار باریک و شکل منحصربه‌فرد سرفیس دوئو

پیش‌از آنکه از کیفیت عکس‌ها صحبت کنیم، بهتر است که کمی از دردسرهای دسترسی به دوربین بگوییم. دوربین سرفیس دوئو روی لبه‌ی بالایی نمایشگر سمت راست قرار دارد؛ دو سناریو را در نظر بگیرید:

  • عکاسی سلفی: سرفیس دوئو را باز می‌کنیم، اپ دوربین را اجرا می‌کنیم و به حالت عکاسی سلفی می‌رویم و عکس دلخواه را از خود می‌گیریم.
  • عکاسی از سوژه‌ی دیگر: سرفیس دوئو را باز می‌کنیم، اپ دوربین را اجرا می‌کنیم، گوشی را برعکس تا می‌کنیم، دوربین را به‌سمت سوژه گرفته و عکس دلخواه را می‌گیریم.

شاید عکاسی سلفی چندان دشوار نباشد؛ اما عکاسی از سوژه‌های دیگر چالش‌هایی را به‌همراه دارد؛ چراکه بسیاری از مواقع، سرفیس دوئو در تشخیص مقصود کاربر دچار خطا می‌شود و با چرخاندن دستگاه، اپ دوربین را به نمایشگر دیگر انتقال نمی‌دهد. بدین‌ترتیب شما می‌مانید و چندین بار تکان دادن و چرخاندن سرفیس به‌امید ثبت عکس؛ به‌طوری که گاهی در نهایت لحظه‌ی مناسب را برای عکاسی از سوژه از دست می‌دهید.

برای عکاسی بی‌دردسر، باید در ابتدای کار، به‌صورت دستی اپ دوربین سرفیس دوئو را به نمایشگر سمت راست انتقال دهید و سپس گوشی را برعکس تا کنید.

جزئیات، HDR و رنگ‌ها در عکس نمونه سرفیس دوئو

تک دوربین سرفیس دوئو رنگ‌های واقع‌گرایانه‌ای تولید می‌کند؛ اما در باقی زمینه‌ها ناامیدکننده ظاهر می‌شود. گستره‌ی دینامیکی بسیار محدود، نویز زیاد و جزئیات اندک در عموم عکس‌های این دستگاه گران‌قیمت به‌چشم می‌آید.

عکس نمونه با دوربین سرفیس دوئو - دفتر زومیت
عکس HDR
برش ۱۰۰ درصدی عکس نمونه با دوربین سرفیس دوئو - ساختمان دفتر زومیت
برش ۱۰۰ درصدی عکس HDR

عکس نمونه سرفیس دوئو در نور کم

در سرفیس دوئو از حالت Night برای ارتقاء تجربه‌ی عکاسی در شب خبری نیست و آنچه دوربین ۱۱ مگاپیکسلی دستگاه ثبت می‌کند، بسیار سافت، تاریک و عاری از جزئیات چشم‌گیر است. عملکرد فوکوس خودکار سرفیس دوئو در تاریکی با کُندی بسیاری مواجه می‌شود.

عکس نمونه با دوربین سرفیس دوئو در نور کم - گلدانی در تاریکی
عکس در نور کم
برش ۱۰۰ درصدی عکس نمونه با دوربین سرفیس دوئو در تاریکی - گیاهی در گلدان
برش ۱۰۰ درصدی عکس در نور کم

عکس نمونه پرتره سرفیس دوئو

گذشته از محدودیت گستره‌ی دینامیکی، تصاویر پرتره‌ی سرفیس دوئو، افکت بوکه‌ی مناسبی نیز ندارند، همان‌طور که در تصویر نیز مشاهده می‌کنید، در فاصله‌ی یکسان، بخش‌هایی از موهای حسین خلیلی‌صفا را نیز از دست داده‌ایم!

عکس نمونه پرتره با دوربین سرفیس دوئو - حسین خلیلی صفا از زومیت
عکس پرتره
برش ۱۰۰ درصدی عکس نمونه پرتره با سرفیس دوئو - حسین خلیلی صفا از زومیت
برش ۱۰۰ درصدی عکس پرتره

فیلم‌برداری سرفیس دوئو

براساس بررسی سرفیس دوئو از سوی زومیت، گوشی هوشمند مایکروسافت قابلیت فیلم‌برداری 4K60 و 4K30 با بیت‌ریت ۴۲ مگابیت‌برثانیه، 1080p60 با بیت‌ریت ۱۸ مگابیت‌برثانیه و 1080p30 با بیت‌ریت ۱۹ مگابیت‌برثانیه را دارد. ویدئوهای 4K رنگ‌های چشم‌نواز و جزئیات مناسبی دارند؛ اما به‌نظر می‌رسد که دستگاه چندان در حذف لرزش‌ها موفق عمل نمی‌کند. ویدئوهای 1080p سرفیس دوئو از نظر سطح جزئیات و شفافیت یک سروگردن از ویدئوهای 4K پایین‌تر هستند.

نرم‌افزار و تجربه کاربری سرفیس دوئو مایکروسافت

اندروید به‌صورت سیستمی، سازوکار مناسب و بهینه‌ای برای چندوظیفگی روی صفحات بزرگ ندارد؛ بنابراین هر تلاشی که تاکنون از سوی سایر شرکت‌ها برای پیاده‌سازی چنین سازوکاری روی اندروید صورت گرفته، نتیجه‌ی منسجم و تجربه‌ی یکپارچه‌ای در بر نداشته است؛ به‌عنوان مثال گلکسی زد فولد ۲ امکان اجرای چندین اپ کنار هم و اپ‌های شناور را دارد؛ اما با لمس کلید اپ‌ها اخیر، تمام آن‌ها را در قالب کارت‌های مجزا خواهید دید!

لوگو اندروید و مایکروسافت روی نمایشگرهای سرفیس دوئو مایکروسافت

مایکروسافت برای دور زدن مشکل یکپارچگی در دنیای اندروید، استفاده از دو نمایشگر مجزا از هم را پیشنهاد می‌دهد؛ بدین‌ترتیب دو اپ کنار هم و در عین حال، مجزا از هم اجرا می‌شوند و اجرای هم‌زمان آن‌ها با رفتار کنونی اندروید تناقضی ندارد. با کامپیوترهای دسکتاپ روز و شبمان بین پنجره‌های مختلف می‌گذرد؛ بنابراین چنانچه ردموندی‌ها بتوانند با نمایشگر دوگانه‌ی سرفیس دوئو تجربه‌ی مشابهی را به‌وجود آورند، می‌توان به چندوظیفگی در دنیای موبایل نگاه جدی‌تری داشت.

اندروید گوگل به‌سبک مایکروسافت؛ ایده‌ای جذاب برای بهره‌وری

مایکروسافت حالت‌های مختلف استفاده از سرفیس دوئو را Posture‌ می‌نامند و آن‌ها را به ۶ دسته‌ی حالت کتاب، حالت نگارش، حالت عمودی دوگانه، حالت تک‌نمایشگر، حالت چادر و حالت نیم‌نگاه طبقه‌بندی می‌کند.

حالت کتاب

طبیعی‌ترین حالت به‌دست‌گرفتن سرفیس دوئو که بلافاصله پس از باز کردن دستگاه تجربه می‌کنید. در حالت کتاب می‌توانید دو اپ مستقل را کنار هم باز کنید یا یک اپ را با سوایپ از لبه‌ی پایین و نگه‌داشتن در مجاورت لولا، روی هر دو نمایشگر گسترش دهید. مایکروسافت اجازه‌ی درگ و دراپ تصاویر و متن بین دو اپ را نیز می‌دهد؛ اما هر اپلکیشینی از آن پشتیبانی نمی‌کند؛ به‌عنوان مثال برخلاف OneDrive نمی‌توان از Photos گوگل تصویری را به Word دراپ کرد. در حالت کتاب چنانچه، لینکی را روی یک صفحه لمس کنید، محتوای آن در صفحه‌ی دیگر به‌نمایش درمی‌آید تا پیوستگی تجربه‌ی کنونی‌تان دچار اختلال نشود.

چندوظیفگی با سرفیس دوئو

عموم اپ‌های خود مایکروسافت و پاره‌ای دیگر همچون Kindle‌ آمازون یا Play Books گوگل استفاده‌ی بهینه‌ای از ویژگی گسترش روی دو نمایشگر دارند؛ به‌عنوان مثال اپ دوربین در یک صفحه تصاویر و در صفحه‌ی دیگر منظره‌یاب را نشان می‌دهد، Outlook در یک صفحه فهرست ایمیل‌ها و در صفحه‌ی دیگر متن ایمیل‌ها را به‌نمایش می‌گذارد و در صورت لمس گزینه‌ی Forward، متن ایمیل اولیه را به صفحه‌ی دیگر انتقال می‌دهد تا راحت‌تر به آن پاسخ دهید، مایکروسافت تیمز در یک صفحه فهرست مکالمات و در صفحه‌ی دیگر رشته‌ی مکالمات با افراد را نشان می‌دهد.

حالت کتاب و مطالعه کتاب روی سرفیس دوئو مایکروسافت

در حالت کتاب می‌توانید روی یک صفحه مطالعه و روی صفحه‌ی دیگر یادداشت برداری کنید، کتاب‌ها را در حالت طبیعی (دو صفحه‌ای) مطالعه کنید (اپ‌های ایرانی مثل طاقچه و فیدیبو با این ویژگی سازگار نیستند)، روی یک صفحه تقویم را باز کرده و روی صفحه‌ی دیگر، وظایفتان را در اپ To Do یادداشت کنید یا حتی چنانچه مانند ما در زمینه‌ی محتوا فعالیت دارید، در یک صفحه Google Analytics و در صفحه‌ی دیگر، سایتتان را اجرا کنید تا بهتر از قبل، حواستان به آمار بازدیدها باشد؛ حتی می‌توانید با اجرای هم‌زمان اسنپ و تپسی، با سرعت بیشتری به مقصدتان برسید!

حالت نگارش

حالت نگارش (Compose Mode)، سرفیس دوئو را به یک مینی لپ‌تاپ بدل می‌سازد، در این حالت کیبورد پیش‌فرض دستگاه به یکی از دو صفحه انتقال می‌یابد و صفحه‌ی دیگر به‌صورت کامل دردسترس اپلیکیشنی قرار می‌گیرد که داخل آن باید متنی را تایپ کنید؛ اپلیکیشن‌های Office و Outlook از حالت نگارش پشتیبانی می‌کنند، صرفاً باید آن‌ها را روی دو صفحه گسترش داده و دستگاه را به‌صورت عمودی نگه دارید. سرفیس دوئو از نسخه‌ی ویژه‌ی SwiftKey مایکروسافت بهره می‌گیرد که حالت‌هایی همچون کیبورد دو تکه یا شناور را دراختیار کاربر قرار می‌دهد.

حالت نگارش سرفیس دوئو مایکروسافت

متأسفانه SiwftKey روی سرفیس دوئو باگ‌های آزاردهنده‌ای دارد؛ به‌عنوان مثال گاهی اوقات با چرخاندن صفحه در حالت نگارش، کیبورد از کار می‌افتد یا دستورها را حین تایپ با تأخیر متوجه می‌شود. از سوی دیگر، کیبوردهایی همچون GBoard گوگل سازگاری مناسبی با فرم‌فکتور منحصربه‌فرد سرفیس دوئو ندارند.

در حالت نگارش، چنانچه سرفیس دوئو را روی میز قرار دهید، می‌توانید حین حضور در جلسات آنلاین طولانی، بازی ساده‌ای را نیز روی صفحه‌ی دیگر اجرا کنید تا از سررفتن حوصله‌تان جلوگیری کند.

بازی با ایکس کلاود روی سرفیس دوئو مایکروسافت

چنانچه از کاربران GamePass Ultimate باشید، می‌توانید به‌کمک سرویس xCloud بالغ‌بر ۵۰ بازی ایکس‌باکس را با کنترلر مجازی روی یکی از نمایشگرها بازی کنید و تجربه‌ای مشابه نینتندو DS روی سرفیس دوئو مایکروسافت داشته باشید.

حالت عمودی دوگانه

اپ‌هایی مانند Photos گوگل، کروم یا حتی مرورگر مایکروسافت اج از ویژگی گسترش روی دو نمایشگر به‌درستی استفاده نمی‌کنند و با گستردن آن‌ها روی دو صفحه به‌ویژه در حالت افقی، شکاف موجود بین نمایشگرها به تجربه‌ی کاربر آسیب می‌رساند. ردموندی‌ها در مورد چنین اپ‌هایی، استفاده از حالت عمودی دوگانه را پیشنهاد می‌دهند؛ بدین ترتیب که پس از گسترش اپ‌ها روی دو نمایشگر، سرفیس را به حالت عمودی بچرخانید.

حالت عمودی دوگانه و کتاب سرفیس دوئو مایکروسافت حین وب گردی

حالت عمودی دوگانه به کاربر اجازه می‌دهد تا در حالت عمودی از ارتفاع بلند نمایشگر بیشترین بهره را بگیرد و تجربه‌ی فراگیری را در مواردی همچون شبکه‌های اجتماعی و صفحات طولانی وب داشته باشد.

حالت عمودی دوگانه سرفیس دوئو مایکروسافت با نمایش اسپاتیفای

ما از کار با اسپاتیفای نیز در حالت عمودی دوگانه تجربه‌ی جالبی داشتیم، این اپ در حالت یادشده کلیدهای کنترلی و موسیقی در حال پخش را به نوار عمودی باریکی در لبه‌ی نمایشگر انتقال داده و باقی سطح نمایشگر را برای گشت‌وگذار بین آلبوم‌ها اختصاص می‌دهد.

حالت تک‌نمایشگر

همان‌طور که از نامش نیز برمی‌آید، حالت تک‌نمایشگر به استفاده از سرفیس دوئو به‌عنوان گوشی هوشمند عادی بازمی‌گردد. با تا کردنِ برعکس و برگرداندن یکی از نمایشگرها به پشت دستگاه، روی کاغذ می‌توان سرفیس دوئو را به‌عنوان یک گوشی هوشمند عادی نیز به‌کار گرفت؛ اما نسبت تصویر ۴:۳ و عرض زیاد نمایشگر باعث می‌شود تا سرفیس دوئو به‌عنوان گوشی هوشمند، ارگونومی مناسبی نداشته باشد، به‌طوری‌که به‌سختی می‌توان انگشت شست را به لبه‌ی دیگر نمایشگر رساند یا دستگاه را در مجاورت گوش برای برقراری تماس نگه داشت.

حالت گوشی سرفیس دوئو مایکروسافت

در حالت تک‌نمایشگر، سرفیس دوئو باید حین چرخاندن گوشی به کاربر پیشنهاد دهد که با دو بار لمس نمایشگر دیگر، کار خود را در آن ادامه دهد؛ اما این ویژگی در واقعیت عملکرد صحیح و پایداری ندارد و گاهی سرفیس دوئو متوجه مقصود کاربر نمی‌شود. مشکل یادشده را پیش‌تر درباره‌ی عکاسی نیز شرح داده بودیم.

حالت چادر

یکی از جذاب‌ترین حالت‌های استفاده از سرفیس دوئو، چادر (Tenet) نام دارد. در این حالت با تا کردن برعکس دستگاه و به‌کارگیری یکی از نمایشگرها به‌عنوان پایه، می‌توان ساعت‌ها با سرفیس دوئو به تماشای فیلم پرداخت؛ البته به‌شرطی که با نوار‌های مشکی قطور بالا و پایین ناشی از نسبت تصویر ۴:۳ نمایشگر مشکلی نداشته باشید.

حالت چادر و نمایش یوتیوب زومیت روی سرفیس دوئو مایکروسافت

صرف‌نظر از تماشای ویدئو، از حالت چادر می‌توان برای برقراری تماس‌های تصویری طولانی نیز استفاده کرد تا بدین‌ترتیب از درد مچ دست و گردن جلوگیری به عمل آورد.

حالت نیم‌نگاه

فقدان چراغ اعلانات یا نمایشگر بیرونی یکی از ضعف‌های طراحی سرفیس دوئو به‌شمار می‌آید، مایکروسافت برای جبران این ضعف، حالت نیم‌نگاه (Peek Mode) را پیشنهاد می‌دهد؛ بدین‌مفهوم که با گشودن اندک سرفیس دوئو، در بخش کوچکی از لبه‌ی نمایشگر، ساعت، تاریخ و اعلانات به‌نمایش درمی‌آید.

حالت نیم‌نگاه سرفیس دوئو

حالت‌هایی که ردموندی‌ها برای استفاده از سرفیس دوئو در نظر گرفته‌اند، حتی در دنیای واقعی نیز جذاب و کاربردی هستند، در طول بررسی سرفیس دوئو، بارها خود را در موقعیتی می‌یافتیم که تجربه‌ی آن در دنیای گوشی‌های هوشمند عادی کلافه‌مان می‌کند. پاسخ به ایمیل‌ها، مطالعه، تعیین وظایف روزانه، وب‌گردی، همه‌وهمه با سادگی بیشتری صورت می‌گیرند؛ البته مادامی‌که با باگ‌های نرم‌افزاری دست‌به‌گریبان نشوید و متأسفانه سرفیس دوئو در وضعیت کنونی، مملو از باگ است.

با باگ‌های نرم‌افزاری سرفیس دوئو می‌توان یک کتاب در قطع جیبی نوشت!

تأخیر و اختلال در دریافت و درک دستورهای لمسی، از کار افتادن کیبورد یا حتی کل رابط کاربری و نمایش معیوب فهرست اپ‌ها از جمله‌ی باگ‌های نرم‌افزاری سرفیس دوئو به‌شمار می‌آیند که متأسفانه در تجربه‌ی کاربری روزمره به دفعات با آن‌ها مواجه می‌شویم. خبر بدتر اینکه ردموندی‌ها تلاش چندانی برای رفع باگ‌های متعدد سرفیس دوئو نداشته‌اند، پس از گذشت بیش از ۹ ماه از عرضه‌ی دستگاه، در شرایطی که حتی دستگاهی اقتصادی و قدیمی مثل گلکسی A30 به‌روزرسانی اندروید ۱۱ را دریافت کرده، محصول ۱۴۰۰ دلاری مایکروسافت کماکان با اندروید ۱۰ و انبوهی از باگ‌ها دست‌به‌گریبان است؛ موضوعی که ما را از تعهد مایکروسافت نسبت به کاربرانش ناامید می‌سازد.

یکی از چندین باگ نرم‌افزاری سرفیس دوئو

مایکروسافت از جمله‌ی معدود شرکت‌هایی است که می‌تواند مجموعه‌ای از سرویس‌های کارآمد را در تمامی زمینه‌ها دراختیار کاربر قرار دهد؛ از سرویس نقشه و ایمیل گرفته تا تقویم و پیام‌رسان، ابزار یادآور و مجموعه‌ی ویرایش اسناد، شما می‌توانید به تمامی سرویس‌های مایکروسافت روی دستگاه اندرویدی این شرکت دسترسی داشته باشید یا حتی به‌دلخواه خود، آن‌ها را با نمونه‌های دیگر از گوگل جایگزین کنید. سرفیس دوئو به‌کمک Your Phone پل ارتباطی کارآمدی نیز با کامپیوتر ویندوزی‌تان خواهد داشت. امیدواریم که ردموندی‌ها از ظرفیت‌های سرفیس دوئو نهایت استفاده را ببرند.

عملکرد، تجربه بازی و باتری سرفیس دوئو مایکروسافت

سرفیس دوئو تقریباً هم‌زمان با گلکسی زد فولد ۲ معرفی و روانه‌ی بازار شد؛ اما تراشه‌ی آن یک نسل از رقیب کره‌ای قدیمی‌تر است؛ گوشی تاشدنی ردموندی‌ها از تراشه‌ی ۷ نانومتری اسنپ دراگون 855 قدرت می‌گیرد که براساس اعلام کوالکام، بالغ‌بر ۲۰ درصد عملکرد CPU‌ و GPU-محور ضعیف‌تری در مقایسه‌با اسنپ دراگون 865 به‌کاررفته در گلکسی زد فولد ۲ به‌نمایش می‌گذارد.

سرفیس دوئو در دست و رابط کاربری مایکروسافت لانچر

صرف‌نظر از ضعف تراشه، سرفیس دوئو در زمینه‌ی رم نیز در سطح پایین‌تری نسبت به گلکسی زد فولد ۲ قرار می‌گیرد؛ برای دستگاهی که با ادعای ارتقاء چندوظیفگی در دنیای موبایل به‌فروش می‌رسد، بهره‌گیری از ۶ گیگابایت رم LPDDR4X پذیرفتنی نیست؛ درحالی‌که رقیب کره‌ای از ۱۲ گیگابایت رم سریع‌تر و کم‌مصرف‌ترِ LPDDR5 استفاده می‌کند. ما در عمل نیز ضعف سرفیس دوئو در زمینه‌ی رم را با بارگذاری مجدد اپ‌ها حین جابه‌جایی بین آن‌ها شاهد بودیم.

سرفیس دوئو در دو مدل ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی با رم ۶ گیگابایتی به‌فروش می‌رسد و مطابق‌انتظار در آن از درگاه کارت حافظه خبری نیست. شما می‌توانید در جدول زیر، سرعت خواندن و نوشتن داده‌ها در حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS 3.0 سرفیس دوئو را مشاهده کنید. سرفیس دوئو بالغ‌بر ۳۰ درصد در نرخ خواندن و ۸۸ درصد در نرخ نوشتن داده‌ها، ضعیف‌تر از گلکسی زد فولد ۲ عمل می‌کند؛ موضوعی که در مواردی همچون نصب اپ‌ها به‌چشم می‌آید.

عملکرد حافظه‌ سرفیس دوئو مایکروسافت دربرابر رقبا

مدل‌ها ٫ عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

سرفیس دوئو

۱۳۳۵٫۳۲

۲۱۵٫۷۱

۱۶۷٫۹

۲۷٫۷۵

گلکسی S21 اولترا

۱۸۹۲٫۶۸

۱۳۰۵٫۴۷

۳۱۳٫۰۶

۲۸۶٫۴۶

پیکسل 5

۹۴۲٫۳

۴۰۸٫۵۲

۱۹۴٫۸

۲۱۳٫۳۳

موتورولا ریزر 2020

۸۷۹٫۹

۴۶۹٫۱

۱۵۳٫۳۷

۱۳۶٫۹۱

آیفون ۱۲ پرو مکس

۸۲۱

۶۲۵

--

--

گلکسی زد فولد ۲

۱۶۳۶٫۲۴

۷۴۳٫۴۴

۲۴۲٫۹۸

۲۳۰٫۴۸

گلکسی نوت ۲۰ اولترا

۱۷۷۲٫۴۴

۷۸۱٫۵۹

۱۸۸٫۷۵

۲۲۸٫۴۱

آیفون ۱۲ پرو

۸۱۷

۱۲۵۹

--

--

آیفون ۱۲

۸۱۸

۴۹۵

--

--

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در بنچمارک‌های Offscreen که وضوح نمایشگر تأثیری بر نتیجه ندارد، سرفیس دوئو بالغ‌بر ۶۰ درصد در پردازش‌های گرافیکی و ۱۰ درصد پردازش‌های CPU-محور ضعیف‌تر از گلکسی زد فولد ۲ عمل می‌کند و عملکرد کلی آن در کاربری‌های روزمره نیز با اختلافی ۲۵ درصدی از رقیب کره‌ای جا می‌ماند؛ اما در بنچمارک‌های Onscreen وضعیت فرق می‌کند.

نسبت‌تصویر عریض سرفیس دوئو در حالت تک‌نمایشگر کارایی بیشتری درمقایسه‌با نمایشگر دوم باریک و کشیده‌ی گلکسی زد فولد ۲ دارد و این موضوع پردازنده‌ی گرافیکی را در اجرای بازی‌ها به‌اندازه‌ی دستگاهی همچون گلکسی زد فولد ۲ درگیر نمی‌کند. در آزمون‌های Onscreen بنچمارک GFXBench مشاهده می‌کنید که سرفیس دوئو در حالت تک‌نمایشگر نرخ فریم بالاتری درمقایسه‌با گلکسی زد فولد ۲ ثبت کرده است.

عملکرد سرفیس دوئو مایکروسافت دربرابر رقبا

نام و کارایی بنچمارک / محصول

AnTutu 8

PCMark

Speedometer 2.0

3DMark

GeekBench 5

GFXBench

عملکرد کلی

مرورگر

پردازنده‌ی مرکزی و گرافیکی

پردازنده‌ی گرافیکی

پردازنده‌ی مرکزی

شبیه‌ساز بازی

Sling Shot Extreme

OpenGL/Metal

Wild Life

Vulkan/Metal

Single Core

Multi Core

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Car Chase

Onscreen/1080p

1440p

1440p

OpenGL

Vulkan

Metal

OpenGL

Metal

سرفیس دوئو

(دو نمایشگر)

۴۵۱۷۱۷

۹۴۴۴

۷۳٫۷

۶۲۹۶

OpenGL

۱۵۷۸

Vulkan

۷۵۲

۲۸۷۹

۱۲

۱۷

۱۲

۱۷

--

۱۸

۴۲

--

سرفیس دوئو

(تک‌نمایشگر)

۴۵۱۷۱۷

۹۱۰۴

۶۱٫۵

۶۲۹۶

OpenGL

۱۵۷۸

Vulkan

۷۵۲

۲۸۷۹

۲۴

۱۷

۲۴

۱۷

--

۳۹

۴۳

--

گلکسی زد فولد ۲

(Adaptive)

۵۷۷۱۱۹

۱۲۳۸۷

۷۳٫۷

۸۰۵۰

OpenGL

۴۱۱۳

Vulkan

۹۷۷

۳۱۶۵

۲۱

۲۲

۲۱

۲۲

--

۲۷

۴۷

--

ریزر 2020

۲۶۵۳۴۱

۸۰۷۲

۴۹٫۷

۳۴۲۶

OpenGL

۱۶۷۰

Vulkan

۶۱۳

۱۸۹۱

۱۸٫۰

۸٫۴

۱۸٫۰

۸٫۴

--

۲۶٫۰

۲۱٫۰

--

گلکسی S21 اولترا

(Adaptive)

۶۴۷۴۶۹

۱۴۱۲۸

۸۳٫۶

۸۶۹۶

OpenGL

۵۹۶۰

Vulkan

۱۰۹۰

۳۵۰۴

۴۲

۲۸

۳۶

۲۸

--

۴۹

۶۰

--

آیفون ۱۲ پرو مکس

۵۸۹۲۲۷

--

۲۰۳٫۵

۷۰۲۸

Metal

۹۱۳۰

Metal

۱۵۹۲

۴۱۶۷

--

--

۴۱٫۰

۳۲٫۵

--

۴۳٫۲

۶۶٫۴

پیکسل ۵

(۹۰ هرتز)

۲۸۳۸۱۰

۸۸۹۲

۵۱٫۰

۲۹۷۵

OpenGL

Failed

۵۸۶

۱۶۰۲

۸٫۸

۵٫۷

۸٫۱

۵٫۸

--

۱۲

۱۳

--

آیفون ۱۲ پرو

۵۶۶۳۰۵

--

۱۹۸٫۷

۶۷۴۳

Metal

۸۶۶۶

Metal

۱۵۹۰

۳۹۸۵

--

--

۴۷٫۱

۳۳٫۴

--

۴۹٫۲

۷۰٫۱

آیفون ۱۲

۵۸۶۳۹۰

--

۱۹۳٫۳

۶۸۳۸

Metal

۹۰۴۶

Metal

۱۶۱۳

۳۹۹۷

--

--

۴۹٫۹

۳۲٫۱

--

۵۲٫۳

۷۰٫۹

گلکسی نوت ۲۰ اولترا

(Adaptive)

۵۰۵۲۳۲

۱۲۰۸۱

۶۷٫۴

۷۳۲۵

OpenGL

--

۹۴۱

۲۷۸۴

۳۳

۲۲

۲۶

۲۱

--

۴۳

۴۹

--

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

بنچمارک‌ها عموماً در بازه‌ی زمانی کوتاهی دستگاه را تحت‌فشار قرار می‌دهند؛ بنابراین نمی‌توانند به‌طور دقیق عملکرد آن در بازه‌های زمانی طولانی‌تر را اندازه بگیرند، برای این منظور در ادامه‌ی بررسی سرفیس دوئو مایکروسافت، عملکرد آن را در آزمون استرس ۲۰ دقیقه‌ای زومیت و اجرای بازی‌های گرافیکی سنجیدیم. ازآنجاکه عملکرد سرفیس دوئو در حالت تک و دو نمایشگر به‌واسطه‌ی تعداد متفاوت پیکسل‌ها یکسان نیست، در هر دو حالت عملکرد سرفیس دوئو را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم.

نمودار آزمون استرس سرفیس دوئو

آزمون استرس ۲۰ دقیقه‌ای 3DMark Wild Life Extreme محتوای گرافیکی سنگینی با وضوح ۲۱۶۰ × ۳۸۴۰ پیکسل را رندر می‌کند و با وضوح صفحه‌نمایش دستگاه به‌تصویر می‌کشد؛ همان‌طور که در نمودار بالا نیز مشاهده می‌کنید، مطابق‌انتظار، سرفیس دوئو در حالت تک‌‌نمایشگر عملکرد پایداری دارد؛ اما در حالت دو نمایشگر، ۲۶ درصد از عملکرد آن افت می‌کند. در هر دو حالت بدنه‌ی دستگاه به مقدار بسیار زیاد ۴۶ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد.

سخت‌افزار سرفیس دوئو پاسخگوی دو نمایشگر و ماهیت چندوظیفگی آن نیست

مسئله‌ی پایداری دستگاه در اجرای بازی‌ها نیز به‌چشم می‌آید، سرفیس دوئو در بازی‌های Asphalt 9 و Genshin Impact با یک نمایشگر نرخ فریم به‌مراتب پایدارتری درمقایسه‌با حالت دو نمایشگر ارائه می‌دهد؛ اما بازی Call of Duty با نرخ پایدار ۶۰ فریم‌برثانیه روی دو نمایشگر اجرا می‌شود.

عملکرد سرفیس دوئو مایکروسافت در اجرای بازی موبایل

عنوان بازی موبایل

بهترین تنظیمات گرافیکی دردسترس

نرخ فریم میانگین

توضیحات

Asphalt 9

(تک‌نمایشگر)

High Quality

۵۲ فریم‌برثانیه

پایداری ۹۸ درصدی نرخ فریم

Asphalt 9

(دو نمایشگر)

High Quality

۵۳ فریم‌برثانیه

پایداری ۸۰ درصدی نرخ فریم

Genshin Impact

(تک‌نمایشگر)

High Graphics - 60 FPS

۵۳ فریم‌برثانیه

پایداری ۷۵ درصدی نرخ فریم

Genshin Impact

(دو نمایشگر)

High Graphics - 60 FPS

۳۸ فریم‌برثانیه

پایداری ۶۵ درصدی نرخ فریم

Call of Duty Mobile

(دو نمایشگر)

Very High Graphics - Max FPS

۶۰ فریم‌برثانیه

نرخ فریم کاملاً پایدار

زومیت برای به‌دست‌آوردن نرخ‌های فریم جدول بالا، از نرم‌افزار شرکت GameBench استفاده کرده است.

بین ۳ بازی اجراشده، بازی Genshin Impact بدترین وضعیت اجرا را روی سرفیس دوئو دارد، ما در این بازی لگ‌ و افت فریم متعددی را شاهد بودیم. در نمودار زیر می‌توانید تغییرات نرخ فریم بازی Genshin Impact را در دو حالت تک و دو نمایشگر روی سرفیس دوئو مشاهده کنید.

سرفیس دوئو برای روشن‌کردن دو نمایشگر خود از باتری نه‌چندان حجیم ۳۵۷۷ میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کند که روی کاغذ حتی برای گوشی‌های هوشمند عادی نیز عدد شگفت‌انگیزی نیست؛ اما مایکروسافت می‌گوید سرفیس دوئو با همین باتری می‌تواند تا ۱۵ ساعت ویدئو پخش کند. گوشی مایکروسافت به‌صورت پیش‌فرض با شارژر سریع ۱۸ واتی عرضه می‌شود که برای شارژ کامل باتری به حدود ۲ ساعت زمان نیاز دارد.

عملکرد باتری سرفیس دوئو مایکروسافت دربرابر رقبا

محصول ٫ آزمون

نمایشگر

باتری

پخش ویدئو

زمان موردنیاز برای شارژ

PCMark

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

سرفیس دوئو

(دو نمایشگر)

۸٫۱ اینچ

۲۷۰۰ × ۱۸۰۰ پیکسل

۳۵۷۷

۱۱:۱۰

۱:۵۷

۵:۴۸

سرفیس دوئو

(تک‌نمایشگر)

۵٫۶ اینچ

۱۸۰۰ × ۱۳۵۰ پیکسل

۳۵۷۷

۱۷:۰۵

۱:۵۷

۱۰:۲۵

گلکسی S21 اولترا

(Adaptive)

۶٫۸ اینچ

۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۹:۰۷

۱:۱۱

با شارژر مجزای ۲۵ واتی

۷:۲۱

پیکسل ۵

(۹۰ هرتز خودکار)

۶٫۰ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۸۰

۲۳:۴۴

۱:۳۵

۱۱:۰۸

ریزر 2020

۶٫۲ اینچ

۲۱۴۲ × ۸۷۶ پیکسل

۲۸۰۰

۱۴:۴۳

--

۸:۴۱

آیفون ۱۲ پرو مکس

۶٫۷ اینچ

۲۷۷۸ × ۱۲۸۴ پیکسل

۳۶۸۷

۲۰:۴۷

۱:۳۲

با شارژر مجزای ۲۰ واتی

--

گلکسی زد فولد ۲

(تبلت Adaptive)

۷٫۶ اینچ

۲۲۰۸ × ۱۷۶۸ پیکسل

۴۵۰۰

۱۲:۴۴

۱:۵۵

۷:۰۰

گلکسی نوت ۲۰ اولترا

(Adaptive)

۶٫۹ اینچ

۳۰۸۸ × ۱۴۴۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱۸:۳۴

۱:۲۳

۸:۲۹

آیفون ۱۲ پرو

۶٫۱ اینچ

۲۵۳۲ × ۱۱۷۰ پیکسل

۲۸۱۵

۱۷:۱۴

۱:۳۰

با شارژر مجزای ۲۰ واتی

--

آیفون ۱۲

۶٫۱ اینچ

۲۵۳۲ × ۱۱۷۰ پیکسل

۲۸۱۵

۱۷:۵۰

۱:۳۰

با شارژر مجزای ۲۰ واتی

--

سرفیس دوئو در حالت Airplane، روشنایی ۲۰۰ نیت نمایشگر (روشنایی روی ۴۸ درصد) و خروجی صدای قطع‌شده، در حالت تک و دو نمایشگر به‌ترتیب توانست به‌مدت ۱۷ ساعت و ۵ دقیقه و ۱۱ ساعت و ۱۰ دقیقه ویدئوی معیار زومیت با وضوح HD را پخش کند؛ بنابراین در حالت تک‌نمایشگر، عدد ۱۵ ساعتی ادعاشده از سوی مایکروسافت در دنیای واقعی نیز محقق می‌شود؛ اما چنانچه واقعاً می‌توانید شکاف بین دو نمایشگر را حین تماشای ویدئو تحمل کنید، مدت‌زمان شارژدهی بیش‌از ۳۵ درصد کاهش می‌یابد.

PCMark نشان می‌دهد که چنانچه از سرفیس دوئو در حالت دو نمایشگر و برای کاربری‌های روزمره استفاده کنید، باتری زیر ۶ ساعت شما را همراهی خواهد کرد؛ اما در حالت تک‌نمایشگر، این عدد به بیش از ۱۰ ساعت افزایش می‌یابد. در هر صورت، به‌نظر می‌رسد که سرفیس دوئو می‌تواند یک روز پذیرای کاربری با نیازهای عادی باشد.

جمع‌بندی و مقایسه سرفیس دوئو مایکروسافت با رقبا

سرفیس دوئو ایده‌های فوق‌العاده جذابی در دل خود دارد و حداقل در فُرم کنونی اندروید، چشمه‌ای از چندوظیفگی واقعی را در دنیای موبایل به‌نمایش می‌گذارد و حتی کلیت طراحی آن نیز حس‌وحال بسیار جذابی دارد؛ دریغ که این ایده‌ها و طراحی جذاب، در دل انبوهی از باگ‌های نرم‌افزاری و نقص‌های ساختاری مدفون است. از اختلال و کندی در بازخورد لمسی و باگ‌های نرم‌افزاری متعدد گرفته تا سخت‌افزار قدیمی، دوربین ناکارآمد و نمایشگرهایی با حاشیه‌های قطور، سرفیس دوئو به‌اندازه‌ای کامل نیست که برچسب قیمتی اولیه‌ی ۱۴۰۰ دلاری و برچسب قیمتی ۳۰ میلیون تومانی فعلی‌اش در بازار ایران را برای کاربران عادی توجیه کند. اشتباه نکنید، ما هم مثل شما می‌دانیم که با محصول نسل‌اولی با ایده‌ای بکر طرف هستیم.

لوگوی سرفیس دوئو از نمای بالا

مهم نیست لپ‌تاپی با نمایشگر جدایی‌پذیر باشد یا تبلتی با قابلیت بدل‌شدن به لپ‌تاپ؛ نسل نخست از هر محصول نوآورانه، چالش‌ها و مشکلات بسیاری با خود به‌همراه دارد، سرفیس دوئو نیز از همین قاعده‌ی ناخوشایند پیروی می‌کند؛ اما آنچه درباره‌ی سرفیس دوئو آزارمان می‌دهد، رفتار متناقض مایکروسافت در قبال این محصول نسل‌اولی است. از پانوس پانای گرفته تا برد اسمیت، همه‌وهمه تا قبل از عرضه‌ی سرفیس دوئو، عکس‌هایی مملو از هیجان و شوق را از تجربه‌ی کاربری آن به‌اشتراک می‌گذاشتند؛ اما اکنون که بیش از ۹ ماه از عرضه می‌گذرد، سرفیس دوئو هنوز باگ‌های نرم‌افزاری روز اول را دارد و هنوز اندروید ۱۰ را اجرا می‌کند؛ درحالی‌که مدتی پیش در اخبار خواندیم، گلکسی A30، گوشی اقتصادی دو سال قبل سامسونگ در آستانه‌ی دریافت اندروید ۱۱ قرار دارد!

مقایسه 2 محصول
مایکروسافت سرفیس Duo در حالت باز در کنار قلم استایلوسسرفیس دوئو مایکروسافتنمای پشت و جلو سامسونگ گلکسی Z فولد 2 گلکسی زد فولد 2 سامسونگ
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 1200 یوروحدود 2000 یورو
تاریخ معرفی12 آگوست 20205 آگوست 2020
وضعیت عرضهعرضه شدهعرضه شده
تاریخ عرضه10 سپتامبر 202018 سپتامبر 2020
نوع سیستم‌عاملاندرویداندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضهاندروید 10اندروید 10
نرخ مخصوص جذب اروپا (SAR EU)-0.86 وات بر کیلوگرم (سر)، 1.45 وات بر کیلوگرم (بدن)
توضیحات سیستم‌عامل-عرضه با رابط کاربری One UI 2.5 قابل ارتقاء به اندروید 11
ابعاد4.8 در 145.2 در 186.9 میلی‌متر (باز)9.9 در 93.3 در 145.2 میلی‌متر (بسته)159.2 در 128.2 در 6.9 میلی‌متر (باز)159.2 در 68 در 16.8 میلی‌متر (بسته)
وزن250 گرم282 گرم
جنس پشتشیشه - گوریلا گلس 5شیشه‌
جنس جلوشیشه - گوریلا گلس 5پلاستیک
رنگسفیدبرنزی مشکی قهوه‌ای
جنس فریم-فلز - آلومینیوم
ابعاد نمایشگر8.1 اینچ7.6 اینچ
نوع نمایشگرAMOLEDFoldable Dynamic AMOLED 2X
حداکثر نرخ نوسازی (Refresh Rate)60 هرتز120 هرتز
رزولوشن1800 در 2700 پیکسل1768 در 2208 پیکسل
تراکم پیکسلی~401 پیکسل در اینچ~373 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر3:2-
مشخصات نمایشگر دومحالت بسته 5.6 اینچ 60 هرتز 1350 در 1800 پیکسل AMOLED 4:3حالت بسته6.23 اینچ 120 هرتز816 در 2260 پیکسلSuper AMOLED25:9
نسبت نمایشگر به بدنه-~88.6 درصد
استانداردهای HDR-HDR10+
مدل تراشهQualcomm SM8150 Snapdragon 855Qualcomm SM8250 Snapdragon 865 5G+
فرآیند ساخت تراشه7 نانومتر7 نانومتر پلاس
تعداد هسته پردازنده8 هسته8 هسته
مشخصات هسته‌ها1 هسته 2.84 گیگاهرتز Kryo 485 و 3 هسته 2.42 گیگاهرتز Kryo 485 و 4 هسته 1.78 گیگاهرتز Kryo 4851 هسته 3.09 گیگاهرتز Kryo 585 و 3 هسته 2.42 گیگاهرتز Kryo 585 و 4 هسته 1.8 گیگاهرتز Kryo 585
پردازنده گرافیکیAdreno 640Adreno 650
ترکیب حافظه داخلی و رم128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 6 گیگابایت رم256 گیگابایت / 12 گیگابایت رم 512 گیگابایت / 12 گیگابایت رم
رم6 گیگابایت رم12 گیگابایت رم
حافظه داخلی128 گیگابایت 256 گیگابایت256 گیگابایت 512 گیگابایت
نوع حافظه داخلیUFS 3.0UFS 3.1
درگاه کارت حافظه
ندارد
ندارد
پیکربندی دوربین پشتواید/استانداردواید/استاندارد اولتراواید تله‌فوتو
دوربین اصلی - واید/استاندارد11 مگاپیکسل12 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استاندارد1.0 میکرومتر سایز پیکسل لنز واید 23 میلی‌متری فوکوس خودکار با تشخیص فاز f/2.01.8 میکرومتر سایز پیکسل 1/1.76 اینچ سایز سنسور لنز واید 26 میلی‌متری f/1.8 فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت4K4K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو4K@30/60fps 1080p@30/60fps4K@60fps 1080p@60/240fps 720p@960fps
توضیحات فیلم‌برداریلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپیفیلم‌برداری +HDR10 لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی
دوربین اولتراواید-12 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اولتراواید-لنز اولتراواید 12 میلی‌متری پوشش 123 درجه 1.12 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2
دوربین تله‌‌فوتو-12 مگاپیکسل
مشخصات دوربین تله‌فوتو-52 میلی‌متری لنز تله‌فوتو 1/3.6 اینچ سایز سنسور 1.0 میکرومتر سایز پیکسل لرزش‌گیر اپتیکال تصویر بزرگ‌نمایی اپتیکال 2 برابر f/2.4
دوربین سلفی اصلیاستفاده از دوربین اصلی برای سلفی با مکانیزم خاص10 مگاپیکسل
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی4K4K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی4K@30/60fps 1080p@30/60fps4K@30fps 1080p@30fps
توضیحات فیلم‌برداری سلفیلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپیلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی
مشخصات دوربین سلفی اصلی-1.22 میکرومتر سایز پیکسل لنز واید 26 میلی‌متری f/2.2 حالت باز 1/3 اینچ سایز سنسور
دوربین سلفی دوم-10 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی دوم-1.22 میکرومتر سایز پیکسل لنز واید 26 میلی‌متری f/2.2 حالت بسته 1/3 اینچ سایز سنسور
ظرفیت باتری3577 میلی‌آمپر ساعت4500 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتریلیتیوم پلیمریلیتیوم پلیمری
تعویض‌پذیری باتریغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربر
حداکثر توان شارژ پشتیبانی شده18 وات25 وات
پشتیبانی از شارژ سریع
دارد
دارد
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
ندارد
دارد
درگاه اتصالUSB Type-C 3.1USB Type-C 3.2
پشتیبانی از OTG
ندارد
دارد
حداکثر توان شارژ بی‌سیم-11 وات
سایر ویژگی‌های شارژ و باتری-شارژ معکوس بی‌سیم 4.5 وات
نوع اسپیکرمونواستریو (دوگانه)
جک 3.5 میلی‌متری
ندارد
ندارد
ویژگی‌‌های صوتی-صدای 32 بیت / 384 کیلوهرتز تیون شده توسط AKG
حسگرهاحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج حسگر مجاورتحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما فشارسنج هوا
نوع حسگر اثر انگشتکنار گوشیکنار گوشی
Wi-FiWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/acWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/ax
توضیحات Wi-Fiدو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)
بلوتوث5.05.0
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE پشتیبانی از aptX Adaptiveپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE پشتیبانی از aptX HD
فناوری‌ ارتباطیGSM / HSPA / LTEGSM / HSPA / LTE / 5G
پشتیبانی از 5G
ندارد
دارد
سیم‌کارتتک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم یا eSIM)تک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم یا eSIM)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS

رفتارهای متناقض مایکروسافت حس تعهد و اطمینان را به کاربر نمی‌دهد. نمی‌دانیم که آیا سرفیس دوئو هم قرار است به برادران نگون‌بخت خود، در گورستان محصولات و سرویس‌های لغوشده‌ی ردموند بپیوندد یا چند ماه دیگر با محصولی موسوم به سرفیس دوئو ۲، سرفیس دوئو سری ایکس یا هر نام دیگری جایگزین می‌شود. سرفیس دوئو را ایده‌ای فوق‌العاده جذاب با پیاده‌سازی بد و پشتیبانی ضعیف می‌دانیم.

بررسی ویدئویی سرفیس دوئو مایکروسافت با وضوح 2K

شما می‌توانید در صورت تمایل به خرید سرفیس دوئو مایکروسافت به فروشگاه اینترنتی آی‌تی سیتی مراجعه کنید.

نکات مثبت

  • ایده‌ی چندوظیفگی بسیار کارآمد
  • طراحی جذاب و بسیار باریک
  • رنگ‌های دقیق هر دو نمایشگر

نکات منفی

  • باگ‌های نرم‌افزاری متعدد
  • دوربین بسیار بد
  • نمایشگر عریض با حاشیه‌های قطور
  • پشتیبانی نرم‌افزاری ناکارآمد
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات