کارت گرافیک AMD RX 5700 XT در زمینه رهگیری پرتو عملکرد بهتری از GTX 1080 دارد

شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
نتایج حاصل از بررسی دموی جدید بچمارک Neon Noir کرای‌تک نشان می‌دهد کارت گرافیک AMD RX 5700 XT در زمینه‌ی رندرهای مربوط به رهگیری پرتو عملکردی بهتر از کارت گرافیک GTX 1080 انویدیا دارد.
تبلیغات

کارت‌های گرافیک ساخته‌شده توسط AMD از فناوری رهگیری پرتو یا پرتویابی (Ray Tracing) پشتیبانی نمی‌کنند. البته جمله‌ی یادشده، دقیقا همان چیزی است که انویدیا می‌خواهد شما کاربران به آن فکر کنید. پردازنده‌های گرافیکی AMD برخلاف پردازنده‌های گرافیکی رده‌بالای RTX انویدیا از هسته‌های پردازشی RT بهره نمی‌گیرند، اما همچنان می‌توانند جلوه‌های نوری مربوط به رهگیری پرتو را به‌شکلی بسیار خوب رندر کنند؛ برای این کار، بازی یا دموی درحال پخش به سخت‌افزاری ویژه و خاص نیازمند نیستند. 

موضوع موردبحث در دمویی جدید به‌خوبی قابل‌رؤیت است. به‌تازگی بنچمارک جدیدی با نام Neon Noir از سوی شرکت کرای‌تک (Crytek) تولید شده تا توانایی پردازشی کارت‌های گرافیک را به چالش بکشد. دموی موردبحث اخیرا به‌صورت عمومی نیز در دسترس قرار گرفته است. کاربران AMD به‌لطف Neon Noir خواهند توانست ببینند که کارت‌های گرافیک‌شان در زمینه‌ی رندرهای مربوط به فناوری رهگیری پرتو تا چه حد توانایی دارد. با نگاهی به عملکرد کارت‌های AMD این نتیجه حاصل شده است که آن‌ها عملکرد بسیار خوبی دارند. 

GTX 1080

رسانه‌ی WCCFTech موفق شده است پیش از انتشار عمومی Neon Noir شرکت کرای‌تک، به آن دسترسی پیدا کند و عملکرد چندین کارت‌ گرافیک سری GTX و RTX انویدیا را کنار چند کارت سری RX AMD بسنجد تا توانایی واقعی کارت‌های موردبحث در زمینه‌ی رندرهای مربوط به رهگیری پرتو را بررسی کند. همان‌طور که احتمالا انتظار داشته‌اید،‌ کارت گرافیک Nvidia RTX 2080 Ti بهترین عملکرد ممکن را از خود نشان داد و پس از آن، دیگر کارت‌های خانواده‌ی RTX قرار گرفتند. کارت‌های گرافیک ۲۰۸۰ سوپر، ۲۰۷۰ سوپر، ۲۰۶۰ سوپر و ۲۰۶۰ معمولی به‌ترتیب در رده‌های دوم تا پنجم جای گرفتند. 

پس از موارد بالا، کارت‌‌های گرافیک AMD نیز راه خودشان را به جدول باز کردند. کارت‌های AMD توانستند در زمینه‌ی رندرهای مربوط به رهگیری پرتو، کارت‌های گرافیک نسل جدید سری GTX 10 انویدیا را شکست دهند. 

در نتایج حاصل از آزمایش‌های انجام‌شده توسط رسانه‌ی WCCFTech، کارت گرافیک RX 5700 XT توانسته است بنچمارک Neon Noir کرای‌تک را در وضوح 1440p با نرخ میانگین ۴۹ فریم‌بر‌ثانیه اجرا کند. در ضمن این کارت گرافیک، دارای صدک (Percentile) نود و نهم معادل ۲۸ فریم‌بر‌ثانیه است؛ منظور از صدک نود و نهم، این است که هنگام نمایش دمو، ۹۹ درصد فریم‌ها بهتر از صدک نود و نهم اجرا می‌شوند.

AMD Radeon RX Vega 64

از طرفی دیگر کارت گرافیک GTX 1080 انویدیا هنگام اجرای دموی موردبحث با وضوح 1440p، نرخ میانگین ۴۱ فریم‌برثانیه را به‌نمایش گذاشته است و از صدک نود و نهم معادل ۲۸ فریم‌بر‌ثانیه بهره می‌گیرد. ناگفته نماند که نتایج حاصل از عملکرد این دو کارت گرافیک، تفاوت بسیار زیادی با عملکرد RTX 2060 ندارند؛ RTX 2060 از چندین هسته‌ی RT بهره می‌گیرد که به‌صورت ویژه روی پردازش‌های مربوط به رهگیری پرتو تأثیر مثبت می‌گذارند. کارت گرافیک RTX 2060 نیز توانسته است نرخ میانگین ۴۸ فریم‌بر‌ثانیه را به‌نمایش بگذارد؛ اما این کارت دارای صدک نود و نهم معادل ۳۴ فریم‌بر‌ثانیه است. افزون بر این موارد، تمامی کارت‌های گرافیک هنگام اجرای دمو با وضوح 1080p عملکردی بسیار خوب دارند؛ تا حدی که کارت AMD RX Vega 56 نیز به نرخ میانگین ۵۱ فریم‌بر‌ثانیه دست پیدا می‌کند.

فناوری رهگیری پرتو کرای‌تک که این شرکت از آن با نام رهگیری پرتو مبتنی بر مِش (Mesh) یاد می‌کند، هنوز در حال توسعه است و قرار نیست تا سال ۲۰۲۰ به بخشی از موتور بازی‌سازی کرای‌انجین (Cryengine) تبدیل شود. بااین‌حال هنگام در دسترس قرار گرفتن فناوری ویژه‌ی کرای‌تک، بسیار از سازندگان بازی‌های ویدئویی خواهند توانست فناوری رهگیری پرتو را به بازی‌هایشان بیاورند تا تجربه‌ی آن‌ها برای گیمرها لذت‌بخش‌تر شود. فناوری کرای‌تک همچنین باعث می‌شود شمار بیشتری از گیمرها به رهگیری پرتو دسترسی پیدا کنند و این موضوع تنها محدود به دارندگان کارت‌های انویدیا نباشد.

کرای‌تک اعلام کرد دموی Neon Noir از تاریخ ۱۳ نوامبر ۲۰۱۹ (۲۲ آبان ۱۳۹۸) به‌صورت عمومی در دسترس قرار گرفته است. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت رسمی کرای‌تک، دموی موردبحث را دانلود کنند و عملکرد کارت‌های گرافیک خودشان را در زمینه‌ی رهگیری پرتو بسنجند.

دیدگاه شما کاربران زومیت دراین‌زمینه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات