iFixit: موتورولا ریزر تقریبا تعمیرنشدنی است

یک‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
وب‌سایت iFixit به‌تازگی تعمیرپذیری گوشی تاشو موتورولا ریزر را بررسی کرده و کمترین امتیاز ممکن را به آن داده است.
تبلیغات

موتورولا ریزر پس از تأخیری یک‌ماهه به‌دلیل تقاضای فراتر از انتظار، چند روز پیش در ایالات متحده عرضه شد. حال کارشناسان iFixit طبق سنت همیشگی، به‌سراغ این گوشی تاشو رفته‌اند تا با کالبدشکافی آن میزان تعمیرپذیری آن را مشخص کنند.

تصاویر منتشرشده‌ی iFixit اجزای داخلی موتورولا ریزر و ساختار پیچیده‌ی لولای را به‌گونه‌ای نمایش می‌دهند که تاکنون ندیده بودیم. با اینکه iFixit ابتکارات مهندسی متعدد سازنده‌ی این گوشی موتورولا را در طراحی ستایش کرده، گفته است پیچیدگی فراوان این دستگاه آن را به پیچیده‌ترین گوشی بررسی‌شده‌ی این گروه تبدیل کرده است.

iFixit چندین دلیل برای این مسئله ذکر کرده است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • در همان ابتدای شروع تعمیر، استفاده‌ی بی‌رویه و غیرضروری موتورولا از چسب باعث دشوارشدن بازکردن کاورهای پشتی گوشی شده است؛
  • تعدادی زیادی کابل ظریف قطعات این گوشی را به‌هم متصل کرده‌اند که به‌دلیل پنهان‌بودن از دید، برای تعمیرکار مثل تله عمل می‌کنند و ممکن است خیلی راحت به‌طورتصادفی از جای خود کنده شوند؛
  • باتری‌ها با چسب در جای خود محکم شده‌اند و تعویض آن‌ها تقریبا نیازمند بازکردن کل اجزای داخلی گوشی است؛
  • درگاه شارژ به برد اصلی لحیم‌کاری شده و تعویض آن به‌طور مجزا ناممکن است؛
  • صفحه‌نمایش این گوشی آخرین قطعه‌ای محسوب می‌شود که در فرایند بازکردن گوشی دردسترس است.
  • دلایل گفته‌شده تعمیر این گوشی را به کاری طاقت‌فرسا تبدیل کرده‌اند. تنها نکته‌های مثبت اشاره‌شده در این بررسی قابلیت تعویض‌ صفحه‌نمایش گوشی و استفاده از تنها یک نوع پیچ برای بستن قطعات داخلی گوشی است. ساختمان داخلی این گوشی آن‌قدر پیچیده است که وب‌سایت iFixit از این موضوع ابراز شگفتی کرده است که موتورولا «تنها در ازای ۲۹۹ دلار» صفحه‌نمایش گوشی را تعمیر می‌کند. البته این رقم هنوز درمقایسه‌با هزینه‌ی ۳۲۹ دلاری تعویض صفحه‌نمایش آیفون ۱۱ پرو مکس کمتر است.

    کالبدشکافی iFixit مکانیزم پیچیده‌ی لولای این گوشی را آشکار کرده و فرصتی برای مشاهده‌ی اجزای درونی آن فراهم آورده است. همچنین در این بررسی، مشخص شد به موتورولا ریزر دو باتری مجزا در هر سمت لولا مجهز شده که مجموع ظرفیت آن‌ها ۳،۳۰۰ میلی‌آمپرساعت است.

    موتورولا ریزر / Motorola Razr

    نمایی از اجزای داخلی لولای موتورولا ریزر در دو حالت باز (بالا) و بسته (پایین)

    وب‌سایت iFixit موتورولا ریزر امتیاز تعمیرپذیری ۱ از ۱۰ داده؛ اما درعین‌حال عنوان کرده است نباید از اولین نسل یک دستگاه انتظار تعمیرپذیری فراوانی داشت؛ به‌همین‌دلیل، بسیاری از مشکلات آن را در‌حال‌حاضر چشم‌پوشیدنی دانسته است.

    در‌حال‌حاضر، بحث تعمیرپذیری در گوشی‌های تاشو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا هنوز میزان دوام نمایشگر تاشو و لولای این نوع گوشی‌ها مشخص نشده است و درباره‌ی عمر دقیق آن‌ها شک‌و‌شبهه‌ی فراوانی وجود دارد. افزون‌براین، iFixit در بررسی خود اشاره کرده است که در طرفین گوشی، بین لولا و صفحه‌نمایش آن فاصله‌ی اندکی وجود دارد که عمدتاً هنگامی به‌چشم می‌خورد که گوشی به حالت نیمه‌باز قرار دارد. در اولین تلاش سامسونگ برای عرضه‌ی گوشی گلکسی فولد، دقیقا وجود چنین فاصله‌ای باعث ورود ذرات غبار به درون دستگاه می‌شد.

    همه‌ی آنچه گفته شد، بدین‌معنا است که هنوز سؤالات بی‌پاسخ زیادی درباره‌ی میزان دوام گوشی‌های تاشو در استفاده‌ی روزمره وجود دارد. آزمایش نسبتا سنگین وب‌سایت CNET نشان داد لولای این گوشی ممکن است با استفاده‌ی روزمره کمتر از یک سال عمر کند؛ اما طبق آزمایش‌های داخلی موتورولا، این گوشی بیش از این دوام خواهد آورد. درنهایت، باید بگوییم تنها با گذشت زمان و استفاده‌ی کاربران از این گوشی در دنیای واقعی می‌توانیم به پاسخی قطعی برای این سؤالات برسیم.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات