آجی بادم؛ درمانی امیدبخش برای سرطان پانکراس

پنج‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
امروزه، درمان سرطان پانکراس (لوزالمعده) با استفاده از شیوه­‌های نوین پزشکی امکان­‌پذیر شده‌ و گروه سلامت آجی بادم این شیوه‌ها را بررسی کرده است.
تبلیغات

فناوری‌های پیشرفته در افزایش طول عمر و بهبود کیفیت زندگی بیماران سرطانی نقش به‌سزایی ایفا می‌کنند. یکی دیگر از انواع این نوع سرطان‌ها، سرطان پانکراس است. سرطان پانکراس به‌سرعت پیشروی می‌کند و به‌دلیل شناسایی‌نشدنی بودن، تا آخرین مرحله از بیماری پنهان می‌ماند؛ ولی به‌لطف وجود دستگاه و روش MR LINAC، پیشرفت‌های نویدبخشی در درمان سرطان پانکراس به‌وجود آمده است. پروفسور بانو آتالار (Prof. Dr. Banu Atalar)، متخصص پرتودرمانی در مجموعه‌ی درمانی آجی بادم، درباره‌ی این تکنولوژی بیان کرد:

این پیشرفت بسیار هیجان‌انگیز است؛ اما باید توجه کرد این تکنولوژی‌ها بسیار جدید هستند. در چند سال اخیر، مقالات پزشکی مرجع منتشرشده در ژورنال‌های پزشکی نشان می‌دهد روند درمان بیماری در این روش از ۱۰ درصد به ۹۰ درصد افزایش یافته است. در سال‌های آینده، شاهد تأثیر این درمان بر انواع دیگر تومورها، به‌ویژه تومورهای بدون امکان جراحی خواهیم بود.

پروفسور آتالار درادامه اضافه کرد درمان به روش نوین MR LINAC، امکان درمان تومورهایی را امکان‌پذیر کرده است که پیش‌تر درمان‌نشدنی بودند. در این مقاله، پروفسور آتالار، پنج فایده از  فواید بی‌شمار استفاده از این روش و هشدارها و پیشنهادهایی در‌این‌زمینه ارائه کرده‌اند. 

۱. دقت بسیار زیاد در هدف‌گیری 

هدف در حال حرکتی را تصور کنید که قصد دارید به‌سمت آن تیراندازی کنید. شاید تیرهای شما به اطراف هدف یا به هر قسمتی از آن برخورد کند. دستگاه MR LINAC تومور را به‌وضوح می‌بیند و محدوده‌ی بسیار باریکی در اطراف تومور مشخص می‌کند و باتوجه‌با اینکه این درمان با همکاری بیمار انجام می‌شود، با کنترل تنفس بیمار می‌توان تومور را با دقت در این محدوده قرار داد. به‌دلیل محدودشدن حرکت تومور و وجود اسکن بسیار واضح ام‌آر‌آی، درمان با دقت زیاد و حفظ بافت سالم انجام می‌گیرد. 

۲. نقش مهم بیمار در طول درمان 

به بیمارانی که با MR LINAC درمان می‌شوند، عینک پریزماتیک داده می‌شود که به‌کمک آن بتوانند درمان را ازطریق مانیتور مشاهده کنند. بیمار با مشاهده‌ی محدوده‌ی پرتودرمانی، تنفس خود را تنظیم و در طول درمان نقش بسزایی ایفا می‌کند. به‌لطف این همکاری بین بیمار و پزشک، رضایت و انجام درمان در کوتاه‌ترین زمان ممکن خواهد شد. 

۳. محوکردن تأثیر حتی تپش قلب 

قابلیت گرفتن ام‌آر‌آی از محدوده‌ی مدنظر از مزایای مهم MR LINAC است. روش‌های متداول نمی‌توانند درلحظه از تومور ام‌آر‌آی بگیرند؛ اما این روش می‌تواند روی محدوده‌ی تومور متمرکز شود و تأثیرات حرکتی تپش قلب یا تنفس یا عبور گاز از روده را روی تومور نشان دهد. 

۴. قابلیت پرتودرمانی با دُز بیشتر روی تومور 

این روش درمانی جدید قابلیت کنترل بهتر تومور با پرتو با دُز بیشتر را دراختیار می‌گذارد. به‌لطف دقت بیشتر این روش، پرتودرمانی با دُز بیشتر روی تومور می‌تواند آن را از بین ببرد. بدین‌ترتیب، می‌توانیم تومور را بهتر کنترل کنیم و اثرهای مضر روی بافت سالم را به کمترین مقدار برسانیم. 

۵. پرهیز از روش‌های مداخله‌ای 

پروفسور بانو آتالار، متخصص پرتودرمانی، معتقد است در رو­ش‌های متداول از شیوه‌­های نسبتا دردناکی مانند استفاده از مواد و فلز، به‌ویژه برای تومورهای بافت نرم، بهره برده می‌شود که هزینه‌بر نیز هستند. با تصویربرداری بهتر دستگاه MR LINAC، استفاده از روش‌­های دیگر عملا بی‌استفاده خواهد شد.

دستگاه MR LINAC به پیشرفته‌ترین نوع تصویربرداری موجود در دستگاه‌­های رادیوتراپی در دنیا مجهز است. در این روش، به‌واسطه‌ی ادغام دستگاه ام‌آر‌آی و رادیوتراپی، تغییرات حاصل از تنفس یا حرکت اندام‌­های بدن یا حرکت مریض با سرعت و دقت زیاد تشخیص داده و بافت‌­های درگیر با تومور با وضوح چشمگیر عکس‌برداری ام‌آر‌آی و رادیوتراپی می‌شود. به‌همین‌دلیل، به آن رادیوتراپی هوشمند نیز گفته می‌شود. 

پروفسور آتالار باتوجه‌به تحقیقاتش معتقد است به‌لطف وجود تصویربرداری نوین در دستگاه MR LINAC، دستیابی به نتایج موفقیت‌آمیز در درمان تومور‌های مختلف، به‌ویژه تومورهای پانکراس، ریه، غده‌ی پروستات و ناحیه‌ی شکم مانند سرطان کبد و متاستازهای آن امکان‌پذیر شده است.

مشاوره با تیم آجی‌بادم

بیمارستان بین‌المللی آجی بادم با بیش از ۲۵ شعبه در سراسر ترکیه، تمامی‌ خدمات پزشکی را به بیمارانی ارائه می‌دهد که قصد دارند به این کشور سفر کنند. برای اطلاع از خدمات بیمارستان ACIBADEM با مشاوران این مرکز در ارتباط باشید. آن‌ها به فارسی پاسخ‌گوی شما خواهند بود.

راه‌های ارتباطی

ایمیل: KDAF@acibadem.com 

تلگرام: acibadem_iran@

واتساپ: ۹۰۵۴۲۷۸۴۹۳۱۳+

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات