پشتیبانی از شبیه سازی اپلیکیشن x64 به Windows on ARM می‌آید

شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت در بیانیه‌ای از اضافه‌شدن پشتیبانی از شبیه‌سازی اپلیکیشن‌های x64 به پلتفرم ویندوز روی آرم خبر داد؛ با این اتفاق، امکان‌ اجرای تمام اپلیکیشن‌های ویندوزی روی پلتفرم موردبحث فراهم می‌شود.
تبلیغات

درحال حاضر، تعداد رایانه‌های شخصی یا لپ‌تاپ‌هایی که مجهز به معماری آرم باشند چندان زیاد نیست؛ اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند که آرم، آینده‌ی صنعت رایانه‌ها را می‌سازد. دستگاه‌های مبتنی‌بر آرم به‌مرور زمان بهبودهایی محسوس به‌خود می‌بینند؛ اما برای ارائه‌ی تجربه‌ی کاربری مناسب از سوی آن‌ها، باید شرکت‌های نرم‌افزاری نیز دست‌به‌کار شوند و اپلیکیشن‌های خود را با معماری آرم سازگار کنند. مایکروسافت، غول نرم‌افزاری ردموندی،‌ یکی از شرکت‌هایی است که تلاش‌های زیادی در این زمینه انجام می‌دهد.

مایکروسافت چند روز پیش در خبری رسمی اعلام کرد قصد دارد پشتیبانی از شبیه‌سازی اپلیکیشن‌های x64 را به پروژه‌ی ویندوز روی آرم (Windows on ARM) بیاورد. در حال حاضر، دستگاه‌های مجهز به ویندوز روی آرم نظیر سرفیس پرو ایکس صرفاً می‌توانند اپلیکیشن‌های بومی ۳۲ یا ۶۴ بیتی ARM را به‌همراه اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی x86 اجرا کنند. اکثر اپلیکیشن‌های دسکتاپ نظیر Creative Suite ادوبی به معماری ۶۴ بیتی x86 تغییر پیدا کرده‌اند و نسخه‌ی ۳۲ بیتی آن‌‌ها به پایان راه رسیده.

این موضوع باعث شده است دستگاه‌هایی همچون سرفیس پرو ایکس نتوانند برخی اپلیکیشن‌های خاص و پرکاربرد را اجرا کنند. پروژه‌ی ویندوز روی آرم پروژه‌‌ای جاه‌طلبانه است؛ بااین‌حال مشکلی بزرگی دارد و آن، پشتیبانی از اپلیکیشن‌ها است. مایکروسافت با همکاری شرکت‌های مختلف، قدم‌های مثبتی در این زمینه برداشته و جدیدترین تلاش این شرکت نیز قدمی در همین راستا محسوب می‌شود. اضافه‌شدن پشتیبانی از شبیه‌ساز اپلیکیشن x64 به پلتفرم ویندوز روی آرم بدین معنی است که تمامی اپلیکیشن‌های ویندوزی روی این پلتفرم اجرا خواهند شد.

مایکروسافت می‌گوید از ماه نوامبر ۲۰۲۰ (آبان و آذر ۱۳۹۹) پشتیبانی از شبیه‌سازی اپلیکیشن x64 به‌صورت اولیه دردسترس کاربران ویندوز اینسایدر (Windows Insider) قرار می‌گیرد. پس از رفع مشکلاتِ شناسایی‌شده توسط کاربران اینسایدر، درنهایت سال آینده‌ی میلادی شاهد انتشار گسترده خواهیم بود.

مایکروسافت خبر موردبحث را با انتشار پستی جدید در وبلاگ خود اعلام کرد. در بخشی از این بیانیه اعلام شد که مرورگر مایکروسافت اج قرار است برخی بهینه‌سازی‌ها به‌خود ببیند تا روی دستگاه‌های مبتنی‌بر آرم عملکرد سریع‌تر داشته باشد و انرژی کمتری از باتری سلب کند. ردموندی‌ها همچنین از انتشار کلاینت بومی مایکروسافت تیمز برای ویندوز روی آرم خبر می‌دهند. در کنار این موارد، ویژوال استودیو کد (Visual Studio Code) به‌تازگی به‌روزرسانی و برای دستگاه‌های مبتنی‌بر آرم بهینه‌سازی شده است.

مایکروسافت در تلاش است توجه بسیار بیشتری به معماری آرم نشان دهد. این شرکت در کنار اعلام اخبار مربوط به سازگاری برخی اپلیکیشن‌ها با پلتفرم ویندوز روی آرم،‌ از مدل جدید لپ‌تاپ سرفیس پرو ایکس پرده‌برداری کرد. سرفیس پرو ایکس جدید تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده و این بار به‌جای SQ1 از تراشه‌ی SQ2 استفاده می‌کند. مایکروسافت گفت SQ2 باعث می‌شود برخی اپلیکیشن‌ها سریع‌تر اجرا شوند. این تراشه حاصل همکاری مستقیم مایکروسافت و کوالکام است و نسخه‌ی اصلاح‌شده‌ی Snapdragon 8cx Gen 2 5G محسوب می‌شود.

هرچه زمان می‌گذارد شرکت‌های بیشتری به معماری آرم توجه نشان می‌دهند. مهم‌ترین خبری که در جریان برگزاری همایش WWDC 2020 اعلام شد این بود که اپل قصد دارد در رایانه‌های سری مک، تراشه‌های ساخته‌شده توسط اینتل را کنار بگذارد و سراغ استفاده از تراشه‌هایی اختصاصی برود که متکی‌بر معماری آرم هستند. استفاده از معماری آرم باعث می‌شود لپ‌تاپ‌ها عمر باتری بسیار بهتری داشته باشند. در مهاجرت به معماری آرم، سازگار بودن اپلیکیشن‌ها اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد.

دیدگاه شما کاربران زومیت در این زمینه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات