توصیه‌های تکیز برای پیشگیری از آلوده‌شدن گوشی‌های هوشمند به بدافزار

سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
برخلاف اندروید که پلتفرمش بازی است و با تناوب کمتری به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را دریافت می‌کند، iOS پیرو سیاست خاصی به‌نام «باغ محصور» است که به موجب آن، هر اپلیکیشن پیش از عرضه در اپ‌استور به‌دقت بررسی می‌شود تا مبادا بدافزاری ازطریق آن به گوشی کاربران راه پیدا کند.
تبلیغات

آن‌طورکه کارشناسان تکیز می‌گویند، iOS اپل کاملا دربرابر نفوذ ایمن نیست. دلیل این مدعا را می‌توان حمله‌ی وسیع XCodeGhost دانست که در سال ۲۰۱۵ علیه برخی کاربران چینی صورت گرفت و بیش از ۳۹ اپلیکیشن اپ‌استور ازجمله نسخه‌های قدیمی‌تر وی چت را آلوده کرد.

علائم حمله بدافزاری به آیفون چیست؟

نفوذ ویروس به کامپیوترها به‌راحتی تشخیص‌دادنی است. در این مواقع، معمولا صدها پنجره پاپ‌آپ آزاردهنده را روی صفحه‌ی مانیتور می‌بینید یا متوجه هنگ‌کردن تصادفی و متناوب آن خواهید شد. بااین‌حال، شناسایی ویروس روی گوشی هوشمند شاید دشوارتر از این باشد. درواقع، ممکن است بدافزاری در پس‌زمینه‌ی گوشی مشغول فعالیت باشد که عملکرد آن را مختل کند و شما متوجه نشوید.

ازجمله نشانه‌های مهم آلوده‌شدن گوشی هوشمند می‌توان به کُندشدن فعالیت آن یا خالی‌شدن یک‌باره‌ی باتری یا افت ناگهانی و درخورتوجه عملکرد گوشی اشاره کرد. یکی دیگر از نشانه‌هایی که می‌تواند دال بر وجود ویروس در گوشی هوشمند شما باشد، افزایش میزان مصرف دیتاست. این نشانه می‌تواند به‌دلیل فعالیت ویروس در پس‌زمینه اتفاق بیفتد که البته از آن آگاه نیستید و همچنین تلاش گوشی شما برای اتصال به اینترنت و ارسال اطلاعات حساس شما برای هکرها.

بنابراین، افزایش عجیب هزینه‌های ماهانه‌ی شما می‌تواند نشانه‌ای دال بر وجود ویروس باشد؛ چراکه برخی بدافزارها می‌توانند با ارسال پیامک‌های انبوه از گوشی شما آن‌هم بدون اطلاعتان درآمدزایی کنند.

تکیز

چطور ویروس را از آیفون خود پاک کنیم؟

همان‌طورکه دادیم، بدافزارهای iOS کمیاب‌تر از بدافزارهای اندرویدی هستند؛ اما همچنان احتمال نفوذ آن‌ها به آیفون وجود دارد. درواقع، هکرها با اضافه‌کردن کدهای مخرب به اپلیکیشن‌های مدنظرشان، آن‌ها را آلوده می‌کنند. کاربرانی که گوشی‌های خود را جیلبریک کرده‌اند، ممکن است ناخواسته آن اپ آلوده را دانلود کنند.

خبر خوشحال‌کننده این است که ساختار سندباکس‌شده‌ی iOS که دسترسی هر اپلیکیشن را محدود می‌کند، از گسترش بدافزارها در دستگاه‌های موبایل و آلوده‌سازی اپ‌های دیگر یا سیستم‌عامل جلوگیری می‌کند. این، یعنی در iOS به‌راحتی می‌توان متوجه شد اپ آلوده‌ای که باعث اختلال در عملکرد گوشی شده، کدام است و تنها در مواقعی که اپلیکیشن باز باشد، دچار مشکل می‌شوید.

برای پاک‌سازی آن اپ نخست باید در اپ‌استور به‌دنبال نسخه‌ی جدیدی از آن بگردید؛ چراکه این احتمال می‌رود که اپل برنامه‌ی مخرب را شناسایی و مشکل را در به‌روزرسانی جدید رفع کند. اگر نسخه‌ی جدید را پیدا نکردید، باید اپ مدنظر را مستقیما Uninstall و پاک کنید. اگر ویروس مدنظر با هدایت شما به صفحه‌ی وب مملو از اسپم خود را آشکار کرد، ممکن است لازم باشد تاریخچه‌ی سافاری و دیتای خود را پاک کنید.

نکاتی برای ایمن نگه‌داشتن گوشی‌های هوشمند

مؤثرترین راه برای حفاظت از گوشی‌های هوشمند دربرابر بدافزار، برداشتن گام‌های پیشگیرانه به‌منظور کاهش احتمال آلودگی است. این نکات شما را برای این منظور راهنمایی می‌کنند:

  • از هات‌اسپات‌های وای‌فای عمومی دوری کنید

برای دسترسی به اطلاعات حساس خود از وای‌فای‌های عمومی استفاده نکنید؛ چراکه هکر ممکن است بتواند ارتباطات شما را ازطریق حمله‌ی مرد میانی رهگیری کند.

  • خودداری از جیلبریک یا روت گوشی

در نظر داشته باشید با این کار مکانیسم حفاظتی اپل یا گوگل را از بین می‌برید و خود را دربرابر اپ‌های مخرب آسیب‌پذیر می‌کنید.

  • دانلود اپلیکیشن‌های موردنیاز فقط از اپ‌استورهای رسمی

اگر فقط از اپ‌استورهای رسمی استفاده کنید، احتمال دانلود برنامه‌های مخرب بسیار کم می‌شود.

  • به‌روزرسانی مستمر سیستم‌عامل

مطمئن شوید به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را به‌صورت مستمر روی گوشی خود نصب می‌کنید. این کار خطر نفوذ هکرها را به‌حداقل می‌رساند.

  • رمزگذاری دستگاه‌ها

رمزگذاری گوشی‌ها فایل‌های شما را به‌گونه‌ای باهم ادغام می‌کند که تنها شخص شما امکان دسترسی به آن‌ها را داشته باشد. بدین‌ترتیب، هرزمان که بخواهید از گوشی خود استفاده کنید، باید رمزعبور را وارد کنید تا فایل‌ها را رمزگشایی کنید.

  • بررسی مجوزهای دسترسی

مجوزهای دسترسی اپلیکیشن‌ها خود را در تنظیمات حریم خصوصی بررسی و هر مجوز غیرضروری را لغو کنید.

تکیز

نگران نباشید، «تکیز» اینجا است

خدمات تکیز، تعمیر گوشیهای هوشمند در محل مشتری است. تعمیرات با استفاده از قطعات اصل دارای ضمانت‌نامه ۱۲ ماهه انجام می‌گیرد. خدمات حرفه‌ای ما موردپسند کاربرانی است که امنیت اطلاعات، کیفیت خدمات و سرعت دریافت خدمات برایشان اولویت بیشتری دارد. این خدمات را کارشناسان دارنده‌ی گواهی‌نامه بین‌المللی ارائه می‌‌کنند. برای استفاده از خدمات تعمیر تکیز یا دریافت اطلاعات بیشتر دراین‌باره می‌توانید به وب‌سایت تکیز به آدرس www.techys.me مراجعه کنید یا با شماره 02172912 تماس بگیرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات