چگونه شیائومی به سلطه سامسونگ بر بازار گوشی‌ هند پایان داد؟

جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
شیائومی از سهم ۳ درصدی در سال ۲۰۱۶ به سهمی ۲۸ درصدی در سال ۲۰۱۹ در بازار هند دست یافته‌ است. با زومیت همراه باشید تا به بررسی دلایل این دستاورد بزرگ این غول چینی بپردازیم.
تبلیغات

پنج سال پیش کسی فکر نمی‌کرد که سامسونگ، غول موبایل جهان و محبوب‌ترین برند گوشی هوشمند بازار هند، روزی پایان سلطه خود بر این بازار را ببیند. برند سامسونگ در هند به‌شدت محبوب بوده و نفوذ عظیمی داشته‌ است. درحالی‌ که گوشی‌های سامسونگ برای بسیاری از هندی‌ها آرزو بوده، یک شرکت چینی کوچک به‌نام شیائومی راه خود را به بازار هند باز کرد. در هند هنوز برخلاف چین، تب شیائومی بالا نگرفته بود تا اینکه این گوشی به سرعت به «آیفون فقیران» معروف شد.

ردمی / Redmi

ترفند شیائومی فروش‌های آنلاین سریع بود که جواب داده و گوشی‌های ردمی ۱۰۰-۲۰۰ دلاری را به سرعت میان هندی‌ها به‌عنوان گوشی که ویژگی‌های یک گوشی ۵۰۰ دلاری را دارد، جا انداخت. شیائومی به سرعت جای خود را در بازار هند باز کرده و سهمی ۳ درصدی از این بازار را کسب کرد، اما این سهم هنوز در مقابل سهم ۲۵ درصدی سامسونگ بسیار ناچیز بود. ازآنجاکه جمعیت کمی از هند به اینترنت دسترسی داشته و از آن بهره می‌برند، شیائومی کاملا آنلاین، در دیدگاه عمومی به‌عنوان شرکتی جالب، انقلابی، ارزان و متفاوت با سامسونگ دیده شد.

شیائومی با عرضه گوشی‌هایی با کیفیت و ارزان، به آیفون فقیران در هند معروف شد

شیائومی با سرعتی شگفت‌انگیز بازار هند را از آن خود کرد. امروزه شیائومی حدود ۲۸ درصد از بازار گوشی‌های هوشمند هند را در اختیار دارد درحالی‌که این عدد برای سامسونگ حول ۲۵ تا ۲۶ درصد است. البته حدس باقی‌ماندن سلطه یک شرکت بر بازار امری غیرمنطقی است زیرا دنیای امروز مملو از شرکت‌ها و محصولاتی است که هرکدام با مشخصات جدید و بهتری عرضه می‌شوند. رهبران امروز ممکن است بازندگان فردا باشند. با این حال، شیائومی به‌طور پیوسته سهم بازار شرکت‌های دیگر در بازار هند را بلعیده‌ درحالی‌ که سامسونگ هنوز همان سهم از بازار را دارد. اما سؤال بزرگی پیش می‌آید: چگونه تحولی در چنین زمان کوتاهی محقق شده‌ است؟

پاسخی مختصر به این پرسش می‌تواند ارزش خرید باشد. امروزه برندهای چینی ۶۶ درصد بازار هند را تحت سلطه خود دارند اما شیائومی اولین برندی است که گوشی‌های هوشمندی فوق‌العاده با قیمتی استثنایی روانه بازار هند کرده‌است. هندی‌ها برای خرید گوشی‌های شیائومی به سایت‌هایی مانند فلیپ‌کارت (Flipkart) هجوم آورده تا صاحب یکی از ده‌ها هزار گوشی‌ای شوند که تنها در ۸ ثانیه به اتمام می‌رسند.

برندهای هندی مانند میکرومکس و اینتکس هیچ شانسی در برابر شیائومی، با وجود برتری در گوشی‌های هوشمند ابتدایی خود ندارند. نخست به این دلیل که این برندها در این بازار متنوع و پررقابت نتوانستند نوآوری قابل توجهی ارائه دهند. دومین دلیل هم اشتباه استراتژیک این شرکت‌ها در سال ۲۰۱۷ و عدم ارتقا به 4G بود.

این شرکت‌ها تقریبا یک شبه به مرز ورشکستگی رسیدند. در دوره‌ای که موجی خروشان از میهن‌پرستی در هند به راه افتاده، ۷ گوشی از هر ۱۰ گوشی، ساخت دشمن قدیمی این کشور یعنی چین است.

گام بعدی شیائومی پس از تسخیر بازار آنلاین، بازارهای محلی و فروشگاه‌های فیزیکی بود. از هر دو گوشی فروخته شده در اینترنت یکی متعلق به شیائومی است. در سال ۲۰۱۷، شیائومی اقدام به احداث فروشگاه‌هایی در قالب فروشگاه‌های الکترونیکی بزرگ کرد. سپس شیائومی فروشگاه‌های برند Preferred Partner متعلق به این شرکت را احداث کرد که در آن گوشی‌های شیائومی در کنار سایر گوشی‌ها به فروش می‌رسند تا سود به حداکثر میزان ممکن برسد. با اتخاذ این تصمیم، این شرکت موفق شد تا بازار خود را در شهرهای درجه ۲ و ۳، بدون خرج‌های سنتی و استراتژی توزیع اختصاصی برخلاف سامسونگ، توسعه دهد.

شیائومی در حال حاضر با عرضه ۳۶.۹ میلیون گوشی هوشمند در فصل دوم ۲۰۱۹، در اوج به سر می‌برد. اما بازار گوشی‌های هوشمند بازار بی‌ثباتی است و ممکن است تنها در عرض یک سال بازاری کاملا متفاوت داشته باشیم. رقبای چینی شیائومی یعنی اپو، ویوو و هواوی نیز به بازار هند هجوم آورده‌اند البته نه به تاثیرگذاری شیائومی. بسیاری از این برندها بر بخش‌ها و گروه‌های خاصی از کاربران تمرکز دارند. در نهایت، بازار گوشی هوشمند در هند بسیار داغ بوده و شرکت‌های بسیاری در آن در حال تقلا هستند. این بازار پتانسیل تغییر سریع را داشته و کافی است شیائومی اندکی تعلل کند تا سهم خود در این بازار را از دست بدهد.

شیائومی با افزایش سهم خود از ۳ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۲۸ درصد در سال ۲۰۱۹، به سلطه سامسونگ بر بازار هند پایان داد

اما با وجود رشد چشم‌گیر شیائومی، سامسونگ به‌نظر نمی‌آید که به این زودی‌ از این بازار محو شود. در حقیقت سامسونگ سال گذشته رشدی ۳ درصدی (از ۲۳ به ۲۶ درصد) در این بازار داشته‌ و دسترسی خریداران و شبکه خدمات پس از فروش این شرکت در کنار نام خوش آن، هم‌چنان بسیاری از کاربران را به گوشی‌های این شرکت جذب می‌کند. شیائومی برای دفاع از آن‌چه به دست آورده باید تلاش کند اما فعلا می‌توانیم این شرکت را پادشاه بازار گوشی‌های هوشمند هند بنامیم.

دیدگاه شما چیست؟ دلایل موفقیت شیائومی را چه می‌دانید؟ آیا شیائومی می‌تواند به رشد خود ادامه دهد یا قافله را به سایر رقبا خواهد باخت؟ آیا برندهایی مانند سامسونگ و هواوی می‌توانند جای پای خود را در بازار هند محکم‌تر کنند؟ دیدگاه‌های خود را با ما و سایر کاربران زومیت به اشتراک بگذارید.

قیمت گوشی، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان و آگاهانه‌ی انواع گوشی‌های شیائومی نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید؛ مقایسه‌ی مشخصات فنی انواع گوشی‌های شیائومی و برند ردمی در کنار گالری تصاویر رسمی محصولات همگی در این بخش در دسترس شما خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات