۸ مرحله تا تحصیل رایگان در آلمان

جمعه ۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
آلمان بی‌شک یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای اروپایی و جهان برای تحصیل است. درباره مزایای تحصیل در آلمان حتماً بسیار شنیده‌اید و اطلاعات بسیاری در فضای مجازی نیز دراین‌باره وجود دارد.
تبلیغات

در این نوشتار قصد داریم کوتاه‌ترین و بهترین روش برای تحصیل رایگان در آلمان ۸ مرحله را معرفی کنیم. همراه ما باشید:

انتخاب رشته تحصیلی مناسب

انتخاب رشته تحصیلی موردنظر و به طبع آن دانشگاه یا کالج مناسب نخستین گام برای تحصیل در آلمان است.  بیش از ۴۰۹ دانشگاه، کالج و مؤسسه آموزش عالی در آلمان وجود دارد که تعداد بسیار زیادی رشته تحصیلی در مقاطع مختلف را ارائه می‌دهند. برای آشنایی با دانشگاه‌های آلمان می‌توانید مطلب برترین دانشگاه‌های آلمان در سال ۲۰۱۹ را مشاهده کنید.

 جمع‌آوری مدارک

حال که دانشگاه و رشته مدنظر برای تحصیل در آلمان را انتخاب کردید باید به فکر جمع‌آوری مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه مدنظر بود. دست‌کم یک ماه پیش از شروع پذیرش دانشجو باید به وب‌سایت دانشگاه انتخاب‌شده سر بزنید و مدارک لازم جهت اخذ پذیرش تحصیلی یا همان Admission را بررسی کنید. هرکجا نکته‌ای را متوجه نشدید می‌توانید به‌راحتی به بخش پذیرش تحصیلی آن دانشگاه تماس بگیرید و اطلاعات تکمیلی را دریافت نمایید.

باید توجه داشته باشید که مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی آلمان از دانشگاهی به دانشگاه دیگر و از رشته‌ای به رشته دیگر متفاوت است؛ پس حتماً مدارک موردنیاز را با دقت و چند بار بررسی کنید.

یکی دیگر از مواردی که در این مرحله باید در ذهن داشته باشید زمان‌بندی است. اقدام دیرتر از موعد یا در آخرین روز می‌تواند مشکلات بسیاری را موجب شود. برای مثال بسیاری از رشته‌های تحصیلی در آلمان به زبان آلمانی ارائه می‌شوند بنابراین متقاضی باید از دانش کافی زبان آلمانی (بسته به رشته B1 یا B2) برخوردار باشد و عموماً در دوره‌های سه‌ماهه آموزش زبان قرار گیرد. باید همه این موارد را در نظر بگیرید.

نیلگام سفر

ترجمه مدارک و اخذ تأییدیه از سفارت یکی دیگر از مواردی است که زمان‌بر خواهد بود؛ توصیه ما این است که دست‌کم 6 ماه قبل از اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی برای جمع‌آوری مدارک لازم اقدام کنید.

 یادگیری زبان آلمانی

دست‌کم 6 ماه پیش از اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های آلمان باید برای یادگیری زبان آلمانی اقدام کنید. شاید آشنایی کافی یا تسلط بر زبان آلمانی مهم‌ترین عامل در پیشرفت تحصیلی در آلمان باشد.

حتی اگر رشته‌ای که در آلمان می‌خواهید تحصیل کنید به زبان انگلیسی باشد، بازهم آشنایی به زبان آلمانی یکی از الزامات است. هرگز یادگیری زبان آلمانی به‌عنوان یکی از الزامات تحصیل در این کشور را به روزهای پایانی موکول نکنید و به این امید نباشید که می‌توانید با حضور در آلمان به زبان رسمی این کشور تسلط پیدا کنید. دست‌کم 6 ماه زمان بگذارید تا به سطح مطلوبی از دانش زبان آلمانی دست پیدا کنید.

 تأمین منابع مالی

اگرچه تحصیل در بسیاری از دانشگاه‌های آلمان رایگان است اما به‌هرحال زندگی دانشجوی در این کشور خرج دارد. جدا از هزینه زندگی دانشجویی در آلمان مبالغ هرچند ناچیزی را برای انجام کارهای اداری و مواردی همچون ثبت‌نام دانشجویی و حق بیمه پرداخت کنید.

به‌طورکلی برای اخذ پذیرش تحصیلی در آلمان باید 8.640 یورو منابع مالی ارائه دهید. این مبلغ برای تأمین هزینه زندگی یک سال تحصیلی خواهد بود و در یک حساب بانکی در آلمان بلوکه می‌شود. البته مخارج دیگری همچون خرید کارت حمل‌ونقل رایگان دانشجویی موسوم به Semester Ticket معادل 300 یورو و برخی هزینه‌های نه‌چندان زیاد اداری را در ذهن داشته باشید.

 اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی

پس از انتخاب رشته و دانشگاه، بررسی و جمع‌آوری مدارک موردنیاز، اخذ مدرک زبان آلمانی و تأمین منابع مالی موردنظر، همه‌چیز برای درخواست پذیرش تحصیلی از دانشگاه مدنظر آماده است. بسیاری از دانشگاه‌های آلمان عضو سامانه یکپارچه درخواست آنلاین پذیرش تحصیلی موسوم به UniAssist هستند و می‌توان با آپلود مدارک در وب‌سایت و حساب کاربری اختصاصی برای پذیرش تحصیلی اقدام کرد، البته هستند موارد معدودی که حضور فرد در دانشگاه یا پست مدارک برای اخذ پذیرش تحصیلی الزامی است.

به خاطر داشته باشید هرساله تعداد بسیار زیادی درخواست از سوی متقاضیان بین‌المللی برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان ارسال می‌شود و طبعاً بررسی همه این درخواست‌ها زمان زیادی می‌طلبد. بنابراین گوش‌به‌زنگ باشید تا به‌محض باز شدن پنجره درخواست پذیرش، برای ارسال درخواست خود اقدام کنید.

  اخذ ویزای تحصیلی آلمان

وقتی به مرحله 6 در فرایند تحصیل رایگان در آلمان می‌رسید درواقع به این معنی خواهد بود که شما موفق شده‌اید از یکی از دانشگاه‌های این کشور پذیرش تحصیلی اخذ کنید. درواقع با دریافت ایمیل دانشگاه مذکور دایر بر تأیید درخواست پذیرش تحصیلی، شما نیمی از راه را پیموده‌اید و از این ‌پس تنها لازم است برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان اقدام کنید و ورود به این کشور، تحصیل خود را آغاز نمایید.

به‌محض دریافت نامه پذیرش از دانشگاه متقاضی می‌تواند با مراجعه به سفارت اطلاعات لازم در خصوص نحوه اخذ ویزای تحصیلی آلمان را دریافت نماید. ویزای تحصیلی آلمان درواقع همان ویزای نوع D شنیگن است. ویزای مالتیپل و بلندمدت که به فرد اجازه می‌دهد تا پایان دوره تحصیل در آلمان بدون محدودیت در این کشور اقامت داشته باشد و وارد خاک آلمان شده و از آن خارج شود.

نکته مهم در خصوص ویزای تحصیلی آلمان این است که به‌دلیل ترافیک درخواست ویزا از این سفارت در تهران، عموماً پروسه دریافت وقت سفارت بسیار طولانی می‌شود. (در حال حاضر بیش از یک سال) بنابراین توصیه ما این است که حتی پیش از اقدام برای پذیرش تحصیلی یا شروع به یادگیری زبان آلمانی برای دریافت وقت سفارت آلمان اقدام کنید تا پس از دریافت پذیرش تحصیلی زمان را از دست ندهید و بتوانید به ترم تحصیلی برسید.

نیلگام سفر

 یافتن محل اسکان در آلمان

محل اسکان درکنار منابع مالی یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید برای تحصیل رایگان در آلمان به آن توجه کرد. درواقع پس‌ازاینکه نامه پذیرش دانشگاه برای شما ارسال شد و سپس توانستید ویزای تحصیلی آلمان را اخذ کنید، باید محل مناسبی برای زندگی در این کشور پیدا کنید. بسیاری از دانشگاه‌ها خوابگاه دانشجویی دارند و در غیر این صورت نیز می‌توان برای اجاره خانه‌های دانشجویی با قیمت مناسب در این کشور اقدام کرد.

اگر دانشگاه مدنظرتان خوابگاه دانشجویی داشته باشد باید در زمان درخواست پذیرش تحصیلی ، برای خوابگاه هم درخواست بدهید و طبعاً باید هزینه‌ای هم برای آن در نظر بگیرید؛ در غیر این صورت وب‌سایت‌های بسیاری وجود دارند که برای یافتن خانه‌های دانشجویی ارزان‌قیمت می‌توانند به شما کمک کنند. بلافاصله پس از صدور ویزای تحصیلی به فکر اجاره خوابگاه یا خانه دانشجویی باشید، توصیه‌شده است که دست‌کم 2 هفته پیش از ورود به آلمان محل اسکان خود را مشخص کنید تا در زمان وارد شدن به این کشور دچار مشکل نشوید.

نام‌نویسی یا ثبت‌نام در دانشگاه

آنچه پس از ورود به آلمان، شما را از یک متقاضی مجاز برای تحصیل به یک دانشجوی قانونی تبدیل می‌کند، ثبت‌نام در دانشگاه یا Enrollment است. شما بلافاصله پس از ورود به آلمان باید در دانشگاه نام‌نویسی کنید و به این ترتیب از تمامی حقوق یک دانشجو در آلمان برخوردار شوید.

هزینه ثبت‌نام در دانشگاه‌های آلمان 150 تا 250 یورو است و باید در زمان نام‌نویسی پرداخت شود. فرایند ثبت‌نام باید توسط خود دانشجو در محل دانشگاه انجام شود و مدارک زیر را نیاز خواهد داشت:

  • پاسپورت معتبر * عکس پاسپورتی      * ویزای تحصیلی     * فرم تکمیل‌شده با امضا
  • مدارک تحصیلی * مدارک سلامت       * قبض پرداخت ثبت‌نام   * نامه پذیرش تحصیلی

پس از ثبت‌نام کارت شناسایی دانشجویی یا ID Card برای شما صادر می‌شود که باید همیشه به همراه داشته باشد.

نکته مهم در خصوص ثبت‌نام این است که باید پیش از آغاز هر ترم تحصیلی مجدداً این فرایند را با پرداخت هزینه پرداخت کنید تا رسماً ترم گذشته پایان‌یافته و وارد ترم جدید تحصیلی شوید.

نکته نهایی

در پایان به خاطر داشته باشید اگر ازطریق مؤسسات یا شرکت‌های اعزام دانشجو برای تحصیل رایگان در آلمان اقدام می‌کنید، حتماً پیش از عقد قرارداد درباره سابقه شرکت و درصد موفقیت آن تحقیق کنید. 

همچنین پیش از هرگونه اقدامی حتما اطلاعات بیشتری را بدست آورید. برای مثال این مقاله اطلاعات جامعی از شرایط تحصیل در آلمان را به شما ارئه می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات