دادگاه کره جنوبی پرونده محدودسازی عملکرد آیفون‌های قدیمی را رد کرد

جمعه ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
پنل پشت آیفون SE 2022
قاضی دادگاهی در کره‌ی جنوبی شکوائیه‌ی گروهی متمرکز بر اپل را که به محدودسازی عملکرد آیفون‌های قدیمی ارتباط داشت، رد کرد.
تبلیغات

دادگاهی در کره‌ی جنوبی شکوائیه‌ای را که به دنبال دریافت غرامت از اپل به دلیل محدودسازی عملکرد آیفون‌های قدیمی بود، رد کرد. این پرونده ادعا می‌کرد اپل از طریق ایجاد گلوگاه برای پردازنده‌ی گوشی‌های قدیمی، مشتریان را مجبور به تهیه‌ی گوشی جدید می‌کند.

قاضی دادگاه کره‌ی جنوبی بدون ارائه‌ی دلیلی مشخص اعلام کرد: «این شکوائیه رد می‌شود.» پرونده‌ی شکایت از اپل توسط ۹٬۸۰۰ کاربر کره‌ای این شرکت ثبت شده بود که به دنبال دریافت غرامت دو میلیارد وون (۱٫۶۴ میلیون دلار) بودند.

حکم دادگاه کره‌ی جنوبی در حالی صادر می‌شود که حدودا پنج سال پیش گروهی از مشتریان اپل شکوائیه‌ی گروهی جدیدی ثبت کردند تا هر یک از آن‌ها ۲۰۰٬۰۰۰ وون (۱۶۳ دلار) غرامت از اپل بگیرند. شکوائیه‌ی موردبحث که توسط ۶۴٬۰۰۰ نفر ثبت شده بود، اعلام می‌کرد اپل کاربران را مجبور به نصب به‌روزرسانی نرم‌افزاری جدیدی می‌کند که باعث افت عملکرد آیفون‌های قدیمی می‌شود.

پرونده‌ی دادگاه به قابلیتی اشاره دارد که در سال ۲۰۱۷ در مرکز توجه قرار گرفت. این قابلیت مربوط‌به مصرف انرژی است و تلاش می‌کند جلوی خاموشی ناگهانی گوشی‌هایی را که از باتری قدیمی استفاده می‌کنند بگیرد. کاهش مصرف انرژی در نتیجه‌ی محدودسازی عملکرد پردازنده انجام می‌گیرد و در نهایت سرعت پردازشی دستگاه افت می‌کند.

تا قبل از جنجال سال ۲۰۱۷، محدودسازی عملکرد آیفون‌های قدیمی به‌صورت عمومی اعلام نشده بود. همین موضوع باعث شد بسیاری از مشتریان شوکه شوند و علیه اپل موضع بگیرند. اپل در نهایت اعتراف کرد که سرعت پردازشی آیفون‌های مجهزبه باتری قدیمی را کاهش می‌دهد.

اپل پس از عذرخواهی از کاربران، طرح جدیدی معرفی کرد که به موجب آن تمامی کاربران آیفون‌های قدیمی می‌توانستند با تخفیف، باتری گوشی خود را تعویض کنند. این شرکت سپس قابلیت نظارت روی باتری را به آیفون اضافه کرد تا کاربران بتوانند سیستم مدیریت انرژی را که در iOS 10.2.1 معرفی شده بود غیرفعال کنند.

اپل در سال ۲۰۲۰ به پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار غرامت محکوم شد. در آن زمان دادگاهی در آمریکا اعلام کرد اپل به‌صورت مخفیانه عملکرد آیفون‌های قدیمی را محدود کرده است و به همین دلیل باید جریمه پرداخت کند. کاربران اپل در کشورهای دیگری مثل بلژیک، شیلی، اسپانیا و ایتالیا نیز از این شرکت شکایت کردند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات