سیب اپ؛ اپ استور پایدار ایرانی

سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
شکی وجود ندارد اپلیکیشن‌ها جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره‌ی هر انسانی هستند.
تبلیغات

احتمالا شما هم ازجمله افرادی هستید که قبل از نوشیدن قهوه یا چای، آیفون خود را به دست می‌گیرید و سری به اپلیکیشن‌های دلخواه یا پرکاربرد می‌زنید. بااین‌حال، دسته‌ی دیگری هم هستند که اپلیکیشن‌ها برایشان نقش حیاتی‌تری دارند: توسعه‌دهندگان. آنان سال‌ها وقت خود را صرف توسعه‌‌ی اپلیکیشن خاصی می‌کنند تا بتوانند به دسته‌ی اول خدمات یا محصولات خاصی ارائه کنند.

اپ‌استورها نقطه‌‌ی تلاقی کاربران و توسعه‌دهندگان هستند؛ زیرا کاربران عادی برای پیداکردن و دانلود و نصب اپلکیشین‌ها به اپ‌استورها مراجعه می‌کنند. بنابر گزارش‌های آماری، بیش از ۴۰ درصد کاربران اپلیکیشن‌ها را ازطریق جست‌وجو در اپ‌استورها پیدا می‌کنند. توسعه‌دهندگان نیز باید اپ خود را در اپ‌استورها ارائه کنند تا بتوانند از ظرفیت گسترده‌ی کاربران بهره‌مند شوند و ارتباط عمیق‌تری با آن‌ها برقرار کنند. به‌عبارت‌دیگر، توسعه‌دهندگان باید استراتژی بازاریابی اپ‌استور (App Store Marketing) داشته باشند تا در بازار موفق شوند.

سیب‌اپ در طول فعالیت خود، تعامل زیادی با استارتاپ‌ها و کسب‌وکارها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی کرده است و این رویه در آینده نیز ادامه خواهد داد. همین امر باعث شد سیب‌اپ حامی اصلی تجاری دوازدهمین جشنواره‌ی وب و موبایل ایران باشد. درادامه، خلاصه‌ای از صحبت‌های حمید کوچک‌زاده، مدیر ارتباطات سازمانی سیب‌اپ، در اختتامیه‌ی دوازدهمین جشنواره‌ی وب و موبایل ایران را می‌خوانید.

سیب‌اپ به‌منظور ارائه‌ی خدمات به کاربران و توسعه‌دهندگان ایرانی در سال ۱۳۹۴ آغاز به کار کرد. در ابتدا، تمرکز روی تحقیق و توسعه در ساختار سیستم‌عامل اپل و نحوه‌ی انتشار بهتر برنامه‌ها بود؛ اما از سال ۱۳۹۶ که اپل ایران را تحریم و برنامه‌های ایرانی را از اپ‌استور حذف کرد، فعالیت سیب‌اپ به‌منظور ارائه‌ی خدمات به کسب‌و‌کارهای ایرانی جدی‌تر شد و دراین‌زمینه، توانست فناوری انتشار خود را بهبود بخشد و برنامه‌هایی ارائه کند که تاکنون حتی در بازارچه‌های نرم‌افزاری چینی و روسی ارائه نشده بود. بعد از بهبود فرایند انتشار، تمرکز به‌سمت برطرف‌کردن نیاز استارتاپ‌ها، کسب‌وکارها، بانک‌ها، مؤسسه‌های مالی و ارگان‌های دولتی سوق پیدا کرد.

بعد از مشکلات پیش‌آمده در انتشار برنامه‌ها در قالب اکانت‌های شرکتی اپل (اینترپرایز)، سیب‌اپ سیستم پایدار در مقیاس وسیع (Scalable) را با عنوان سیب‌اپ پرو توسعه داد که به مدل ad-hoc شناخته می‌شود. فرایندهای این سیستم مدت‌ها پیش در سیب‌اپ در حال بررسی و ارتقا بود. پیاده‌سازی این سیستم در اوایل سال ۱۳۹۸ تکمیل شد و در همان زمان، دردسترس عموم کاربران قرار گرفت.

اپ استور

سیب‌اپ، تنها اپ‌استور ایرانی است که در هیچ بازه‌ای از تاریخ، فعالیتش را متوقف نکرده است. دلیل این امر را می‌توان به برنامه‌ریزی استراتژیک و شناخت عمیق و اصولی و برپایه‌ی تحقیق و توسعه نسبت داد. برخی از مزیت‌های سیب‌اپ در زیر آورده شده است.

پیاده‌سازی بستر ادهاک از صفر تا صد

در سیب‌اپ به‌جای توسل به سیستم‌های آماده و ناکارآمد، تمامی سازوکارهای مربوط به مدیریت ادهاک از صفر توسعه داده شده‌اند. این کار با وجود پیچیدگی‌های بسیار، مزایای بسیاری برای توسعه‌دهندگان و کاربران خواهد داشت. ازجمله‌ی این مزایا می‌توان به اسکیل‌پذیری سیستم از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اشاره کرد.

ادهاک سیب‌اپ؛ سریع و بهینه و کارآمد

سیب‌اپ پرو اگرچه در ظاهر سرویس ادهاکی ارائه می‌دهد، در باطن با روش‌های R&D خاصی آن را بسیار سریع‌تر و بهینه‌تر پیاده کرده است. این بهینه‌بودن چه در مرحله تصمیم‌گیری برای ساین در مواقع لود زیاد، چه در مرحله‌ی ساین و چه در مرحله‌ی نصب، باعث تمایز سیب‌اپ از سرویس‌های مشابه خواهد بود.

توسعه‌ی ماژولار برای ادغام اصولی‌تر

برخلاف تصور احتمالی، سیب‌اپ پرو و سازوکار ادهاک در قلب سیب‌اپ اینترپرایز پیاده نشده است. سیب‌اپ برای پیاده‌سازی اصولی این سازوکار به‌سمت توسعه‌ی پلتفرمی ماژولار رفته است که به‌طور مستقل می‌توان آن را منیجر ادهاک نامید؛ منیجری که می‌تواند به هر تعداد استور خدمات ساین ادهاک ارائه کند. پیاده‌سازی ادهاک به این روش، علاوه‌بر توسعه و عیب‌یابی راحت‌تر و اصولی‌تر، سبب شده است به‌یک‌باره سیب‌اپ با تمام دیتابیس اپلیکیشنی که حاصل چندین سال تلاش است، یک‌شبه به بستر ادهاک راه پیدا کند.

حفظ حریم شخصی توسعه‌دهندگان برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی

انتشار برنامه را باید توسعه‌دهنده تأیید کرده باشد و بدون اجازه و دریافت نامه‌ی رسمی، هیچ اپلیکیشن ایرانی در سیب‌اپ منتشر نمی‌شود. به‌عبارت‌دیگر، تمامی اپ‌های ایرانی‌ منتشرشده در سیب‌اپ به درخواست و هماهنگی خود توسعه‌دهنده بوده است.

سیب‌اپ از نگاه آمار

 ما در عصر داده زندگی می‌کنیم و داده‌ها کمک می‌کنند استارتاپ‌ها و کسب‌وکارها را بهتر بشناسیم. آمارهای زیر که خلاصه‌ای از گفته‌های کوچک‌زاده است، کمک خواهد کرد نفوذ گسترده‌ی سیب‌اپ در بازار اپلیکیشن ایران را بیشتر درک کنید.

  • همکاری با بیش از ۷،۵۰۰ توسعه‌دهنده ایرانی
  • خدمات به بیش از ۵ میلیون کاربر تا امروز
  • بیش از ۱۰۰ میلیون دانلود اپلیکیشن
  • بیش از ۲۳ هزار اپلیکیشن
  • بیش از ۸ هزار اپلیکیشن ایرانی

خدمات سیب‌اپ برای توسعه‌دهندگان

توسعه‌دهندگانی که از خدمات سیب‌اپ استفاده می‌کنند، به دو دسته‌ی عمده‌ی عادی و سازمانی تقسیم می‌شوند. سیب‌اپ برای هر دسته خدمات ویژه‌ای در نظر گرفته است:

  • انتشار رایگان اپلیکیشن‌های ایرانی: توسعه‌دهندگان ایرانی به پرداخت هزینه برای انتشار اپلیکیشن‌ خود در سیب‌اپ نیازی ندارند.
  • ارائه‌ی لینک دانلود ادهاک برای برنامه‌های درون‌سازمانی: توسعه‌دهندگان سازمانی که قصد ندارند اپلیکیشن خود را در اپ‌استورها یا معرض دید کاربران قرار دهند، با استفاده از این امکان، اپ خود را به‌صورت اختصاصی و فقط برای سازمان خود می‌توانند منتشر کنند.

علاوه‌براین، سازمان‌های که قصد دارند برای اعضای خود اشتراک سیب‌اپ بخرند، از تخفیف ویژه بهره‌مند خواهند شد.

به‌روزرسانی بزرگ سیب‌اپ

سیاست همیشگی ما در سیب‌اپ حمایت از توسعه‌دهندگان بوده است. بهینه‌کردن پنل توسعه‌دهندگان، همکاری استراتژیک با استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ ایرانی و... نشان‌دهنده عزم جدی سیب‌اپ برای حمایت از توسعه‌دهندگان است. این سیاست به‌طورقطع در آینده نیز ادامه خواهد داشت. در همین زمینه، سیب‌اپ حامی تجاری دوازدهمین جشنواره‌ی وب و موبایل ایران بوده است تا بتواند ارتباط تنگاتنگ و بیشتری با توسعه‌دهندگان برقرار کند و گامی بلندتر در توسعه‌ی اکوسیستم استارتاپی و محیط کسب‌وکار برداشته باشد.

ناگفته نماند در اوایل سال ۱۳۹۹، سیب‌اپ با چهره و امکانات جدید برای کاربران و توسعه‌دهندگان ارائه خواهد شد. در نسخه‌ی جدید سیب‌اپ، رابط کاربری بهبود می‌یابد و تجربه‌ی کاربری بهینه‌ و امکانات جدیدی اضافه می‌شود که کاربران و توسعه‌دهندگان می‌توانند آسان‌تر از سیب‌اپ استفاده کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات