چگونه بهترین دوربین و تجهیزات عکاسی را انتخاب کنیم؟

شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اگر در ابتدای مسیر عکاسی هستید یا قصد دارید در این رشته تحصیل کنید، احتمالا برای خرید دوربین و تجهیزات عکاسی مناسب دچار سردرگمی خواهید بود.
تبلیغات

انتخاب و خرید بهترین دوربین و تجهیزات عکاسی شاید اندکی ترسناک به‌نظر بیاید؛ خصوصا اگر در‌این‌زمینه تجربه و اطلاعات کافی نداشته باشید. باوجوداین، جای نگرانی نیست. در این مطلب، سعی می‌کنیم ضروری‌ترین ابزاری را به شما معرفی کنیم که در شروع عکاسی به آن‌ها نیاز خواهید داشت. با تمام این‌ها در آخر، اگر سؤالی درباره‌ی انتخاب و خرید دوربین و دیگر تجهیزات عکاسی داشتید، می‌توانید از کارشناسان نورنگار کمک بگیرید.

بسیاری از کسانی که حضوری یا غیرحضوری از نورنگار برای خرید بهتر دوربین مشاوره می‌گیرند، دانشجویان یا علاقه‌مندان عکاسی هستند که می‌خواهند به‌تازگی در این راه قدم بردارند. انتخاب دوربین و تجهیزات عکاسی برای این افراد بسیار مهم است؛ چراکه ممکن است دوربین و تجهیزاتی تهیه کنند که کمی بعد، متوجه شوند خیلی به‌دردشان نمی‌خورد.

نورنگار - noornegar

دوربین

بدیهی است برای عکاسی به دوربین نیاز خواهید داشت. انتخاب و خرید دوربین تصمیمی بسیار جدی و مهم در ابتدای شروع عکاسی است. عوامل زیادی در بحث انتخاب دوربین مناسب برای هر فرد دخیل هستند. بنابراین، نمی‌توان به‌آسانی دوربین را برای همه توصیه کرد. انتخاب دوربین به نوع عکاسی مدنظر و البته بودجه‌ی شما اهمیت دارد.

بنابراین، سؤالی که در ابتدا کارشناسان نورنگار از شما می‌کنند این است: «چه بودجه‌ای برای دوربین در نظر گرفته‌اید؟» آنان سعی می‌کنند با‌توجه‌به علاقه‌مندی شما و بودجه‌‌‌ی شما بهترین گزینه را پیشنهاد دهند. برای شروع عکاسی، معمولا دوربین‌های DSLR سطح مبتدی و متوسط پیشنهاد می‌شود. دوربین‌های DSLR دوربین‌هایی هستند که قابلیت تعویض لنز دارند.

لنز دوربین

برای شروع عکاسی، معمولا دوربین را به‌همراه لنز کیت خودش می‌خرند. اگر دوربین خود را به‌صورت کیت می‌خرید، لنز همراه دوربین برای آغاز عکاسی پاسخ‌گوی بسیاری از نیازهای شما خواهد بود. باوجوداین، اگر قصد داشتید لنز دیگری نیز همراهش بخرید، توصیه می‌کنیم لنز ۵۰ میلی‌متری تهیه کنید.

دلایل بسیار زیادی برای این موضوع وجود دارد که در این مجال نمی‌گنجد؛ اما دراین‌میان، نکته‌ی مهماین است که لنزهای ۵۰ میلی‌متری در بین تولیدات تمامی شرکت‌های سازنده لنز عکاسی وجود دارند و درضمن، قیمتشان ارزان‌تر است.

کارت حافظه

ازآنجاکه تمامی دوربین‌ ها عکاسی درگاه کارت حافظه SD‌ دارند، قطعا به چنین کارت حافظه‌ای نیاز خواهید داشت. توصیه می‌کنیم درصورت امکان، همیشه ۲ کارت حافظه همراهتان داشته باشید و ترجیحا انواع ۶۴ گیگابایتی را بخرید. کارت‌های حافظه‌ی خود را حتما از برندهای معتبر تهیه کنید تا از امنیت و پایداری اطلاعات خود اطمینان بیشتری حاصل کنید. برندی مانند سن‌دیسک (SanDisk‌) انتخاب مناسبی برای خرید کارت حافظه محسوب می‌شود.

سه‌پایه‌ی دوربین

در نگاه اول، شاید خرید سه‌پایه چندان هم مهم به‌نظر نرسد،‌ اما سه‌پایه ابزاری است که قطعا به آن نیاز پیدا می‌کنید. سه‌پایه‌ها یکی از ابزار ضروری‌ عکاسی به‌شمار می‌روند. عکاسان زیادی وجود دارند که شیفته‌ی این ابزارها هستند؛ اما درمقابل، برخی نیز از این وسایل متنفرند. در خرید سه‌پایه، سعی کنید به انتخاب انواع معمولی بسنده نکنید و سه‌پایه‌ای باکیفیت تهیه کنید؛ زیرا سه‌پایه‌ها ابزارهایی هستند که اگر عمری طولانی‌ داشته باشند، می‌توانند سالیان سال برایتان کار کنند و به تعویضشان نیازی نیست. افزون‌براین، قرار است روی سه‌پایه‌ی دوربینتان را سوار کنید که کالای چندان ارزان‌قیمتی نیست. پس، سه‌پایه‌ی ارزان‌قیمت بیشتر از آنکه کاربردی باشد، ممکن است برایتان دردسرساز باشد.

سه‌پایه‌های آلومینیومی علاوه‌بر قیمت مناسب، از کیفیت مناسبی نیز برخوردارند. درضمن، انتخاب‌های بسیاری در انواع بازه‌های قیمتی پیش روی شما قرار خواهند داد. انواع کربنی وزن بسیار سبک و مقاومت بسیاری دارند؛ اما به‌همان نسبت گران‌ترند. در‌حال‌حاضر، برای سر سه‌پایه‌ی دوربین نیز یک بال‌هد پاسخ‌گوی نیازهای شما خواهد بود. دلیل این انتخاب نیز سادگی و راحتی استفاده از این نوع سر سه‌پایه‌ها است.

کیف دوربین

انتخاب کیف دوربین سلیقه‌ای‌ترین بخش خرید ابزار عکاسی است؛ ولی در‌این‌میان، نکاتی وجود دارد که توجه به آن‌ها خالی از لطف نیست. کیفی که می‌خرید، حتما باید پدهای محافظ باکیفیت در اطرافش داشته باشد. همچنین، در داخل کیف نیز باید پدهایی برای محافظت از ابزارهایی وجود داشته باشد که درون آن قرار می‌گیرند. توجه کنید این پدها حتما قابلیت تغییر شکل و آرایش داشته باشند. افزون‌براین، بند کیف دوربین نیز باید باکیفیت و محکم و بادوام باشد.

نورنگار - noornegar

فیلترها

فیلتر را می‌توان ابزار اختیاری این فهرست دانست؛ اما فیلتر بسیار کاربردی است و درصورت استفاده از آن، توانایی بیشتری در خلق تصاویر زیبا خواهید داشت. علاوه‌براین، فیلترها، به‌ویژه فیلترهای UV، می‌توانند از لنز شما محافظت کنند تا در‌صورت ضربه‌خوردن به بخش جلویی لنز، از شکستگی عدسی‌های دوربین جلوگیری شود. فیلترهای پولاریزه این قابلیت را نیز دارند تا بازتاب‌های نور را حذف و کمک کنند تصویر اشباع‌شده‌تری ثبت کنید.

نوع دیگری از فیلترها که با نام ND شناخته می‌شوند، کارایی جذاب‌تری دارند. این فیلترها میزان نور واردشده به دهانه‌ی لنز را کاهش می‌دهند. در نگاه اول، شاید عجیب به‌نظر برسد؛ اما این قابلیت به‌عنوان‌ مثال وقتی قصد دارید تصاویری با نوردهی طولانی ثبت کنید یا در روزهای شدیدبودن نور خورشید، بسیار کاربردی است.

جمع‌بندی

آنچه در این مطلب اشاره کردیم، تجهیزاتی‌ هستند که هر عکاسی، چه آماتور و چه حرفه‌ای، به آن‌ها نیاز دارند. بااین‌حال، نکته‌ی مهم آن است که درنهایت، عکاسی نتیجه‌ی بهتری می‌گیرد که از دوربین و ابزارهای دراختیارش بهترین استفاده را می‌کند.

این امر نیز به تجربه، دانش، ذوق و خلاقیت نیاز دارد؛ ولی هیچ‌کس منکر تأثیر ابزار مناسب نیست. برای خرید دوربین و تجهیزات عکاسی خود می‌توانید ۲۴ ساعته ازطریق سایت و شبکه‌های اجتماعی نورنگار با کارشناسان در ارتباط باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات