بیمارستان آجی بادم؛ روش‌های درمان و کنترل سلول‌های سرطانی

چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
در سال‌های اخیر تحولات بسیار زیادی در معالجه‌ی سرطان رخ داده است. تیم آجی‌بادم در این مقاله به برخی از این تحولات اشاره می‌کند.
تبلیغات

طبق آمار، هرساله تقریبا ۱۴ میلیون نفر در سراسر جهان به سرطان مبتلا می‌شوند. سرطان نامی‌ برای گروهی از بیماری‌ها است که بیش از ۲۰۰  نوع مختلف دارد. علاوه‌بر تعداد درخورتوجهی از انواع مختلف آن، این بیماری در اشکال مختلف دیگری نیز مشاهده می‌شود که ازنظر ساختار مولکولی با یکدیگر متفاوت‌اند.

در سال‌های اخیر، تحولات بسیار زیادی در معالجه‌ی سرطان رخ داده است. میزان موفقیت در درمان‌های اعمال‌شده براساس نوع پاتولوژیک بیماری (میزان آسیب‌رسانی بیماری) و اندامی‌ که این بیماری در آن به‌وجود آمده است، در‌مقایسه‌با روش‌های درمانی‌ای که به‌طور خاص روی بیمار و تومور خاص اعمال می‌شود، کمتر است.

تمام روش‌هایی که در ۱۰ سال گذشته استفاده شده‌اند، موجب نجات جان انسان‌ها و افزایش طول عمر بیماران می‌شوند. مهم‌ترین اطلاعاتی که این امر را ممکن می‌سازد، به‌وسیله‌ی رمزگشایی ساختار مولکولی موارد سرطان‌زا به‌دست می‌آید.

پروفسور اوزلِم اِر، متخصص سرطان‌شناسی بیمارستان آجی‌بادم (شعبه‌ی مسلک) می‌‌گوید:

آزمایش بیوپسی در بافت‌های نمونه‌گیری‌شده و آزمایش‌های بیوپسی در نمونه‌های خون که در دوسه سال گذشته استفاده شده‌اند، راهنمایی‌های مهمی ارائه می‌دهند و باعث می‌شوند تغییرات و جهش‌های سرطان در سطح سلولی مشخص شود. همچنین، این امکان وجود دارد که درمان‌های خاص مدنظر که دربرابر این تغییرات ایجاد شده‌اند، برای هر بیمار به‌صورت سفارشی برنامه‌ریزی شوند. علاوه‌بر‌این، در مواردی که آزمایش بیوپسی بافت به‌دلیل وضعیت بافت تومور ممکن نباشد، آزمایش‌هایی که برای تعیین مناسب‌بودن سیستم ایمنی درمانی لازم است، می‌تواند روی نمونه‌های خون نیز انجام شود.

«درمان خاص بیمار» که در سراسر جهان استفاده شده است، به‌دلیل کارآیی زیاد و میزان کم عوارض جانبی، مزایای بیشتری برای بیمار ایجاد می‌کند و حتی در مواردی از یک نوع سرطان اختلاف‌هایی در سطح مولکولی وجود دارد که باعث ایجاد واریس در واکنش به درمان می‌شود.

بیوپسی مایع باعث می‌شود خصوصیات ژنتیکی بیمار و تومور شناسایی شود تا مناسب‌ترین دارو برای نوع بیماری اختصاص یابد. علاوه‌بر‌این، در این آزمایش سلول‌های سرطانی در سطح مولکولی بررسی می‌شوند و می‌توان بیش از ۵۰ جهش ژنتیکی را به‌دست آورد. با این کار، متخصصان می‌توانند داروی مناسب برای جهش ژنتیکی تشخیص داده‌شده در سلول‌های سرطانی را انتخاب و کارآمدترین مسیر برای درمان را تعیین کنند؛ درنتیجه این امکان برای بیمار فراهم می‌شود که در زمان مناسب درمان مناسب را انجام دهد.

 همچنین، آزمایش‌های مولکولی در آموزش‌ها و راهنماهای بین‌المللی، به‌ویژه آزمایش سرطان ریه توصیه می‌شود. با تعیین خصوصیات تومور می‌توان سرعت پیشرفت بیماری و واکنش به درمان را از قبل مشخص و نوع درمان براساس نتایج به دست می‌آید را انتخاب کرد. این امر از مصرف غیرضروری دارو برای بیمار و به‌تبع آن از افزایش عوارض جانبی جلوگیری می‌کند و صرفه‌جویی اقتصادی به‌همراه خواهد داشت.

پروفسور اوزلِم اِر با بیان اینکه تعیین روند بیماری ازطریق آزمایش خون پشت‌سرهم برای تعیین کارایی و مقاومت دربرابر درمان در طول تشخیص و درمان در آینده امکان‌پذیر خواهد بود، افزود: مطالعات در‌این‌زمینه با سرعت ادامه می‌یابد. در مواردی مانند ایجاد مقاومت در طول درمان اختصاصی در بیماران مبتلا به سرطان ریه که شامل جهش EGFR است، شناسایی جهش‌های مختلف باعث تغییردادن دارو می‌شود. در آینده‌ی نزدیک، این احتمال برای سایر انواع سرطان نیز وجود خواهد داشت.

مشاوره با تیم آجی‌بادم

بیمارستان بین‌المللی آجی بادم با بیش از ۲۵ شعبه در سراسر ترکیه، تمامی‌ خدمات پزشکی را به بیمارانی ارائه می‌دهد که قصد دارند به این کشور سفر کنند. برای اطلاع از خدمات بیمارستان ACIBADEM با مشاوران این مرکز در ارتباط باشید. آن‌ها به فارسی پاسخ‌گوی شما خواهند بود.

راه‌های ارتباطی

ایمیل: KDAF@acibadem.com 

تلگرام: acibadem_iran@

واتساپ: ۹۰۵۴۲۷۸۴۹۳۱۳+

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات