راه‌اندازی مدل پرداختی راهکارهای اَبری دراک

سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
طبق اعلام قبلی اَبر دراک در مراسم رونمایی اردیبهشت ۱۳۹۸، خدمات اَبر دراک تا پاییز سال جاری به‌صورت کاملا رایگان دراختیار کاربران قرار می‌گرفت.
تبلیغات

از پاییز امسال و با ادامه‌ی روند استفاده‌ی رایگان از سرویس‌های اَبر دراک برای اکثر کاربران، برای کاربران پرمصرف و سازمانی دراک مطابق با فرمول‌های محاسبه هزینه صورت‌حساب صادر خواهد شد و مدیران و مسئولان مالی می‌توانند بر هزینه‌ها و پرداخت‌های خود روی سرویس‌های اَبر دراک کاملا نظارت کنند. همچنین، جزئیات بیشتر درباره‌ی زمان شروع محاسبه‌ی هزینه‌ها در نشست پاییزه‌ی دراک اعلام خواهد شد.

اَبر دراک از مدل Pay As You Go برای محاسبه‌ی هزینه‌ها و صدور صورت‌حساب برای مسئول مالی استفاده می‌کند. براساس این مدل، مسئول مالی باید این امکان را داشته باشد که بداند هرکدام از سرویس‌ها چه هزینه‌هایی ایجاد کرده‌اند و پارامترهای اصلی در ایجاد این هزینه‌ها چه بوده‌ است. علاوه‌براین، پیشنهادهای بهینه‌سازی مصرف و کاهش هزینه‌ها نیز دراختیار مدیران مالی قرار خواهد گرفت تا بتوانند از سرویس‌های اَبری دراک مطلوب‌تر استفاده کنند.

مدل‌های پرداختی در سرویس‌های اَبری

در استفاده از سرویس‌های خدماتی مانند SaaS و IaaS مدل‌های مطرح زیادی وجود دارند. نکته‌ی مهم در استفاده از این سرویس‌ها، پارامترهایی است که براساس آن‌ها باید قیمت‌گذاری شود. مدل‌های پرداختی در سرویس‌های خدماتی عمدتا برپایه‌ی میزان استفاده‌ی کاربر از ماهیتی اندازه‌گیری‌شدنی سنجیده‌ می‌شود. برای مثال، میزان پرداخت قبض برق مصرفی برای مشترکان برمبنای میزان انرژی مصرف‌شده و در قبوض تلفن، براساس زمان استفاده کاربر محاسبه می‌شود.

سرویس‌های اَبری براساس مدل‌های مختلف قیمت‌گذاری می‌شوند. درادامه، برخی از مدل‌های پرکاربرد در جهان به‌اختصار بررسی می‌شود:

  • مدل قیمت ثابت (Fixed Price): در این مدل، قیمت‌گذاری براساس مدت مصرف تعیین می‌شود که تمامی سرویس‌ها در بازه‌ی زمانی مشخص و طبق قیمت پایه (فی واحد) دراختیار کاربر قرار خواهند گرفت؛
  • مدل Plan: در این مدل، کاربر یک Plan را برای تعیین روش قیمت‌گذاری خدمات دریافتی خود انتخاب و هزینه‌های مرتبط با آن را در ابتدای کار پرداخت می‌کند و طبق Plan انتخاب‌شده، پارامترهای مشخص در بازه‌ی زمانی معین‌شده‌ی قبلی دراختیار کاربر قرار می‌گیرد که در Plan مشخص شده است؛
  • مدل پرداخت براساس مصرف (Pay As You Go): براساس این مدل، کاربر براساس میزان مصرف پارامترهای مشخص هزینه‌ی خود را پرداخت می‌کند. در مدل مذکور، هزینه‌ها براساس یک‌به‌یک پارامترهای تعیین‌شده برای کاربر محاسبه می‌شوند و در قالب صورت‌حساب واحد دراختیار او قرار می‌گیرند.

مدل پرداخت براساس مصرف چندلایه

قیمت‌گذاری چندلایه مدلی برای تعیین قیمت نرخ هر واحد در بازه‌های مختلف است. این مدل به‌گونه‌ای عمل می‌کند که قیمت هر واحد در بازه‌های مختلف به‌صورت متفاوت تعریف می‌شود. برای مثال، فرض کنید ۳۰ واحد از کالایی خاص را فروخته‌ایم. با این مدل قیمت‌گذاری، ۱ تا ۲۰ واحد اول هرکدام ۱۰ هزار تومان هزینه دارند و از واحد ۲۱ تا ۳۰ هر واحد ۱۵ هزار تومان. با مدل قیمت‌گذاری چندلایه مجموع هزینه‌ی محاسبه‌شده برای مشتری ۳۵۰ هزار تومان خواهد بود و به‌همین‌ترتیب لایه‌ها یکی‌یکی پر خواهند شد.

اَبر دراک براساس مدل پرداختی Pay As You Go و براساس مصرف چندلایه هزینه‌های مشتریان خود را محاسبه می‌کند.

ابر دراک

مدل‌های پرداخت هزینه در اَبر دراک

اَبر دراک برای محاسبه‌ی هزینه‌ها و صدور فاکتور از مدل چندلایه‌ای پرداختی استفاده می‌کند. در این مدل، سه لایه‌ برای استفاده‌ی کاربران از خدمات اَبر دراک تعریف شده‌ است. هر کاربر در شروع استفاده در لایه‌ی اول قرار می‌گیرد و براساس مقدار استفاده از هر پارامتر، هزینه‌ی متناسب با آن پارامتر برای کاربر محاسبه می‌شود. هر پارامتر هزینه‌ی جداگانه خود را دارد. برای مثال، هر درخواست HTTP عددی مشخص به‌عنوان هزینه خواهد داشت. به تعداد درخواست‌های HTTP که کاربران نهایی به سرورهای دراک درخواست‌ می‌دهند، این عدد برای مشتری محاسبه می‌شود. با عبور تعداد درخواست‌های HTTP از مرز اول، قیمت هر درخواست HTTP با نرخ مرز دوم محاسبه خواهد شد.

برای هر پارامتر سه مرز در استفاده مشخص شده که با عبور مصرف کاربر از این مرزها، تعرفه‌ی جدید به‌ازای هرکدام از آن‌ها منظور خواهد شد. در‌حقیقت، هر کاربر تعدادی ریزمصرف خواهد داشت. این ریزمصرف‌ها شامل همه‌ مواردی است که کاربر بابت آن‌ها هزینه پرداخت می‌کند و تا جزئی‌ترین مقدار ریز شده است. نمونه‌ای از این پارامترها را درادامه خواهیم دید.

ابر دراک

پارامترهای مصرفی

  • تعداد درخواست‌های HTTP/HTTPS/DNS
  • تعداد قوانین سفارشی اعمال‌شده برای کاربران
  • تعداد دفعات استفاده از API سیستم
  • دفعات اعمال‌شدن قوانین Firewall
  • حجم داده‌ی ارسالی و دریافتی به‌تفکیک مناطق مختلف جغرافیایی (ایران، خاورمیانه، آمریکا، اروپا و...)

براساس این مدل، کاربر دقیقا براساس میزان کارکرد در یک بازه‌ی زمانی هزینه پرداخت می‌کند. مدل مذکور در استفاده از سرویس‌های اَبری کمک شایانی به صرفه‌جویی در هزینه‌ها و قیمت عادلانه برای کاربران خواهد کرد. توضیحات کامل درباره‌ی مدل پرداختی و محاسبه‌ی هزینه در اَبر دراک در نشست پاییزه‌ی دراک کاملا ارائه خواهد شد. پیش‌تر با معرفی سرویس تیمینگ (همکاری تیمی) اَبر دراک، امکان استفاده اعضای یک تیم از سرویس‌های اَبر دراک به‌صورت هم‌زمان فراهم شده بود. درادامه، با توضیحی کوتاه با Teaming (همکاری تیمی) و ویژگی‌های مالی آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

مدل Teaming (همکاری تیمی)

مدیران فنی و مالی و مارکتینگ از اجزای اصلی هر سازمان و شرکت یا کسب‌وکار هستند که به روش‌های مختلفی از بستر اینترنت و تکنولوژی برای ارائه‌ی خدمات خود استفاده می‌کنند. این تعریف پایه‌ی اصلی مدل Teaming (همکاری تیمی) اَبر دراک است که استفاده از خدمات اَبری را با صرف زمان‌ کمتر شخص مدیر امکان‌پذیر می‌سازد. تا قبل از این، مدیر باید تمام عملکردهای مرتبط با سرویس‌های اَبری را خود به‌صورت مستقیم هدایت می‌کرد و درصورت نیاز به انجام کار به‌صورت تیمی، دسترسی کامل به دیگر اعضای تیم می‌داد. همکاری تیمی با هدف حل این مشکل و کمک به مدیران برای تقسیم وظایف مرتبط با استفاده از سرویس‌های اَبری بین اعضای تیم ایجاد و دراختیار کاربران قرار گرفته است.

ازاین‌پس Teaming به مدیران اجازه می‌دهد دسترسی(های) مختلفی براساس نوع فعالیتشان به تیم خود بدهند. مدیران می‌توانند از یک سو به اعضای مختلف شرکت خود به مدیریت و نظارت بر سرویس‌های اَبری شرکت دسترسی‌ بدهند و از سوی دیگر، سیاست‌های کاری شرکت خود را روی دسترسی‌های اعضای شرکت تنظیم کنند. در این سرویس، مدیران مالی نیز به اطلاعات مرتبط با پرداخت هزینه‌ها دسترسی خواهند داشت؛ به‌همین‌منظور، نقش مسئول مالی به‌عنوان یکی از نقش‌های اصلی در سرویس همکاری گروهی اَبر دراک قابل تعریف و انتصاب به افراد خواهد بود.

مسئول مالی: همان‌طور‌که از اسم آن پیداست، مسئول نظارت بر هزینه‌های ایجادشده و درواقع حسابدار تیم است. دسترسی‌داشتن به گزارش‌های مالی به‌تفکیک سرویس‌ها و پارامترهای هزینه‌ای از امکاناتی است که دراختیار مسئول مالی قرار می‌گیرد. پس از صدور فاکتور امکان پرداخت ازطریق درگاه‌های اینترنتی برای مسئول مالی فراهم خواهد بود. همچنین، مسئول مالی می‌تواند بنا به نیاز درخواست صدور فاکتور نیز بدهد.

این نشست با حضور دکتر فرشاد خونجوش و سیدسینا سلطانی، بنیان‌گذاران اَبر دراک، برگزار خواهد شد به‌صورت آنلاین (وبینار) برگزار می‌شود. فرشاد خونجوش مسیر حرکت دراک از شروع تا‌به‌امروز را با مخاطبان در میان خواهد گذاشت. سیدسینا سلطانی سرویس‌هایی که دراک از آغاز تابه‌امروز رونمایی کرده و نیز سرویس‌هایی که در ماه‌های آینده رونمایی خواهد کرد، با مخاطبان نشست به‌اشتراک می‌گذارد. در این نشست که از ساعت ۱۶ تا ۱۸ دوشنبه ۱۳ آبان برگزار خواهد شد، کاربران می‌توانند سؤالات خود را ازطریق هشتگ #DerakSession در شبکه‌‌های اجتماعی همچون توییتر با تیم دراک مطرح کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات