معرفی تتر از زبان کوین نیک

دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
کوین نیک وب‌سایتی است برای خریدوفروش انواع ارزهای دیجیتال. به‌کمک پشتیبانی تمام‌وقت و کارشناسان باتجربه‌ی این وب‌سایت، خریدوفروش سریع و راحت را تجربه کنید.
تبلیغات

اگر پیگیر اخبار دنیای ارزهای دیجیتال بوده باشید، حتما نام تتر بارها به‌گوشتان خورده است. شاید هم دوستانی دارید که علاوه‌بر خرید بیت‌کوین، خرید و فروش تتر را هم به شما توصیه می‌کنند؛ اما ارز تتر چیست و چه تفاوتی با سایر رمزارزها دارد؟ کوین نیک توضیح می‌دهد.

تتر چیست؟

تتر (Tether) ارزی دیجیتال است که با بیت‌کوین و سایر آلت‌کوین‌ها تفاوت‌های زیادی دارد. تتر که با علامت اختصاری USDT نشان داده می‌شود، در پاسخ به نیاز به ارز دیجیتال پایداری ایجاد شد که بتواند با ارزهای فیات (دلار، یورو، ین و...) رقابت کند. این ارز ارزشی برابر با ارزش جهانی دلار دارد و در‌واقع، همواره قیمت آن تقریبا برابر با یک دلار آمریکا است.

در اینجا، این پرسش‌ها مطرح می‌شود: چرا ما به ارز دیجیتالی نیاز داریم که قیمتی ثابت دارد؟ اگر خرید تتر مانند خرید بیت‌کوین یک‌شبه ما را پول‌دار نمی‌کند؛ چرا در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند؟ تتر محبوب‌ترین سکه‌ی پایدار (Satble Coin) بازار است. این‌ گونه سکه‌ها قابلیت جایگزینی با دلار را دارند. حتی همین الان هم در بسیاری از مبادلات ارزی، به‌جای دلار از تتر استفاده می‌شود.

تتر نخستین‌بار در سال ۲۰۱۵ با عنوان دو توکن دلار تتر USDT و یورو تتر EURT معرفی شد. ازآنجاکه تتر نیز از فناوری بلاک‌چین بهره می‌گیرد، در ابتدا از بلاک‌چین بیت‌کوین استفاده می‌کرد. در ژوئن ۲۰۱۷، این ارز به بلاک‌چین لایت‌کوین انتقال پیدا کرد و حالا چند ماهی است دوباره به بلاک‌چین بیت‌کوین بازگشته است. تتر طبق پروتکل Omni Layer Pro تولید می‌شود.

ممکن است این موضوع را شنیده باشید ازآنجا‌که USDT ارزشی برابر با دلار دارد، Federal Reserve از آن پشتیبانی می‌کند؛ اما این گفته حقیقت ندارد و تتر نیز مانند سایر ارزهای دیجیتال، ارزی غیردولتی و مرکززدایی‌ شده است. در‌حال‌حاضر، ضامن نقدشدن توکن‌های تتر خود شرکت tether.to است. این شرکت متضمن شده است که هروقت توکن‌ها به او تحویل داده شوند، معادل دلاری آن‌ها را به صاحب این ارز دیجیتال تحویل می‌دهد.

تتر چه کاربردی دارد؟

سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در دنیای ارزهای دیجیتال از تتر برای تبدیل سایر ارزهای دیجیتال خود در صرافی‌ها و اکسچنج‌های دیجیتال استفاده می‌کنند. هروقت ارزهای دیگر مانند بیت‌کوین و اتریوم با خطر سقوط قیمت روبه‌رو هستند، سرمایه‌گذاران ارزهای خود را به تتر تبدیل می‌کنند تا متضرر نشوند.

در این مواقع، آن‌ها در صرافی‌ها، ارزهای دیجیتال خود را به تتر تبدیل می‌کنند و ازآنجاکه قیمت این ارز ثابت است، منتظر می‌مانند آب‌ها از آسیاب بیفتد تا دوباره با تترهایشان، ارز مدنظر خود را بخرند. تتر به‌جز این کاربرد دیگری هم دارد. ازآنجاکه تتر یک دلار دیجیتال است، مانند سایر ارزهای دیجیتال، انتقال آن به سرتاسر دنیا کاری بسیار راحت و کم‌هزینه است. به همین دلیل، اگر قصد دارید پول تبادل کنید یا کالایی بخرید که قیمت آن به دلار است، می‌توانید به‌راحتی معادل آن مبلغ را با تتر به کیف‌پول فرد مدنظر انتقال دهید. با تتر دیگر به رفتن به بانک و صرافی و گرفتن حواله و پرداخت کارمزد زیاد نیازی ندارید. فقط باید مطمئن باشید طرف دیگر معامله‌ی شما، کیف‌پول مخصوص ارزهای دیجیتال داشته باشد.

کوین نیک

معایب تتر چیست؟

از ابتدای تولد تتر تا‌به‌حال، بحث‌های زیادی درباره‌ی پشتیبانی آن به‌وسیله‌ی ارزهای فیات مطرح شده است. در ابتدا گفته می‌شد دلار از تمام تترهای بازار پشتیبانی می‌کند؛ یعنی اگر همین حالا همه‌ی دارندگان تتر تصمیم بگیرند ارزهایشان را به دلار تبدیل کنند،‌ هیچ مشکلی پیش نمی‌آید و دلار به‌اندازه‌ی کافی برای این کار در نظر گرفته شده است.

چهار ماه پیش، مشخص شد شرکت تتر و صرافی بیتفینکس که مدیرعاملشان مشترک است، تنها امکان پشتیبانی از ۷۴ درصد ارزهای موجود را دارند. با‌این‌حال، تغییری در روند خریدوفروش تتر پیش نیامد. با وجود همه‌ی حدس و گمان‌هایی که درباره‌ی تتر وجود دارد، خرید این ارز یکی از نقاط ثبات در دنیای ارزهای دیجیتال است. برای همین تتر را ارز پایدار می‌نامند.

تتر را در کدام صرافی‌ها می‌توان استفاده کرد؟

صرافی‌ها یا اکسچنج‌های معروفی هستند که از تتر پشتیبانی می‌کنند. از میان آن‌ها می‌توان به Bitfinex، Binance، Bittrex و Poloniex اشاره کرد. در این صرافی‌ها می‌توانید در ازای تتر، بیت‌کوین، اتریوم، ریپول و... بخرید و هروقت دیدید اوضاع برای ارز دیجیتالی‌تان خطرناک شده، آن‌ها را به تتر تبدیل کنید.

علاوه‌بر‌این، امکان خرید‌و‌فروش تتر با ریال نیز در وب‌سایت کوین نیک وجود دارد. برای معامله‌ی تتر و اطلاع از جدیدترین اخبار دنیای ارزهای دیجیتال و نیز نرخ این ارزها به کانال تلگرام کوین نیک سر بزنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات